بررسی شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی

بررسی شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی

بررسی شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی

شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی، موضوعی است که قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. جرم ادم ربایی، جرمی است که در تمامی جوامع بشری، جرم انگاری شده است و یکی از خطرناک ترین جرائم به شمار می آید. به طوری که شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی نیز جرم انگاری شده است. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با تعریف جرم ادم ربایی، به بررسی مجازات آن و شراکت و معاونت در این جرم بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از ادم ربایی چیست؟

اولین قدم در مسیر بررسی شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی آشنایی با تعریف بزه ادم ربایی می باشد. همانطور که از نام جرم ادم ربایی نمایان است، در این جرم، مجرم اقدام به ربودن یا دزدیدن بزه دیده می کند. این مسئله می تواند دلایل زیادی نظیر انتقام، تهدید و یا تجاوز به عنف داشته باشد. همانطور که سابقا گفته شد، جرم ادم ربایی آسیب های جسمی، روانی و مالی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. به علاوه امنیت موجود در سطح جامعه را از بین خواهد برد. به همین دلیل قانونگذار در ماده 621 قانون مجازات اسلامی آن را تعریف کرده است: « هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند ....». در ادامه ماده به مجازات ادم ربایی نیز پرداخته شده که در بخش بعدی بدان خواهیم پرداخت.

 

مجازات ادم ربایی در قانون ایران

قدم بعدی که در بررسی شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی، باید بدان پرداخته شود، آشنایی با مجازات ادم ربایی می باشد. قانونگذار در ماده 621 قانون مجازات اسلامی، به بررسی این مسئله پرداخته است. بر اساس این ماده: « ... در صورتی که ارتکاب جرم به عنف یا تهدید باشد به حبس درجه چهار و در غیر این صورت به حبس درجه پنج محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد.»

پس مجازات ادم ربایی اگر به عنف یا اجبار باشد، 5 تا 10 سال حبس می باشد. اما در غیر این صورت این مجازات، 2 تا 5 سال حبس خواهد بود. حال اگر شرایط مذکور در ماده مانند زیر 15 سال بودن بزه دیده نیز محقق شد، وی به 5 تا 10 سال حبس محکوم می شود.

 

 

 

مشاوره حقوقی ادم ربایی

 

مشاوره حقوقی تلفنی جرم ادم ربایی

بررسی و رسیدگی به پرونده های مربوط به بزه ادم ربایی و اثبات ادم ربایی امری بسیار مهم و تخصصی است. به علاوه از آنجایی که این موضوع به حیطه حقوق کیفری مربوط می شود، اهمیت مشاوره با یک وکیل ادم ربایی را چندین برابر می کند. همچنین این جرم، به طور مستقیم با جان، مال و حیثیت فرد بزه دیده سر و کار دارد. به همین خاطر ممکن است کوچک ترین کوتاهی در رسیدگی به اینگونه پرونده ها منجر به تضییع حق بزه دیده شود. پس بهتر است قبل از شکایت ادم ربایی با یک وکیل ادم ربایی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در خدمت شما هستیم، تا به بهترین نحو به شما عزیزان کمک کنیم.

 

مشارکت در بزه آدم ربایی

بزه ادم ربایی، از چنان اهمیتی برخوردار است که قانونگذار شراکت در ادم ربایی را نیز جرم انگاری کرده است. در ابتدا باید ببینیم که مشارکت در جرم چیست؟ بر اساس ماده 125 قانون مجازات: « هر گاه جرم مستند به رفتار همه آنها باشد خواه رفتار هر یک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم است ...». پس اگر فرد یا افرادی، آگاهانه و با علم به جرم بودن این عمل، اقدام به ادم ربایی کنند و جرم واقع شده را بتوان، عمل تمامی افراد قلمداد کرد، شراکت در ادم ربایی محقق شده است و مجازات آن همانند مجازات مذکور در ماده 621 قانون مجازات می باشد. برای اطلاعات بیشتر، ضروری است با وکلای ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

معاونت در بزه آدم ربایی

قدم بعدی در بررسی شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی، آشنایی با معاونت در ادم ربایی می باشد. بر اساس ماده 126 قانون مجازات، معاون جرم ادم ربایی کسی است که:

  • مجرم را از طریق تهدید، ترغیب، تحریک، دسیسه، سوء استفاده از قدرت یا تطمیع، تشویق به انجام دادن آدم ربایی کند.
  • وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا راه انجام دادن ادم ربایی را به مجرم نشان دهد.
  • انجام جرم را برای مجرم آسان کند.

