چگونگی اعاده حیثیت در قانون ایران

چگونگی اعاده حیثیت در قانون ایران

چگونگی اعاده حیثیت در قانون ایران

از آن جایی که قوانین همه شمول بوده و باید شامل انواع و اقسام اعمال انسانی شود، بردن آبروی دیگران هم می‌تواند براساس قانون جرم باشد. عنوانی که برای این موضوع به کار می‌رود، اعاده حیثیت بوده و زمانی مطرح می‌شود که فردی، آبروی فرد دیگری را برده باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفهوم این عبارت پرداخته و ببینیم که اگر چنین اتفاقی روی داد چگونه می‌توان به دادگاه شکایت نمود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از اعاده حیثیت چیست؟

حیثیت به معنای آبرو و اعتبار یک فرد است، حالا ممکن است شخص دیگری با نشر دروغ و تهمت به حیثیت شخص خدشه وارد نماید. در این صورت جرم مرتکب شده و اگر طرف مقابل او را نبخشد، می‌تواند اعاده حیثیت کند. مفهوم اعاده حیثیت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ادعا گفته شده غلط باشد.

البته در بعضی مواقع، ادعا درست بوده اما مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. در این صورت هم شخص می‌تواند شکایت و اعاده حیثیت نماید. به عنوان مثال، فرض نمایید در یک آپارتمان زندگی می‌کنید و یک روز اتومبیل یکی از همسایه‌ها به سرقت می‌رود. در همین حین میهمانانی از شهرهای دیگر هم خانه شما دعوت هستند.

همسایه‌ای که اتومبیلش را دزد برده، به شما و مهمانانتان اتهام دزدی می‌زند. به همین دلیل دیگر همسایه‌ها شما را مجبور می‌کنند خانه را فروخته و به جای دیگری نقل مکان نمایید. چند وقت بعد ماشین همسایه پیدا شده و مشخص می‌شود که دزد آن یک شخص سابقه‌دار بوده است. در این صورت شما می‌توانید از این همسایه شکایت و اعاده حیثیت نمایید.

 

در چه مواردی می توان اعاده حیثیت نمود؟

مثالی که در بالا زدیم فقط یکی از موارد اعاده حیثیت بود که به آن عجز از اثبات جرم گفته می‌شود. در این حالت، شخصی که ادعا نموده هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات کلام و گفته خود ندارد. بنابراین اگر طرفی که مورد تهمت قرار گرفته، تصمیم به تنظیم شکایت بگیرد می‌تواند او را در دادگاه محاکمه نماید. علاوه بر این مورد، در دو حالت دیگر هم می‌توان اعاده حیثیت نمود:

  • مجازات بزهکار: هنگامی که فردی به شخص دیگری آسیب مالی یا معنوی می‌زند و به طور کلی به او ستمی را روا می‌دارد. با شکایت از وی در دادگاه به نوعی در حال اعاده نمودن حیثیت هستیم. بنابراین می‌توان این طور گفت که هر دعوای کیفری دارای شکلی از اعاده نمودن حیثیت است.
  • ارتکاب جرم: هر مجرمی به دلیل اعمال خلافی که انجام داده باعث شده تا حیثیتش از بین برود. با این حال هنگامی که مجازات و دوران حبس خود را می‌گذارند، به شکلی در حال پاک شدن از خطا است. بنابراین بعد از آزادی می‌تواند همان اعتبار و آبروی قبل از ارتکاب جرم را داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که حیثیت خود را دوباره به دست آورده است.

 

 

اعاده حیثیت فوری

 

برای اعاده حیثیت چه باید نمود؟

حالا که با معنای این عبارت آشنا شدیم و دیدیم که در چه موقعیت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم که برای اعاده حیثیت چه باید نمود؟ خب این کار بسیار ساده بوده و مراحل سختی ندارد.

در صورتی که قصد دارید تا آبرو و حیثیت خود را دوباره به دست بیاورید، لازم است تا یک شکایت تنظیم نمایید. برای تنظیم شکایت هم می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نموده تا مراحل را به درستی انجام دهید و شکواییه را صحیح تنظیم نمایید.

