قوانین سایبری ایران

قوانین سایبری ایران

قوانین سایبری ایران

 در دنیای امروزی، فضای سایبری و جرایم سایبری تاثیر شگرفی در جزئی ترین امور روزمره انسانها تا اساسی ترین تصمیمات و اقدامات حیاتی کشور ها داشته است و بنا به جایگاه ویژه، توجه متخصصین، سیاستمداران و حقوقدانان و ... را به خود معطوف داشته است.  از ویژگی های قابل تامل این فضا که می توان به آن اشاره نمود پویایی و تغییر پذیر بودن آن در حوّزه های مختلف است. این فضا با گستره ای وسیع در جهان می تواند چالش هایی را بوجود آورد که دولت ها و سیاستمدار ها را مجبور به ایجاد و تغییر در ساختارهای قانونگذاری و تدوین سیاست هایی برای روبرویی با تغییرات و چالش ها این فضا کند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از سایبری چیست؟

با توجه به قوانین سایبری ایران، واژه سایبر از لغت یونانی Kybernetes به مفهوم سکاندار یا همان راهنما گفته می شود. منظور از واژه سایبر هر چیزی که با فناوری اطلاعات، اینترنت و فضای مجازی در ارتباط باشد را گویند. سایبری را می توان پیشوندی برای توصیف یک شخص، یک شی و یا یک فضا در محیط کامپیوتر و اطلاعات در نظر گرفت. با توسعه  اینترنت از واژه سایبر واژه های ترکیبی همچون فضای سایبری،جرایم سایبری شهروند سایبری، پول سایبری، فرهنگ سایبری، راهنمای فضای سایبری، تجارت سایبری و کانال سایبری و ... بوجود آمده است.

فضاهای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین همانند دیگر فضا های واقعی در جامعه نیازمند وجود قوانین سایبری ایران و چارچوب هایی برای کنترل و پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد سودجو از جرایم سایبری توسط پلیس سایبری است.

با توجه به نوظهور بودن فضای سایبری و یا همان فضای مجازی در کشورمان ایران نیز چارچوب ها و قوانینی برای فعالیت افراد در این فضا تعیین و پیش بینی شده است. قوانین سایبری ایران در جهت برخورد با مشکلات این فضا، تدابیر کیفری و سیاست های پیشگیری از وقوع جرائم را در نظر گرفته است. برای ریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

چه مباحث حقوقی در حوزه سایبری مورد بررسی قرار می گیرد؟

فضای سایبری، با نگاهی به قوانین سایبری ایران، به فضایی گفته می شود که ارتباطات درونی انسانها از طریق کامپیوتر و وسایل مخابراتی بدون توجه به جغرافیای فیزیکی انجام گیرد.

در مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین یا همان فضای سایبری مسئله مورد توجه قوانین سایبری ایران است که با توجه به امنیت ملی، امنیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تعیین می شود تا ازکشورمان در برابر رخدادهای غیر عمدی و یا حملات عمدی سایبری افراد سودجو در داخل و یا خارج محافظت نماید.

 

سایبری

مسائل مهمی که در حوزه جرایم سایبری مورد توجه قرار می گیرد. 1- محتوا علیه عفت عمومی و اخلاق عمومی 2- اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن 3- محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی 4- محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی 5- محتوایی که برای ارتکاب جرایم سایبری و سایر جرایم بکار می رود.

قوانین سایبری ایران توسط حقوقدانان  متخصص در جهت ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی و متناسب با توسعه فضای سایبری برای مبارزه و عکس العمل به موقع با جرایم سایبری در نظر گرفته شده است.برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

قوانین سایبری بر چه اساس تعیین می گردند؟

قوانین و جرایم سایبری به جرایم رایانه ای گفته می شود که در فضای سایبری که محیطی مجازی و غیرملموس روی میدهند و جرایم سایبری درباره رایانه و زیرساخت های شبکه می باشد.

 قوانین سایبری ایران خود در چند حوزه تقسیم بندی می شوند.