لازم به ذکر است که برای تحقق معاونت در ادم ربایی، وحدت قصد معاون و مجرم ضروری است. بررسی مسائل مربوط به شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی یک بحث کاملا تخصصی است که نمی توان به طور کامل در این مقاله بدان پرداخت. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

تفاوت شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی

اکنون باید به سراغ تفاوت شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی برویم. همانطور که در قسمت های فوق بدان اشاره شد، برای تحقق شراکت در ادم ربایی، فرد باید در عملیات اجرایی جرم نقش داشته باشد. در صورتی که برای تحقق معاونت در ادم ربایی، فرد هیچ حضوری در عملیات اجرایی جرم ندارد و تنها شرایط انجام جرم را به طرق مختلف مهیا یا آسان تر می کند. این همان چیزی است که به عنوان تفاوت شراکت و معاونت در بزه ادم ربایی شناخته می شود.

 

 

نگارش شکواپیه 
مشاوره حقوقی جرم تهدید 
مشاوره حقوقی ادم ربایی
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

در خصوص آدم ربایی و اقسام مختلف آن و شرایط تحقق و میزان مجازات در فروض مختلف باید گفت ، مجازات ادم ربایی اگر به عنف یا اجبار باشد، 5 تا 10 سال حبس می باشد. اما در غیر این صورت این مجازات، 2 تا 5 سال حبس خواهد بود. همچنین در صورتی که شرایط مذکور در ماده مانند زیر 15 سال بودن بزه دیده نیز محقق گردد مشمول آدم ربایی مشدد بوده و وی به 5 تا 10 سال حبس محکوم می شود.


فاطمه عمادی

باسلام،، مشارکت در جرم آدم ربایی عبارت است از شراکت در عملیات اجرایی جرم. ولیکن معاونت در جرم آدم ربایی بدون دخالت در عملیات جرم واقع میشود. از این جهت بدون مداخله در عملیات اجرایی به تشویق و ترغیب مباشر یا فاعل اصلی میپردازد. همچنین میزان مجازات اتخاذی برای مباشر و معاون در جرم آدم ربایی با یک دیگر متفاوت است.


افشاری

با سلام در خصوص بحث آدم ربائی لازم به ذکر است که قانون مجازات اسلامی ایران جرایم بسیاری را پیش بینی کرده است که اصلی ترین هدف این قانون از پیش بینی این جرایم حفظ نظم عمومی بوده و اینکه افراد بتوانند، آزادانه در سطح جامعه رفت و آمد و زندگی کنند. در این میان با توجه به اینکه ارتکاب برخی از جرایم، ارتباط مستقیمی با نظم عمومی جامعه دارد قانون گذار دسته ای از این جرایم را غیر قابل گذشت دانسته که حتی در صورت رضایت شاکی مجازات آن ها متوقف نخواهد شد.  یکی از مصادیق جرایم غیر قابل گذشت، جرم آدم ربایی می باشد که بسیاری از افراد آن را با سرقت یکی می دانند و تصور می کنند، احکام سرقت بر آن جاری می گردد. حال آنکه، جرم آدم ربایی، یک جرم مجزا بوده و در صورتی که شخصی، اقدام به ارتکاب آن کند، با حکم مجازات، آن که بسیار شدید است، روبرو خواهد شد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، قانون مجازات اسلامی، جرایم بسیاری را پیش بینی کرده است که اصلی ترین هدف این قانون از پیش بینی این جرایم، حفظ نظم عمومی بوده و اینکه افراد بتوانند، آزادانه در سطح جامعه رفت و آمد و زندگی کنند. در این میان با توجه به اینکه ارتکاب برخی از جرایم ارتباط مستقیمی با نظم عمومی جامعه دارد، قانون گذار دسته ای از این جرایم را غیر قابل گذشت دانسته که حتی در صورت رضایت شاکی، مجازات آن ها متوقف نخواهد شد. یکی از مصادیق جرایم غیر قابل گذشت، جرم آدم ربایی می باشد که البته بسیاری از افراد آن را با سرقت یکی می دانند و تصور می کنند احکام سرقت بر آن، جاری می گردد حال آنکه جرم آدم ربایی یک جرم مجزا بوده و در صورتی که شخصی اقدام به ارتکاب آن کند با حکم مجازات آن که بسیار شدید است روبرو خواهد شد. جرم آدم ربایی یعنی شخصی دیگری را بدون رضایت فرد برباید و یا مخفی کند که در این صورت، حکم جرم آدم ربایی یعنی حبس 2 تا 5 سال و یا حبس بیش از 5 سال تا 10 سال بر مرتکب اعمال خواهد شد. مجازات آدم ربایی از حیث جنبه عمومی آن نیز حبس می باشد و رسیدگی به این جرم پس از ثبت شکایت شاکی، در دفاتر خدمات قضایی یا کشف جرم توسط ضابطان دادگستری از دادسرا آغاز می گردد. برای تحقق شراکت در آدم ربایی فرد باید در عملیات اجرایی جرم نقش داشته باشد در صورتی که برای تحقق معاونت در آدم ربایی، فرد هیچ حضوری در عملیات اجرایی جرم ندارد و تنها شرایط انجام جرم را به طرق مختلف مهیا یا آسان تر می کند.


