نحوه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر

نحوه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر

نحوه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر

شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر امکان پذیر است؟ برای انجام این کار بایستی به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟ درختان همواره نقشه بسیار مهمی در زندگی انسان ها داشته اند. این نقش در مورد درختان مثمر دو چندان می شود. در واقع درختان مثمر یا بارده آن دسته از درختانی هستند که صاحب آن می تواند از ثمره درخت خود استفاده نماید. همچنین بایستی بگوییم درختان مثمر فقط شامل درختان میوه نمی شوند. بلکه درختان دیگری همچون درخت حنا نیز از جمله درختان مثمر تلقی خواهند شد. اکنون که با معنای درختان مثمر یا بارده آشنا شدیم، بایستی به این سوال بپردازیم که آیا شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر امکان پذیر است؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا آتش زدن درختان مثمر جرم است؟

در اولین گام از بررسی نحوه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا آتش زدن درختان مثمر جرم محسوب می شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم به طور کلی قانونگذار اسمی از جرم آتش زدن درختان مثمر در قانون نبرده است. با این حال ماده 675 قانون مجازات اسلامی آتش زدن اشجار و درختان متعلق به دیگری را جرم دانسته است. این ماده عنوان می کند: «هرکس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و بطور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن‌ یا هر نوع محصول زراعی یا «اشجار» یا مزارع یا باغ های متعلق به دیگری را آتش بزند ...». در نتیجه می توان آتش زدن درختان مثمر را با استناد به ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم دانست.

 

 

مجازات اتش زدن درختان مثمر

 

برای شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر به کجا مراجعه کنیم؟

یکی دیگر از سوالاتی که در این مقاله بایستی بدان پاسخ دهیم، این است که برای شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟ همانطور که در قسمت قبلی ذکر شد، سوزاندن درختان مثمر با استناد به ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود. به علاوه قانونگذار، دادگاه های کیفری را صالح به رسیدگی به دعاوی مربوط به جرائم می داند. در نتیجه می توان گفت برای شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر بایستی شکواییه خود را به دادگاه های کیفری ارائه دهیم اما شاید از خود بپرسید کدام دادگاه کیفری، صالح به رسیدگی به چنین دعوایی خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم از آنجایی که مجازات سوزاندن درختان مثمر از جمله مجازات های درجه 5 می باشد، صلاحیت رسیدگی به چنین جرمی به عهده دادگاه کیفری دو خواهد بود. این مسئله با استناد به ماده 301 و 302 قانون آیین دادرسی کیفری قابل استنباط است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

مدارک لازم برای نگارش شکواییه سوزاندن درختان بارده

حال تصور کنید شما قصد شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر را دارید. برای انجام این کار چه باید بکنید؟ اولین گام جهت شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر این است که یک شکواییه باید تنظیم شود. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که این شکواییه را خودشان شخصاً نگارش کنند. با این حال ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما برای نگارش شکواییه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر از یک وکیل کیفری کمک بگیرید. چرا که وی با تسلط بر تمامی قوانین و قواعد موجود پیرامون آتش زدن درختان همسایه می تواند یک شکواییه محکمه پسند برای شما تنظیم نماید.

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
نگارش شکوائیه 
هزینه نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

همچنین بایستی بگوییم برای نگارش شکواییه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر شما بایستی مدارک و اطلاعات متنوعی را در اختیار داشته باشید که عبارتند از:

  • نام و نام خانوادگی شکایت کننده.
  • نام، نام خانوادگی و آدرس کسی که قرار است از او شکایت شود (همسایه).
  • محل وقوع جرم.
  • میزان خسارات وارد شده
  • اسناد و مدارک اثبات کننده ادعای شاکی که حسب مورد می تواند متفاوت باشد.

 

 

هزینه نگارش شکواییه سوزاندن درخت توسط همسایه

همانطور که گفته شد برای شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر بایستی یک شکواییه محکمه پسند تنظیم شود. به همین منظور، تنظیم شکوائیه توسط وکیل را پیشنهاد دادیم. با این حال همواره یکی از مهمترین سوالاتی که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی کیفری از ما می پرسند، این است که هزینه نگارش شکواییه سوزاندن درختان همسایه چقدر است؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم هزینه نگارش شکواییه متغیر است و این هزینه با توجه به نوع جرم مشخص خواهد شد. با این حال ما همواره در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تلاش داشته ایم تا خدمات خود را با پایین ترین قیمت ارائه دهیم. شما می توانید برای اطلاع دقیق از هزینه نگارش شکواییه سوزاندن درختان مثمر توسط همسایه از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

شکایت از همسایه

 

