نحوه محاسبه تاخیر در پرداخت دیه

نحوه محاسبه تاخیر در پرداخت دیه

نحوه محاسبه تاخیر در پرداخت دیه

طبق قانون ایران اگر فردی به طور عمد یا غیرعمد به دیگری، آسیب جسمی و جانی بزند در صورت مقصر شناخته شدن، باید به طرف مقابل مبلغی بپردازد. این مبلغ اگر از قبل در قانون تعیین شده باشد، دیه و در غیر این صورت، اَرش نامیده می‌شود. حالا چند سوال در این باره مطرح می‌شود. از جمله این که؛ آیا فرد مذکور، مهلت مشخصی برای پرداخت دیه دارد؟! اگر در این مهلت، مبلغ تعیین شده را نپردازد آیا طرف مقابل می‌تواند از او خسارت و دیرکرد بگیرد؟! خسارت دیرکرد دیه چطور محاسبه می‌شود و چقدر است؟!

ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی و در قالب مقالات متعدد درباره دیه و ارش صحبت کرده ایم. در این مقاله نیز تصمیم داریم درباره خسارت دیرکرد دیه و نحوه محاسبه آن صحبت کنیم. پس اگر به دنبال اطلاع از این موضوع هستید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

دیه چیست؟

خیلی از افراد پاسخ این سوال را می‌دانند و خیلی های دیگر، نه! پس بهتر است قبل از صحبت درباره خسارت دیرکرد دیه، ابتدا به این موضوع بپردازیم. دیه یا خون بها یکی از مجازات هایی است که در دین اسلام و قانون ایران، برای جرائم غیرعمدی و همچنین جرائم عمدی که به هر دلیلی قصاص ندارند، در نظر گرفته شده است. به موجب ماده 17 قانون مجازات اسلامی، این مجازات مختص جنایاتی است که باعث قتل نفس یا نقص عضو شوند.

برای مطالبه دیه چه باید کرد؟

فرض کنیم خدای نکرده شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان، در طی یک حادثه مثل سانحه تصادف دچار آسیب بدنی شوید. در این صورت اگر خودتان مقصر نباشید، می‌توانید از راننده مقابل خسارت بگیرید. البته در صورت مقصر بودن و داشتن بیمه نیز می‌توانید از شرکت های بیمه مطالبه خسارت کنید که بحث آن جداست!

پس آنچه واضح و روشن است این که ابتدا باید خودِ دیه را مطالبه کنید. سپس اگر طرف مقابل یا شرکت بیمه از پرداخت مبلغ دیه در مهلت مقرر امتناع ورزید، به سراغ مطالبه خسارت دیرکرد دیه بروید.

حالا احتمالا می‌خواهید بدانید برای مطالبه دیه چه اقداماتی باید انجام دهید. شما برای این کار دو راه دارید؛

  1.  این که همان لحظه به نزدیکترین مرجع نظامی مراجعه کنید. یا این که با پلیس 110 تماس بگیرید.
  2.  این که با تنظیم دادخواست مطالبه دیه و تقدیم آن به دادسرای محل وقوع جرم، بر علیه شخص مقابل طرح دعوا کنید.

 

 

مطالبه دیه به نرخ روز

 

 

البته این دو راه برای مواقعی است که طرف مقابل شما شخص حقیقی باشد نه شرکت بیمه! مطالبه خسارت و دیه از شرکت های بیمه پروسه متفاوتی دارد. برای این که بدانید چطور باید از بیمه دیه بگیرید، بهتر است از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با یکی از وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشورت کنید. یا می‌توانید مقالات تالیف شده در این رابطه را در سایت ما بخوانید.

