چطور اعاده حیثیت کنیم؟

چطور اعاده حیثیت کنیم؟

چطور اعاده حیثیت کنیم؟

منظور از اعاده حیثیت چیست؟

اگر کسی به فردی دیگر تهمت یا افترا بزند اما نتواند آن را ثابت کند جرم مرتکب شده است. طرف مقابل نیز می تواند با ارائه شکوائیه به دادسرا اعاده حیثیت کند. طبق قانون اساسی هیچ فردی نمی تواند به مال، جان، حیثیت و حقوق فردی دیگر تعرض و آن را پایمال کند. اگر شخصی چنین اقدامی انجام دهد به مجازات محکوم خواهد شد.

به صراحت در ماده 697 قانون مجازات اسلامی آمده است: " هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه ها یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را‌صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود ولی نتواند صحت آن مطالب را ثابت نماید ، به مجازات محکوم می شود . این جرم را معمولا تحت عنوان جرم افترا نامگذاری می کنند ." در این ارتباط می توانید با یک وکیل متخصص در موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی انجام دهید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

در چه مواردی می توان اعاده حیثیت کرد؟

اگر فردی به صورت لفظی اتهامی را به فردی دیگر وارد کند یا اینکه شخصی نسبت به فردی دیگر اکاذیبی را انتشار دهد متضرر می تواند اعاده حیثیت کند. همچنین اگر شخصی اتهامی را به شخص دیگری نسبت دهد و از او شکایت کند اما در دادگاه نتواند آن را اثبات کند طرف مقابل می تواند بعد از تبرئه شدن اعاده حیثیت نماید.

اگر اشاعه فحشا نشر داده شود، در حالی که نشر دهنده آن را نیز ثابت کند و این جرم اتفاق هم افتاده باشد نشر دهنده محکوم به مجازات خواهد شد چون اشاعه فحشا جرم است.

برای اعاده حیثیت چه مدارکی لازم است؟

برای اعاده حیثیت مدارک شناسایی برای ثبت شکوائیه لازم است. همچنین برای اثبات ادعا باید مدارکی همچون حکم تبرئه در موضوع مطرح شده پیوست شود. اگر اعاده حیثیت به دلیل نشر اکاذیب باشد باید تصویری یا نمونه ای از موضوع پیوست شکواییه گردد.

کاربران برای اینکه با یک وکیل مجرب مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشند می توانند با شماره 09212242670 موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرند.

 

اعاده حیثیت

برای اعاده حیثیت به کجا مراجعه کنیم؟

برای اعاده حیثیت باید شکوائیه ای تنظیم و به دادسرا تقدیم نمود. شکوائیه اعاده حیثیت در دادسرا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. شکوائیه از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت خواهد شد و تا جلسه رسیدگی نیازی به حضور شاکی در دادسرا نیست. همچنین باید مدارک لازم به شکوائیه پیوست شود.

دادسرا نسبت به شکوائیه اعاده حیثیت رسیدگی مقدماتی را انجام می دهد. اگر دادسرا تشخیص دهد که عمل متهم جرم نیست قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد. اما اگر تشخیص داده شود که جرمی اتفاق افتاده است بعد تحقیقات مقدماتی پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می شود. دادگاه بعد از بررسی های لازم اقدام به صدور حکم خواهد کرد.

مجازات افترا و نشراکاذیب

برای اعاده حیثیت مجازات های مختلفی در قانون پیش بینی شده است. اگر شخصی لفظی جرمی را به شخصی دیگر نسبت بدهد و در اثبات آن عاجز باشد بر اساس قانون به یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد البته به نظر دادگاه ممکن از به یکی از این مجازات ها محکوم شود.

اما اگر جرمی که به شخص دیگر نسبت داده می شود منافی عفت باشد به عنوان مثال جرم لواط یا زنا به فرد دیگری نسبت داده شود اما نتوان آن را ثابت کرد تهمت زننده به 80 ضربه شلاق محکوم می شود.

همچنین اگر شخصی برای اینکه فردی را به عملی متهم کند وسایل یا ابزاری را در منزل، محل کار یا خودرو او قرار دهد بعد از اینکه شخص مورد نظر تبرئه شد، مرتکب به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم خواهد شد.

