آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد؟

آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد؟

آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد؟

آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد؟ قطعاً شما نیز در اخبار و شبکه های اجتماعی، اصطلاح لباس شخصی به گوشتان خورده باشد. به همین خاطر سوالات گوناگونی برای افراد پیرامون لباس شخصی ها به وجود آمده است. یکی از این سوالات هنگامی مطرح می شود که لباس شخصی ها بخواهند به تفتیش یک مکان بپردازند. پس این سوال برای شما مطرح می شود که آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از تفتیش چیست؟

برای پاسخ به این سوال که آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد یا خیر باید به سراغ تعریف تفتیش برویم. گام ابتدایی برای آشنایی با تعریف تفتیش این است که کلمه تفتیش را در لغت نامه ها جستجو کنیم. هنگامی که به دنبال معنای لغوی تفتیش هستیم، با کلماتی همچون تفحص کردن، بازرسی کردن و جستجو کردن روبرو خواهیم شد. دکترین حقوقی نیز تعریف حقوقی تفتیش را بر اساس تعریف لغوی آن در نظر گرفته اند. در نتیجه می توان تفتیش را ورود به منزل با هدف جستجوی دقیق عناصر دلیل دانست. در واقع در تفتیش، ضابط قضایی با هدف یافتن دقیق عناصر دلیل به بررسی کامل منزل می پردازد. در این بین ممکن است وسایلی جابجا شود یا اقداماتی بر خلاف نظم عمومی جامعه انجام گیرد.

 

آیا تفتیش با بازرسی فرق دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که هنگام بررسی پرسش آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد یا نه بایستی به آن بپردازیم، تفاوت تفتیش و بازرسی می باشد. اگرچه در ابتدا شاید تفاوتی بین آنها وجود نداشته باشد، با این حال علم حقوق، علم معنای دقیق کلمات است. به همین خاطر بایستی بگوییم تفتیش و بازرسی با هم متفاوت هستند. این تفاوت در هدف آنها مطرح خواهد شد.

در واقع همانطور که در تعریف تفتیش ذکر شد، تفتیش با هدف پیدا کردن عناصر دلیل انجام می شود تا این دلایل بتوانند به پیشبرد پرونده کمک کنند. در حالی که هدف بازرسی کاملاً متفاوت است. در واقع در بازرسی، وارد شدن به منزل به خاطر پیدا کردن و دستگیری متهم می باشد. به طور کلی مباحث مربوط به بازرسی و تفتیش بسیار تخصصی هستند که شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

 

تفتیش با لباس شخصی

 

شرایط لازم برای تفتیش

قبل از پرداختن به این موضوع که آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد یا خیر، بایستی با شرایط لازم برای تفتیش نیز آشنا شویم. در واقع برای اینکه تفتیش، قانونی باشد باید شرایطی در نظر گرفته شود:

  • تفتیش بایستی با اجازه مقام قضایی انجام شود.
  • ضابطان دادگستری باید مدارک هویتی خود و اصل دستور مقام قضایی را به همراه داشته باشند تا به فرد مورد نظر نشان دهند.
  • در مواردی که با توجه به شواهد و قرائن، ظن قوی در راستای وجود آلات جرم در خانه ای مطرح باشد، بازپرس نیز می تواند دستور تفتیش را صادر کند.
  • تفتیش باید در روز (از طلوع آفتاب تا غروب آن) انجام گیرد.
  • دستور مقام قضایی بایستی جزئیات لازم همچون زمان تفتیش، دفعات ورود و آدرس مکان های لازم برای تفتیش را داشته باشد.
  • تفتیش بایستی در حضور متصرف یا شاهدان انجام گیرد.

 

 

 

وکیل کیفری انلاین 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری
نگارش شکوائیه
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما

 

آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد؟

اکنون نوبت پاسخ دادن به سوال آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد یا خیر می باشد. در پاسخ به این سوال بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که یکی از شرایط لازم برای تفتیش این است که این کار باید با اجازه مقام قضایی انجام گیرد. مقام قضایی نیز از طریق ضابطان دادگستری عملیات هایی همچون تفتیش را انجام می دهند. پس یکی از مهم ترین شرایط لازم برای تفتیش این است که این کار توسط ضابطان دادگستری انجام گیرد اما شاید از خود بپرسید که ضابطان دادگستری چه کسانی هستند؟ در پاسخ به این سوال بایستی به ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره داشته باشیم. این ماده عنوان می کند: «ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضائی، به موجب قانون اقدام می کنند».

