آشنایی با انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص

آشنایی با انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص

آشنایی با انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص

در قانون تجارت ایران، به شرکت های فراوانی اشاره شده است. یکی از این شرکت ها، شرکت سهامی خاص می باشد. امروزه به دلیل نوسانات اقتصادی فراوان، افراد زیادی اقدام به خرید سهام می کنند. اما شرکت های سهامی خاص، شرایط ویژه ای دارند که لازم است شهروندان جهت جلوگیری از ضررهای مادی و معنوی، با آن شرایط آشنا شوند. در ادامه به بحث پیرامون انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف سهام از زبان وکیل

قبل از پرداختن به موضوع انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، لازم است که با تعریف سهام آشنا شویم. دکترین حقوقی تعاریف بسیار زیادی از سهام ارائه کرده اند. اما به طور کلی تعریف سهام، دو عنصر اصلی دارد: بخشی از سرمایه ی یک شرکت است، مشخص کننده میزان سهم، منافع و تعهدات دارنده ی سهام است. پس می توان سهام را اینگونه تعریف کرد که سهام جزئی از دارایی شرکت سهامی می باشد که این سهام تعیین کننده ی میزان سهم دارنده، منافع و تعهدات اوست. این همان تعریفی است که قانونگذار در ماده ی 24 قانون تجارت مصوب 1347 نیز بدان اشاره داشته است. همچنین سهام انواع متنوعی دارد که از توضیح تفصیلی آنها خودداری می کنیم و فقط به ذکر آنها می پردازیم:

  • سهام با نام.
  • سهام بی نام.
  • سهام ممتاز.
  • سهام موسس.

منظور از شرکت سهامی خاص چیست؟

قدم بعدی در بررسی انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، آشنایی با شرکت سهامی خاص است. همانطور که گفته شد در قانون تجارت، به انواع زیادی از شرکت ها اشاره شده است. به عنوان مثال می توان به شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام، شرکت تضامنی و ... اشاره داشت. یکی از این شرکت ها، شرکت سهامی خاص می باشد. اما شرکت مذکور، چه شرکتی است؟ برای پاسخ به این سوال باید به قانون تجارت رجوع کنیم. ماده 4 قانون تجارت مصوب 1347، شرکت سهامی خاص را اینگونه تعریف کرده است: شرکت هایی که تمام سرمایه ی آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است، شرکت های سهامی خاص نام دارند. همانطور که ملاحظه می شود، این نوع از شرکت ها، شرایط ویژه ای دارند که انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص را منحصر به فرد می کند.

 

مشاوره انتقال سهام شرکت

برای آشنایی بیشتر با شرکت های سهام خاص، ضروری است که با ویژگی آنها نیز آشنا شویم در ادامه به ذکر این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

  • در موقع تاسیس، حداقل یک میلیون ریال برای سرمایه ی شرکت لازم است.
  • تعداد مدیران حداقل 3 نفر باید باشد.
  • حداقل 3 نفر بعنوان سهامدار شرکت باید باشند.
  • امکان صدور اوراق قرضه وجود ندارد.
  • نمی توان سهام شرکت را در بازار بورس معامله کرد.
  • انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، منوط به موافقت مدیران این شرکت یا مجامع عمومی است البته اگر در اساسنامه شرکت ذکر شده باشد.
  • تمام سرمایه ی شرکت باید توسط موسسین تامین شود.
  • مسئولیت سهامداران، محدود به مبلغ اسمی سهام است.

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص به چه صورت است؟

انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، مسئله ای است که در این بخش قصد داریم بدان بپردازیم. در ابتدا باید بگوییم که به دلایل متنوعی نظیر خروج صاحب سهام از شرکت و واگذاری سهام، نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص اتفاق می افتد. به طور کلی باید بگوییم که قانون در مورد نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص ساکت است. اما ماده 41 قانون تجارت، به این موضوع اشاره داشته است که نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی عام نمی توانند منوط به موافقت مدیران یا مجمع عمومی صاحبان سهام شود. از همین ماده می توان مفهوم مخالف گرفت و گفت: نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص، می توانند مشروط به موافقت مدیران یا مجمع عمومی صاحبان سهام شوند. به علاوه نیز نظریه مشورتی اداره ی حقوقی قوه ی قضائیه با شماره 6754/7 مصوب دی ماه سال 1373 نیز به این نکته اشاره دارد. شرط مذکور باید در اساسنامه ذکر شده باشد و به موافقت امضاکنندگان رسیده باشد.