  • جرایم سایبری که ارتباط مستقیم با حقوق مالکیت فکری( معنوی) یا همان اموال فکری دارند.
  • جرایم سایبری که با جرایم مالی مرتبط هستند.
  • جرایم سایبری که اخلاقیات، فرهنگ و امنیت داخلی و خارجی را مورد تهاجم قرار می دهند.

جرایم سایبری دامنه وسیعی از اقدامات غیر قانونی را در امنیت داخلی و خارجی شامل می شود. این جرایم میتواند در زمینه قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی، فیشینگ، باج خواهی، تقلب، نقص قوانین کپی رایت، جرائم مربوط به نفوذ به حریم های خصوصی، رقت هویت، جاسوسی، هرزنامه ها، فعالیت های سیاسی و اجتماعی غیر قانونی آنلاین، آزار و اذیت و نفرت پراکنی، تروریسم سایبری، تحقیر سازی، سایر فعالیت های غیر قانونی در فضای اینترنت، محتوای غیر قانونی، توزیع اسلحه، حمله های هکرها باشد.

قوانین جرایم رایانه ای، شامل جرایم رایانه ای، اینترنتی سایبری است .این جرایم توسط رایانه و ابزارهای الکترونیکی در چارچوب قوانین تعیین و اعمال می شود.

 

پلیس جرائم رایانه ای

برای ارتباط با وکیل سایبری چه باید کرد؟

با توجه به دامنه وسیع جرایم سایبری و انجام اقدامات غیر قانونی کلاهبرداران و سودجویان در فضای مجازی شما می توانید در هر زمینه ای که مرتبط با فضای مجازی است با ارتباط تلفنی با موسسه حقوقی وکلای تلفنی  با وکیل سایبری که متخصص در حوزه جرایم سایبری است ارتباط برقرار نمایید و مشکل بوجود آمده را مطرح و بهترین راهکار را در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه دریافت نمایید.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تمامی ساعات شبانه روز آماده ارائه خدمات می باشد. با ارتباط از طریق واتساپ به صورت آنلاین با متخصصان در این حوزه ارتباط برقرار نمایید. وکلای متخصص سایبری در این موسسه ضمن همکاری نزدیک با پلیس سایبری فتا می توانند اطلاعات حقوقی جرم را شناسایی و در دادگاه مدافع حقوق شما باشند.

برای کمک گرفتن از پلیس سایبری به کجا مراجعه کنم؟

با توجه به پیشرفت و گسترش تکنولوژی در عصر حاضر و افزایش روزافزون کاربران در فضا های اینترنتی نیاز به وجود قوانین سایبری ایران و نظارت بر این فضا بیشتر از همیشه احساس می شود. بر همین اساس مرجع رسمی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در سال 1389 تشکیل شد. این مرجع رسمی توسط نیروی انتظامی در جهت برخورد با جرایم رایانه ای و فضای سایبری کشور شروع به فعالیت نمود.

با توجه به قوانین سایبری ایران برای کمک گرفتن از پلیس فتا  در حوزه های کاری مختلف و خدمات الکترونیکی می توانید به دو روش به پلیس فتا شکایت نمود:

ثبت شکایت از طریق دادسرای جرائم رایانه ای، در این روش ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایید و بعد از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی مدارک و مستندات خود را از طریق سایت بارگذاری نمایید تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد  و نتیجه اعلام شود.

از طریق وبسایت www.CyberPolice.ir  پلیس سایبری فتا تخلفات و جرایم سایبری را ثبت و خواستار تحقیقات پلیس شوید. در این روش با ثبت اطلاعات شخصی، شکایت مورد نظر را با مستندات و ادله ثبت نمایید و پیگیر بررسی های انجام گرفته در همین سایت باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده های حوزه سایبری

با توجه به قوانین سایبری ایران، جرایم سایبری مطابق مواد قانونی 30 و 31 ، مرجع صالح برای رسیدگی به جرایم رایانه ای و پرونده های حوزه سایبری قوه قضائیه است و این نهاد مهم موظف است که به تناسب ضرورت، شعبه یا  شعباتی از دادسراها، دادگاه های عمومی و انقلاب، نظامی و تجدید نظر را برای رسیدگی به جرایم رایانه ای و پرونده های حوزه سایبری اختصاص دهد.

