مشاوره حقوقی جرایم ارتکابی در هواپیما

مشاوره حقوقی جرایم ارتکابی در هواپیما

مشاوره حقوقی جرایم ارتکابی در هواپیما

منظور از جرایم هواپیمایی چیست؟

بر اساس قانون، جرایم ارتکابی در هواپیما مجازات هایی دارد و برای این جرایم قوانینی نیز به تصویب رسیده است. افراد و گروه هایی با انگیزه های مختلف قصد دارند در امنیت ملی یا نظم عمومی اخلال ایجادکنند. یکی از جاهای حساس، هواپیماها و فرودگاه ها هستند. در دهه های اخیر معروف ترین اقدام در جهان برخورد دو هواپیما با برج های تجاری در آمریکا بود که به حادثه 11 سپتامبر معروف است.

جرایم ارتکابی در هواپیما شامل ایجاد رعب و وحشت، هواپیما ربایی، ایجاد اخلال در پرواز، دستکاری تجهیزات هواپیمایی یا تخلفات آیین نامه ای است. در قانون برای جرایم ارتکابی در هواپیما مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مرجع صالح برای رسیدگی به جرایم هواپیمایی

جرایم ارتکابی در هواپیما در دادگاه پایتخت مورد رسیدگی قرار می گیرد. اداره کل هواپیمایی کشور که در زیر نظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد در مورد اتفاقات و جرم هایی که در هواپیما رخ داده است اظهار نظر می کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرایم ارتکابی در هواپیما می توانید با یکی از وکلای مجرب در موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی انجام دهید و سوالات خود را در این زمینه مطرح کنید.

در چه صورت جرایم هواپیمایی در حوزه قضایی ایران رسیدگی می شود؟

بر اساس ماده 31 قانون هواپیمایی اگر جنایتی در هواپیمای خارجی رخ بدهد در شرایط زیر در حوزه قضائی ایران مورد رسیدگی قرار می گیرد.

·        جرایم ارتکابی در هواپیما، انتظامات یا امنیت عمومی ایران را مختل کند.

·        کسی که جرم را انجام می دهد تبعه ایران باشد.

·        بعد از اینکه جرم اتفاق افتاد هواپیما در داخل خاک ایران فرود بیاید.

در شرایط مذکور متهم در دادگاه محل فرود یا دادگاهی که متهم در آن دستگیر شده است رسیدگی می شود. هواپیماهای نظامی تابع قوانین کشوری است که پرچم آن را دارد.

 

مشاوره حقوقی هواپیما ربایی

همچنین طبق ماده 32 همین قانون اگر در داخل هواپیمایی که بر فراز ایران در حال پرواز است یا اینکه یک هواپیمای ایرانی در خارج از کشور جرمی به وقوع بپیوندد. فرمانده هواپیما موظف است تا وقتی که ماموران صلاحیت دار به قضیه ورود کند در مورد جرایم ارتکابی در هواپیما وارد عمل شود. بر اساس ماده مذکور فرمانده می تواند تحقیقات ابتدایی را شروع و مدارک جرم را جمع آوری کند. وی همچنین می تواند افراد مظنون را توقیف کند و افراد داخل هواپیما را تفتیش کند.

بعد از اینکه هواپیما فرود آمد فرمانده هواپیما باید گزارش کتبی در مورد جرایم ارتکابی در هواپیما را به اداره کل هواپیمایی ارسال کند. همچنین باید اقدامات لازم به دادستان محل فرود اطلاع داده شود.

مجازات هواپیما ربایی در قانون ایران

هواپیما ربایی در داخل کشور به شرط اینکه خساراتی به اموال یا اشخاص وارد نشده باشد 6 ماه تا سه سال حبس خواهد داشت. البته در رسیدگی به چنین پرونده هایی جرم هایی همچون ایجاد رعب و وحشت، اخلال در امنیت هواپیما، اقدام علیه امنیت ملی و غیره نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

در چنین شرایطی حتی اگر ربودن هواپیما به سرانجام هم نرسد فرد به مجازات سنگینی محکوم خواهد شد. به عنوان مثال فردی که در پرواز داخلی اعلام کرد که جلیقه منفجره دارد و هواپیما بخاطر امنیت مسافران در فرودگاهی دیگر فرود آمد به 10 سال حبس محکوم شد.