بعد از نگارش دادخواست، باید آن را به دادسرا ارجاع دهید. برای طرح شکایت هم کافی است تا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و اسناد و مدارک خود را ارائه نمایید. هنگامی که مدارک و شکایت شما به دادسرا ارجاع داده شد، جلسات دادگاه تشکیل می‌شود.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به اعاده حیثیت

برای رسیدگی به شکایت اعاده حیثیت، بعد از اینکه دادخواست خود را مطرح نمودید، با توجه به نوع جرم انجام شده دادگاه تشکیل می‌شود. در اغلب موارد، این اعاده نمودن حیثیت جز دعاوی کیفری بوده بنابراین در دادسرای عمومی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در صورتی هم که جرم کیفری نبوده باشد، این رسیدگی در دادگاه مدنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مجازات تهمت و افترا به دیگران

هرگونه تهمت و افترا به دیگران جرم نبوده و نمی‌توان آن را در دادگاه پیگیری نمود. برای اینکه عملی جرم محسوب شود لازم است تا شرایطی برقرار باشد که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم نمود.

  • حتما باید شخصی که به او تهمت زده شده، مشخص باشد. بنابراین اگر بدون ذکر نام فرد، او را به انجام عملی منتسب بدانید، این جرم نخواهد بود حتی اگر دیگران برداشت خاصی از صحبت شما نمایند.
  • کلام شما باعث از بین رفتن یا آسیب به آبرو شخص شود. این مسئله در چند حالت ممکن است؛ اولاَ اینکه آن را روی برگه‌ای نوشته و منتشر نمایید. مانند نشر اتهام در روزنامه یا رسانه‌های دیگر. دوماَ سخنرانی در مقابل دیگران و مطرح نمودن ادعای خود.
  • حالت دیگری هم که افترا و تهمت شما می‌تواند مجازاتی برایتان در پی داشته باشد این است که نتوانید ادعای خود را ثابت نمایید. در این صورت هم چه حرفتان درست باشد چه غلط، مجازات می‌شوید.

 

مدارک لازم برای شکواییه اعاده حیثیت

جمع آوری مدارک و اسنادی که نشان دهنده شکایت شما باشد، نیازمند تخصص یک وکیل است. اگر در این زمینه کوتاهی نمایید و برای کاهش هزینه‌ها، از رفتن به سراغ یک فرد متخصص منصرف گردید، ممکن است مجرم شناخته شوید. این مرحله بسیار مهم بوده پس اگر توان مالی پرداخت دستمزد یک وکیل را ندارید می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکیل تلفنی بهره‌مند شوید. مشاوران این موسسه حقوقی بدون دریافت هزینه پاسخ سوالات شما را می‌دهند.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی در زمینه وکالت اعاده حیثیت و دیگر حوزه‌های حقوقی، جلسات مشاوره ارائه می‌دهد. برای رزرو وقت مشاوره می‌توانید به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته با شماره تلفن‌های 02147625900 و 09212242670 تماس بگیرید.

 

 

همه چیز اعاده حیثیت از همسر 
نگارش شکوائیه
مشاوره حقوقی تهمت و افترا 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


نظرات

mohamadi

اعاده حیثیت از اصطلاحاتی است که بسیاری از مردم استفاده میکنند اما شاید با بارحقوقی آن آشنا نباشند با مطالعه مقاله شما تا حد زیادی با مفهوم قانونی این مطلب آشنا شدم سعی میکنم منظم به سایت شما سربزنم چون همیشه به نکات جالب و پرکاربردی اشاره میکنید


امین چراغی شیخ آباد

اعاده حیثیت کیفری به این شکل است که فردی از جانب دیگری مورد اتهام یک جرم قرار می‌گیرد و به موجب آن مورد دادگاهی واقع می‌شود که در این صورت فرد می‌تواند بعد از اثبات بی‌گناهی خود درخواست اعاده حیثیت نماید که این اعاده حیثیّت به چند شکل افترا و توهین، نشر اکاذیب قابل مطرح می‌باشد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام تهمت و افترا به دیگران جرم نبوده و نمی‌توان آن را در دادگاه پیگیری نمود. برای اینکه عملی جرم محسوب شود لازم است تا شرایطی برقرار باشد که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم نمود. حتما باید شخصی که به او تهمت زده شده، مشخص باشد. بنابراین اگر بدون ذکر نام فرد، او را به انجام عملی منتسب بدانید، این جرم نخواهد بود حتی اگر دیگران برداشت خاصی از صحبت شما نمایند. کلام شما باعث از بین رفتن یا آسیب به آبرو شخص شود. این مسئله در چند حالت ممکن است؛ اولاَ اینکه آن را روی برگه‌ای نوشته و منتشر نمایید. مانند نشر اتهام در روزنامه یا رسانه‌های دیگر. دوماَ سخنرانی در مقابل دیگران و مطرح نمودن ادعای خود. حالت دیگری هم که افترا و تهمت شما می‌تواند مجازاتی برایتان در پی داشته باشد این است که نتوانید ادعای خود را ثابت نمایید. در این صورت هم چه حرفتان درست باشد چه غلط، مجازات می‌شوید