قابل ذکر است که در حال حاضر تنها مرجع ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای و فناوری اطلاعات با عنوان دادسرای جرایم رایانه ای در ناحیه 31 تهران، در این زمینه فعال می باشد.

در این دادسرا با توجه به  قوانین سایبری ایران و وجود تخصص و با هدف رسیدگی به  جرایم رایانه ای وظیفه رسیدگی به تخلفات حوزه جرایم سایبری و رایانه ای و فضای مجازی را بر عهده دارد.

در تمامی جرایم از جمله جرایم رایانه ای و سایبری ارتباط با موسسه حقوقی وکلای تلفنی می تواند هوشمندانه ترین اقدام باشد زیرا جرایمی که در فضا های مجازی رخ می دهد از قوانین سایبری ایران  تبعیت می کند و تخصص و آگاهی و کاربرد قوانین در هنگام بروز مشکل می تواند به حل مشکل بوجود آمده بیشترین کمک را داشته باشد، وکیل جرایم سایبری با علم به موضوع می تواند راهنمایی خوب برای پیگیری و بررسی جرائم حادث شده باشد.برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی سرقت رایانه ای 
کلاهبرداری رایانه ای 
جرم توهین و تهدید در فضای مجازی 
مشاوره حقوقی سایت شرط بندی و قمار 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

M. mohamadi

از طریق سایت و بررسی رزومه ها با یکی از کارشناسان شما که متخصص در امور سایبری بود آشنا شدم و به کمک راهنمایی های ایشان اقدام به ثبت گزارش در سایت پلیس فتا و متعاقبا طرح شکوایه نمودم خواستم مراتب تقدیر و تشکر خودم از خدمات موسسه وکیل تلفنی اعلام نمایم


Mohammad sheykhi

مسائل مهمی که در حوزه جرایم سایبری مورد توجه قرار می گیرد. 1- محتوا علیه عفت عمومی و اخلاق عمومی 2- اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن 3- محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی 4- محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی 5- محتوایی که برای ارتکاب جرایم سایبری و سایر جرایم بکار می رود. قوانین سایبری ایران توسط حقوقدانان متخصص در جهت ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی و متناسب با توسعه فضای سایبری برای مبارزه و عکس العمل به موقع با جرایم سایبری در نظر گرفته شده است


پروانه احتشامی نسب

با سلام جرایم سایبری گونه‌ای از جرائم اینترنتی، و شامل جرم‌هایی است که در محیط سایبری رخ می‌دهند. محیط سایبری محیطی مجازی است که کاربران آن می‌توانند به هرگونه خدمات و اطلاعات الکترونیکی در سراسر دنیا دست‌رسی داشته باشند. مجرمان محیط سایبری شامل هکرها، کرکرها، فریک‌های تلفن بوده و انواع جرم‌های ممکن در این فضا را انجام داده، و سایبرکرایم و تروریسم سایبری خوانده می‌شوند. سایبرتروریسم مانند تروریست‌های معمولی ممکن است دارای انگیزه‌های سیاسی برای ارتکاب جرائم باشند. بحران‌سازهای سایبری شامل ویروس‌ها، خزنده وب و پالس‌های الکترومغناطیسی، کرم‌ها و بمب‌های منطقی است. پلیس سایبر براساس نوع جرم‌های سایبری، نیاز به آموزش‌های خاص دارد


ف.و.