 

وکیل کیفری

هزینه مشاوره حقوقی جرایم ارتکابی در هواپیما

هزینه مشاوره حقوقی با وکیل متخصص جرائم ارتکابی در هواپیما بر اساس دقیقه محاسبه می شود. مشاوره حقوقی تلفنی با یک وکیل کاربلد در موسسه حقوقی وکلای تلفنی از 20 هزار تومان شروع می شود.

اگر بررسی اسناد و مدارک نیز به مشاوره حقوقی اضافه شود هزینه ای هم بابت بررسی مدارک از مشاوره جو اخذ خواهد شد. امروزه به لطف تکنولوژی و بستر اینترنت انجام مشاوره حقوقی آنلاین با بهترین وکیل بسیار ساده شده است.

مشاور حقوقی بعد از بررسی موضوع با بهره گیری از دانش و تجربه ای که دارد بهترین راه حل را در اختیار مشاوره گیرنده قرار می دهد. مشاوره حقوقی به فرد کمک می کند تا بهترین تصمیم را در مورد پرونده خود بگیرد.

با توجه به اینکه جرایم ارتکابی در هواپیما از حساسیت حقوقی بالایی برخوردار است، لازمه فرد قبل از اینکه کاری انجام دهد با وکیل خوب مشاوره حقوقی انجام دهد.

هزینه ای که بابت مشاوره حقوقی جرایم ارتکابی در هواپیما پرداخت می شود بسیار ناچیز است. اما مشاوره و اطلاعاتی که از یک وکیل دریافت می شود حاصل سالها تجربه و دانش است.

 

ارتباط در واتس اپ

مجازات دستکاری عمدی تجهیزات هواپیما

ایجاد خسارت در وسایل نقلیه عمومی کاری بسیار ناشایست و باعث ایجاد بی نظمی و ضرر به بیت المال می شود. هواپیما هم یک وسیله نقلیه است که دستکاری عمدی تجهیزات آن جرم و جزو جرایم ارتکابی در هواپیما محسوب می شود. قانون خرابکاری در تجهیزات هواپیما به تصویب رسیده و افرادی که به تجهیزات هواپیما آسیب برسانند مجازات خواهند شد.

افرادی که بخواهند در تجهیزات هواپیما دستکاری عمدی داشته باشند یا اینکه اخلالی در پرواز ایجاد کنند مجرم خواهند بود. این افراد بر اساس ماده واحده قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم می شوند.

این قانون برای مرتکبین معافیت هم در نظر گرفته است. اگر افرادی که می خواهند خرابکاری در تجهیزات انجام دهند در نیمه کار قبل از عملی شدن آن پشیمان شوند به شرط اینکه جرم دیگری مرتکب نشده باشند از تعقیب و مجازات معاف خواهند شد. البته اگر در حین اقدام، جرم دیگری هم به وقوع بپیوندد مرتکبین فقط به مجازات همان جرم محکوم می شوند.

اداره هواپیمایی کل کشور مرجع اظهار نظر در مورد جرایم ارتکابی در هواپیما، اقدامات و اخلال در امنیت پرواز است. همچنین به چنین پرونده هایی در مراجع قضایی تهران رسیدگی خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی استراق سمع
مشاوره حقوقی ادم ربایی
نگارش شکوائیه
مشاوره حقوقی سرقت
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قلمرو حاکمیت محدوده‌ای است که یک کشور در آن اعمال حاکمیت می‌کند و فراتر از مرزهای یک کشور است که جرائم واقع در این قلمرو طبق قوانین کیفری آن کشور و سرزمین، قابل تعقیب، محاکمه و مجازات است اگر جرم در هواپیمایی دولت ثبت کننده که هنوز از قلمرو سرزمینی کشور خارج نشده ارتکاب یابد در این مورد چون هواپیما در قلمرو دولت ثبت کننده است، به استناد اصل صلاحیت سرزمینی صالح به رسیدگی است و بر اساس ماده 3 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 کشور ایران طبق صلاحیت سرزمینی اصلی رسیدگی خواهد نمود و درصورتی که جرائم داخل هواپیمای کشور ثبت کننده هواپیما و در خارج از قلمرو هوایی آن کشور؛ بر فراز کشور ثالثی ارتکاب یابد، در واقع جرم در هواپیمای کشور ثبت کننده اما در خارج از قلمرو حاکمیت آن ارتکاب یابد، به استناد اصل صلاحیت سرزمینی شناور صالح به رسیدگی است؛ به این خاطر که هواپیمای مزبور جزء سرزمین دولت ثبت کننده محسوب می‌گردد حتی اگر در خارج از قلمرو حاکمیتی آن باشد.