امان آبادی

اعاده حیثیت: چنانچه شخصی از دیگری شکایت کند ولی شکایت نهایتا منجر به منع تعقیب یا برا‌‌ئت متهم شود اگر این متهم از شاکی خود به اتهام افترا شکایت کند، مرجع قضایی رای به محکومیت وی نمی دهد بلکه باید برای مرجع قضایی محرز شود که شاکی هیچ دلیلی علیه متهم نداشته و عمدا اتهام نادرستی را علیه وی مطرح کرده است


رسول متقی راد

ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که هرگاه فردی با استفاده از نوشته‌ای به صورت خطی و چاپی؛ مانند روزنامه و یا سخنرانی در مجمعی به فردی اتهامی وارد نماید و این اتهام اثبات نشود مطابق قانون فرد مجرم محسوب می‌شود و به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد.ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است هرگاه شخصی با نیت واردکردن ضرر به دیگری با تنظیم یک نامه، شکواییه و گزارش، دروغی را منتشر نماید و یا اعمالی را بر خلاف حقیقت به فردی حقیقی یا حقوقی نسبت دهد در این جا چه ضرر مادی و معنوی متوجه فرد بشود یا نشود او می‌تواند علاوه بر اعاده حیثیت در این خصوص فرد را محکوم به مجازات نماید که در این صورت فرد با مجازات حبس از یک ماه تا یک سال و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی بیان داشته است که هر زمان فردی به صورت آگاهانه و عمدی و با نیت متهم نمودن فرد دیگری، وسیله‌ای را بدون اطلاع او در منزل شخصی و یا محل کار او قرار دهد که پیدا شدن آن موجب زدن اتهام در یک جرم به او می‌شود در این حالت بعد از این که قرار منع تعقیب و برائت برای او صادر شد شخص مرتکب به حبس از سه ماه تا یک سال و نیم و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.اصل ۱۷۱ قانون اساسی بیان می‌دارد که زمانی که در اثر اشتباه یا تقصیر ارتکابی از سوی قاضی در صدور حکم ضرری به فردی وارد شود او ضامن جبران خسارت است و از فردی که به او ضرر وارد شده است اعاده حیثیت می‌گردد.


ابوالفضل علی مددی

سلام.افترا به این معنی است که شخصی به دیگری انجام جرمی را نسبت دهد ولی نتواند ارتکاب آن جرم را اثبات کند.صرف اینکه شخصی از دیگری نزد مقامات قضایی شکایت کند ونتواند ادعای خود را ثابت کند باعث تحقق جرم افترا نیست مگر اینکه شاکی با علم به بی گناهی طرف مقابل از وی شکایت کرده باشد.شخصی که جرمی را مرتکب میشود ومجازات آن را تحمل می‌کند درواقع درطول تحمل مجازات درحال پاک شدن از خطای صورت گرفته است وبعد از اتمام مجازات درواقع حیثیت و آبروی خور را مجددا به دست می‌آورد.


سیما غفوری

اعادهٔ حیثیت یا بازگردانش آبرو عبارت است از جبران تمامی ضرر و زیان‌های مادی و معنوی ناشی از هتک حیثیت افرادی که قربانی اشتباهات قضایی گردیده یا محکومیت قضایی یافته‌اند و رفتارشان در طول زمان به نحوی بوده که عدالت و انصاف اقتضای آن را دارد که آثار محکومیت کیفری‌شان محو شود .


