وضعیت حقوقی دختران فراری

وضعیت حقوقی دختران فراری

وضعیت حقوقی دختران فراری

سرانجام دختران فراری

دختران فراری، یکی از پدیده های تلخ روزگار ما. پدیده ای که مرزهای جغرافیایی را رد کرده و یک معضل جهانی شده است. همه ما روزانه با دخترانی مواجه می شویم که به دنبال تحقق رویاهای خود و یا حتی داشتن لحظه ای آرامش از خانه و خانواده خود فرار کرده اند اما غافل از اینکه چه مشکلاتی در کمین انهاست. این پدیده دارای  علت و معلول های زیاد و نتایج بسیار شگرف و مخرب است به گونه ای که حتی به انسانیت بشر خدشه وارد می کند.

مشاوره حقوقی فوری با وکیل دادگستری

 

دختران فراری چه کسانی هستند؟

در یک تعریف کلی می توان گفت دختران فراری، معمولا دختران نوجوان یا جوانی (25-13 سال) هستند که به دلایل مختلف بدون اجازه والدین یا ولی یا قیم قانونی خود خانه را برای همیشه ترک کرده و به خیابان ها، پارک ها و مکان های نامناسب پناه می برند. این پدیده درواقع نوعی واکنش دفاعی دختران نسبت به شرایطی است که در آن قرار گرفته اند و به نوعی مُبرز اعتراض آن ها می باشد. دختران فراری با انجام این عمل به دنبال داشتن وضعی بهتر از وضع فعلی شان هستند و به این امید، تقریبا تمام زندگی خود را رها می کنند.

 

انواع دختران فراری

این معضل اجتماعی جهانی چنان ذوابعاد بوده است که دانشمندان و موسسات و انجمن های زیادی در سراسر جهان آن را مورد مداقه و بررسی قرار داده اند و حتی برخی از آن ها، دسته بندی خاصی برای انواع دختران فراری ارائه کرده اند. به طور مثال انجمن پزشکی نوجوانان، فرار نوجوان را به 4 دسته تقسیم کرده است: فرار های موقعیتی/ فرار های طولانی/ رانده شدگان و جوانان سازمان یافته. هر کدام از این عبارات نیز تعریف مخصوص به خود را دارند که در این مباحث نمی گنجد.

آماری از دختران فراری

 بر طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت ، هر ساله بالغ بر یک میلیون نوجوان در رده سنی 13 تا 19 سال از خانه هایشان فرار می کنند که در این بین بیشترین امار را دختران به خود اختصاص داده اند. به طوریکه 30 تا 40 درصد این جمعیت را پسران تشکیل می دهند و 60 تا 70 درصد باقیمانده این جمعیت به دختران اختصاص دارد.

مجازات دختر فراری

 

علل رایج فراری شدن دختران

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، این پدیده علل بسیاری دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات خانوادگی (اقتصادی و اجتماعی و...)
  • سخت گیری های والدین نسبت به فرزندان و یا حتی بی توجهی به آنان
  • ارتباط با دوستان یا گروه همسالان ناباب و نا اهل
  • دوست پسر داشتن دختران و برقراری رابطه عاشقانه یا مخالفت والدین با ازدواج آنان و در درجه ای بالاتر، حامله شدن دختران 
  • اختلالات شخصیتی دختران و خشم و انتقام جویی های کنترل نشده آنان و هیجانات زودگذر این دوران
  • طلاق و اعتیاد والدین و آزار ناپدری و نامادری
  • ناهنجاری در خانواده و ضرب و شتم فرزندان توسط والدین
  • در خطر تجاوز بودن دختران در خانواده یا مورد تجاوز قرار گرفتن آنان
  • و...

خطرات تهدید کننده دختران فراری

خطرات زیادی در انتظار دخترانی است که از خانه هایشان فرار می کنند. این خطرات می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از واضح ترین این دلایل این است که این دختران غالبا شخص قابل اعتمادی را در بیرون از منزل ندارند یا مکان مناسبی را برای زندگی ندارند و در این موقعیت مجبورند به هر کسی اعتماد کنند یا به هر جایی بروند و حتی هر کاری بکنند تا بتوانند خرج خود را در بیاورند و زندگی کنند. در ادامه با چند خطر رایجی که این دختران را تهدید می کند، آشنا می شویم.