Mohamad sheykhi

بر اساس ماده 31 قانون هواپیمایی اگر جنایتی در هواپیمای خارجی رخ بدهد در شرایط زیر در حوزه قضائی ایران مورد رسیدگی قرار می گیرد. · جرایم ارتکابی در هواپیما، انتظامات یا امنیت عمومی ایران را مختل کند. · کسی که جرم را انجام می دهد تبعه ایران باشد. · بعد از اینکه جرم اتفاق افتاد هواپیما در داخل خاک ایران فرود بیاید. در شرایط مذکور متهم در دادگاه محل فرود یا دادگاهی که متهم در آن دستگیر شده است رسیدگی می شود. هواپیماهای نظامی تابع قوانین کشوری است که پرچم آن را دارد


احسان فلاح

سلام و عرض ادب قانونگذار در اویل انقلاب به دلیل اینکه چند مورد هواپیما ربایی اتفاق افتاد اقدام به تشدید مجازات مرتکبین این گونه جرایم کرد و مجازات جرم هواپیما ربایی حتی منجر به ربودن نشود صرف شروع به این اقدام را جرم دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است


فاطمه عمادی

باسلام در خصوص جرایم هواپیمایی قانونی داخلی که به بیان جرایم علیه امنیت پرواز اولین بار پرداخته قانون هواپیمای كشوری مصوب ١/٥/٢٨ است. مواد ٢٥ و ٢٦ و ٢٧ و ٢٨ این قانون اعمالی كه امنیت پرواز را به مخاطره می‌اندازد، ممنوع كرده و مرتكبان این‌گونه اعمال را مستوجب مجازات حبس و جزای نقدی دانسته است. جرایم مندرج در این قانون را می‌توان به دو قسمت تقسیم كرد.جرم ایجاد خطر برای هواپیما و سرنشیناو راندن هواپیما به نحو غیر قانونی ماده ٢٣ قانون هواپیمای كشوری مصوب اول مرداد٢٨، نیز مقرر می‌دارد: «هر كس به قصد ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن، علامت هوایی تقلبی به كار ببرد، به نحوی كه بتوان آن را علامت حقیقی مخصوص هواپیمایی تلقی کرد یا علامت هواپیمایی موجود را غیر قابل استفاده سازد یا مانعی در مقابل هواپیما ایجاد یا اطلاع غلط دهد یا هر گونه عملی به منظور ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن واقع شود، مرتكب به مجازاتی كه به نفس جرم مزبور مقرر است نیز محكوم خواهد شد و مجازات اشد قابل‌اجرا است. رفتار مرتكب به‌صورت فعل مادی مثبت خارجی ست و عبارت است «از انجام دادن هر عملی»، این عمل ممكن است به‌صورت به كار بردن علامت هوایی تقلبی یا غیرقابل استفاده ساختن علامت هواپیما یا ایجاد مانعی در مقابل هواپیما یا دادن اطلاع غلط باشد. با عنایت به نص صریح قانون که بیان می‌دارد این اعمال حصری نیستند، ..یا هر گونه عملی به‌منظور...» بنابراین طرق ارتكاب جرم منحصر به موارد مذكور در ماده نیست، بلكه طرق دیگری نیز كه به قصد ایجاد خطر برای هواپیما و سرنشینان ارتكاب یابد، مشمول ماده خواهد شد. جرم ایجاد خطر برای هواپیما و سرنشینان جرم مقید به نتیجه نیست، ولی انگیزه شرط تحقق این جرم خواهد بود، تمام اعمال فوق باید با انگیزه ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن باشد.


