شیوه نگارش لایحه درخواست قصاص

شیوه نگارش لایحه درخواست قصاص

شیوه نگارش لایحه درخواست قصاص

مدارک برای نگارش لایحه درخواست قصاص

پیش از تنظیم لایحه درخواست قصاص باید با مجازات شرعی قصاص آشنا شده و شرایط اثبات آن را بررسی کنیم. مطابق با حقوق کیفری جاری ایران، جنایت بر سه نوع عمدی، شبه عمدی و خطای محض تقسیم می شود. قصاص، مجازات اصلی و ابتدایی ارتکاب جنایت عمدی است. منظور از قصاص کردن مرتکب، یعنی این که آسیبی مساوی با آسیبی که به طور عمدی بر دیگری وارد آورده است بر او وارد شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

اگر محکوم، مرتکب قتل عمدی شده باشد، قصاص نفس ثابت می شود و مرتکب اعدام می شود. و در صورتی که آسیبی خفیف تر از قتل، به صورت عمدی محقق شده باشد، قصاص عضو برابر با میزان جنایت انجام می شود. درنتیجه برای مثال اگر جانی یکی از انگشتان مجنی علیه را به صورت عمدی بریده باشد، نحوه اجرای قصاص بر وی به این صورت است که همان انگشت و به همان اندازه ای که بریده است، از او قطع می شود.

قصاص از زمره مجازات های قابل گذشت بوده و اجرای آن منوط به تقاضای صاحب حق قصاص است. بنابراین لایحه درخواست قصاص را تنها کسانی می توانند به دادسرا یا دادگاه تقدیم کنند، که به موجب قانون، مجنی علیه بوده و یا از اولیای دم مجنی علیه به شمار روند. در صورتی که به هر دلیلی قصاص اجرا نشود، مجازات مالی دیه مطابق با قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. همچنین در صورتی که جنایت عمدی به فوت مجنی علیه یا بروز آسیب های عمده جسمانی مثل قطع عضو بر وی گردد، علاوه بر دیه، جانی حسب مورد به مجازات زندان و شلاق تعزیری محکوم می گردد. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید

هزینه نگارش لایحه درخواست قصاص

اگر مطابق با قانون مجازات اسلامی به عنوان صاحب حق قصاص شناخته شوید، می توانید لایحه درخواست قصاص را تنظیم کنید. در ضمن نگارش لایحه درخواست قصاص، باید ارتکاب جنایت توسط فردی که تقاضای قصاص او را دارید ثابت کنید. برای این کار شما باید ثابت کنید که جنایت واقع شده به صورت عمدی محقق گشته است. نگارش لایحه درخواست قصاص، مستلزم دانش تخصصی حقوقی و اشراف به قوانین و مقررات قانونی کیفری است. بنابراین توصیه میشود این کار را به وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

 

مشاوره حقوقی کیفری

هزینه نگارش لایحه درخواست قصاص توسط وکیل کیفری، با توجه به نوع جنایت (قتل یا آسیب های بدنی کمتر از قتل) و قرائن و مستندات موجود در پرونده جنایی تعیین می شود. هزینه نگارش لایحه درخواست قصاص معمولاً با توافق وکیل کیفری و موکل صورت می گیرد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بهترین وکلای کیفری آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص تنظیم لوایح تخصصی مرتبط با جنایات و قصاص می باشد.

تعریف قصاص از زبان وکیل

قصاص به موجب بند ب ماده 14 قانون مجازات اسلامی یکی از انواع مجازات های اصلی است. در لغت قصاص به معنای عقوبت، تلافی، سزا و رد خون آمده است. در اصطلاح حقوق کیفری، قصاص به معنای این است که دقیقاً کاری مساوی با رفتار آسیب زای عمدی که توسط مرتکب جنایت صورت پذیرفته است، با وی انجام گیرد. یعنی به عنوان نمونه اگر مرتکب به طور عمدی میله ای در چشم راست شخص دیگری فرو کند، قصاص وی به این صورت است که میله ای را در چشم راستش فرو کنند. اثبات قصاص منوط به تحقق شرط های متعددی است که برخی از این شروط در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

 

قصاص

در چه مواردی می توان قصاص کرد؟

در صورتی که جنایت عمدی بر نفس، عضو و یا منفعت صورت پذیرد، می توان لایحه درخواست قصاص تنظیم کرد. جنایتی عمدی محسوب می شود، که مشمول یکی از بندهای سه گانه ماده 290 قانون مجازات اسلامی قرار گیرد. مطابق با این ماده منظور از جنایت عمدی ایراد رفتار آسیب زایی بر پیکر فرد دیگر است، به گونه ای که مرتکب هم قصد انجام دادن آنچه انجام داده است را داشته باشد و هم نتیجه مجرمانه ای که حادث شده است مورد خواست وی بوده باشد.

