آشنایی با صفر تا صد حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

آشنایی با صفر تا صد حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

آشنایی با صفر تا صد حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی جرم است؟ قانونگذار برای این کار چه مجازاتی در نظر گرفته است؟ کدام دادگاه برای رسیدگی به موضوع حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی صالح می باشد؟ آیا مشاوره با وکیل مجرب در این حیطه برای حل و فصل مسائل و مشکلات حقوقی مربوطه ضروری است؟ همانطور که می دانید، ایران یکی از کهن ترین و تاریخی ترین کشورهای جهان محسوب می شود. در همین راستا، عتیقه جات با ارزش زیادی در همه جای خاک کشور ما وجود دارند. به همین منظور هر روزه افراد بسیاری برای پیدا کردن عتیقه جات و زیر خاکی ها اقدام به حفاری در منطقه تاریخی می کنند. در این حیطه نکات و مسائل حقوقی گوناگونی وجود دارد که سوالات متنوعی را برای افراد به وجود آورده است که به رایج ترین این سوال ها در آغاز نوشته اشاره داشتیم. پس تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به موضوع حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا حفاری در مناطق تاریخی مجاز است؟

اولین نکته ای که پیرامون حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی مطرح می شود، این سوال است که آیا حفاری در منطقه تاریخی مجاز است یا خیر؟ در واقع بسیاری از افرادی که قصد پیدا کردن زیرخاکی و فروش آنها را دارند، بایستی ابتدا در یک منطقه تاریخی به حفاری بپردازند. در همین مسیر ممکن است سوالی ذهن آنها را به خود مشغول کند؛ آیا این کار قانونی است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم، حفاری در منطقه تاریخی با استناد به بند یکم ماده واحده لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام اعمال حفاری های غیر مجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی و ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) ممنوع می باشد. این مواد در ابتدا انجام هرگونه حفاری را ممنوع کرده و سپس حداکثر مجازات مقرر در ماده مذکور را برای شخصی که در اماکن تاریخی به حفاری بپردازد، در نظر گرفته اند. البته بایستی توجه داشته باشید که اگر سازمان یا ارگانی از سازمان میراث فرهنگی، اجازه حفاری در منطقه تاریخی را گرفته باشد، کار آنها غیر قانونی نخواهد بود. پیرامون حفاری در منطقه تاریخی نکات حقوقی گوناگون و مهم فراوانی وجود دارد که بهتر است سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان از ما بپرسید.

 

 

حفاری غیر مجاز

 

مرجع صالح برای رسیدگی به حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان آشنایی با مباحث حقوقی پیرامون حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی از مشاورین ما می پرسند، این است که برای رسیدگی به موضوع حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی کدام دادگاه، صالح به رسیدگی می باشد؟ در پاسخ به سوال مذکور بایستی بگوییم با توجه به مجازاتی که قانونگذار برای این جرم در نظر گرفته است می توانیم رسیدگی به آن را در صلاحیت دادگاه کیفری 2 بدانیم. در واقع با توجه به ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری 2 دارای صلاحیت عام برای رسیدگی به تمامی دعاوی کیفری می باشد. در نتیجه این دادگاه می تواند به همه دعاوی کیفری رسیدگی کند، مگر آن دسته از دعاوی که بر اساس قانون در صلاحیت دادگاه های دیگر باشند.

شما می توانید برای پرسیدن سوالات مربوط به جرم حفاری در مناطق تاریخی از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

وکیل کیفری انلاین 
مشاوره حقوقی جرائم امنیت داخلی و خارجی 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مجازات حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

اکنون که با جرم حفاری برای پیدا کردن زیرخاکی در مناطق تاریخی آشنا شدیم، بایستی به سراغ مجازات حفاری در مناطق تاریخی نیز برویم. به همین منظور ضروری است که به مفاد ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) اشاره کنیم. این ماده عنوان می کند: «هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌ آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط ‌اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه ‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود».

در نتیجه اگر کسی اقدام به حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی کند، علاوه بر اینکه اشیا کشف شده و همچنین آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می شوند، وی به سه سال حبس تعزیری نیز محکوم خواهد شد.

 

 

 

مجازات حفاری غیرمجاز

 

مشاوره حقوقی تلفنی حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

در بخش های قبلی با حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی و مجازات آن آشنا شدیم. با این حال هنوز نکات حقوقی فراوانی پیرامون این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال، جرم حفاری در مناطق تاریخی از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شود. در همین راستا و با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی امکان مشاوره حقوقی تلفنی را برای شما شهروندان عزیز فراهم کرده ایم. شما می توانید همین الان سوالات خود را از برترین وکلای ایران بپرسید.

 

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی

همه روزه، افراد زیادی برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی با ما در ارتباط هستند. نگرانی که این افراد دارند، مربوط به هزینه مشاوره می باشد. در صورتی که ما سعی داشته ایم این هزینه را به نحو بسیار معقول و به صرفه تعیین کنیم. هزینه مشاوره حقوقی تلفنی حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی از قرار جدول ذیل است.