از طرفی هنگامی لباس شخصی ها از جمله ضابطان دادگستری محسوب نمی شوند. در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد، بایستی بگوییم خیر. پس اگر با این مشکل مواجه شدید، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

 

 

تفتیش منزل

 

مجازات تفتیش غیرقانونی چیست؟

پاسخ سوال آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد، اشاره کردیم که تفتیش توسط افراد لباس شخصی غیرقانونی می باشد. در نتیجه اگر لباس شخصی به تفتیش بپردازد، مرتکب جرم تفتیش غیرقانونی شده است.

در همین راستا ماده 580 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مجازات تفتیش غیرقانونی را یک ماه تا یک سال حبس دانسته است. این ماده عنوان می کند: «هر یک از مستخدمین و مامورین قضائی یا غیرقضائی یا کسی که خدمت دولتی به او ارجاع شده باشد، بدون ترتیب قانونی به منزل کسی ‌بدون اجازه و رضای صاحب منزل داخل شود به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. مگر این که ثابت نماید به امر یکی از روسای خود که‌ صلاحیت حکم را داشته است و مکره به اطاعت امر او بوده، اقدام کرده است که در این صورت مجازات مزبور در حق آمر اجرا خواهد شد. اگر مرتکب ‌یا سبب وقوع جرم دیگری نیز باشد، مجازات آن را نیز خواهد دید. چنانچه این عمل در شب واقع شود مرتکب یا آمر به حداکثر مجازات مقرر محکوم‌ خواهد شد». شما می توانید برای شکایت از تفتیش غیرقانونی با ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

در مبحث حیطه اختیارات ضابطان قضایی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند اطلاع رسانی بسیار لازم و مفید است چراکه عدم آگاهی مردم در این زمینه میتواند موجب ایجاد زمینه برای افراد شیاد و کلاهبرداری باشد که با سواستفاده از این موضوع باعث بروز مشکلات جدی برای مردم میشود. از اینکه در آگاه سازی مردم کوشا هستید ممنونم


ليلا

با مشاوره تلفنی وکلای موسسه وکیل تلفنی و هماهنگی با مامورین انتظامی تونستم در صحنه جرم مامورین را حاضر کنم و گزارش مرجع انتظامی را گرفتم و حالا ادامه پرونده را انجام می دهم ،البته در بدو امر مامورین حاضر نبودند ولی با مشاوره وکلای مجموعه وکیل تلفنی تونستم به نحو احسن مامورین را به محل وقوع جرم ببرم از وکیل محترم موسسه وکیل تلفنی سپاسگزارم


محدثه عابدی

لباس شخصی ها حق تفتیش و بازرسی نداشته و باید طبق قانون صورت پذیرد به این شیوه که از صبح تا غروب امکان بازرسی و تفتیش وجود داشته و شخص باید دارای دستور قضایی کتبی باشد و اگر غیر این باشد شخص به حبس محکوم شده و مرتکب جرم و تخلف گردیده است.


نیما عیسی زاده

مطابق اصل 37 قانون اساسی، «اصل بر برائت افراد از هرگونه التهام، گناه و جرم است؛ مگر این که جرم شخص در دادگاه صالحه اثبات شود.» بنابر این تمام رفتارهای شهروندان اعم از این که در حریم شخصی یا اماکن عمومی باشد، اگر رفتاری مطابق عرف و عادت جامعه و شرایط طبیعی باشد، مورد حمایت قانون قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه اگر شخصی سوار یک خودروی سواری در حال تردد در شهر باشد، اصل بر این است که او مالک آن اتومبیل است یا از طرف مالک، اجازه دارد. همین‌طور اشخاصی که در سطح شهر به صورت پیاده یا سواره در حال تردد هستند، در کل مصون از اتهام هستند؛ این که آنها هم جنس یا با جنسیت متفاوت باشند، تغییری در این مسئله ایجاد نمی‌کند. برمبنای اصل 37 قانون اساسی، روابط اجتماعی افرادی که همراه هم تردد می‌کنند، مطابق اخلاقیات و عرف جامعه تلقی می‌شود مگر آن که رفتار خلاف عرف آشکاری از آنها مشاهد شود. هیچ شخصی به عنوان نماینده دولت یا حاکمیت مجاز نیست که درخصوص روابط عادی شهروندان با هم به این بهانه که ممکن است آنها نیت رفتار مجرمانه‌ای در حریم شخصی خود را داشته باشند به تفتیش و تفحص در مورد هویت آنها بپردازد