اگر بعد از نشر اکاذیب اعاده حیثیت شود مرتکب به 2 ماه تا 2 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی اعاده حیثیت

وکیل خوب برای اعاده حیثیت

بازی کردن با آبروی دیگران از طریق تهمت زدن کار ناشایستی است که مورد پسند شرع و قانون قرار نمی گیرد. کسی که به آبروی دیگران تعرض کند و جرمی را به دیگری نسبت دهد مرتکب جرم شده و در دادگاه محاکمه خواهد شد.

یک وکیل خوب برای اعاده حیثیت موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهد و بهترین راه حل را برای موکل خود در نظر می گیرد. وکیل متخصص با استفاده از دانش حقوقی و سال ها تجربه در حوزه وکالت به موکل خود کمک خواهد کرد تا ادله مناسبی را جهت دفاع از خود تقدیم دادگاه نماید.

برای اینکه از یک وکیل متخصص اعاده حیثیت راهنمایی دریافت کنید با شماره 09212242670 موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. در این موسسه بهترین وکلا به سوالات شما پاسخ خواهند داد و در صورت لزوم پرونده وکالت شما را قبول خواهند کرد. تمامی وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی متخصص و دارای تجربه زیادی هستند.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا مهلت مشخصی برای اعاده حیثیت وجود دارد؟

کسی که از اقدامی متضرر می شود از تاریخ وقوع جرم به مدت یک سال فرصت دارد که اعاده حیثیت نماید. این مورد مختص به جرایم قابل گذشت است. اگر در مهلت مقرر شکایتی انجام نشود دیگر امکان شکایت کیفری امکان پذیر نخواهد بود و این حق از او ساقط می شود.

البته در مدت مورد نظر اگر فرد تحت سلطه متهم باشد یا بنا بر دلایلی خارج از اختیار نتواند شکایت کند پایان مهلت یک ساله باعث ساقط شدن حق نمی شود. اگر فردی که متضرر شده است قبل از مهلت تعیین شده از دنیا برود. ورثه او به مدت 6 ماه بعد از فوت می توانند از طرف مقابل شکایت کنند. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده نمایید

 

پرونده سازی برای افراد 
مشاوره حقوقی افترا 
همه چیز اعاده حیثیت از شوهر 
نگارش شکوائیه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سیما غفوری

به موجب قانون اساسی ، حیثیت ، جان ، مال و حقوق افراد مصون از تعرض است و نمی توان آبرو ، اعتبار ، حیثیت و حقوق قانونی دیگران را پایمال کرد ؛ به همین خاطر اگر شخصی اقدام به زیر پا گذاشتن حقوق مادی و معنوی دیگران کرده و اموری را به آنها نسبت دهد که طبق قانون جرم محسوب می شوند و از این طریق ، آبروی شخص دیگری را لکه دار کند ، بر اساس قانون شخصی که به او اتهامی وارد شده است می تواند ادعای شرف یا اعاده حیثیت کند .


فاطمه عمادی

باسلام عملی که موجب از بین رفتن اعتبار و آبروی افراد می گردد یعنی افترا باید توسط مرتکب بصورت عمدی و با علم و آکاهی صورت بپذیرد. برای تحقق جرم افترا باید جرم افترا و اتهام ناروا به شخص دیگر منتسب شود و شخصی که به او اتهام وارد گردیده است مشخص و معین باشد ویا متهم صحت ادعای خود را نتواند ثابت کند و یا باعث هتک آبرو ی و حیثیت شده باشد .پس جرم افترا هم به صورت قولی صورت میگیرد هم با انجام هر عملی که فعل مجرمانه ای را به شخصی منتسب گردد همچنین برای تحقق افترا، عمل اسناد داده شده توسط مفتری باید فعل یا ترک فعلى‌ باشد که در قانون ممنوع بوده و برای آن مجازات تعیین شده باشد.
 


