بررسی تصادفات منجر به فوت

بررسی تصادفات منجر به فوت

بررسی تصادفات منجر به فوت

تصادفات منجر به فوت، همان مسئله حقوقی مهمی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. در واقع امروزه که ماشین ها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها دارند، حوادث ناشی از رانندگی نیز بسیار رایج است. تصور کنید، قصد دارید کودک خود را به مدرسه ببرید یا می خواهید به منزل مادر خود بروید، مسلما سوار ماشین خواهید شد. در بین راه ممکن است هزاران اتفاق برای شما بیفتد. یکی از آنها تصادفات منجر به فوت می باشد. در نتیجه در ادامه ضمن بررسی این موضوع با نقش بیمه شخص ثالث در تصادفات منجر به فوت، مجازات آن و چگونگی مطالبه دیه نیز آشنا خواهیم شد. پس با یکی از دیگر مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادف

یکی از مهمترین مسائلی که در تصادفات منجر به فوت وجود دارد، نقش و اهمیت بیمه شخص ثالث است. اما بیمه شخص ثالث چیست؟ بیمه شخص ثالث، بیمه ای است که در آن بیمه گذار مبلغی را به بیمه گر پرداخت می کند. در ازای آن بیمه گر متعهد می شود که در صورت ورود هر گونه خسارت از جانب بیمه گذار به اشخاص ثالث، پرداخت آن را به عهده بگیرد. به عبارت ساده تر، صاحب ماشین به یکی از شرکت های بیمه، پول می دهد تا آنها در صورت بروز حادثه، خسارات وارده به شخص ثالث را پرداخت کنند. گاهی اوقات ممکن است که تصادفات، خسارات جانی و مالی هنگفتی را به وجود بیاورند. در نتیجه در همین مسئله است که اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادفات نمایان می شود.

 

مجازات تصادف منجر به فوت

اما سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا تصادفات منجر به فوت جرم محسوب می شوند؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است. لیکن مجازات تصادف منجر به فوت چیست؟ شاید این تصور وجود داشته باشد که مجازات این تصادفات، قصاص باشد. در حالی که این تصور به کلی غلط است. به عبارتی قتل ناشی از تصادف، قتل غیر عمد محسوب می شود و در نتیجه مجازات آن نیز شامل مجازات قتل غیر عمد است. مجازات اینگونه قتل ها قصاص نیست، بلکه قاتل، ضامن دیه می باشد و می توان برای او بین 6 ماه تا 3 سال نیز حکم زندان صادر کرد. این حکم، قابل تغییر به جزای نقدی نیز می باشد. البته قتل ناشی از تصادف، تنها زمانی قتل غیر عمد محسوب می شود که شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • بی احتیاطی و قصور راننده.
  • رعایت نکردن نظامات دولتی.
  • نداشتن مهارت کافی برای رانندگی.

 

 

مشاوره حقوقی دیه تصادفات

 

مطالبه دیه تصادف منجر به مرگ

همانطور که گفته شد مجازات تصادف منجر به فوت، دیه و حبس می باشد. اما مطالبه دیه تصادف منجر به فوت به چه صورت است؟ پیرامون همین مسئله است که اهمیت بیمه، بیشتر مشخص می شود. در واقع بر اساس ماده 9 قانون بیمه اجباری، در صورت قتل ناشی از تصادف، شرکت بیمه (بیمه گر) مسئول پرداخت دیه می باشد. به علاوه ماده 10 همین قانون عنوان می کند که :« بیمه گر مکلف است در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضائی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را  به عنوان بیمه حوادث درج کنند». در نتیجه در تصادفات منجر به فوت هیچ تفاوتی بین دیه زن و مرد وجود ندارد. آن چیزی که روشن می باشد این است که در صورت عدم وجود بیمه، راننده، ضامن دیه خواهد بود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر با یک وکیل حوادث رانندگی مجرب، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

