اقدامات حقوقی پس از تصادف

اقدامات حقوقی پس از تصادف

اقدامات حقوقی پس از تصادف

عواملی مانند رانندگی در جاده‌های پرخطر، کیفیت پایین خودروهای ایرانی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شده تا میزان تصادفات منجر به مرگ و جرح در ایران نسبت به دیگر کشورها بیشتر باشد. به طور معمول پس از وقوع تصادف، طرفین درگیر، خونسردی خود را از دست داده و ممکن است نتوانند به درستی تصمیم‌گیری کنند، اما همیشه به یاد داشته باشید که اولین کار لازم تماس با 110 است و برای انتقال مصدومین به بیمارستان بهتر است تا حتماً با اورژانس تماس بگیرید. در ادامه مهم‌ترین اقدامات حقوقی پس از تصادف بررسی می‌شوند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

چگونگی محاسبه افت قیمت خودرو پس از تصادف

موارد متعددی در محاسبه افت قیمت خودرو پس از تصادف دخیل هستند و برای این‌کار فرمول مشخصی وجود ندارد. مطمئناً هرچه خسارات وارد شده به خودروی تصادفی بیشتر باشد افت قیمت، افزایش خواهد یافت، اما به طور معمول خودروهای تصادفی در چهار دسته کلی قرار می‌گیرند:

خودرو اوراقی: در تصادفاتی که به موتور و بدنه خودرو آسیب شدیدی وارد شود امکان تعمیر آن وجود نداشته و این‌گونه خودروها به‌صورت کیلویی و توسط اوراقچی‌ها خریداری می‌شوند.

خودروی تصادفی با خسارت زیاد: در تصادفاتی که به بدنه خودرو آسیب وارد ‌شود و قسمت‌های داخلی از جمله موتور هیچگونه آسیبی نبینند می‌توان خودرو را تعمیر کرده و پس از محاسبه میزان افت قیمت به فروش رساند. در این موارد اگر سقف خودرو، شاسی و ستون‌ها آسیب ببینند، به‌ازای هر قسمت 10 درصد از ارزش خودرو کاسته می‌شود. خودروی تصادفی با خسارت متوسط: در تصادفاتی که صندوق عقب، کاپوت، گلگیرها و درب‌ها آسیب ببینند افت قیمت خودرو به‌ازای هر قسمت ممکن است بین 5 تا 7 درصد تخمین زده شود. خودروی تصادفی با خسارت کم: اگر در تصادفات جاده‌ای قسمت‌های مکانیکی خودرو و کابین آن آسیب نبیند و خسارت جزئی به اتومبیل وارد شود، میزان خسارت نسبتاً کم بوده اما با این حال خودرو مربوطه دچار افت قیمتی تا 4 درصد می‌شود. فرد متضرر می‌تواند برای مطالبه خسارت ناشی از افت قیمت خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دادخواستی را تنظیم نماید. به این‌صورت افت قیمت خودرو توسط کارشناس مربوطه تخمین زده خواهد شد چنانچه خسارت وارد شده  کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف به آن رسیدگی می‌کند. اما در مواردی که میزان افت قیمت بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به پرونده در دادگاه انجام خواهد شد. پس از بررسی پرونده تصادف، راننده متضرر می‌تواند برای مطالبه خسارت بدنه از راننده مقصر شکایت کند و در این موارد مسئولیتی بر عهده شرکت بیمه نخواهد بود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی ضرب و جرح

تبانی افسر با یکی از طرفین تصادف

پس از وقوع تصادف، اولین اقدام لازم تماس با 110 است. به این‌صورت افسر کارشناس به محل وقوع تصادف مراجعه کرده و اقدام به رسم کروکی تصادف می‌کند. کروکی همان گزارش افسر از صحنه تصادف است که با استفاده از آن می‌توان میزان خسارات وارده را تخمین زده و راننده مقصر را شناسایی کرد. رسم کروکی شامل دو نوع سازشی و غیرسازشی می‌شود.

کروکی سازشی:

در کروکی سازشی شرح وقوع تصادف به همراه مشخصات راننده مقصر و متضرر گزارش می‌شود. این گزارش برای دریافت خسارت از بیمه کاملاً ضروری است. در واقع اگر افسر کارشناس تشخیص دهد که خسارات وارد شده به طرفین جزء تعهدات مالی بیمه است به رسم کروکی سازشی می‌پردازد.