 

وکیل برای انتقال سهام شرکت خخصوصی

پس انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، به طور کلی امکان پذیر و بدون محدودیت می باشد. مگر این که اجازه ی مدیران یا صاحبان سهام در اساسنامه شرکت سهامی خاص ذکر شده باشد. انتقال سهام مسئله ای بسیار حساس و مهم است. در نتیجه قبل از اقدام با مشاوران ما، مشاوره حقوقی داشته باشید.

برای انتقال سهام چه مدارکی لازم است؟

برای انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، ارائه مدارک ذیل الزامی است. البته بهتر است قبل از اقدام با با وکلای مجموعه ی ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

  • اصل گواهی مبتنی بر پرداخت مالیات انتقال سهام که از اداره مالیات صادر شده باشد.
  • کپی روزنامه رسمی که برای ثبت تغییرات شرکت آگهی شده است.
  • اصل صورت جسله هیئت مدیره شرکت یا مجمع عمومی فوق العاده.
  • ارائه وکالتنامه در صورت نیاز.
  • ارائه مستندات دال بر رعایت تمامی تشریفات انتقال.

 

ارتباط در واتس اپ

اهمیت داشتن وکیل در نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص

وکلا، افرادی هستند که به طور تخصصی در رشته ی حقوق تحصیل کرده اند. از آنجایی که نقل و انتقال سهام شرکت سهامی، امری است که به طور مستقیم با مسائل مادی در ارتباط می باشد، نیاز است که در این زمینه با یک وکیل انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص مشاوره داشته باشید. به علاوه انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، از پیچیدگی های فراوانی برخوردار است که نیاز به وکیل را دو چندان می کند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی، امکان مشاوره حقوقی و آنلاین رایگان را نیز در داخل وبسایت وکلای تلفنی برای شما عزیزان فراهم کرده است.

 

مشاوره حقوقی به شرکت سهامی خاص 
مشاوره به شرکت های سهامی 
مشاوره حقوقی به شرکت ها 
تغییرات شرکت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

علی محمدی

به همه صاحبان کسب و کار و مدیران شرکتها توصیه میکنم حتما از یک جلسه حضور یک مشاور متخصص در امور حقوقی شرکتها که سابقه اجرایی در این زمینه داشته باشند بهره بگیرند در شرکت ما یک جلسه به قدری مفید بود که تبدیل به جلسات منظم ماهانه شده است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب از آن جا که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است.یعنی شریک می تواند در مواقع لزوم،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.بنابراین،در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است.اما به موجب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند.بدین ترتیب،چنانچه در اساسنامه شرکت سهامی خاص،شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد،نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.


فاطمه عمادی

باسلام،، قل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص: از آن جا که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است.یعنی شریک می تواند در مواقع لزوم،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.بنابراین،در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است.اما به موجب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند.بدین ترتیب،چنانچه در اساسنامه شرکت سهامی خاص،شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد،نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است. نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام قابل اعمال محدودیت نیست و سهامداران آزادانه می توانند سهام خود را منتقل کنند


علی زاده

با سلام در در شرکت سهامی خاص یعنی شرکتی که کل دارایی ان به وسیله موسسین تامین نی گردد و دارایی به صورت سهام و قابلیت نقل و انتقال دارد مدارک لازم برای نقل و انتقال سهام ارائه آگهی تاسیس شرکت ارائه روزنامه رسمی آگهی تاسیس ارائه مدارک هویتی سهام داران شامل کپی شناسنامه و کارت ملی ارائه آگهی آخرین ثبت تغییرات شرکت


مجید شیخی

با سلام پرداختن به موضوع انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، لازم است که با تعریف سهام آشنا شویم. دکترین حقوقی تعاریف بسیار زیادی از سهام ارائه کرده اند. اما به طور کلی تعریف سهام، دو عنصر اصلی دارد: بخشی از سرمایه ی یک شرکت است، مشخص کننده میزان سهم، منافع و تعهدات دارنده ی سهام است. پس می توان سهام را اینگونه تعریف کرد که سهام جزئی از دارایی شرکت سهامی می باشد که این سهام تعیین کننده ی میزان سهم دارنده، منافع و تعهدات اوست. این همان تعریفی است که قانونگذار در ماده ی 24 قانون تجارت مصوب 1347 نیز بدان اشاره داشته است موفق باشید