مطالبه خسارت ناشی از تصادف منجر به فوت

با چگونگی مطالبه دیه تصادف منجر به فوت آشنا شدیم. اما هنگام بروز تصادفات منجر به فوت ممکن است خسارات دیگری نیز وارد شود. این خسارات چگونه قابل مطالبه هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید به قانون بیمه اجباری رجوع کنیم. بر اساس تبصره دو ماده 8 این قانون، جبران تمامی خسارات وارده به اشخاص ثالث بر عهده شرکت بیمه می باشد. اما اگر وسیله نقلیه، بیمه شخص ثالث نداشته باشد، شخص راننده مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود. البته عواقب نداشتن بیمه یا جریمه دیرکرد نیز مطرح می شود که توضیح تفصیلی آن از حوصله ی بحث خارج است.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مجازات تصادف منجر به مرگ بدون گواهی نامه

همانطور که سابقا هم گفته شد، غالبا تمامی تصادفات منجر به فوت به عنوان قتل غیر عمد شناخته می شوند، مگر این که راننده قصد ارتکاب جرم قتل توسط وسیله نقلیه را داشته باشد. یعنی او بخواهد که شخصی را با ماشینش زیر بگیرد و بکشد. در این مورد، قتل مذکور، قتل عمد محسوب می شود. حال مجازات تصادف منجر به مرگ بدون گواهی نامه نیز مشمول مجازات قتل غیر عمد، یعنی دیه و حبس می شود. البته از آنجایی که راننده دارای گواهینامه نمی باشد، قاضی می تواند مجازات وی را تشدید کند و او را یک تا پنج سال از رانندگی نیز محروم نماید. مجازات تصادف منجر به فوت در حالت مستی نیز شامل مجازات قتل غیر عمد است مگر این که ثابت شود، راننده به خاطر انجام قتل، مست کرده است. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی، آماده ارائه مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته به شما عزیزان هستیم.

 

مشاوره حقوقی تلفنی تصادفات منجر به فوت

شاید تصور داشته باشید که حل و فصل پرونده های مربوط به تصادفات منجر به فوت کار بسیار آسانی است. باید بگوییم که این تصور به کلی غلط است. از آنجایی که این پرونده ها با جان آدمان در ارتباط هستند و ممکن است کوچک ترین اشتباهی منجر به از دست رفتن جان یا مال شهروندان شود، اهمیت مشاوره با یک وکیل حوادث رانندگی دو چندان خواهد شد. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با بهره مندی از مجرب ترین و متخصص ترین وکلای پایه یک دادگستری در خدمت شما هستیم. شما می توانید برای مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

 

اورژانس انلاین تعیین مقصر در تصادفات 
مشاوره حقوقی تصادفات 
مشاوره حقوقی صندوق تامین 
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، تصادف منجر به فوت با دو جنبه‌ی عمومی ‌و خصوصی همراه خواهد بود. در جنبه عمومی، مجازات با حبس یا جریمه نقدی همراه است و در جنبه خصوصی با پرداخت دیه که در صورت رضایت اولیای دم قابل پرداخت است. قتل در تصادف‌های رانندگی، قتل غیر عمد محسوب می‌شود و قصاص ندارد. البته که برای شخص خاطی مجازات حبس در نظر گرفته می‌شود و محکوم به پرداخت دیه خواهد بود. بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی که منجر به مرگ می‌شود، تا سقف خسارت بیمه شخص ثالث، تعهدات خود را جبران و دیه را پرداخت کند.