 

 

مدت مشاوره

هزینه (تومان)

5 دقیقه

30000

10 دقیقه

50000

15 دقیقه

75000

20 دقیقه

100000

30 دقیقه

150000

60 دقیقه

250000

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

موسوی

براساس ماده یک لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام اعمال حفاری‌هاش غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی که بر اساس ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد شده یا ساخت ان گذشته باشد به مصوب ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۸، «انجام هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی مطلقاً ممنوع است و مرتکب به حبس تأدیبی از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت ملی رسیده باشد، انجام شود مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.» انتهای پیام


بهنام رحمانی فرد

با سلام از سوالاتی که متقاضیان آشنایی با مباحث حقوقی پیرامون حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی از مشاورین ما می پرسند، این است که برای رسیدگی به موضوع حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی کدام دادگاه، صالح به رسیدگی می باشد؟ در پاسخ به سوال مذکور بایستی بگوییم با توجه به مجازاتی که قانونگذار برای این جرم در نظر گرفته است می توانیم رسیدگی به آن را در صلاحیت دادگاه کیفری 2 بدانیم. در واقع با توجه به ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری 2 دارای صلاحیت عام برای رسیدگی به تمامی دعاوی کیفری می باشد. در نتیجه این دادگاه می تواند به همه دعاوی کیفری رسیدگی کند، مگر آن دسته از دعاوی که بر اساس قانون در صلاحیت دادگاه های دیگر باشند


آزاده

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.


فاطمه عمادی

باسلام ،، چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم میگردد و دستگاه حفاری یا گنج‌یاب نیز به نفع دولت ضبط می‌شود.


ایمان فرامرزی

با عرض سلام و ادب و احترام ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات : « هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم میشود.


بشیر علی پاریاد

با سلام .برابر قانون مجازات اسلامی حفاری غیر مجاز و همچنین کاوش غیر مجاز در اماکن تاریخی و فرهنگی جرم بوده و قانون متخلف را مشمول سه سال حبس می داند و علاوه بر ضبط آثار کشف شده تمامی ابزار آلات و ادوات حفاری وی به نفع دولت مصادره می گردد.


مجید پریدست فومنی

با سلام توجه به این امر مهم است که حفظ آثار تاریخی به جهت آن که معرفی کننده فرهنگ و تمدن یک کشور و مردم آن است دارای اهمیت ویژه ای است اما از طرف دیگر چون برخی صاحبان ثروت تمایل دارند که این آثار تنها در کلکسیون شخصی خود داشته باشند وسوسه حفاری و کشف و فروش آن را تقویت میکند لذا فردی که اقدام به چنین کاری در منطقه ای که ادله کافی به جهت تاریخ و قدمت دارد را نمیتوان جاهل به عمل دانست لذا مشمول مجازات اشد تعیین شده قانونگذار خواهد بود


mohammadi

ضمن عرض ادب و احترام مدتیه که با سابت شما آشما شدم و پیگیر تمام مقالات شما هستم معرفی و آگاهی بخشی شما در مباحث حقوقی که میتواند موجب کاهش مشکلات حقوقی مردم شود امری است ششایسته تقدیر و تشکر و تحسین موفق باشید


Mohamad sheykhi

با توجه به ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری 2 دارای صلاحیت عام برای رسیدگی به تمامی دعاوی کیفری می باشد. در نتیجه این دادگاه می تواند به همه دعاوی کیفری رسیدگی کند، مگر آن دسته از دعاوی که بر اساس قانون در صلاحیت دادگاه های دیگر باشند.


نیما عیسی زاده

جرم حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیاء عتیقه از جرایم مربوط به آثار تاریخی مذهبی باستانی و ملی می باشد كه در كنار سایر جرایم علیه آثار باستانی و میراث فرهنگی به صورت سرقت تخریب و قاچاق آنها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برابر آخرین بررسی های علمی باستان شناسی از 6 هزار سال قبل در كناره ی هلیل رود تمدنی درخشان كه بر تمدنهای كهن بین النهرین تاثیر گذار بوده شكل گرفته است. وجود مصنوعات سنگی و فلزی بازمانده از آن دوران بیانگر فرهنگ و تمدنی بوده كه می توانسته افتخار عظیمی را برای تاریخ و گذشته ی سرزمین كهنسال ایران به ارمغان آورد وبه عنوان بزرگترین رویداد باستان شناسی قرن در تاریخ ثبت و جاودانه شود. ایران به عنوان یكی از كشورهای باستانی و ماندگار از گذشته های دور و صاحب فرهنگ و تمدن غنی و كهن با دریایی از عناصر و اشیای فرهنگی كه هریك مبین بخشی از تاریخ و تمدن این ملت است بر سطح زمین و زیر خاك ارزش خاص خود را دارد. امروزه به رغم وجود قوانین نسبتا محكم برای برخورد با غارتگران مواریث فرهنگی تاریخی متاسفانه گروه های سازمان یافته ی بین المللی همراه با مجرمین داخلی پیوسته مشغول سرقت و قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی این ملت در سراسر ایران خصوصا منطقه ی باستانی جیرفت می باشند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما مطابق مفاد ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) اشاره کنیم. این ماده عنوان می کند: «هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌ آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط ‌اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه ‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود».


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.