بشیر علی پاریاد

با سلام .در این خصوص باید گفت که تفتیش شرایط خاص خود را دارد و فقط توسط ضابطین دادگستری انجام می گیرد که در ماده 580 قانون مجازات اسلامی هم مجازات ان مشخص گردیده که:" اگر هر یک از مستخدمان و ماموران قضایی یا غیرقضایی یا کسی که خدمت دولتی به او ارجاع شده باشد بدون ترتیب قانونی به منزل کسی بدون اجازه و رضای صاحب منزل داخل شود به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد؛ مگر اینکه ثابت کند به امر یکی از روسای خود که صلاحیت حکم را داشته است مکره به اطاعت امر او بوده، اقدام کرده است که در این صورت مجازات مزبور در حق آمر اجرا خواهد شد و اگر مرتکب یا سبب وقوع جرم دیگری نیز باشد مجازات آن را نیز خواهد دید و چنانچه این عمل در شب واقع شود مرتکب یا آمر به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهدشد".


آزاده حیدری

بازرسی در حقوق ایران نیازمند امضا و اجازه مقام قضایی قبل یا در مواردی پس از بازرسی است. در خصوص جرایم مشهود موضوع ماده 21 قانون آئین دادرسی کیفری، طبق ماده 18 این قانون ضابطین موظف هستند تمامی اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات و ادوات و آثار و علائم و دلایل جرم و جلوگیری از فرار متهم و یا تبانی، معمول و تحقیقات مقدماتی را انجام و بلافاصله به اطلاع مقام قضایی برسانند. بنابراین ضابطین در این جرایم حق بازرسی بدنی مظنونین و یا بازرسی اماکن و اشیاء مانند اتومبیل را دارند. اما در جرایم غیر مشهود، هرگونه بازرسی به تصریح ماده 24 ق.آ.د.ک اعم از بازرسی از منازل، اماکن، و اشیاء باید با اجازه مخصوص مقام قضایی باشد، هر چند انجام تحقیقات به طور کلی از سوی مقام قضایی بر عهده ضابط قرار داده شده باشد.


Mohammad sheykhi

ماده 580 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مجازات تفتیش غیرقانونی را یک ماه تا یک سال حبس دانسته است. این ماده عنوان می کند: «هر یک از مستخدمین و مامورین قضائی یا غیرقضائی یا کسی که خدمت دولتی به او ارجاع شده باشد، بدون ترتیب قانونی به منزل کسی ‌بدون اجازه و رضای صاحب منزل داخل شود به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. مگر این که ثابت نماید به امر یکی از روسای خود که‌ صلاحیت حکم را داشته است و مکره به اطاعت امر او بوده، اقدام کرده است که در این صورت مجازات مزبور در حق آمر اجرا خواهد شد. اگر مرتکب ‌یا سبب وقوع جرم دیگری نیز باشد، مجازات آن را نیز خواهد دید. چنانچه این عمل در شب واقع شود مرتکب یا آمر به حداکثر مجازات مقرر محکوم‌ خواهد شد»


مجید پریدست فومنی

با سلام باتوجه به اینکه در تمام دنیا برای اجرای دستورات مقامات قضایی ضابط مشخص میشود و این ظابطان بایستی تمامی دوره های لازم درخصوص نوع اجرای مقام قضایی را دیده باشند لذا کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست اما آنچه لباس شخصی در کشور ما یا تمام دنیا نامیده میشود همانا اشخاص امنیتی و نیروهای فوق تخصصی است که به دلیل خطرات احتمالی مانند شناسایی بنا به نظر قانون از استفاده لباس های متحد الشکل نظامی معاف شده اند لذا اگر لباس شخصی با مجوزات شناسایی و دستور مقام قضایی اقدام به تفتیش و یا بازرسی نماید عمل غیر قانونی نیست اما در غیر اینصورت حبس و..الزامی است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب یکی از مواردی که ارتباط مستقیم با بحث تفتیش پیدا می‌کند ضابطین دادگستری بوده که اعمال آنها باید مطابق و اصول و موازین قضایی باشد. اضافه بر آن بلکه کشف، تعقیب جرایم دستگیری مجرمین و تحقیق و رسیدگی به اتهامات آنها نیز باید مبتنی بر رعایت قوانین و با حکم و دستور قضایی و بر مبنای ارتباط و تعامل صحیح و منطقی اجزا و عناصر فرآیند کیفری صورت گیرد و از اعمال هر گونه سلیقه شخصی و سوء استفاده از قدرت و یا اعمال هر گونه خشونت و یا بازداشت‌های غیر قانونی اجتناب شود. باید در نظر داشت که اهمیت ضابطین دادگستری بسیار قابل توجه است؛ چرا که ضابطین به عنوان بازوی اجرایی نظام قضایی نقش مهم و قابل توجهی در دستیابی به عدالت کیفری و نزدیک شدن هر چه بیشتر به نظام کیفری مطلوب و کارآمد دارند. بر مبنای همین واقعیت است که سیستم‌های کیفری مختلف تلاش‌های گسترده‌ای جهت نظام‌مندی و کنترل قانونی توأم با اقتدار آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین به تعیین جایگاه مصادیق و حدود اختیارات ضابطان دادگستری پرداخته است.