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، به موجب قانون اساسی ، حیثیت ، جان ، مال و حقوق افراد مصون از تعرض است و نمی توان آبرو ، اعتبار ، حیثیت و حقوق قانونی دیگران را پایمال کرد ؛ به همین خاطر اگر شخصی اقدام به زیر پا گذاشتن حقوق مادی و معنوی دیگران کرده و اموری را به آنها نسبت دهد که طبق قانون جرم محسوب می شوند و از این طریق آبروی شخص دیگری را لکه دار کند بر اساس قانون شخصی که به او اتهامی وارد شده است می تواند ادعای شرف یا اعاده حیثیت کند. در صورتی که شخصی علیه دیگری مطالب دروغی منتشر کرده و تهمت و افترایی مطرح کرده باشد که نتواند صحت آن را اثبات نماید ، طرف مقابل می تواند با ارائه نمونه شکواییه به دادسرا ، علیه او اعاده حیثیت نماید و پس از شکایت ، وی را به مجازات قانونی محکوم کند . مهلت شکایت اعاده حیثیت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم است . در پاسخ به این سوال که اعاده حیثیت چیست ، می توان گفت که اگر شخصی ارتکاب یک جرم را به دیگری نسبت داده باشد که این نسبت دادن ، با واقعیت مطابقت نداشته باشد ، یا اگر علیه دیگری مطالب کذب و دروغی بیان شده باشد به نحوی که حیثیت و آبرو واعتبار فرد دستخوش تغییر شود ، آن شخص می تواند با انجام اقداماتی حقوقی ( طرح شکایت ) ، از خود رفع اتهام کرده و تقاضای مجازات شخصی را نماید که مطالب واهی علیه او مطرح نموده است .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام حیثیت به معنای آبرو و اعتبار یک فرد است، حالا ممکن است شخص دیگری با نشر دروغ و تهمت به حیثیت شخص خدشه وارد نماید. در این صورت جرم مرتکب شده و اگر طرف مقابل او را نبخشد، می‌تواند اعاده حیثیت کند. مفهوم اعاده حیثیت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ادعا گفته شده غلط باشد. البته در بعضی مواقع، ادعا درست بوده اما مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. در این صورت هم شخص می‌تواند شکایت و اعاده حیثیت نماید. به عنوان مثال، فرض نمایید در یک آپارتمان زندگی می‌کنید و یک روز اتومبیل یکی از همسایه‌ها به سرقت می‌رود. در همین حین میهمانانی از شهرهای دیگر هم خانه شما دعوت هستند. همسایه‌ای که اتومبیلش را دزد برده، به شما و مهمانانتان اتهام دزدی می‌زند. به همین دلیل دیگر همسایه‌ها شما را مجبور می‌کنند خانه را فروخته و به جای دیگری نقل مکان نمایید. چند وقت بعد ماشین همسایه پیدا شده و مشخص می‌شود که دزد آن یک شخص سابقه‌دار بوده است. در این صورت شما می‌توانید از این همسایه شکایت و اعاده حیثیت نمایید.


آرش سلیمی

با سلام اگر شخصی مطلب کذبی به دیگری نسبت دهد و یا به او افترا ببندد و نتواند این مطالب را اثبات کند، طرفی که مورد اتهام قرار گرفته و یا مطالب کذب درباره او منتشر شده، می‌تواند با شکایت در دادگاه و اثبات کذب بودن مطالب و بی‌گناهی خویش، فرد تهمت‌زننده یا نسبت‌دهنده کذب را محکوم کرده و حیثیت خود را اعاده کند.در قانون مجازات اسلامی، اعاده حیثیت در معنایی دیگر نیز به کار رفته است. اگر شخص در محکمه به طور قطعی محکوم گردد، در برخی از موارد طبق ماده ۲۵ همان قانون، علاوه بر مجازات اصلی مانند حبس، شلاق یا جزای نقدی، از برخی حقوق اجتماعی نیز محروم خواهد شد. حقوقی مانند انتخاب و عضویت در شوراهای حل اختلاف،‌ عضویت در احزاب، سردبیری نشریات و … . پس از گذشتن مدت مذکور در ماده ۲۵، این محرومیت‌ها پایان می‌یابد و سجل کیفری فرد پاک شده و در اصطلاح اعاده حیثیت می‌شود.


وحید فراست

اعاده حیثیت فقط در امور کیفری محقق می شود و در خصوص امور حقوقی قابل تصور نیست


محدثه عابدی

اعاده ی حیثیت، حیثیت یعنی آبرو. یعنی شخص مجرم با اعمال مجرمانه باعث رفتن آبروی فرد شده و فردی که آبروی وی از میان رفته زمانی می تواند شکایت کند که مجرم با نطق در مجامع یا نوشته تهمت دروغینی به وی نسبت داده باشد و نتواند آن را اثبات کند. اعاده ی حیثیت ممکن است در دادگاه حقوقی مطرح شود یا دادگاه کیفری


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.