Mohamad sheykhi

دکترین حقوقی تعاریف بسیار زیادی از سهام ارائه کرده اند. اما به طور کلی تعریف سهام، دو عنصر اصلی دارد: بخشی از سرمایه ی یک شرکت است، مشخص کننده میزان سهم، منافع و تعهدات دارنده ی سهام است. پس می توان سهام را اینگونه تعریف کرد که سهام جزئی از دارایی شرکت سهامی می باشد که این سهام تعیین کننده ی میزان سهم دارنده، منافع و تعهدات اوست. این همان تعریفی است که قانونگذار در ماده ی 24 قانون تجارت مصوب 1347 نیز بدان اشاره داشته است. همچنین سهام انواع متنوعی دارد که از توضیح تفصیلی آنها خودداری می کنیم و فقط به ذکر آنها می پردازیم: سهام با نام. سهام بی نام. سهام ممتاز. سهام موسس.


علیرضا حکمتیان

با سلام و احترام یکی از موارد بسیار مهمی که در نقل و انقال سهوم در شرکتهای سهامی خاص می بایست انجام شود ، صدور گواهی مالیات بر نقل و انقال سهام و پرداخت مالیات بر ۱ در ۴ هزارِ مبلغ اسمی سهام می باشد یعنی ۴ درصد مبلغ اسمی سهم را باید مالیات پرداخت نمایید . یکی از استثنائات این گواهی ، زمانی هست که یک شخصی سهامش را به دیگری انتقال داده و قبل از تخویل صورتجلسه ی تنفیذ هیات مدیره مبتی بر قبول این نقل و انتقال ، شخصِ انتقال دهنده فوت میکند . حال سوال اینجانست که آیا با توجه به فوت ایشان ، میتوان ادامه فرآیند را انجام داد یا خیر ؟ آیا درگیر تقسیم سهم الارث می شویم یا خیر ؟ جواب همگی سوالات خیر است . و صرف صدور این گواهی برای ثبت این نقل و انقال کفایت میکند و مانعی در انجام امورات نخواهد بود مگر آنکه انتقال گیرنده سهم فوت کند که علی القاعده مشکلاتی را فراهم می آورد .


بشیر علی پاریاد

از آن جا که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است.یعنی شریک می تواند در مواقع لزوم،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود


بهنام رحمانی فرد

با سلام انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص، آشنایی با شرکت سهامی خاص است. همانطور که گفته شد در قانون تجارت، به انواع زیادی از شرکت ها اشاره شده است. به عنوان مثال می توان به شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام، شرکت تضامنی و ... اشاره داشت. یکی از این شرکت ها، شرکت سهامی خاص می باشد. اما شرکت مذکور، چه شرکتی است؟ برای پاسخ به این سوال باید به قانون تجارت رجوع کنیم. ماده 4 قانون تجارت مصوب 1347، شرکت سهامی خاص را اینگونه تعریف کرده است: شرکت هایی که تمام سرمایه ی آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است، شرکت های سهامی خاص نام دارند. همانطور که ملاحظه می شود، این نوع از شرکت ها، شرایط ویژه ای دارند که انتقال اجرایی سهام شرکتهای سهامی خاص را منحصر به فرد می کند.