کوکبی

در پاسخ به سوال به ماده ۱۳۷ از قانون آیین دادرسی کیفری اشاره می‌کنم که صراحتا زمانی مجاز می‌داند که ظن قوی مبنی بر کشف آلات و ادوات جرم یا حضور متهم در پرونده موجود باشد و به دستور بازپرس با قید جهات ظن قوی و دفعات ورود صورت گیرد .


ایمان فرامرزی

با سلام بازرسی در تحت عنوان تحقیقات مقدماتی برای کشف جرم، بر عهده دادسرا است که به موجب بند ب ماده 3 قانون اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب که ناظر بر ماده 15 قانون آئین دادرسی کیفری است، تحت تعلیمات و نظارت مقام قضایی دادسرا، کشف و بازجویی مقدماتی و حفظ آثار و دلایل جرم و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، توسط ضابطین دادگستری انجام می‌شود طبق بند 8 ماده4 قانون نیروی انتظامی مصوب 1369 انجام وظایفی که بر طبق قانون به عنوان ضابط قوه قضائیه وجود دارد، به عهده نیروی انتظامی است. یکی از این وظایف که طبق بند«و» بند8 این ماده، بر عهده نیروی انتظامی گذارده شده است، بازرسی و تحقیق است. بنابراین ضابط عام قوه قضائیه که عهده دار وظیفه بازرسی است، نیروی انتظامی خواهد بود. البته این بدان معنا نیست که ضابطین قانونی دیگر در حیطه مجوز قانونی حق بازرسی نداشته باشند.


بهنام رحمانی فرد

باسلام یکی از شرایط لازم برای تفتیش این است که این کار باید با اجازه مقام قضایی انجام گیرد. مقام قضایی نیز از طریق ضابطان دادگستری عملیات هایی همچون تفتیش را انجام می دهند. پس یکی از مهم ترین شرایط لازم برای تفتیش این است که این کار توسط ضابطان دادگستری انجام گیرد اما شاید از خود بپرسید که ضابطان دادگستری چه کسانی هستند؟ در پاسخ به این سوال بایستی به ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره داشته باشیم. این ماده عنوان می کند: «ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضائی، به موجب قانون اقدام می کنند». از طرفی هنگامی لباس شخصی ها از جمله ضابطان دادگستری محسوب نمی شوند. در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا لباس شخصی اجازه تفتیش دارد، بایستی بگوییم خیر


رضا صادقی

سلام تفتیش توسط افراد لباس شخصی غیرقانونی می باشد. در نتیجه اگر لباس شخصی به تفتیش بپردازد، مرتکب جرم تفتیش غیرقانونی شده است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از شرایط لازم برای تفتیش این است که این کار باید با اجازه مقام قضایی انجام گیرد. مقام قضایی نیز از طریق ضابطان دادگستری عملیات هایی همچون تفتیش را انجام می دهند. پس یکی از مهم ترین شرایط لازم برای تفتیش این است که این کار توسط ضابطان دادگستری انجام گیرد اما شاید از خود بپرسید که ضابطان دادگستری چه کسانی هستند؟ در پاسخ به این سوال بایستی به ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره داشته باشیم. این ماده عنوان می کند: «ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضائی، به موجب قانون اقدام می کنند».


وحید فراست

ضابطان دادگستری در حیطه وظایف قانونی خود و زیر نظر دادستان می توانند عمل تفتیش و بازرسی را انجام دهند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.