مجازات قاچاق دختران فراری

تجاوز

از رایج ترین خطرات برای این دختران، مورد تجاوز قرار گرفتن است. زیرا اولا این دختران جای مشخص و مطمئنی برای ادامه زندگی ندارند و مجبورند یا در خیابان ها بمانند که پر از مردان هوس باز است و یا به مکان هایی بروند که اعضای آنجا مردان نادرست و خلافکاری هستند که باز هم این دختران در معرض تجاوزند. ثانیا دختران فراری بعضا با پشتوانه یک پسر یا یک دوست دست به فرار از خانه می زنند که این دوستان نیز غالبا پسران هوس بازی هستند که منتظر فرصتی برای سوءاستفاده های جنسی و عاطفی و... از دختران هستند.

ورود دختران فراری به باند توزیع مواد مخدر

تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر یکی از مخرب ترین معضلات اجتماعی است. این افعال در قالب باند های مواد مخدر صورت می گیرند. طبیعتا به منظور سیستمی شدن این باند ها برای سخت تر شدن دسترسی به سردسته های این باندها،  افراد زیادی مورد نیاز است. یکی از مناسب ترین گزینه ها برای انجام این کارها، دختران بی سرپناه فراری هستند. کسانی که برای گذران زندگی خود و داشتن درآمد حاضرند دست به هر کاری بزنند و چاره ای جز این کار ندارند. ورود دختران فراری به این باندها سرنوشت سیاهی را برایشان رقم خواهد زد .

 

تن فروشی دختران فراری

یکی دیگر از خطرات پیش روی دختران فراری، تن فروشی یا روسپی گری می باشد که این مسئله نیز آینده این دختران را خراب خواهد کرد. ازدواج مناسب برای دختران فراری خیلی سخت و گاها غیرممکن خواهد بود چرا که جامعه آنها را طرد کرده و انگشت نما می شوند. دختری که از خانه فرار کرده و هیچ پناهی ندارد به ناچار تن فروشی می کند تا بتواند زنده بماند. از سوی دیگر به اجبار دختران دیگر را نیز به این سمت و سو سوق می دهند. بیماری های مقاربتی و مشکلات روحی ثمره این اتفاق خواهد بود.

قاچاق اعضای بدن دختران فراری

قاچاق اعضای بدن، یکی از پرسودترین تجارت های دنیاست. عده ای سودجو برای رسیدن به اهداف مالی خود اقدام به قاچاق اعضای بدن افراد دیگر می کنند. دختران فراری یکی از طعمه های مورد توجه این گروه از قاچاقچیان می باشند. چرا که یک دختر فراری که تازه از محیط گرم خانواده خارج شده است تجربه کافی برای شناخت آدم ها ندارد و خیلی راحت فریب وعده های پوچ افراد سودجو را می خورند چه بسا که این کار به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود.

 

سرقت

به صورت کلی این دختران در معرض انجام کار های خلاف برای بدست آوردن درآمد و گذران زندگی شان هستند. زیرا اولا مشکلات اقتصادی در این دوران بسیار است و درآمد کافی داشتن کار راحتی نیست و اینکه این دختران تجربه کافی برای روش درست زیستن ندارند. بنابراین به کار های خلاف از جمله سرقت روی می آورند.

مجازات دختران فراری

طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، دختر فراری بودن جرم نیست. زیرا در قانون نیامده است. اما افعالی که در نتیجه این فرار رخ می دهند، غالبا جرم هستند. از جمله کار های خلاف، سرقت، تکدی گری، ولگردی، تن فروشی، مصرف و خرید و فروش مواد مخدر، شرب خمر، زنا و...

البته این نکته هم به طور خاص درباره تن فروشی قابل توجه است که عنوان تن فروشی در قانون نیامده است. اما این عمل را ذیل جرایم منافی عفت در مواد 641 تا 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، می توان جرم انگاری کرد.