بهنام رحمانی فرد

با سلام غالبا تمامی تصادفات منجر به فوت به عنوان قتل غیر عمد شناخته می شوند، مگر این که راننده قصد ارتکاب جرم قتل توسط وسیله نقلیه را داشته باشد. یعنی او بخواهد که شخصی را با ماشینش زیر بگیرد و بکشد. در این مورد، قتل مذکور، قتل عمد محسوب می شود. حال مجازات تصادف منجر به مرگ بدون گواهی نامه نیز مشمول مجازات قتل غیر عمد، یعنی دیه و حبس می شود. البته از آنجایی که راننده دارای گواهینامه نمی باشد، قاضی می تواند مجازات وی را تشدید کند و او را یک تا پنج سال از رانندگی نیز محروم نماید. مجازات تصادف منجر به فوت در حالت مستی نیز شامل مجازات قتل غیر عمد است مگر این که ثابت شود، راننده به خاطر انجام قتل، مست کرده است


پروانه برغمدي

با سلام طبق قوانین مجازات اسلامی، در مواردی مانند تصادف غیر عمد منجر به فوت یا رضایت اولیای‌دم برای دریافت دیه، امکان قصاص وجود ندارد و راننده مقصر باید برای پرداخت دیه اقدام نماید. لازم به ذکر است اولیای‌دم در صورت عدم رضایت در تصادف منجر به فوت، می‌توانند از دریافت دیه صرف نظر کنند، اما نمی‌توانند مدت حبس بیشتری را برای راننده مقصر مطالبه کنند.


mohamad sheykhi

غالبا تمامی تصادفات منجر به فوت به عنوان قتل غیر عمد شناخته می شوند، مگر این که راننده قصد ارتکاب جرم قتل توسط وسیله نقلیه را داشته باشد. یعنی او بخواهد که شخصی را با ماشینش زیر بگیرد و بکشد. در این مورد، قتل مذکور، قتل عمد محسوب می شود. حال مجازات تصادف منجر به مرگ بدون گواهی نامه نیز مشمول مجازات قتل غیر عمد، یعنی دیه و حبس می شود. البته از آنجایی که راننده دارای گواهینامه نمی باشد، قاضی می تواند مجازات وی را تشدید کند و او را یک تا پنج سال از رانندگی نیز محروم نماید. مجازات تصادف منجر به فوت در حالت مستی نیز شامل مجازات قتل غیر عمد است مگر این که ثابت شود، راننده به خاطر انجام قتل، مست کرده است.


مجتبی خسروی

با سلام / طبق ماده 718 قانون مجازات اسلامی، حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه از حکم تصادف منجر به فوت با گواهینامه سنگین‌تر است. در این‌گونه تصادفات قاضی این اختیار را دارد که حکم را تا 5 سال افزایش دهد؛ حتی در صورت رضایت اولیای‌دم نیز باز هم راننده باید مجازات پرداخت دیه و حبس را متحمل شود