 

محاسبه آنلاین دیه

دیه در یک دسته بندی به دو دسته دیه مقدر و دیه غیر مقدر (اَرش) تقسیم می‌شود. درصد زیادی از افراد گمان می‌کنند که دیه مقدر نیازی به محاسبه ندارد. چون میزان آن در قانون مشخص شده است. در حالی که در قانون فقط کسر دیه مشخص شده! بنابراین همه ما برای این که از مبلغ دقیق دیه نقص عضو یا جراحات مطلع شویم، باید بر حسب دیه نفس، آن را محاسبه کنیم.

ارش هم که قطعا نیاز به محاسبه دارد. زیرا در قانون و در شرع هیچ صحبتی از آن نشده و حتی هیچ کسری هم برای موارد مختلف آن بیان نشده است.

 

 

مشاوره حقوقی محاسبه دیه
خسارت تاخیر تادیه
مشاوره حقوقی صندوق تامین 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

در نتیجه شما پیش از اقدام برای مطالبه دیه، می‌توانید با کمک یک وکیل مبلغ دقیق آن را حساب کنید. در صورت تمایل، وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی می‌توانند در محاسبه دیه و ارش به شما کمک کنند. برای محاسبه آنلاین دیه توسط وکلای این موسسه، کافیست با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مطالبه خسارت تاخیر در پرداخت دیه

همانطور که بارها از ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم، اگر چنانچه بعد از مطالبه دیه در محاکم قضایی، صدور حکم نهایی و تعیین زمان و مبلغ دقیق دیه در آن و ابلاغ این حکم به محکوم علیه، وی از پرداخت دیه امتناع ورزد شما می‌توانید برای مطالبه خسارت دیرکرد دیه اقدام کنید.

خسارت دیرکرد فقط مختص دیه نیست و تقریبا تمام دعاوی مالی را شامل می‌شود. منتهی نحوه مطالبه آن در پرونده های مختلف، متفاوت است. مثلا در پرونده چک شما می‌توانید در یک دادخواست دیرکرد و یا خسارت تاخیر را هم زمان با اصل مال، مطالبه نمایید. اما در خصوص طلب های مدنی یا همان قرض الحسنه برای مطالبه دیرکرد لازم است با دادن اظهارنامه، جدا از پرونده قبلی اقدام کنید.

 

 

محاسبه انلاین دیه

 

محاسبه خسارت تاخیر در پرداخت دیه

حالا این که خسارت دیرکرد دیه چقدر است و چطور محاسبه می‌شود را باید از وکیل متخصص پرسید! چون محاسبه خسارت پرداخت دیه و به طور کلی محاسبه تاخیر تادیه طلب ها، فرمول خاصی دارد. از طرفی میزان دیه و مدت زمانی که از وقت پرداخت آن گذشته نیز در محاسبه این خسارت، دخیل است. پس بهترین گزینه برای اطلاع از میزان خسارتی که محکوم علیه باید همراه با دیه به شما بپردازد، مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی است. البته شما می‌توانید در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان هم این موضوع را جویا شوید. ولی توجه داشته باشید که در این صورت باید کل قضیه را با جزئیات بازگو کنید.

 


سوالات متداول

نظرات

Alireza mohamadi

وقت بخیر و خداقوت بابت یک پرونده در دادسرا به معرفی یکی از دوستان با موسسه شما آشنا شدم و بعد از اولین مشاوره کاملا با نظرات مثبت دوستم که به کمک شما توانسته بود برنده یک پرونده شود موافق بودم از مدیریت و پرسنل موسسه بابت پاسخگویی سریع و خدمات حقوقی قابل قبولتون سپاسگزارم


سیما غفوری

الزام به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه شامل مواردی که میزان دین از قبل مشخص نیست و با ارجاع امر به کارشناسی مشخص میگردد ، نمیشود . با توجه به اینکه التزام به شی التزام به لوازم آن نیز است بنابراین با ضمانت اصل دین، تبعات آن ( خسارت تأخیر تأدیه ) نیز مشمول ضمانت خواهد شد . مطالبه داین و امتناع مدیون از موجبات و شرایط استحقاق خسارت تأخیر تأدیه وجه نقد است . لذا مادام که این دو شرط به اثبات نرسیده تقاضای خسارت تأخیر تأدیه منتفی است . خسارت تأخیر تأدیه وجه نقد مختص وجه رایج داخلی است و به ارز خارجی تعلق نمیگیرد .


