آشنایی با غصب عنوان وکیل دادگستری

آشنایی با غصب عنوان وکیل دادگستری

آشنایی با غصب عنوان وکیل دادگستری

افزایش اعمال و فعالیت های حقوقی در جامعه ی پیشرفته ی امروزی، باعث شده است که در این بستر مشکلاتی در جامعه ایجاد شود. یکی از این مشکلات، غصب عنوان وکیل دادگستری می باشد که محل بحث ما خواهد بود. در این مقاله سعی داریم ابتدا ماهیت غصب عنوان وکیل دادگستری را بشناسیم و در ادامه آن را در قانون مجازات اسلامی بررسی کنیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از غصب عنوان چیست؟

غصب در قانون مدنی ایران به معنای استیلا بر مال دیگری است. از این تعریف می توان فهمید که در غصب عنوان همیشه نوعی دشمنی و ستیزه وجود دارد. غصب عنوان در ماده ی ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. برابر این ماده، دخالت کردن در امور دولتی نسبت به کسی که به او مربوط نیست و یا معرفی کردن خود به جای شخص دولتی، غصب عنوان دانسته می شود. البته باید گفت که غصب عنوان در امور و مشاغل غیر دولتی هم قابل تصور است. به عنوان مثال می توان به غصب عنوان وکیل دادگستری اشاره کرد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

گاهی اوقات هم ممکن است افراد حاضر در جامعه تنها قصد سوء استفاده از هویت شخص دیگری را داشته باشند. مثلا شخصی از جانب دیگری برای مشکلی در مجتمع مسکونی به شهرداری مراجعه و شکایت کرده باشد. چنین چیزی را غصب عنوان افراد عادی خطاب می کنیم که به طور مشخص و خاص جرم انگاری نشده است. به همین خاطر در چنین مواردی شما می توانید با وکلای ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارید.

 

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری فردی است که تحصیلات دانشگاهی و یا حوزوی دارد. و حداقل مدرک لیسانس در رشته حقوقی و یا فقه و مبانی حقوق اسلامی دریافت کرده است. پس از آن در ازمون ورودی کانون وکلای دادگستری پذرفته و به مدت چندین ماه دوره کاراموزی سپری کرده باشد. بنابراین تمامی وکلا، وکیل پایه یک دادگستری نیستند و ایشان دانش و تجربه ی بیشتری نسبت به سایر وکلا یا مشاورین حقوقی دارند. اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسهیل رسیدگی به پرونده های حقوقی خود و همچنین اطمینان خاطر داشتن از نتایج امور حقوقی، اقدام به ایجاد یک قرارداد وکالت با وکیل پایه ی یک مدنظر خود می کنند. بر اساس این قرارداد، وکیل موظف است آن چه در قرارداد مذکور ذکر شده است را در راستای منافع موکل انجام دهد.

 

 

مشاوره حقوقی غصب عنوان

 

ایا استفاده از عنوان وکیل دادگستری مصداقی از جعل است؟

نکته دیگری که در بررسی غصب عنوان وکیل دادگستری باید بدان پرداخته شود، پاسخ به سوال فوق الذکر است. برخی از مجرمان برای اینکه راحت تر به مقاصد مجرمانه خود برسند قربانی خود را با روش های مختلف فریب می دهند که یکی از آن ها استفاده از عنوانی است که فرد مجرم آن را دارا نمی باشد و صرفاً برای اینکه اعتماد قربانی را جلب کند از آن بهره می برد. مانند اینکه فردی با جعل عنوان وکیل به اهداف خود دست پیدا کند.

منظور از وکیل در اینجا وکیل دادگستری است. مطابق قانون، اشخاصی که پروانه وکالت دارند می توانند به شغل وکالت بپردازند. حال اگر کسی بدون اینکه پروانه وکالت داشته باشد، خود را وکیل معرفی کند، مجازاتی برای او مطابق با ماده ۵۵ قانون وکالت در نظر خواهند گرفت. رسیدگی به پرونده های مربوط به غصب عنوان وکیل بسیار پیچیده است. در نتیجه ضروری است که با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

ایا غصب عنوان وکیل دادگستری در ایران جرم انگاری شده است؟

همانطور که گفته شد غصب عنوان در ماده ی ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و درباره ی آن خوشبختانه با سکوت یا ابهام قانون مواجه نمی شویم. اما غصب عنوان وکیل دادگستری به دلیل اهمیت فراوانی که دارد در ماده ۵۵ قانون وکالت هم جرم انگاری شده است و این ماده مجازات غصب عنوان را بیان می کند. به همین خاطر لازم است علاوه بر وجود مجازات در قانون، نظارت بر امر وکالت افراد شرور و سود جو بیشتر شود. چرا که این افراد با غصب عنوان وکیل دادگستری نه تنها موکل را در آن پرونده با مشکل روبرو می کنند بلکه ذهنیت مردم و جامعه را نسبت به وکلا تخریب می کنند.

 

ارتباط در واتس اپ

 

همین امر باعث می شود وجهه ی کاری وکلا و همچنین اعتماد مردم به این صنف از بین برود. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در کنار شما عزیزان هستیم تا در صورت بروز مشکلات مشابه به شما مشاوره دهیم. شما می توانید با مشاوران ما، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

مجازات غصب عنوان وکیل دادگستری چیست؟

همانطور که اشاره شد، غصب عنوان وکیل دادگستری مشکلات فراوانی را در جامعه ایجاد می کند. پس لازم است برای جلوگیری کردن از آن، مجازاتی برای مجرمین در نظر گرفته شود تا برای افرادی که چنین قصدی را دارند تاثیر بازدارندگی داشته باشد. قانونگذار نیز در این موارد جرم انگاری داشته است. برابر ماده ۵۵ قانون وکالت: «وکلای معلق و اشخاص ممنوع الوکاله و به طور کلی هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هرگونه تظاهر و مداخله در عمل وکالت ممنوع است اعم از اینکه عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوقی و غیره اختیار کند یا اینکه به وسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در موسسات، خود را اصیل دعوی قلمداد نماید، متخلف از یک الی شش ماه به حبس تادیبی محکوم خواهد شد».