Mohamad sheykhi

گر کسی به فردی دیگر تهمت یا افترا بزند اما نتواند آن را ثابت کند جرم مرتکب شده است. طرف مقابل نیز می تواند با ارائه شکوائیه به دادسرا اعاده حیثیت کند. طبق قانون اساسی هیچ فردی نمی تواند به مال، جان، حیثیت و حقوق فردی دیگر تعرض و آن را پایمال کند. اگر شخصی چنین اقدامی انجام دهد به مجازات محکوم خواهد شد. به صراحت در ماده 697 قانون مجازات اسلامی آمده است: " هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه ها یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را‌صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود ولی نتواند صحت آن مطالب را ثابت نماید ، به مجازات محکوم می شود . این جرم را معمولا تحت عنوان جرم افترا نامگذاری می کنند


سهند مهدی پور

برای پرداختن به جنبه های مختلف اعاده حیثیت ، ابتدا مفهوم اعاده حیثیت چیست را توضیح می دهیم و سپس به توضیح این مطالب می پردازیم که مجازات اعاده حیثیت کیفری چیست ، چگونه اعاده حیثیت کنیم ، مهلت شکایت اعاده حیثیت چقدر است و در خاتمه نیز نمونه شکوائیه اعاده حیثیت را ارائه خواهیم نمود


مجید شیخی

اعاده حیثیت به معنای آن است که بعد از اثبات اینکه جرمی صورت نگرفته است فردی که به موجب این اتهام آبروی خود را از دست رفته می‌بیند در این خصوص می‌تواند نسبت به فردی که افترا زده است شکایتی کیفری تحت عنوان اعاده حیثیت مطرح نماید. درواقع زمانی که آبروی فردی با طرح شکایت و افترا دیگری خدشه‌دار می‌شود فرد قربانی ‌می‌تواند با درخواست اعاده حیثیت از دیگری شکایت نماید در صورت درخواست اعاده حیثیت حتما با موسسه وکیل تلفنی در تماس باشید


مجید پریدست فومنی

باسلام و تشکر از مطالب تحریر شده مازاد برمطالب بالااعاده حیثیت یا بازگردانش آبر در مواردی که ضررمادی یا معنوی ناشی از هتک حیثیت افرادی که قربانی اشتباهات قضایی رسیده باشد مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است ودرغیراینصورت جبران خسارت توسط دولت انجام خواهد شدو از متهم اعاده حیثیت خواهدشد که می تواند نامه عذرخواهی یا جبران نقدی .. باشد


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب ادعای شرف یا در اصطلاح حقوقی آن اعاده حیثیت به این معناست که هرکس به هر نحو امور غیر واقع را به دیگری نسبت دهد به شکلی که این کار سبب پایمال شدن حقوق دیگری اعم از مادی یا معنوی شود، به موجب قانون برای او حقی در جهت اعادهٔ حیثیت و حقوق از دست رفته ایجاد شده تا به واسطهٔ آن بتواند آثار جرم انگاری یا محکومیت احتمالی علیه خود را برطرف نماید. گفتنی است که اعاده حیثیت نیاز به شاکی خصوصی دارد پس با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت علیه فرد مزبور می‌توان به این کار مبادرت ورزید.


حمید مرادی نیا

با سلام موارد اثباتی اعاده حیثیت الف) انتساب جرمی به شخص دیگریعنی اینکه باید یک جرمی به شخص نسبت داده شود مانند زنا یا لواط یا کلاهبرداری. ب) مشخص بودن شخصی که به او اتهام وارد شده است. ج) عدم موفقیت در اثبات اتهام. یعنی کسی که جرمی به دیگری نسبت می دهد نتواند ادعای خود را به اثبات برساند. د) آسیب زدن به آبروی شخص از طریق سخنرانی در جاهای عمومی، روزنامه، اوراق و اوراق خطی یا چاپی.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام کسی به فردی دیگر تهمت یا افترا بزند اما نتواند آن را ثابت کند جرم مرتکب شده است. طرف مقابل نیز می تواند با ارائه شکوائیه به دادسرا اعاده حیثیت کند. طبق قانون اساسی هیچ فردی نمی تواند به مال، جان، حیثیت و حقوق فردی دیگر تعرض و آن را پایمال کند. اگر شخصی چنین اقدامی انجام دهد به مجازات محکوم خواهد شد. به صراحت در ماده 697 قانون مجازات اسلامی آمده است: " هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه ها یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را‌صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود ولی نتواند صحت آن مطالب را ثابت نماید ، به مجازات محکوم می شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.