جرائم اینترنتی، و شامل جرم‌هایی است که در محیط سایبری رخ می‌دهند. محیط سایبری محیطی مجازی است که کاربران آن می‌توانند به هرگونه خدمات و اطلاعات الکترونیکی در سراسر دنیا دست‌رسی داشته باشند. مجرمان محیط سایبری شامل هکرها، کرکرها، فریک‌های تلفن بوده و انواع جرم‌های ممکن در این فضا را انجام داده، و سایبرکرایم و تروریسم سایبری خوانده می‌شوند. سایبرتروریسم مانند تروریست‌های معمولی ممکن است دارای انگیزه‌های سیاسی برای ارتکاب جرائم باشند. بحران‌سازهای سایبری شامل ویروس‌ها، خزنده وب و پالس‌های الکترومغناطیسی، کرم‌ها و بمب‌های منطقی است. پلیس سایبر براساس نوع جرم‌های سایبری، نیاز به آموزش‌های خاص دارد.


آزاده

درواقع انواع جرایم رایانه‌ای به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که شامل خرابکاری رایانه‌ای، کلاه‌برداری رایانه‌ای و جاسوسی رایانه‌ای هستند. امروزه اصلی‌ترین حوزه مربوط به جرایم رایانه‌ای که پیگری آن توسط وکیل جرایم سایبری انجام می‌شود، جرم هک و جرایم اقتصادی رایانه‌ای است که صرف‌نظر از ضررها و خسارت‌های اتفاقی که حاصل بی‌مبالاتی وارده به سامانه‌های رایانه‌ای است


فاطمه عمادی

باسلام،، انواع جرایم اینترنتی به انواع جرایمی اطلاق می‌شود که با استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات انجام می‌شوند. این نوع جرایم به شکل‌ها و ابعاد مختلفی اجتماعی، اقتصادی و فنی رخ می‌دهند. به‌طور کلی انواع جرایم رایانه ای در ایران شامل موارد زیر می‌شوند: جعل رایانه ای ،جاسوسی رایانه ای و سرقت نرم افزار نشر اکاذیب و هتک حیثیت ،جرایم مرتبط با رایانه علیه حقوق شهروندان،شنود غیرمجاز محتوای ارتباطات غیر عمومی،انتشار، تولید و یا در دسترس قرار دادن گذرواژه یا داده‌هایی که دسترسی به آن‌ها غیرمجاز است،سرقت خدمات،مزاحمت اینترنتی توهین به مقدسات مذهبی در فضای مجازی انتشار محتویات مبتذل و مستهجن،خراب‌کاری رایانه‌ای،دسترسی یافتن غیر مجاز به دستگاه‌های پردازش داده و ...بر اساس قانون ۲۵ جرایم رایانه ‌ای اگر شخصی به برخی از انواع جرایم سایبری بالا اقدام کند، از ۹۱ روز تا یک سال به حبس محکوم شده و باید جریمه نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال پرداخت کند. همچنین با نگاه به ماده ۲۹ قانون جرائم رایانه ای، رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم است ولی در صورتی‌که برای انواع جرائم سایبری که گزارش می‌شوند، محل دقیق وقوع جرم مشخص نشده باشد، تحقیقات اولیه باید در دادسرای محل گزارش جرم، صورت گیرد و پس از آن دادگاه مربوطه نتیجه و رای را اعلام و مجازات انواع جرایم رایانه ‌ای را تعیین می‌کند.


امین

در دنیای امروزی، فضای سایبری و جرایم سایبری تاثیر شگرفی در جزئی ترین امور روزمره انسانها تا اساسی ترین تصمیمات و اقدامات حیاتی کشور ها داشته است و بنا به جایگاه ویژه، توجه متخصصین، سیاستمداران و حقوقدانان و ... را به خود معطوف داشته است. از ویژگی های قابل تامل این فضا که می توان به آن اشاره نمود پویایی و تغییر پذیر بودن آن در حوّزه های مختلف است. این فضا با گستره ای وسیع در جهان می تواند چالش هایی را بوجود آورد که دولت ها و سیاستمدار ها را مجبور به ایجاد و تغییر در ساختارهای قانونگذاری و تدوین سیاست هایی برای روبرویی با تغییرات و چالش ها این فضا کند


