اجرای حکم دعوی الزام به انجام تعهد طبق ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی

اجرای حکم دعوی الزام به انجام تعهد طبق ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی

اجرای حکم دعوی الزام به انجام تعهد طبق ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی

موضوع الزام به انجام تعهد، قطعا به گوش شما نیز رسیده است. زندگی ما بر اساس تعهداتی است که به یکدیگر داریم. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید ماشینی بخرید، در واقع شما تعهد دارید که قیمت ماشین را پرداخت کنید و فروشنده نیز تعهد دارد این ماشین را به شما تحویل دهد. حال اگر هر یک از شما به تعهدات خود عمل نکنید، چه خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم ضمن آشنایی با تعریف الزام به انجام تعهد به بررسی مراحل و مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات، موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه  مشاوره حقوقی

 

منظور از الزام به انجام تعهد چیست؟

اولین قدم این است که با تعریف الزام به انجام تعهد آشنا شویم. در ابتدا باید بگوییم قراردادها که به وجود آورنده ی تعهدات متنوعی هستند، نقش بسیار ویژه ای در زندگی انسان ها دارند. به  عبارت دیگر قراردادها برای هر کدام از طرفین یک سری تعهداتی را پیش بینی و مشخص می کنند. حال اگر هر یک از طرفین از انجام این تعهدات در موعد مقرر خود پرهیز کند، بحث الزام به انجام تعهد مطرح می شود و طرف دیگر می تواند وی را به انجام تعهد مذکور، ملزم کند. پس در دعوی الزام به انجام تعهد، کسی که می بایست تعهد را انجام می داده، خوانده دعوا محسوب می شود.

 

برای الزام به انجام تعهد چه باید کرد؟

حال که با تعریف الزام به انجام تعهد آشنا شدیم، ضروری است که با مراحل طرح دعوای الزام به انجام دادن تعهد نیز آشنا شویم. در واقع قرار است به موضوع دادخواست الزام به انجام تعهد بپردازیم. در ابتدا باید بگوییم که برای طرح دعوای الزام به انجام تعهد، الزامی است که موعد انجام تعهد فرا رسیده باشد و متعهد نیز از انجام آن پرهیز کرده باشد. حال باید متعهد له از متعهد درخواست نماید که به تعهدات خود عمل کند، اما اگر وی باز هم از انجام تعهدات امتناع نمود، اکنون متعهد له می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و نگارش دادخواست الزام به انجام تعهد، متعهد را مجبور به انجام تعهدات خود نماید. لازم به ذکر است اگر متعهد له از عدم انجام تعهدات توسط متعهد، خسارت دیده باشد، می تواند این خسارت را نیز از متعهد دریافت کند.

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام

 

مرجع صالح برای رسیدگی به الزام به انجام تعهد

همانطور که گفته شد قدم اول برای طرح دعوی الزام به انجام تعهد، این است که متعهد له از متعهد درخواست کند تا تعهدات خود را انجام دهد. حال اگر مجددا متعهد از انجام تعهدات خود پرهیز نمود، وی می تواند دادخواست الزام به انجام تعهد را در دادگاه صالح مطرح نماید. اما کدام دادگاه، صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوطه می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بین دو گونه از تعهدات تفاوت قائل شد:

  • اگر موضوع تعهد، مربوط به اموال غیرمنقول باشد، دادگاه محل وقوع ملک، صالح برای رسیدگی به دعاوی الزام به انجام تعهد است.
  • اما اگر موضوع تعهد، مربوط به موضوع اموال منقول باشد، دادگاه صالح، دادگاه محل وقوع خوانده یا همان متعهد محسوب می شود.

تشخیص موضوع انجام تعهد گاهی اوقات بسیار سخت است. در نتیجه بهتر است با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

الزام به انجام تعهد طبق ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی

یکی از مواد مهمی که پیرامون مسئله الزام به انجام تعهد وجود دارد، ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی می باشد. این ماده که در مورد اجرای احکام دعوی الزام به انجام تعهد می باشد، عنوان می کند که هر گاه فردی در دادگاه، به انجام عمل معینی محکوم شود، لکن مجددا از انجام آن پرهیز کند و شرایط انجام همان عمل توسط فرد ثالث وجود داشته باشد، محکوم له یا همان کسی که حکم به نفع او صادر شده است، می تواند انجام عمل مذکور را توسط شخص ثالث مطرح کند و هزینه آن را از متعهد اصلی مطالبه نماید.