آزاده حیدری

مبدا خسارت تاخیر تادیه در دعاوی مختلف متفاوت است مثلاً برای خسارت تاخیر تادیه چک طبق رای وحدت رویه این خسارت از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود ولی در مورد سایر دیون مدنی مطابق با ماده 522 رفتار می شود و از تاریخ مطالبه طلبکار این خسارت لحاظ می گردد.


mohamad sheykhi

یکی از مهم‌ترین مجازات جرایم در قانون جزایی، دیه است. براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، ” دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام، برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی (اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند.” به طور کلی دیه به دوسته زیر تعلق می‌گیرد: جرم‌های عمدی که به دلایل قانونی از حکم قصاص برای آن‌ها استفاده نمی‌شود. سایر جرم‌های غیرعمد مانند ضرب و شتم. اگر در شرع، میزان جبران خسارت مشخص شده باشد، دیه نامیده می‌شود؛ اگر این مقدار خسارت پرداختی، تعیین نشده باشد از اصطلاح ” ارش” استفاده می‌شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام بطورکلی در تمام مواردی که به عمد یا غیر عمد به شخص دیگر آسیب جانی وارد میشود فارق از اثبات آن به صورت مقدر یعنی میزان آسیبی که پزشک قانونی تعیین مینماید یا غیر مقدر که توسط قاضی تعیین میشود مدت و زمانی قانونی جهت پرداخت آن به جانی داده میشود که چنانچه در پایان آن مدت پرداخت نشده یا تعیین تکلیف پرداخت صورت نگرفته باشد مجنی علیه میتواند مجدد از محکمه خسارت تاخیر تادیه آن را تقاضا نماید فلذا دیه نیز در صورت عدم پرداخت در مدت تعیین شده مشمول خسارت تاخیر است


بهنام رحمانی فرد

باسلام اگر چنانچه بعد از مطالبه دیه در محاکم قضایی، صدور حکم نهایی و تعیین زمان و مبلغ دقیق دیه در آن و ابلاغ این حکم به محکوم علیه، وی از پرداخت دیه امتناع ورزد شما می‌توانید برای مطالبه خسارت دیرکرد دیه اقدام کنید. خسارت دیرکرد فقط مختص دیه نیست و تقریبا تمام دعاوی مالی را شامل می‌شود. منتهی نحوه مطالبه آن در پرونده های مختلف، متفاوت است. مثلا در پرونده چک شما می‌توانید در یک دادخواست دیرکرد و یا خسارت تاخیر را هم زمان با اصل مال، مطالبه نمایید. اما در خصوص طلب های مدنی یا همان قرض الحسنه برای مطالبه دیرکرد لازم است با دادن اظهارنامه، جدا از پرونده قبلی اقدام کنید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما این که خسارت دیرکرد دیه چقدر است و چطور محاسبه می‌شود را باید از وکیل متخصص پرسید! چون محاسبه خسارت پرداخت دیه و به طور کلی محاسبه تاخیر تادیه طلب ها، فرمول خاصی دارد. از طرفی میزان دیه و مدت زمانی که از وقت پرداخت آن گذشته نیز در محاسبه این خسارت، دخیل است. پس بهترین گزینه برای اطلاع از میزان خسارتی که محکوم علیه باید همراه با دیه به شما بپردازد، مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی است. البته شما می‌توانید در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان هم این موضوع را جویا شوید. ولی توجه داشته باشید که در این صورت باید کل قضیه را با جزئیات بازگو کنید.


وحید فراست

مهلت پرداخت دیه در جرایم عمدی و شبه عمدی و همچنین خطای محض متفاوت می باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.