کروکی غیرسازشی:

در کروکی غیرسازشی که مفصل‌تر از کروکی سازشی است، نحوه وقوع تصادف و محل آن گزارش داده می‌شود. همچنین مشخصات کامل راننده مقصر و متضرر و افسر کارشناس درج می‌شود. این گزارش در مواقعی که افسر تشخیص دهد خسارات وارده جزء تعهدات مالی بیمه نیست به‌کار می‌رود و با استفاده از آن راننده متضرر می‌تواند برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو از طریق مراجع قانونی اقدام کند. همچنین در تصادفاتی که منجر به مرگ و جرح ‌شود برای مطالبه دیه، رسم کروکی غیرسازشی توسط افسر کاملاً ضرورت دارد. اما یکی از مهم‌ترین دلایل رسم کروکی غیرسازشی در مواقعی است که احتمال رشوه گرفتن افسر از یکی از طرفین تصادف وجود داشته باشد. در این موارد فرد معترض می‌تواند از افسر درخواست رسم کروکی غیرسازشی نماید. همچنین امکان اعتراض به کروکی برای طرفین تصادف وجود دارد و برای این‌کار فرد معترض می‌تواند شکایت خود را در دادگاه مطرح کرده و درخواست بازنگری کروکی را از قاضی پرونده داشته باشد.

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه

مطالبه فوری دیه تصادف

پس از رسم کروکی توسط افسر راهنمایی و رانندگی، راننده متضرر باید با دریافت مدارک راننده مقصر و کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث او به کلانتری مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کند. سپس رای دادگاه میزان دیه را مشخص می‌کند که امکان اعتراض برای طرفین تصادف وجود دارد. در نهایت رای قطعی دادگاه به شرکت بیمه تحویل داده خواهد شد و شرکت بیمه موظف است تا دیه درنظر گرفته‌شده را به فرد متضرر پرداخت نماید. البته براساس ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری، راننده زیان‌دیده می‌تواند برای مطالبه فوری دیه تصادف اقدام کند و پس از دریافت گزارش افسر کارشناس و مدرک پزشکی قانونی، ۵۰ درصد دیه را پیش از رای دادگاه از شرکت بیمه دریافت نماید و پس از تعیین مبلغ قطعی توسط دادگاه ۵۰ درصد باقی‌مانده را از شرکت بیمه مطالبه کند. همچنین در تصادفات منجر به فوت در صورتی‌که وراث متوفی و راننده مقصر با یکدیگر توافق کنند شرکت بیمه می‌تواند بدون نیاز به حکم دادگاه، دیه تعیین‌شده را به وراث متوفی پرداخت نماید. در غیر این‌صورت پس از طرح شکایت در دادگاه و اعلام حکم قطعی پرداخت دیه به وراث متوفی انجام خواهد شد.

هزینه بیمارستان در تصادف را چه کسی پرداخت می‌کند؟

برای کسب اطلاعات لازم در رابطه با مسئول پرداخت هزینه بیمارستان در تصادفات بهتر است تا از مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. اما به‌ طور کل پس از وقوع تصادف، هزینه‌های درمان شخص آسیب‌دیده در بیمارستان کاملاً رایگان بوده و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می‌شود. همچنین تفاوتی نمی‌کند که بیمارستان مورد نظر دولتی یا خصوصی باشد!

 

اقدامات پس از تصادف

به طور کل تمامی بیمارستان‌ها طبق دستورالعمل ماده ۹۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ملزم به پذیرش مصدومین حوادث رانندگی هستند. البته در رابطه با بیمارستان‌های خصوصی باید گفت که این بیمارستان‌ها موظف به انجام اقدامات اولیه هستند و پس‌ازآن می‌توانند ستاد دانشگاه مربوطه را مطلع نمایند تا این ستاد مراحل انتقال بیمار تصادفی به بیمارستان‌های دولتی را انجام دهد. بنابراین با فرار مقصر از صحنه تصادف، رهگذران می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با هزینه بیمارستان با 115 تماس گرفته یا در صورت ضرورت مصدوم را با خودروی شخصی به بیمارستان منتقل نمایند.