نیما عیسی زاده

قوانین و جرایم سایبری به جرایم رایانه ای گفته می شود که در فضای سایبری که محیطی مجازی و غیرملموس روی میدهند و جرایم سایبری درباره رایانه و زیرساخت های شبکه می باشد. قوانین سایبری ایران خود در چند حوزه تقسیم بندی می شوند. جرایم سایبری که ارتباط مستقیم با حقوق مالکیت فکری( معنوی) یا همان اموال فکری دارند. جرایم سایبری که با جرایم مالی مرتبط هستند. جرایم سایبری که اخلاقیات، فرهنگ و امنیت داخلی و خارجی را مورد تهاجم قرار می دهند. جرایم سایبری دامنه وسیعی از اقدامات غیر قانونی را در امنیت داخلی و خارجی شامل می شود. این جرایم میتواند در زمینه قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی، فیشینگ، باج خواهی، تقلب، نقص قوانین کپی رایت، جرائم مربوط به نفوذ به حریم های خصوصی، رقت هویت، جاسوسی، هرزنامه ها، فعالیت های سیاسی و اجتماعی غیر قانونی آنلاین، آزار و اذیت و نفرت پراکنی، تروریسم سایبری، تحقیر سازی، سایر فعالیت های غیر قانونی در فضای اینترنت، محتوای غیر قانونی، توزیع اسلحه، حمله های هکرها باشد. قوانین جرایم رایانه ای، شامل جرایم رایانه ای، اینترنتی سایبری است .این جرایم توسط رایانه و ابزارهای الکترونیکی در چارچوب قوانین تعیین و اعمال می شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، با توجه به سرعت افسار گسیخته فضای مجازی و نیز تولید روز افزون علم ، ما هر روز شاهد ظهور اطلاعات جدید هستیم که به دنیای ما وارد شده و در کمترین زمان ممکن بخش عظیمی از زندگی ما را تحت الشعاع خود می گیرند. بسیاری از اموری که تا پیش از این در رویاهای خود به دنبال آن بودیم اکنون به مسائل پیش پا افتاده ای تبدیل شده اند دنیای مجازی و شبکه های اینترنتی نیز روز به روز در حال سرعت و فراگیری در سطح جهان بوده و انسان ها بسیاری از امور مهم خود را توسط فضای مجازی انجام می دهند، از مسائل مهمی چون تحصیات ، امور بانکی و حتی پزشکی گرفته تا امور دیگری چون سفارش غذا یا حل و نقل و خرید منزل . همان گونه که سرعت فضای مجازی و همه گیر شدن آن را شاهد هستیم باید بدانیم که همواره سود جویانی در کمین نشسته اند تا از این آب گل آلود ماهی گرفته و با فریبکاری دغل اموال دیگران را تصاحب کنند پس همان طور که با شتاب و هیجان فضای مجازی را وارد زندگی خود می کنیم باید بدانیم که استفاده از تجارب وکلایی که متخصص فضای سایبری می باشند نیز لازم وضروری بوده و باید با راهنمایی آنان گام برداریم تا از هرگونه لغزش در این حوزه امان باشیم. وکیل متخصص در امور سایبری کسی است که مدت زمان طولانی را صرف امور مربوط به جرایم رایانه ای نموده و تمام راه و چاه آن را می شناسد پس با اعتماد به وی می توان بسیاری از امور مربوط به جرایم سایبری را کنترل نموده و خاطره خوبی را تجربه نماییم.


مهران رمضان پناه

سلام؛ جرایم سایبری گونه‌ای از جرائم اینترنتی، و شامل جرم‌هایی است که در محیط سایبری رخ می‌دهند. محیط سایبری محیطی مجازی است که کاربران آن می‌توانند به هرگونه خدمات و اطلاعات الکترونیکی در سراسر دنیا دست‌رسی داشته باشند. مجرمان محیط سایبری شامل هکرها، کرکرها، فریک‌های تلفن بوده و انواع جرم‌های ممکن در این فضا را انجام داده، و سایبرکرایم و تروریسم سایبری خوانده می‌شوند.نگران‌کننده‌ترین جنبهٔ فضای سایبری انتشار سریع اطلاعات در آن است؛ برای نمونه در لحظهٔ کوتاهی بخشی از اطلاعاتی که می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد، منتشر می‌شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.