مجید شیخی

با سلام غالبا تمامی تصادفات منجر به فوت به عنوان قتل غیر عمد شناخته می شوند، مگر این که راننده قصد ارتکاب جرم قتل توسط وسیله نقلیه را داشته باشد. یعنی او بخواهد که شخصی را با ماشینش زیر بگیرد و بکشد. در این مورد، قتل مذکور، قتل عمد محسوب می شود. حال مجازات تصادف منجر به مرگ بدون گواهی نامه نیز مشمول مجازات قتل غیر عمد، یعنی دیه و حبس می شود. البته از آنجایی که راننده دارای گواهینامه نمی باشد، قاضی می تواند مجازات وی را تشدید کند و او را یک تا پنج سال از رانندگی نیز محروم نماید. مجازات تصادف منجر به فوت در حالت مستی نیز شامل مجازات قتل غیر عمد است مگر این که ثابت شود، راننده به خاطر انجام قتل، مست کرده است.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب تصادف منجر به فوت و فرار چه حکمی دارد؟ در صورتی که راننده مقصر از کمک به مصدومین خودداری کند و با ترک صحنه جرم باعث قتل غیر عمد، نقص عضو یا وضع حمل زودتر از موعود شود، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر شده محکوم شده و هیچ‌گونه تخفیفی برای وی در نظر گرفته نخواهد شد. حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه طبق ماده 718 قانون مجازات اسلامی، حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه از حکم تصادف منجر به فوت با گواهینامه سنگین‌تر است. در این‌گونه تصادفات قاضی این اختیار را دارد که حکم را تا 5 سال افزایش دهد؛ حتی در صورت رضایت اولیای‌دم نیز باز هم راننده باید مجازات پرداخت دیه و حبس را متحمل شود. گاهی رانندگان در تمدید گواهینامه رانندگی خود غفلت می‌کنند، در این صورت فرد در گروه رانندگان بدون گواهینامه قرار نمی‌گیرد. چنانچه تصادف منجر به فوت با گواهینامه تاریخ گذشته باشد، شرکت بیمه موظف به پرداخت دیه خواهد بود. دیه تصادف منجر به فوت در صورت نداشتن بیمه طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان خودرو اجباری است. حکم مجازات تصادف منجر به فوت برای رانندگان فاقد این بیمه، علاوه‌بر پرداخت کامل دیه، توقف خودروی شخص توسط پلیس و انتقال آن به پارکینگ نیز در پی خواهد داشت. سقف تعهدات بیمه در تصادف منجر به فوت چقدر است؟ سقف تعهدات بیمه در تصادفات منجر به مرگ بسته به مبلغ دیه متفاوت خواهد بود. اگر تصادف در ماه حرام رخ داده باشد، دیه تصادف در ماه حرام طبق قانون تغلیظ دیه در ماه حرام محاسبه خواهد شد. دیه انسان کامل در سال 1402 معادل 900 میلیون تومان است. طبق قانون بیمه شخص ثالث راننده مقصر موظف است دیه را ظرف مدت 15 روز به خانواده شخص زیان دیده پرداخت نماید.


سعید ربیعی

باسلام و احترام . بطور کلی در بررسی تصادفات رانندگی باید دانست که اولین اقدام تغییر ندادن صحنه تصادف است وس از ان باید به افسر راهنمایی و رانندگی برای گزارش متوسل شد تا با استفاده از نظر افسر راهور ، و تقدیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان ، بتوانیم با اخذ نظریه کارشناس دادگستری میزان دقیق خسارت را یافت و ان را وصول کرد.مدارکی مثل کارت خودرو و برگه سبز خودرو و بیمه نامه به علاوه اسناد سجلی لازم است.


محدثه عابدی

با سلام تصادفات و ورود خسارات به اشخاص به خصوص تصادفات منجر به فوت از جمله مطالب مهمی است که در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است و اگر در این تصادفات قصد بر عمد بودن حادثه وجود نداشته باشد حادثه غیر عمد محسوب می شود با این وجود پرداخت دیه و خسارات باید پرداخت گردد که اگر شخص بینه داشته باشد دیه و خسارات از طرف بیمه پرداخت می شود در غیر این صورت خود شخص باید پرداخت نماید.


وحید فراست

البته ناگفته نماند که در شکواییه تنظیمی علاوه بر اسم مشتکی عنه نام بیمه موردنظر نیز باید ذکر گردد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از مهمترین مسائلی که در تصادفات منجر به فوت وجود دارد، نقش و اهمیت بیمه شخص ثالث است. اما بیمه شخص ثالث چیست؟ بیمه شخص ثالث، بیمه ای است که در آن بیمه گذار مبلغی را به بیمه گر پرداخت می کند. در ازای آن بیمه گر متعهد می شود که در صورت ورود هر گونه خسارت از جانب بیمه گذار به اشخاص ثالث، پرداخت آن را به عهده بگیرد. به عبارت ساده تر، صاحب ماشین به یکی از شرکت های بیمه، پول می دهد تا آنها در صورت بروز حادثه، خسارات وارده به شخص ثالث را پرداخت کنند. گاهی اوقات ممکن است که تصادفات، خسارات جانی و مالی هنگفتی را به وجود بیاورند. در نتیجه در همین مسئله است که اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادفات نمایان می شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.