دیه تصادف با عابر پیاده

در تصادف اتومبیل یا موتورسیکلت با عابر پیاده ابتدا مقصر حادثه شناسایی شده و میزان دیه عابر پیاده براساس میزان قصور راننده و عابر پیاده تعیین می‌شود. بنابراین ممکن است عابر پیاده نیز محکوم شناخته شده و ملزم به پرداخت دیه به راننده شود! اما به طور کل در تصادفاتی که باعث جرح یا فوت عابر پیاده شود بدون در نظر گرفتن مقصر، پرداخت دیه به عابر توسط بیمه شخص ثالث خودرو انجام شده و اگر بیمه شخص ثالث خودرو منقضی شده باشد دیه عابر توسط صندوق قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث پرداخت می‌شود. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی تصادف

در تصادفات سطحی که منجر به جرح یا فوت نمی‌شود می‌توان مشکل را با توافق طرفین تصادف برطرف کرد. اما اگر تصادف شدید باشد و منجر به خسارات شدید مالی، مجروح شدن و یا مرگ یکی از طرفین شود برای احقاق حق خود بهتر است تا از مشاوره حقوقی بهره‌مند شوید و سپس با کسب اطلاعات دقیق برای مطالبه دیه و دریافت خسارت اقدام نمایید. البته با وجود هزینه‌های نسبتاً زیاد مشاوره حضوری بسیاری از زیان‌دیدگان یا مقصرین تصادفات بدون کسب مشاوره به مراجع قانونی مراجعه می‌کنند و ممکن است بر اثر تبانی افسر با یکی از طرفین یا مواردی از این‌دست نتوانند اقدام درستی برای مطالبه دیه و خسارت داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم تا از امکانی که موسسه وکلای تلفنی در اختیارتان قرار داده استفاده نمایید و با دریافت مشاوره تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از تمامی اقدامات لازم پس از وقوع تصادف آگاه شوید. جالب است بدانید که در این موسسه امکان دریافت مشاوره حقوقی شبانه‌روزی برای کاربران گرامی فراهم است و مشاوران مجرب و کارآزموده این موسسه در هر ساعت از شبانه‌روز در خدمت شما بزرگواران خواهند بود.

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مطالبه خون بها از بیت المال
اورژانس انلاین تعیین مقصر در تصادفات
خسارت تاخیر تادیه
مشاوره حقوقی صندوق تامین 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مقتدری

تصادفات اگه خسارت زیادی زده باشه به خصوص خسارت بدی برای فرد خاطی مشکل ساز میشه. بیمه فقط تا حدودی میتونه به افراد کمک کنه به خصوص قانون و تبصره هایی که برای پرداخت بیمه گذاشتن عملا کارایی بیمه رو محدود کرده به طور مثال اگه تصادفی پیش بیاد که خسارت جانی نداره افراد ترجیح می دهند بین خودشون حل و قصل کنن و به بیمه مراجعه نکنند که این اصلا به نفع بیمه شده نیست.


محمد حسین انصاری مهیاری

درود بر شما اگر هر دو راننده نتوانند بر سر میزان افت خودرو به توافق برسند، باید به مراجع صالح برای مشخص نمودن هزینه افت آن مراجعه کنند تا مشکلشان برطرف گردد. در هر صورت پرداخت نکردن افت قیمت خودرو، وابسته به شرایط به خصوصی است. به عنوان مثال اگر فرد زیان دیده تقاضای افت قیمت نداشته باشد، نیازی به پرداخت افت قیمت خودرو نیست. البته توجه داشته باشید که بیمه معمولاً عهده دار پرداخت خسارات سوانح رانندگی و همچنین آسیب‌دیدگی اشخاص ثالث است. اما دارندگان خودرو با توجه به قانون بیمه اجباری شخص ثالث که در ماده 1 عنوان شده است و در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسید، موظف هستند وسیله نقلیه‌شان را بیمه کنند تا در خصوص وارد آمدن چنین خساراتی، مشکلی به وجود نیامده و بیمه مبلغ خسارت را پرداخت کند. همچنین در رابطه با بیمه شخص ثالث نیز همین مسئله مطرح است و باید برای تأمین مالی و جانی افرادی که سرنشین خودرو هستند، فرد مالک خودرو، بیمه شخص ثالث را دریافت نماید تا بتواند علاوه بر خسارت افت قیمت خودرو، خسارت‌های وارده بر افراد را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهد. بیمه گذار موظف به پرداخت خسارت مالی به شکل غیر مستقیم است و شرکت‌های بیمه افت قیمت خودروهایی که تصادف می‌کنند را پرداخت می‌نمایند.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب خدمت شما در تصادفات ابتدا ی امر بهتر است خونسردی خود رو حفظ کرد و نگران امنیت جانی افراد باشیم چون جای مال پر میشود اما جان افراد اگر از دست برود جبران نشدنی است در کل رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط آحاد جامعه میتواند از ایجاد خسارت پیشگیری کند حال چه خسارت جانی باشد و چه مالی . کیفیت خودرو و شیوه رانندگی تاثیر زیادی در امر ایمنی و تصادف دارد چه بسا افرادی که با ماشینهای مستحکم و ایمن باعث مرگ تعداد زیادی از افراد جامعه شده اند توصیه میکنم هرکس میخواهد رانندگی کند با آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی و کسب مهارت لازم اقدام نمایید در نهایت از سایت خوبتون تشکر میکنم