مجازات سوزاندن درختان همسایه

در آخرین گام از بررسی موضوع شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر باید به سراغ مجازات سوزاندن درختان مثمر برویم. همانطور که گفته شد، آتش زدن درختان مثمر توسط ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. در نتیجه با استناد به این ماده بایستی بگوییم، مجازات آتش زدن درختان همسایه 2 تا 5 سال حبس خواهد بود. قسمت آخر ماده 675 در راستای تعیین مجازات سوزاندن درختان مثمر عنوان می کند: «... اشجار یا مزارع یا باغهای متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود». شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

کوکبی

با سلام بله آتش زدن درخت تحت عنوان تحریق که در ماده ۶۷۵ ق تعزیرات جرم انگاری شده قابل تعقیب کیفری است و متضرر از جرم علاوه بر تعقیب کیفری می‌تواند مطالبه خسارت نیز بنماید.البته طبق قانون گسترش فضای سبز قطع درختان باغ یا اماکن عمومی هم جرم بوده و از طریق اطلاع به جهاد کشاورزی یا شهرداری مورو پیگرد قرار خواهد گرفت


علیرضا

چقدر جالب بود تا قبل از مطالعه این مطلب هرگز فکرشم نمیکردم بشه بابت اینکار پیگیری قانونی کرد درحالی که یکی از همسایگان زمین زراعی ما دقیقا مرتکب چنین کاری شده بود و تصمیم گرفتم طرح شکایت در این مورد به موسسه شما واگذار کنم


ایمان فرامرزی

با سلام و درود آتش زدن درختان مثمر توسط ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. در نتیجه با استناد به این ماده بایستی بگوییم، مجازات آتش زدن درختان همسایه 2 تا 5 سال حبس خواهد بود.


معراج فرجی

در ماده 675 قانون مجازات اسلامی یکی از ابعاد تخریب ذکر شده و این چنین آمده است که « هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن‌ یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌ های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می ‌شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمام جرائم بایستی ابتدا به سراغ ارکان متشکله جرم اعم از مادی و معنوی و قانونی رفت اگر ارکان جرم برقرار باشد میتوان و به وقوع جرم وارد شد که دراین مورد نیز ابتدا انگیزه مجرم بنا به روابط متقابل دارای اهمیت است بدان معنا که اول عمد بودن آن که همان رکن قانونی است باید برقرار باشد چون ممکن است عوامل غیر عمدی مسبب بروز آسیب به اموال یاهمان درختان باشد در صورت عمد بودن باید ثبوت مابقی ارکان یعنی زیان مالی وارده ملاک قرار خواهد گرفت


بشیر علی پاریاد

با سلام .بر طبق ماده 675 و تبصره 2 قانون مجازات اسلامی «هر کس عمداً جنگل، اشجار و..... را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شوند» اشد مجازات را اعمال کنند. تبصره 2 ذیل ماده فوق تاکید می‌کند که مجازات شروع به جرم فوق شش ماه تا دوسال است


سیما غفوری

مجازات از بین بردن درختان در قوانین، مجازات نسبتاً سنگینی است. یکی از قوانینی که این اقدام را جرم تلقی کرده مربوط به قانون مجازات اسلامی است که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر  جریمه، زندان را هم برای قطع درخت پیش بینی کرده است. درختان سطح شهر اگر مالک خصوصی نداشته باشند، متعلق به عموم مردم هستند و مدیریت شهری به نمایندگی از عموم مردم می‌تواند در صورتی که کسی این درختان را از بین ببرد، مدعی او شود. براساس این قانون، برای حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است. تقریباً قطع هر نوع درخت را در فضای عمومی و حتی اماکن خصوصی که باغ شمرده می‌شود، ممنوع کرده و طبق ماده قانونی که بالاتر عنوان شد، مجازات آن حبس و جریمه خواهد بود. بخش مجازات مالی عنوان شده در این ماده علاوه بر جریمه‌ای است که شهرداری به عنوان جریمه اداری قطع درخت، از فرد خاطی دریافت می‌کند.