برای کسب اطلاعات دقیق تر در این حوزه می توانید از مشاوره حقوقی وکیل تلفنی بهره مند شوید.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل متخصص

 

تبعات اجتماعی

دختران فراری پیامد های اجتماعی مخرب فراوانی را به صرف فرار از خانه به جامعه تحمیل می کنند. ضمن اینکه با انجام جرائم دیگر در نتیجه فرار خود، این پیامد های مخرب را چندین برابر می کنند. از جمله این تبعات می توان به موارد رو به رو اشاره کرد: رواج فساد در جامعه، توقف پیشرفت جامعه، آسیب های اجتماعی مختلف، رواج اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، رواج زنا و تن فروشی و سست شدن بنیان های خانواده، کم رنگ شدن اخلاقیات در جامعه، رواج خشم، رواج انواع بیماری ها مانند بیماری های مقاربتی، افزایش هزینه های اجتماعی مانند هزینه کانون اصلاح و تربیت، پیامد های مخرب خانوادگی، افزایش قاچاق، افزایش جرائم در جامعه و تراکم زندان ها و دادگاه ها، به خطر افتادن سلامت روانی- جسمانی- اخلاقی جامعه و... 

برای آگاهی بیشتر نسبت به مسائل حقوقی مرتبط با دختران فراری، از جمله احکام و آثار و مجازات و جرائم آن ها، می توانید از پرسش و پاسخ فوری حقوقی، مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته و مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی استفاده کنید.

 

سوالات متداول:

  1. دختران فراری چه کسانی هستند؟

دختران نوجوان یا جوانی (25-13 سال) هستند که به دلایل مختلفی، بدون اجازه ولی یا قیم خود از خانه هایشان می گریزند و به مکان های دیگری برای ادامه حیات می روند و برای امرار معاش به کار های بسیار ناشایستی روی می آورند.

  1. چه عواملی موجب فرار این دختران می شود؟

عوامل متعددی همچون مشکلات خانوادگی (اقتصادی و اجتماعی و...)، سخت گیری های والدین نسبت به فرزندان و یا حتی بی توجهی به آنان، ارتباط با دوستان یا گروه همسالان ناباب و نااهل، طلاق و اعتیاد والدین و آزار ناپدری و نامادری و...

  1. چه خطراتی این دختران را تهدید می کند؟

خطرات و جرایم زیادی در انتظار آنان است. مانند سرقت، تکدی گری، قاچاق اعضای بدن، تن فروشی، مصرف و خرید و فروش مواد مخدر، شرب خمر، تجاوز و...

  1. چه مجازاتی در انتظار این دختران است؟

طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، دختر فراری بودن جرم نیست. زیرا در قانون نیامده است. اما افعالی که در نتیجه این فرار رخ می دهند، غالبا جرم هستند و اگر در قانون آمده باشند، بر طبق همان مجازات خواهند شد.

  1. تبعات اجتماعی این پدیده چیست؟

تبعاتی مانند به خطر افتادن سلامت روانی- جسمانی- اخلاقی جامعه، رواج فساد در جامعه، توقف پیشرفت جامعه، رواج اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، رواج زنا و تن فروشی، رواج خشم، رواج انواع بیماری ها و...


سوالات متداول

نظرات

حمید مرادی نیا

با سلام. تیتر دختران فراری عنوان تکان دهنده ای است که در جامعه امروزی با آن مواجه هستیم.پس علاوه بر مسائل حقوقی می بایست از بعد جامعه شناسی و روان شناسی به صورت علمی بررسی گردد و مهمتر از همه موارد اجرای وظایف محوله بر عهده خانواده ها و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیر شگرفتی در مهار و ریشه کن نمودن این عنوان می باشد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از پدیده های تلخ روزگار ما. پدیده ای که مرزهای جغرافیایی را رد کرده و یک معضل جهانی شده است. همه ما روزانه با دخترانی مواجه می شویم که به دنبال تحقق رویاهای خود و یا حتی داشتن لحظه ای آرامش از خانه و خانواده خود فرار کرده اند اما غافل از اینکه چه مشکلاتی در کمین انهاست. این پدیده دارای علت و معلول های زیاد و نتایج بسیار شگرف و مخرب است به گونه ای که حتی به انسانیت بشر خدشه وارد می کند