مجید پریدست فومنی

باسلام تصادفات رانندگی به دوقسمت قابل تقسیم است مالی و جانی که در تصادفات جانی که تکلیف کاملا مشخص است که توسط قاضی و براساس نظریه پزشکی قانونی و درصد دیه خسارات جبران میگردد اما در خسارت مالی در هرسال سقف عدم نیاز به رسم کروکی اعلام میگردد که راکبین خودرو با سازش و مراجعه به بیمه نسبت به دریافت خسارت اقدام می نمایند اما نکته اینجاست که اگر سازش شد و به بیمه مراجعه گردید اما میزان خسارت راضی کننده زیان دیده نبود از دریافت امتناع و طرح شکایت حقوقی بابت زیان وارده نماید و براساس رای دادگاه طرف مقابل مکلف به جبران خسارت و زیان حاصل از خسارت می باشد


حمید مرادی نیا

با سلام تصادفات رانندگی اعم از اینکه به صورت عمدی رخ داده باشند یا غیر عمدی از جمله مواردی هستند که قانون گذار امکان شکایت از آن ها را پیش بینی کرده است و افراد می توانند پس از بروز واقعه تصادف بسته به اینکه تصادف سبب بروز خسارت جانی شده یا صرفا به فیزیک و بدنه ماشین آسیب وارد گردیده اقدام به ثبت شکواییه مطالبه دیه به علت صدمات بدنی یا جانی ناشی یا از تصادف یا دادخواست مطالبه خسارت و مطالبه افت قیمت نمایند.


مجید شیخی

اقداماتی ک لازم است بعد از تصادف انجام دهید در جای امن بایستید اگر شما یا افراد دیگری مجروح شدند با اورژانس تماس بگیرید بلافاصله با پلیس تماس بگیرید از صحنه تصادف عکس و فیلم بگیرید در صورت امکان خودرو را به مکان امنی ببرید شماره بیمه نامه و مدارک را از راننده مقصر دریافت کنید پس انجام موارد گفته شده اگر حادثه خسارات زیادی به بار آورده است، می توانید از بیمه شخص ثالث خود درخواست خسارت کنید پس انجام موارد گفته شده اگر حادثه خسارات زیادی به بار آورده است، می توانید از بیمه شخص ثالث خود درخواست خسارت کنید پیروز باشید


شیرزاد افشاری

با سلام خیلی عالی بود استفاده کردیم ، ممنون از موسسه وکیل تلفنی .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام تصادفی با خسارت زیاد: در تصادفاتی که به بدنه خودرو آسیب وارد ‌شود و قسمت‌های داخلی از جمله موتور هیچگونه آسیبی نبینند می‌توان خودرو را تعمیر کرده و پس از محاسبه میزان افت قیمت به فروش رساند. در این موارد اگر سقف خودرو، شاسی و ستون‌ها آسیب ببینند، به‌ازای هر قسمت 10 درصد از ارزش خودرو کاسته می‌شود. خودروی تصادفی با خسارت متوسط: در تصادفاتی که صندوق عقب، کاپوت، گلگیرها و درب‌ها آسیب ببینند افت قیمت خودرو به‌ازای هر قسمت ممکن است بین 5 تا 7 درصد تخمین زده شود. خودروی تصادفی با خسارت کم: اگر در تصادفات جاده‌ای قسمت‌های مکانیکی خودرو و کابین آن آسیب نبیند و خسارت جزئی به اتومبیل وارد شود، میزان خسارت نسبتاً کم بوده اما با این حال خودرو مربوطه دچار افت قیمتی تا 4 درصد می‌شود.


محمد

در شهر دیگری تصادف کردم شدت تصادف هم بالا بود خانمم پای راستش شکسته الان ماشین بنام خانمم است من برای کارهای حقوقی چه باید بکنم در صورتی که خانمم قادر به همراهی من نیست


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.