در بسیاری از موارد، جانی بدون این که قصد تحقق نتیجه مجرمانه خاصی را داشته باشد، مرتکب چنان رفتاری می شود که عرفاً موجب بروز جنایت می شود. در چنین مواردی نیز مانند مورد پیش گفته، جنایت عمدی محسوب می شود و حق قصاص ثابت است.

آیا قصاص قابل گذشت است؟

به موجب ماده 347 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 قصاص یک مجازات قابل گذشت است. به موجب این ماده صاحب قصاص در هر کدام از مراحل رسیدگی کیفری می تواند با اعلام گذشت خود، به صورت رایگان یا معوض،  از حق قصاص جانی بگذرد. منظور از کلیه مراحل رسیدگی، مرحله تحقیقات مقدماتی، رسیدگی نخستین، رسیدگی فرجامی و اجرای حکم است.

 

ارتباط در واتس اپ

برای نگارش فوری لایحه درخواست قصاص چه باید کرد؟

گاهاً ممکن است در ساعات پایانی شبانه روز یا در نیمه شب یا در هر وقت غیر معین دیگری، جنایت عمدی تحقق یابد. چرا که جنایات عمدی معمولاً بدون قصد پیشین و به صورت ناگهانی و ناگوار رخ می دهند. در این صورت اگر بخواهید لایحه درخواست قصاص بنویسید، نیاز به مشاوره فوری با وکیل کیفری خواهید داشت. دفاتر وکالت حضوری، معمولاً پس از ساعات اداری آماده خدمات رسانی نیستند. در چنین شرایطی شما می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای این کار کافی است با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس برقرار کنید. این موسسه با عضویت بیش از هزار وکیل پایه یک دادگستری، آماده ارائه خدمات مشاوره ای به صورت غیر حضوری و شبانه روزی می باشد. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی بهره مند شوید.

 

مطالبه خون بها از اداره بیت المال 
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
نگارش انواع دادخواست 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مجید

در صورتی که جنایت عمدی بر نفس، عضو و یا منفعت صورت پذیرد، می توان لایحه درخواست قصاص تنظیم کرد. جنایتی عمدی محسوب می شود، که مشمول یکی از بندهای سه گانه ماده 290 قانون مجازات اسلامی قرار گیرد. مطابق با این ماده منظور از جنایت عمدی ایراد رفتار آسیب زایی بر پیکر فرد دیگر است، به گونه ای که مرتکب هم قصد انجام دادن آنچه انجام داده است را داشته باشد و هم نتیجه مجرمانه ای که حادث شده است مورد خواست وی بوده باشد. در بسیاری از موارد، جانی بدون این که قصد تحقق نتیجه مجرمانه خاصی را داشته باشد، مرتکب چنان رفتاری می شود که عرفاً موجب بروز جنایت می شود. در چنین مواردی نیز مانند مورد پیش گفته، جنایت عمدی محسوب می شود و حق قصاص ثابت است. در این شرایط حتما از وکیل و موسسه وکیل تلفنی یاری بخاهیدموفق باشید


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب علاوه بر مذاکرات شفاهی که طرفین دعوا در دادگاه انجام می دهند ، ممکن است دفاعیات مربوط به پرونده به صورت مکتوب بر روی سندی تحت عنوان لایحه نوشته شده و با استناد و استدلال حقوقی در این لایحه قضایی ، سرنوشت دعوا تحت تاثیر قرار گیرد . بر این اساس لایحه دفاعیه به لایحه ای گفته می شود که در دعاوی حقوقی و کیفری برای تکمیل دفاعیات ارائه شده مورد استفاده قرار می گیرد .


محدثه عابدی

با سلام قصاص یکی از مجازات‌هایی است که به دلیل عملی مجرمانه و عامدانه صورت پذیرفته باشد، و اصولا کسی قصاص می شود که عملی عمدی و همراه با قصد مجرمانه داشته باشد و قصاص نیز در زمره ی جرایم قابل گذشت قرار دارد و اگر شاکی در هر مرحله ای گذشت نماید مجازات قصاص منتفی می شود و یک استتنایی که وجود دارد اگر پدری فرزند خود را به قتل برساند به قصاص محکوم نمی گردد ولی مجازات تعزیری درباره‌ی وی اجرا می شود. بنابراین این مورد از موارد استثنا در قانون مجازات بوده و به عنوان مثال اگر مادری، فرزند خود را به قتل برساند به مجازات آن جرم یعنی قصاص محکوم می شود.