شیرزاد افشاری

باسلام مجازات از بین بردن درختان در قوانین، مجازات نسبتاً سنگینی است. یکی از قوانینی که این اقدام را جرم تلقی کرده مربوط به قانون مجازات اسلامی است که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر  جریمه، زندان را هم برای قطع درخت پیش بینی کرده است.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از جرایم کیفری که در قانون بدان پرداخته شده بحث تخریب است که می تواند قلمروگسترده ای داشته باشد و شامل سوزاندن ، از بین بردن، قطع کردن و امثالهم می گردد. در ماده 675 قانون مجازات اسلامی یکی از ابعاد تخریب ذکر شده و این چنین آمده است که « هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن‌ یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌ های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می ‌شود.» در توضیح برخی از عبارات این ماده باید گفت منظور از «محل معد برای سکنی»، محل مسکونی است که فعلا کسی در آن سکونت ندارد. مقصود از «اشجار»، درخت هایی است که کاشته شده اند یا آماده کاشته شدن هستند اما منظور از «محصولات زراعی» اعم از این است که چیده نشده باشند یا آنکه در انبار باشند. این جرم نیز مانند سایر جرایم کیفری دارای عناصر سه گانه است و عنصر مادی این جرم، آتش زدن اموال است که از طرق مختلف امکان تحقق دارد. باید دانست که اگر آتش سوزی منجر به این شود که تنها مقداری از اموال بسوزد اما آتش سوزی مهار شود، اقدام انجام شده شروع به جرم محسوب نمیشود چون آتش سوزی تنها با سوختن بخشی از اموال نیز محقق میشود. اما اگر فرد در حال نزدیک کردن کبریت به محصولات متعلق به دیگری باشد، مرتکب جرم شروع به احراق شده است. پر واضح است که آتش زدن در این ماده شامل اموال دیگری میشود، نه اموال متعلق به خود فرد، همچنین عنصر معنوی این جرم سوءنیت عام است و در صورت وجود «قصد مقابله با حکومت»، جرم مذکور، محاربه تلقی خواهد شد.


محدثه عابدی

سوزاندن درختان مثمر همسایه در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است و مجازات حبس برای آن در نظر گرفته شده است و جز جرایم کیفری بوده که در دادگاه کیفری ۲ یاببل رسیدگی بوده لذا برای شکایت با داشتن ادله و مدارک و شواهد می توان از فرد مجرم شکایت نمود که از وکلای موسسه ی وکیل تلفنی می توان با داشتن تبحر و تجربه ی کافی در این راستا با مشاوره ی حرفه ای و وکالت از ایشان کمک گرفت.


مهران رمضان پناه

باسلام، حسب ماده۶۷۵قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب۷۵،قانونگذار رکن قانونی آن راجرم انگاری نموده، فی الحال حسب مورد،محکمه محترم بدوی باتوجه به ارکان دیگر تشکیل دهنده جرم ، ومحتویات پرونده مجازات راتعیین می نماید


آزاده حیدری

طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب 1388 در ماده یک این قانون آمده است: به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراهها، پارکها، بوستان ها، باغات و نیز محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است. آنقدر متن این ماده گسترده و فراگیر است که تقریبا قطع هر نوع درخت را در فضای عمومی و حتی اماکن خصوصی که باغ شمرده می شود، ممنوع کرده و طبق ماده قانونی که بالاتر عنوان شد، مجازات آن حبس و جریمه خواهد بود. بخش مجازات مالی عنوان شده در این ماده علاوه بر جریمه ای است که شهرداری به عنوان جریمه اداری قطع درخت، از فرد خاطی دریافت می کند. یعنی کسی که درختی را قطع کند، هم باید مجازات حبس و پرداخت جریمه قانونی دادگاه را تحمل کند و هم جریمه اداری که شهرداری در کمیسیون مربوطه، تعیین می کند را بپردازد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اولین گام از بررسی نحوه شکایت از همسایه بابت سوزاندن درختان مثمر باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا آتش زدن درختان مثمر جرم محسوب می شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم به طور کلی قانونگذار اسمی از جرم آتش زدن درختان مثمر در قانون نبرده است. با این حال ماده 675 قانون مجازات اسلامی آتش زدن اشجار و درختان متعلق به دیگری را جرم دانسته است. این ماده عنوان می کند: «هرکس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و بطور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن‌ یا هر نوع محصول زراعی یا «اشجار» یا مزارع یا باغ های متعلق به دیگری را آتش بزند ...». در نتیجه می توان آتش زدن درختان مثمر را با استناد به ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم دانست.


رضا صادقی

به طور کلی قانونگذار اسمی از جرم آتش زدن درختان مثمر در قانون نبرده است. با این حال ماده 675 قانون مجازات اسلامی آتش زدن اشجار و درختان متعلق به دیگری را جرم دانسته است. این ماده عنوان می کند: «هرکس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و بطور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن‌ یا هر نوع محصول زراعی یا «اشجار» یا مزارع یا باغ های متعلق به دیگری را آتش بزند ...». در نتیجه می توان آتش زدن درختان مثمر را با استناد به ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم دانست


وحید فراست

سوزاندن اموال متعلق به دیگری جزو جرایم قابل گذشت می باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.