محدثه عابدی

آدم ربایی یکی موضوعات پرکاربرد و مهم حقوق مجازات اسلامی می باشد که دارای مجازات درجه 4 و 5 می باشد. که برخی از عملیات مجرمانه از جمله اینکه قربانی زیر سن 15 سال باشد و... موجب تشدید مجازات می شود


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب معاونت در جرم آدم ربایی بدون دخالت در عملیات جرم واقع میشود. از این جهت بدون مداخله در عملیات اجرایی به تشویق و ترغیب مباشر یا فاعل اصلی میپردازد. همچنین میزان مجازات اتخاذی برای مباشر و معاون در جرم آدم ربایی با یک دیگر متفاوت است. با عنایت به ماده 126 قانون مجازات اسلامی، افرادی که در قسمت زیر درج گردیده اند، معاون در جرم آدم ربایی تلقی می گردند: الف) هر کس دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوء استفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد. ب) هر کس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا از طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد. پ) هر کس وقوع جرم را تسهیل کند. تبصره: برای تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم شرط است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدید تر از آنچه مقصود معاون بوده است مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف تر محکوم میشود.


مجید پریدست فومنی

با سلام از اهم وظایف قانونگذاری صحیح جهت حفظ امنیت جامعه در تمام ابعاد میباشد فلذا در مقابل افرادی که این امنیت را به طرق ناصواب ازبین ببرند مجازات متناسب خواهند شد که از جمله آن ربودن افرا جهت رسیدن به مقاصد مالی یا اعتباری یا ورود به عنف است که دراین مسیر کسی که شرایط و یا دستور و بهانه این امر را بدون اقدام اجرایی فراهم کند معاون و سایرین که عملیات اجرا آن را انجام میدهند آدم ربا و شراکت در آدم ربایی محکوم و مجازات خواهند شد


وحید فراست

چند موردی که موجبات تشدید کیفر آدم ربایی را فراهم می نماید مانند آدم ربایی با وسیله نقلیه و همچنین سن شخصی که مورد ربایش قرار می گیرد


سعید ربیعی

باسلام و احترام... بر اساس ماده 126 قانون مجازات ، معاون جرم ادم ربایی کسی است که مجرم را از طریق تهدید، ترغیب، تحریک، دسیسه، سوء استفاده از قدرت یا تطمیع، تشویق به انجام دادن آدم ربایی کند. وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا راه انجام دادن ادم ربایی را به مجرم نشان دهد. انجام جرم را برای مجرم آسان کند. اما شریک در جرم بعبارتی خودش نوعی مباشر است و مباشرت میکند . بعبارتی شریک در جرم در عملیات اجرایی جرم شراکت دارد .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.