 

 

استفاده از لباس نظامی بدون مجوز 
استفاده از مهر نظامی جعلی 
مشاوره حقوقی جعل 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،،نظر به اینکه «وکیل دادگستری» شغلی است که با اعتماد مردم سر و کار دارد و یک وکیل امین مردم شناخته می شود ، مطابق قانون هر مداخله ای که سبب سلب این اعتماد شود ، جرم تلقی می شود. کسی که بدون داشتن پروانه وکالت خود را وکیل معرفی کند و قصد داشته باشد به دروغ خود را یک وکیل نشان بدهد این عمل او مستحق مجازات می باشد. لازم به ذکر است غصب عنوان وکیل دادگستری فقط مختص کسانی که وکیل نیستند و پروانه وکالت ندارند ، نیست بلکه آن دسته از وکلایی که به هر دلیلی پروانه وکالت آن ها با حکم قطعی باطل شده است ، اما هنوز به کار خود به عنوان وکیل ادامه می دهند هم شامل می شود.


mohamadi

جعل عنوان به خصوص جعل عنوان وکیل میتواند آسیب بزرگی به چهره وکالت در بین عامه مردم بزند متاسفانه همین دست سواستفاده هاست که باعث بدبینی و دوری مردم از وکلا میشود


پروانه برغمدی

با سلام وکیل غصب عنوان کسی است که بر تمامی مفاد قانونی مربوط به جعل اسناد و عناوین مختلف تسلط دارد. برخی از افراد با خود فکر می کنند که تمامی وکلا بر تمامی مفاد قانونی تسلط دارند اما باید بگوییم که این موضوع حقیقت ندارد و چنین چیزی در زمینه تمامی پرونده های حقوقی صدق نمی کند


محدثه عابدی

باسلام غصب عناوین مختلف از جمله غصب عنوان وکیل دادگستری در قانون مجازات اسلامی ایران جرم انگاری گردیده است. و کسانی که با غصب این عنوان سعی در فریب اشخاص داشته مجرم شناخته و به مجازات آن محکوم می گردند. با توجه به اینکه شغل وکالت به طور مستقیم با ابرو و حیثیت و منافع افراد در تماس است با مجازات افراد مجرم قانونگذار سعی را بازدارندگی جرم مذکور داشته است.


mohamad sheykhi

غصب عنوان در ماده ی ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و درباره ی آن خوشبختانه با سکوت یا ابهام قانون مواجه نمی شویم. اما غصب عنوان وکیل دادگستری به دلیل اهمیت فراوانی که دارد در ماده ۵۵ قانون وکالت هم جرم انگاری شده است و این ماده مجازات غصب عنوان را بیان می کند. به همین خاطر لازم است علاوه بر وجود مجازات در قانون، نظارت بر امر وکالت افراد شرور و سود جو بیشتر شود. چرا که این افراد با غصب عنوان وکیل دادگستری نه تنها موکل را در آن پرونده با مشکل روبرو می کنند بلکه ذهنیت مردم و جامعه را نسبت به وکلا تخریب می کنند.


آرش سلیمی

با سلام غصب عنوان در قانون ایران به عنوان مجازات غیر قابل بخشش شناخته شده است. یعنی بدون داشتن شاکی خصوصی و یا با رضایت شاکی خصوص همچنان این جرم پیگرد قانونی دارد. بر اساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی اگر فردی بدون اجازه و بدون داشتن مدرک شغل دولتی، حکومتی، لشگری یا انتظامی را غصب یا جعل کند و بر اساس آن اقداماتی انجام دهد مرتکب جرم غصب عنوان شده است. مجازات این جرم حبس تعزیری شش ماه تا دو سال خواهد بود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که مجازات این جرم تعزیری در نظر گرفته شده است. بنابراین در صورت وجود جهات تخفیف در مجازات، امکان تخفیف در مجازات وجود دارد و یا این که وکیل تحت شرایطی می تواند درخواست تشدید در مجازات را داشته باشد.


مجید پریدست فومنی

با سلام همانگونه که در امور جاری افراد ممکن است با جعل روبرو شوند مانند معرفی فرد خاطی به عنوان مسئول در اموردولتی ویا .. خود را معرفی نماید در امور وکالتی در خصوص مباحث قضایی نیز برخی از افراد سود جو با جعل عنوان وکیل و یا غصب نمودن آن اقدام به فعالیت جهت سود خود و تضرر دیگران مینمایند که در صورت اثبات براساس قانون مجازات تادیبی دریافت خواهند نمود


سعید ربیعی

باسلام و احترام...وکیل دادگستری کسی است که دارای پروانه وکالت دادگستری باشد و این یلنی وکالت کاری که در عرف دفترخانه های اسناد رسمی تنظیم میشود فاقد امکان وکالت در محاکم قضایی است و تنها با وکالت دادگستری این امکان وجود دارد. از طرفی در قانون مجازات اسلامی برای مداخله در امر وکالت مجازات در نظر گرفته شده است که اگر کسی که وکیل نیست خود را وکیل جا بزند و اقدام به انجام امر وکالتی نماید با مجازات مندرج محکوم است


وحید فراست

جعل عنوان و شغلی یکی از مواردی است که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است از جمله جعل عناوین مشاغلی مانند طبابت و وکالت می باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.