mohamad sheykhi

رایج ترین خطرات برای این دختران، مورد تجاوز قرار گرفتن است. زیرا اولا این دختران جای مشخص و مطمئنی برای ادامه زندگی ندارند و مجبورند یا در خیابان ها بمانند که پر از مردان هوس باز است و یا به مکان هایی بروند که اعضای آنجا مردان نادرست و خلافکاری هستند که باز هم این دختران در معرض تجاوزند. ثانیا دختران فراری بعضا با پشتوانه یک پسر یا یک دوست دست به فرار از خانه می زنند که این دوستان نیز غالبا پسران هوس بازی هستند که منتظر فرصتی برای سوءاستفاده های جنسی و عاطفی و... از دختران هستند. ورود دختران فراری به باند توزیع مواد مخدر تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر یکی از مخرب ترین معضلات اجتماعی است. این افعال در قالب باند های مواد مخدر صورت می گیرند. طبیعتا به منظور سیستمی شدن این باند ها برای سخت تر شدن دسترسی به سردسته های این باندها، افراد زیادی مورد نیاز است. یکی از مناسب ترین گزینه ها برای انجام این کارها، دختران بی سرپناه فراری هستند. کسانی که برای گذران زندگی خود و داشتن درآمد حاضرند دست به هر کاری بزنند و چاره ای جز این کار ندارند. ورود دختران فراری به این باندها سرنوشت سیاهی را برایشان رقم خواهد زد . تن فروشی دختران فراری یکی دیگر از خطرات پیش روی دختران فراری، تن فروشی یا روسپی گری می باشد که این مسئله نیز آینده این دختران را خراب خواهد کرد. ازدواج مناسب برای دختران فراری خیلی سخت و گاها غیرممکن خواهد بود چرا که جامعه آنها را طرد کرده و انگشت نما می شوند. دختری که از خانه فرار کرده و هیچ پناهی ندارد به ناچار تن فروشی می کند تا بتواند زنده بماند. از سوی دیگر به اجبار دختران دیگر را نیز به این سمت و سو سوق می دهند. بیماری های مقاربتی و مشکلات روحی ثمره این اتفاق خواهد بود. قاچاق اعضای بدن دختران فراری قاچاق اعضای بدن، یکی از پرسودترین تجارت های دنیاست. عده ای سودجو برای رسیدن به اهداف مالی خود اقدام به قاچاق اعضای بدن افراد دیگر می کنند. دختران فراری یکی از طعمه های مورد توجه این گروه از قاچاقچیان می باشند. چرا که یک دختر فراری که تازه از محیط گرم خانواده خارج شده است تجربه کافی برای شناخت آدم ها ندارد و خیلی راحت فریب وعده های پوچ افراد سودجو را می خورند چه بسا که این کار به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود. سرقت به صورت کلی این دختران در معرض انجام کار های خلاف برای بدست آوردن درآمد و گذران زندگی شان هستند. زیرا اولا مشکلات اقتصادی در این دوران بسیار است و درآمد کافی داشتن کار راحتی نیست و اینکه این دختران تجربه کافی برای روش درست زیستن ندارند. بنابراین به کار های خلاف از جمله سرقت روی می آورند. مجازات دختران فراری طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، دختر فراری بودن جرم نیست. زیرا در قانون نیامده است. اما افعالی که در نتیجه این فرار رخ می دهند، غالبا جرم هستند. از جمله کار های خلاف، سرقت، تکدی گری، ولگردی، تن فروشی، مصرف و خرید و فروش مواد مخدر، شرب خمر، زنا و... البته این نکته هم به طور خاص درباره تن فروشی قابل توجه است که عنوان تن فروشی در قانون نیامده است. اما این عمل را ذیل جرایم منافی عفت در مواد 641 تا 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، می توان جرم انگاری کرد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام چیزهایی که ما در کف جامعه می‌بینیم با ادعاهایی که داریم همخوانی ندارد. البته به دلایل مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ما مختلف است. بخشی از آن به مشکلات مدیریتی برمی‌گردد و بخشی دیگر که شاید مهمتر از بخش اول باشد فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کشور هایی است که دشمنی دیرینه با ایران