امین

ماده 41 قانون تجارت، به این موضوع اشاره داشته است که نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی عام نمی توانند منوط به موافقت مدیران یا مجمع عمومی صاحبان سهام شود. از همین ماده می توان مفهوم مخالف گرفت و گفت: نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص، می توانند مشروط به موافقت مدیران یا مجمع عمومی صاحبان سهام شوند. به علاوه نیز نظریه مشورتی اداره ی حقوقی قوه ی قضائیه با شماره 6754/7 مصوب دی ماه سال 1373 نیز به این نکته اشاره دارد. شرط مذکور باید در اساسنامه ذکر شده باشد و به موافقت امضاکنندگان رسیده باشد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس قانون تجارت، شرکت های تجاری، به هفت گروه اصلی تقسیم می گردند که عبارتند از: شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی و شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی. شرکت سهامی خاص، به عنوان یکی از شرکت های تجاری، برای آنکه فعالیت قانونی خود را آغاز کرده و از مزایای و مشوق های بخش دولتی و خصوصی بهره مند گردد، لازم است تا مطابق مقررات قانونی، به ثبت برسد. مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها، انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و با پرداخت هزینه های لازم، قابل انجام بوده و از مهم ترین مدارک لازم برای ثبت این گروه از شرکت های سهامی، می توان به اساسنامه، اظهارنامه، مدارک هویتی موسسین و گواهی بانک مبنی بر واریز سرمایه اولیه شرکت اشاره نمود. در گذشته روند ثبت شرکت من جمله ثبت شرکت سهامی خاص بدین صورت بود که متقاضیان تاسیس چنین شخصیت های حقوقی باید به صورت حضوری به مرجع ثبت شرکت ها در شهر مورد نظر خود مراجعه می کردند و با رائه مدارک مربوطه و با اثبات دارا بودن شرایط لازم مراحل ثبت شرکت را به صورت کاملا حضوری انجام می دادند. به دلیل وقت گیر و هزینه بر بودن این روش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که نهاد ناظر بر اداره ثبت شرکت ها بوده، اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع ثبت شرکت ها نمود که آدرس اینترنتی آن، irsherkat.ssaa.ir می باشد. استعلام ثبت آگهی شرکت در روزنامه رسمی از طریق سایت روزنامه رسمی برای نمایندگان شرکت و اشخاص ثالث امکانپذیر است.


نیما عیسی زاده

فکر برتر02142143 ثبت شرکت فکر برتر مقالات مرتبط با ثبت نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال رای 5 در سایر مقالات مقررات راجع به انتقال سهم الشرکه شرکت با مسوولیت محدود را بیان کردیم.در این قسمت برآنیم تا ضمن توضیح کوتاهی راجع به سهام و انواع آن،به بررسی و تشریح نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بپردازیم.لطفاَ تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید. - ثبت شرکت در اراک - ثبت شرکت های خصوصی تعریف سهام و انواع آن: در تعریف سهام می توان گفت:"سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده ی میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد.ورقه سهم،سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.سهم ممکن است بانام و با بی نام باشد". در صورتیکه برای بعضی از سهام شرکت با رعایت مقررات قانون تجارت مزایایی قایل شوند،این گونه سهام،سهام ممتاز نامیده میشود. مجموع ارزش سهامی سهام،سرمایه شرکت را تشکیل می دهد وپس از انحلال شرکت هر سهامداری حق دارد،مبلغ اسمی سهام خود را دریافت نماید،در صورتی که سهم انتفاعی جزء سرمایه شرکت نبوده و صاحب آن حق مطالبه مبلغ اسمی آن را پس از انحلال شرکت ندارد. اصولاَ همه سهامداران در شرکت سهامی از تساوی حقوق برخوردارند و این حقوق شامل میزان مشارکت،تعهدات ومنافع صاحب سهم در شرکت سهامی می باشد و برای استفاده از این حقوق،دارنده سهم باید مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت قانونی پرداخت نماید. انواع سهام: سهم با نام سهمی است که بر مالکیت شخص معینی دلالت می کند و نام و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم ودر دفتر ثبت سهام شرکت درج می گردد و در موارد ذیل صدور سهام بانام الزامی است: _مادامی که تمام مبلغ اسمی هر سهم بی نام پرداخت نشده باشد. _سهامی که مدیران شرکت به عنوان وثیقه می سپارند و تا خاتمه مفاصاحساب دوره تصدی مدیران،غیرقابل انتقال می باشد. _سهام محجورین و صغار به منظور حمایت از حقوق آن ها _سهام با نام و هرگونه نقل و انتقال آن ها باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد والا فاقد اعتبار قانونی برای شرکت و اشخاص ثالث خواهد بود. در صورتی که قسمتی از مبلغ اسمی سهم بانام پرداخت نشود،منتقل الیه قایم مقام ناقل خواهد بود. نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص: از آن جا که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است.یعنی شریک می تواند در مواقع لزوم،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.بنابراین،در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است.اما به موجب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند.بدین ترتیب،چنانچه در اساسنامه شرکت سهامی خاص،شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد،نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.


وحید فراست

شرکتهای سهامی خاص می توانند در بعضی موارد نقل و انتقال سهام را محدود نمایند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.