چگونگی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد

چگونگی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد

چگونگی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد

سامانه صیاد یکی از درگاه های اینترنتی زیر نظر بانک مرکزی می باشد، که به موجب ماده 21 قانون صدور چک اصلاحی سال 1400 تاسیس گردیده است. وظیفه اصلی سامانه صیاد ثبت چک های تضمینی است. بنابر اصلاحیه سال 1400 بر قانون صدور چک، پرداخت وجه کلیه چک هایی که از 15 اسفند ماه 1399 صادر می شوند، تنها از طریق سامانه تسویه چک (چکاوک) صورت می گیرد. مبنای وصول وجه چک نیز مطابق با مشخصات مندرج در سامانه صیاد خواهد بود. با تصویب این قانون مبلغ و تاریخ هر چک تضمین شده باید توسط مامور بانک در سامانه صیاد ثبت گردد. از این پس چنانچه مالکیت چکی در سامانه صیاد ثبت نگردیده باشد، چک مشمول قانون صدور چک نبوده و بانکها موظفند از پرداخت وجه آن خودداری نمایند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

در نوشتار حاضر، به بررسی چگونگی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد خواهیم پرداخت. در این خصوص همچنین شما می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. وکلای تلفنی تشکیل یافته از بهترین وکلای دادگستری در زمینه دعاوی مالی بوده و در صورت تماس با این مجموعه می توانید در زمینه مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

مزایای ثبت چک در سامانه صیاد

اصلی ترین مزیت ثبت چک در سامانه صیاد، سهولت وصول مبلغ آن است. آنچنان که گذشت به موجب ماده 21 قانون صدور چک اصلاحی، اگر اطلاعات مربوط به برگه چک در سامانه صیاد درج نشده باشد، مامور بانک موظف است از پرداخت وجه آن خودداری کند. علاوه بر این از دیگر مزایای ثبت چک در سامانه صیاد، قابلیت استعلام گرفتن از اعتبار صادرکننده چک، نزد بانک محال علیه است. با ثبت چک در سامانه صیاد، می توان از سابقه چک هایی که تا کنون از صادر کننده برگشت خورده اطلاع یافت.

علاوه بر این هرگونه انتقال چک های تضمین شده، دیگر به شیوه ظهرنویسی انجام پذیر نیست. بلکه از این پس ثبت انتقال چک، از طریق سامانه صیاد صورت می گیرد. به طور کلی یکی از اهداف اصلی تاسیس سامانه صیاد، جلوگیری از جعل چک است. از آنجا که با ثبت چک در سامانه صیاد، مامور بانک یک کد رهگیری دوازده رقمی دریافت کرده و در روی برگه چک درج می کند، جعل چک های تضمین شده غیر ممکن گردیده است. در نتیجه با ثبت چک در سامانه صیاد، بستانکار پیش از قبول چک از صادر کننده اطمینان حاصل می کند که پرداخت وجه چک تضمین گشته است. علاوه بر این دیگر نیازی نیست که برای اثبات مجعول نبودن برگه چک، اقدام خاصی انجام گیرد.

 

سامانه صیاد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

برای ثبت چک در سامانه صیاد، باید به بانک محال علیه مراجعه نمود. در واقع ثبت چک در این سامانه توسط مامور بانک (بانکدار) صورت می گیرد. برای ثبت چک در سامانه صیاد باید اطلاعات شخصی صادر کننده و دارنده نهایی چک، به صورت برخط ثبت گردد. بانکدار همچنین مبلغ و تاریخ صدور چک را در سامانه مزبور، ثبت خواهد نمود. در صورتی که فرایند ثبت چک در سامانه صیاد با موفقیت به پایان برسد، یک کد دوازده رقمی بر روی برگه چک توسط بانکدار درج گردیده و چک به دارنده آن تحویل داده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی ثبت چک در سامانه صیاد، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به درگاه اینترنتی وکلای تلفنی وارد شده و در زمینه انواع موضوعات قضایی، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان را تجربه کنید.

چگونگی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد

به طور کلی چک از جمله اسناد عادی لازم الاجرا است. به عبارت دیگر نه تنها با مراجعه به بانک می توان وجه آن را وصول کرد، بلکه از طریق اجرائیه ثبتی و مراجعه به دادگاه های حقوقی نیز می توان نسبت به دریافت وجه چک اقدام نمود. علاوه بر این در صورتی که چکی به موجب ماده 4 قانون صدور چک بلامحل شناخته شود، برای دریافت وجه آن می توان علیه صادر کننده دعوای کیفری اقامه کرد.

در خصوص چگونگی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد، با وکلای تلفنی تماس بگیرید. مجموعه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بیش از یک هزار وکیل کیفری و حقوقی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی در زمینه قانون صدور چک است. همچنین شما می توانید وکالت در دعاوی مطالبه وجه چک ثبت نشده در سامانه صیاد را به وکلای تلفنی بسپارید.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه نگارش دادخواست مطالبه وجه چک

از نظر قانونی چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، غیر قابل پرداخت بوده و از این جهت در حکم چک بلا محل است. در نتیجه همانطور که در مورد چک بلامحل جاری است، باید علیه صادرکننده چک ثبت نشده در سامانه صیاد اقامه دعوای حقوقی و کیفری کرد. شما می توانید نگارش دادخواست وجه چک را به وکلای تلفنی بسپارید. هزینه نگارش دادخواست اصولاً مطابق با توافق وکیل و موکل و با توجه به مبلغ مندرج در آن تعیین می شود.

 

سامانه فوری استعلام  چک
مشاوره حقوقی ابطال دسته چک 
مشاوره حقوقی چک 
مشاوره حقوقی چک و سفته 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.