حمید مرادی نیا

با سلام اگر جنایات وارده برعضو انسان باشد مجنی‌علیه جنایات وارده بر نفس باشد ، مطابق ماده‌ی ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اولیای دم به جز زوج یا زوجه باید مطالبه‌ی اجرای قصاص داشته باشند وگرنه قصاص قابل اجرا نخواهد بود. البته بنابر تصریح ماده‌ی ۳۵۳ قانون مجازات اسلامی، درصورتی‌که صاحب حق قصاص فوت نماید، حق قصاص به ورثه‌ی او منتقل می‌شود حتی اگر همسر مجنی‌علیه باشد. اجرای قصاص مانند هر مجازات دیگری از اختیارات حکومت است، زیرا اجرای مجازات و مخصوصا قصاص نیازمند رعایت اصول و مقرراتی است که عدم رعایت آنها موجب هرج‌ومرج و تضییع حقوق افراد خواهد شد. به همین دلیل قانون مجازات اسلامی بر لزوم استیذان از مقام معظم رهبری یا نماینده‌ی او قبل از اجرای قصاص از سوی ولی دم تأکید کرده است. اذن مجنی‌علیه یا اولیای دم همان‌طور که صدور حکم قصاص در مورد قتل منوط به درخواست اولیای دم است، اجرای آن نیز نیازمند درخواست آنهاست؛ قانون‌گذار مستحق قصاص نفس را فقط نسبت به صاحب حق قصاص مهدورالدم تلقی نموده؛ بنابراین، چنانچه شخص ثالثی اقدام به کشتن مستحق قصاص نماید قاتل تلقی شده و محکوم به قصاص خواهد شد .


مهدی مظفری اناری

با سلام قصاص در لغت به معنای دنباله روی و ایجاد اثری مشابه اثر وارده به مجنی علیه است. قصاص به طور کلی مجازات جنایت عمدی بر نفس، اعضا و منافع است و به شرح مقرر در قانون قابل مطالبه است. سه شرط اولیه قصاص، تساوی در دین، تساوی در عقل و فقدان رابطه ابوت است. در کنار این شرایط، می بایست بیم آزاررسانی به جانی نباشد و میزان و مقدار قصاص مشخص و از حدود مقرر تجاوز نکند


بهنام رحمانی فرد

باسلام اگرمحکوم، مرتکب قتل عمدی شده باشد، قصاص نفس ثابت می شود و مرتکب اعدام می شود. و در صورتی که آسیبی خفیف تر از قتل، به صورت عمدی محقق شده باشد، قصاص عضو برابر با میزان جنایت انجام می شود. درنتیجه برای مثال اگر جانی یکی از انگشتان مجنی علیه را به صورت عمدی بریده باشد، نحوه اجرای قصاص بر وی به این صورت است که همان انگشت و به همان اندازه ای که بریده است، از او قطع می شود. قصاص از زمره مجازات های قابل گذشت بوده و اجرای آن منوط به تقاضای صاحب حق قصاص است. بنابراین لایحه درخواست قصاص را تنها کسانی می توانند به دادسرا یا دادگاه تقدیم کنند، که به موجب قانون، مجنی علیه بوده و یا از اولیای دم مجنی علیه به شمار روند. در صورتی که به هر دلیلی قصاص اجرا نشود، مجازات مالی دیه مطابق با قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. همچنین در صورتی که جنایت عمدی به فوت مجنی علیه یا بروز آسیب های عمده جسمانی مثل قطع عضو بر وی گردد، علاوه بر دیه، جانی حسب مورد به مجازات زندان و شلاق تعزیری محکوم می گردد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما اگر محکوم، مرتکب قتل عمدی شده باشد، قصاص نفس ثابت می شود و مرتکب اعدام می شود. و در صورتی که آسیبی خفیف تر از قتل، به صورت عمدی محقق شده باشد، قصاص عضو برابر با میزان جنایت انجام می شود. درنتیجه برای مثال اگر جانی یکی از انگشتان مجنی علیه را به صورت عمدی بریده باشد، نحوه اجرای قصاص بر وی به این صورت است که همان انگشت و به همان اندازه ای که بریده است، از او قطع می شود. قصاص از زمره مجازات های قابل گذشت بوده و اجرای آن منوط به تقاضای صاحب حق قصاص است. بنابراین لایحه درخواست قصاص را تنها کسانی می توانند به دادسرا یا دادگاه تقدیم کنند


حسن

کجای این ، نمونه لایحه است ؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.