دارند. به هر حال، شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ما اصلا خوب نیست و انواع و اقسام بزهکاری های اجتماعی را می توان در آن مشاهده نمود. یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلات اجتماعی کشور ما دختران فراری از خانه هستند. شاید عمده مردم خود این دختران را مقصر بدانند اما اگر بخواهیم منطقی و واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم شاید خود آنها تنها ۳۰ درصد مقصر باشند و بخش اعظمی از این قصور به خانواده آنها برمی‌ گردد که نتوانسته اند آن ها را در دامن خودشان حفظ کنند؛ از این رو، به شما توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید؛ البته شما میتوانید از ویدئوی کاربردی زیر را هم مشاهده فرمایید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همون‌طور که همه ما می‌دانیم معضلات اجتماعی زیادی ممکن است در کشور ما ایران و یا در سایر جوامع رخ دهد که باید از بعد حقوقی نیز برای آن چاره‌ای اندیشید. یکی از این معضلات وجود دختران فراری در خانواده‌هایی است که به هر دلیل در سنین نوجوانی یا اوایل جوانی از خانه و کاشانه‌ای خود رخت بر بسته و وارد اجتماعی می‌شوند که هیچ پشتوانه‌ای برای آن‌ها تعریف نشده است، طبیعتاً چنین کسانی به دلیل عدم شناخت صحیح از اجتماع و نداشتن پشتوانه‌ای که به‌لحاظ مالی و شخصیتی آن‌ها را حمایت کند در معرض انواع و اقسام خطرات گوناگون جامعه قرار خواهند گرفت. در کشور ما ایران عوامل زیادی می‌تواند باعث فراری شدن دختران از خانه و زندگی شود، اختلاف با والدین، وجود پدر یا مادر ناتنی، وجود دوست پسر که باعث تحریک وی برای جدایی از خانواده می‌شود، داشتن شخصیت اجتماعی و مستقل که دلش می‌خواهد تنها زندگی کند و امثال آن بخشی از مواردی هستند که باعث می‌شود دختران در سنین نوجوانی خانه‌ و زندگی مشترک خویش را ترک نمایند. مسئله بسیار مهم در خصوص دختران فراری این است که آن‌ها بدلیل این‌که هیچ پشتوانه‌ای ندارند مجبوراً به افرادی تکیه کنند که هدفشان سودجویی از آن‌ها بوده و با کسب هدف سود و درآمد به آن‌ها نگاه می‌کنند. باید دانست که به‌خودی‌خود رفتن دختران از خانه جرم محسوب نمی‌شود و چه‌بسا در قانون به افراد رشید اجازه داده‌شده است که تحت شرایطی مستقل زندگی نمایند اما معضل کار آن‌جا پیدا می‌شود که این دختران به گروه‌های خلاف‌کار تمایل پیدا کرده و برای امرار معاش و داشتن سرپناه مجبور می‌شوند به خواسته‌های نامشروع و غیرقانونی آن‌ها تن در دهند، اعم از خودفروشی حضور در باندهای غیرمجاز توزیع مواد مخدر و امثال آن، پس معضلی بنام دختران فراری را باید مقدمه‌ای بر انواع و اقسام جرایمی دانست که جامعه ما با آن درگیر هست و اگر برای آن فکری صورت نگیرد باعث خواهد شد که معضلات بیشتری برای ما رخ دهد. برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


حسن

سلام پسرم 16 سالمه دوست دخترم میخاد فرار کنه پیش من 15سالشه میتونن منو بندازن زندان خوانوادش


مهدی

با حرف با این دخترایی که از خونه فرار کردن بچاره ها اخرش که چیییی بدنام میشن ابرو خودتون خانوادتون او کسانی که دوستتنو دارین مثلا داداشتون که بشتر از هر کیی دوستون داره خدایی هچوقت دست به این عمل بد نزن هعع


سارا

من دختر ۱۷ ساله هستم میخوام با ی پسر ۲۲ ساله فرار کنم آیا میتونن منو پیدا کنن؟؟


سارا

من دختر ۱۷ ساله هستم میخوام با ی پسر ۲۲ ساله فرار کنم آیا میتونن منو پیدا کنن؟؟


فاطمه رضایی

سلام من دختر ۲۳ساله هستم با پسر۲۷ساله فرار کردم بعد دوهفتع فهمیدم خانوادم شکایت کردن من برگشتم ولی خانواده پسرع راضی نیستن ونمیان خاستگاری ایا اگر من دوبارع فرار کنم خانوادم میتونن با از طریق شکایت منو برگردونن؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.