مجید پریدست فومنی

باسلام ضمن تقدیر از انتخاب مطالب کلمل و جامع موسسه وکیل تلفنی جرائم هواپیمایی مانند تمام جرائم کیفری دارای تعریف و اثبات است فلذا اگر فرد یا افرادی درداخل هواپیما یا در شروع مقدمات پرواز که همان فرودگاه است مرتکب ایجاد رعب و وحشت اخلال در کار پرواز ....شوند به علل حساسیت ویژه از جهت هرجرم محکوم و متحمل کیفر خواهند گردید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اساس قانون، جرایم ارتکابی در هواپیما مجازات هایی دارد و برای این جرایم قوانینی نیز به تصویب رسیده است. افراد و گروه هایی با انگیزه های مختلف قصد دارند در امنیت ملی یا نظم عمومی اخلال ایجادکنند. یکی از جاهای حساس، هواپیماها و فرودگاه ها هستند. در دهه های اخیر معروف ترین اقدام در جهان برخورد دو هواپیما با برج های تجاری در آمریکا بود که به حادثه 11 سپتامبر معروف است. جرایم ارتکابی در هواپیما شامل ایجاد رعب و وحشت، هواپیما ربایی، ایجاد اخلال در پرواز، دستکاری تجهیزات هواپیمایی یا تخلفات آیین نامه ای است. در قانون برای جرایم ارتکابی در هواپیما مجازات هایی در نظر گرفته شده است.


حمید مرادی نیا

با سلام قانونگذار ایران در قانون هواپیمایی در ماده 31 بیان نموده است جنحه یا جنایتی که در داخل هواپیمای خارجی،حین پرواز ارتکاب شود درصورت وجودیکی از شرایط ذیل،درمحاکم ایران رسیدگی می شود. 1-جرم،مخل انتظامات یا امنیت عمومی ایران باشد. 2-متهم یا مجنی علیه تبعه ایران باشد. 3-هواپیمابعد از وقوع جرم در ایران فرودآمد. در هریک از موارد بالا رسیدگی در دادگاه محل فرود هواپیما یا دادگاهی که متهم در آن دستگیر شده به عمل می آید.


مجید شیخی

قلمرو حاکمیت محدوده ای است که یک کشور در آن اعمال حاکمیت می کند و فراتر از مرزهای یک کشور است که جرائم واقع در این قلمرو طبق قوانین کیفری آن کشور و سرزمین، قابل تعقیب، محاکمه و مجازات است اگر جرم در هواپیمایی دولت ثبت کننده که هنوز از قلمرو سرزمینی کشور خارج نشده ارتکاب یابد در این مورد چون هواپیما در قلمرو دولت ثبت کننده است، به استناد اصل صلاحیت سرزمینی صالح به رسیدگی است و بر اساس ماده ۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ کشور ایران طبق صلاحیت سرزمینی اصلی رسیدگی خواهد نمود و درصورتی که جرائم داخل هواپیمای کشور ثبت کننده هواپیما و در خارج از قلمرو هوایی آن کشور؛ بر فراز کشور ثالثی ارتکاب یابد، در واقع جرم در هواپیمای کشور ثبت کننده اما در خارج از قلمرو حاکمیت آن ارتکاب یابد، به استناد اصل صلاحیت سرزمینی شناور صالح به رسیدگی است؛ به این خاطر که هواپیمای مزبور جزء سرزمین دولت ثبت کننده محسوب می گردد حتی اگر در خارج از قلمرو حاکمیتی آن باشد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام ایجاد خسارت در وسایل نقلیه عمومی کاری بسیار ناشایست و باعث ایجاد بی نظمی و ضرر به بیت المال می شود. هواپیما هم یک وسیله نقلیه است که دستکاری عمدی تجهیزات آن جرم و جزو جرایم ارتکابی در هواپیما محسوب می شود. قانون خرابکاری در تجهیزات هواپیما به تصویب رسیده و افرادی که به تجهیزات هواپیما آسیب برسانند مجازات خواهند شد. افرادی که بخواهند در تجهیزات هواپیما دستکاری عمدی داشته باشند یا اینکه اخلالی در پرواز ایجاد کنند مجرم خواهند بود. این افراد بر اساس ماده واحده قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم می شوند. این قانون برای مرتکبین معافیت هم در نظر گرفته است. اگر افرادی که می خواهند خرابکاری در تجهیزات انجام دهند در نیمه کار قبل از عملی شدن آن پشیمان شوند به شرط اینکه جرم دیگری مرتکب نشده باشند از تعقیب و مجازات معاف خواهند شد. البته اگر در حین اقدام، جرم دیگری هم به وقوع بپیوندد مرتکبین فقط به مجازات همان جرم محکوم می شوند. اداره هواپیمایی کل کشور مرجع اظهار نظر در مورد جرایم ارتکابی در هواپیما، اقدامات و اخلال در امنیت پرواز است. همچنین به چنین پرونده هایی در مراجع قضایی تهران رسیدگی خواهد شد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.