 

مدارک لازم برای دادخواست الزام به انجام تعهد

قدم مهم دیگری که برای ارائه دادخواست الزام به انجام تعهد وجود دارد، آشنایی با مدارک لازم برای تقدیم دادخواست مذکور می باشد. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه قرارداد: در واقع خواهان باید ثابت کند که خوانده به تعهدات موجود در قرارداد عمل نکرده است.
  • ارائه اظهارنامه در صورت مشخص نبودن زمان ایفای تعهد: متعهدله باید قبل از تقدیم دادخواست مذکور، انجام تعهد را توسط اظهارنامه از متعهد بخواهد. وجود و ارائه اظهارنامه در دادگاه الزامی است چرا که لازمه ی تقدیم دادخواست، ارسال اظهارنامه می باشد.
  • مدارک شناسایی خواهان.
  • پرداخت هزینه های مربوطه.

آماده سازی مدارک مورد نیاز برای الزام به انجام تعهد بسیار مهم هستند. به همین خاطر بهتر است قبل از اقدام با یک وکیل مجرب، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مراحل اجرای حکم الزام به انجام تعهد

هر گاه رای دادگاه صادر شود و متعهد به انجام تعهد محکوم شود، در مورد مراحل اجرای حکم الزام به انجام تعهد، باید به 3 حالت کلی اشاره کرد:

  • اگر متعهد، انجام تعهد را قبول کند، مشکلی به وجود نمی آید.
  • اما اگر متعهد انجام تعهد را قبول نکند، متعهدله می تواند وی را نسبت به انجام موضوع تعهد مجبور کند و اگر مجددا نتیجه ای حاصل نشد، بر اساس ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی عمل خواهد شد.
  • اگر اجرای تعهد توسط شخص دیگری نیز ممکن نبود، برای محکوم له، حق فسخ به وجود می آید.

 

 

مشاوره حقوقی کیفری
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
هزینه نگارش دادخواست 
نگارش انواع دادخواست 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمدی

سلام وقت بخیر و خسته نباشید به تمامی پرسنل پرتلاش وکیل تلفن من یک‌پرونده ثبتی در دادگاه داشتم و از اواسط کار با موسسه شما آشنا شدم الان بدون هیچ اغراق میتوانم بگویم کمک گرفتن از یک وکیل متخصص و مجرب بسیار میتواند موثر و راه گشا باشد و من در عمل تاثیر اخذ مشاوره را احساس کردم از مدیریت موسسه سپاسگزارم


سهند مهدی پور

سلام موضوع الزام به انجام تعهد، قطعا به گوش شما نیز رسیده است. زندگی ما بر اساس تعهداتی است که به یکدیگر داریم. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید ماشینی بخرید، در واقع شما تعهد دارید که قیمت ماشین را پرداخت کنید و فروشنده نیز تعهد دارد این ماشین را به شما تحویل دهد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام موضوع الزام به انجام تعهد، قطعا به گوش شما نیز رسیده است. زندگی ما بر اساس تعهداتی است که به یکدیگر داریم. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید ماشینی بخرید، در واقع شما تعهد دارید که قیمت ماشین را پرداخت کنید و فروشنده نیز تعهد دارد این ماشین را به شما تحویل دهد. حال اگر هر یک از شما به تعهدات خود عمل نکنید، چه خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم ضمن آشنایی با تعریف الزام به انجام تعهد به بررسی مراحل و مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات، موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید


mohamad sheykhi

همانطور که گفته شد قدم اول برای طرح دعوی الزام به انجام تعهد، این است که متعهد له از متعهد درخواست کند تا تعهدات خود را انجام دهد. حال اگر مجددا متعهد از انجام تعهدات خود پرهیز نمود، وی می تواند دادخواست الزام به انجام تعهد را در دادگاه صالح مطرح نماید. اما کدام دادگاه، صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوطه می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بین دو گونه از تعهدات تفاوت قائل شد: اگر موضوع تعهد، مربوط به اموال غیرمنقول باشد، دادگاه محل وقوع ملک، صالح برای رسیدگی به دعاوی الزام به انجام تعهد است. اما اگر موضوع تعهد، مربوط به موضوع اموال منقول باشد، دادگاه صالح، دادگاه محل وقوع خوانده یا همان متعهد محسوب می شود. تشخیص موضوع انجام تعهد گاهی اوقات بسیار سخت است. در نتیجه بهتر است با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.   الزام به انجام تعهد طبق ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی یکی از مواد مهمی که پیرامون مسئله الزام به انجام تعهد وجود دارد، ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی می باشد. این ماده که در مورد اجرای احکام دعوی الزام به انجام تعهد می باشد، عنوان می کند که هر گاه فردی در دادگاه، به انجام عمل معینی محکوم شود، لکن مجددا از انجام آن پرهیز کند و شرایط انجام همان عمل توسط فرد ثالث وجود داشته باشد، محکوم له یا همان کسی که حکم به نفع او صادر شده است، می تواند انجام عمل مذکور را توسط شخص ثالث مطرح کند و هزینه آن را از متعهد اصلی مطالبه نماید.   مدارک لازم برای دادخواست الزام به انجام تعهد قدم مهم دیگری که برای ارائه دادخواست الزام به انجام تعهد وجود دارد، آشنایی با مدارک لازم برای تقدیم دادخواست مذکور می باشد. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد: ارائه قرارداد: در واقع خواهان باید ثابت کند که خوانده به تعهدات موجود در قرارداد عمل نکرده است. ارائه اظهارنامه در صورت مشخص نبودن زمان ایفای تعهد: متعهدله باید قبل از تقدیم دادخواست مذکور، انجام تعهد را توسط اظهارنامه از متعهد بخواهد. وجود و ارائه اظهارنامه در دادگاه الزامی است چرا که لازمه ی تقدیم دادخواست، ارسال اظهارنامه می باشد. مدارک شناسایی خواهان. پرداخت هزینه های مربوطه. آماده سازی مدارک مورد نیاز برای الزام به انجام تعهد بسیار مهم هستند. به همین خاطر بهتر است قبل از اقدام با یک وکیل مجرب، مشاوره حقوقی داشته باشید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در قانون مدنی جمهوری اسلامی و در تعریف عقد به مساله مهمی اشاره شده و آن مساله این است که عقد یعنی یک یا چند نفر نسبت به یک یا چند نفر دیگر تعهد بر انجام امری را نمایند و مورد قبول آنها باشد. پس مساله تعهد افراد در مقابل یکدیگر امری بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود و انواع و اقسام عقودی که ما در دور اطراف خود می بینیم و منعقد می نماییم انواع و اقسام تعهداتی هستند که بر ذمه ما و طبیعتا بر ذمه طرف مقابل مان قراد دارد ، عقد نکاح ، اجاره ، بیع و .. همه و همه تعهداتی هستند که ما را به عمل به تعهدات مان پایبند می نمایند ، حتی عقود جایزی مانند قرض ، وکالت یا ودیعه نیز برای طرفین تعهد ایجاد می کند. در همین قانون مدنی و در اثر معاملات موادی وجود دارد که به صراحت عنوان می نماید : هرگاه کسی تعهد اقدام به امری را نماید یا تعهد نماید که از انجام امری خود داری کند در صورت تخلف حاکم او را ملزم به ایفای تعهد می کند... پس باید دانست که قانون و قدرت حاکمه برای بحث تعهد ضمانت اجرا قرار داده واگر مسی از انجام آن سر باز زد او را ملزم به ایفای تعهد می نماید و یا مفاد مربوط به اجرای احکام دادگاه نیز که چنین وضعیتی را پیش بینی نموده اند. برای دانستن جزئیات بیشتر می توانید با موسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.