مصادیق عسر و حرج زن برای دادخواست طلاق

مصادیق عسر و حرج زن برای دادخواست طلاق

مصادیق عسر و حرج زن برای دادخواست طلاق

در صورتیکه زوجین پس از ازدواج دچار ناسازگاری های شدید شوند، می توانند با مراجعه به مشاور، مشکلات خود را حل کنند. اگر مشکلات قابل حل نباشند، آخرین راه برای پایان دادن به زندگی مشترک، طلاق است. قانون، طلاق را حق طبیعی مرد می داند. به عبارت دیگر، زوج می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. البته در قانون، حقی با عنوان وکالت در طلاق برای زن نیز تعریف شده که بر اساس آن، زوجه با داشتن وکالت طلاق، می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد. علاوه بر این، زوجه در شرایط عسر و حرج نیز می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد.

برای جاری شدن صیغه طلاق، زوجین به گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه نیاز دارند. یعنی ابتدا دادگاه باید تشخیص دهد که ادامه زندگی مشترک برای زوجین دیگر امکان پذیر نیست. پس از این، زوجین می توانند با گذراندن مراحل قانونی طلاق، از یکدیگر جدا شوند. در این مرحله، موضوعاتی از قبیل حضانت فرزندان و چگونگی پرداخت نفقه آنها، پرداخت مهریه و زمان ملاقات با فرزندان نیز مشخص می شود.

طلاق توافقی نوع دیگری از طلاق است که زوجین با رضایت، خواهان جدایی و پایان زندگی مشترک خود هستند. این نوع طلاق نیز، همانند طلاق از طرف مرد و زن دارای مراحل قانونی بوده که باید طی شود.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

ادله محکمه پسند برای طلاق از جانب زوجه

در شرایطی که مرد یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد را نقض کند، زن می تواند نسبت به ارائه دادخواست طلاق اقدام نماید. بطور مثال، نپرداختن نفقه از طرف زوج، یکی از دلایل محکمه پسند برای طلاق از جانب زوجه می باشد. گذشته از آن، غیبت مرد به مدت 4 سال، سوء رفتار زوج با زوجه و ضرب و جرح وی در صورت اثبات در دادگاه، ازدواج مجدد زوج بدون رضایت زوجه و عقیم بودن وی، دلایل خوبی برای ارائه درخواست طلاق به دادگاه می باشند. همچنین، اگر زوج به دلیل ارتکاب به جرم یا ناتوانی از پرداخت بدهی، به مدت 5 سال یا بیشتر به حبس محکوم شود، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد. اعتیاد مرد نیز، یکی دیگر از شرایطی است که به زن مجوزی برای درخواست طلاق می دهد.

زن در صورت اثبات عسر و حرج، یعنی شرایطی که زندگی با زوج دیگر امکان پذیر نباشد نیز، می تواند درخواست طلاق دهد.

 

مصادیق بارز عسر و حرج

مطابق ماده 1130 قانون مدنی، ترک زندگی مشترک توسط مرد به مدت 6 ماه، یکی از مصادیق بارز عسر و حرج می باشد. اعتیاد زوج به مواد مخدر و مشروبات الکلی، حبس زوج بیش از 5 سال ، ضرب و شتم زوجه، بیماری صعب العلاج زوج و هر دلیلی که نشان دهد ادامه زندگی با زوج غیر ممکن است، از مصادیق عسر و حرج می باشد.

 

 

طلاق بدلیل عسر و حرج

 

نحوه اثبات عسر و حرج

شرط اصلی اجازه دادگاه برای طلاق زوجین در شرایط عسر و حرج، ارائه مدارک لازم جهت اثبات عسر و حرج به دادگاه است. بطور مثال، اگر زوجه به دلیل اعتیاد همسرش قصد طلاق دارد، باید این امر با انجام آزمایش اعتیاد زوج اثبات شود. معمولا، از بین موارد عسر و حرج، اثبات بدرفتاری همسر از همه دشوارتر است. اگر زوج اقدام به ضرب و شتم نماید، زوجه می تواند با مراجعه به پزشکی قانونی، صحت این موضوع را ثابت کند. البته در این شرایط، شهادت شاهدان نیز می تواند بسیار موثر باشد. اگر افراد دیگر نیز نسبت به بدرفتاری زوج شهادت دهند، دادگاه این موضوع را بررسی خواهد کرد.

در مواقعی که زوج بیش از 6 ماه منزل را ترک کرده و به خانه بازنگشته باشد نیز، با انتشار 3 آگهی متوالی در روزنامه های کثیرالانتشار، می توان صحت این موضوع را اثبات کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با با مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

نگارش فوری دادخواست طلاق

نگارش دادخواست طلاق در شرایط عسر و حرج، اولین قدم برای به جریان انداختن پرونده طلاق است. اگر نگارش دادخواست طلاق را به افراد متخصص در این زمینه واگذار کنید، بدون تردید در مدت زمان کوتاهی به نتیجه خواهید رسید. وکلای طلاق، با آگاهی از تمام قوانین طلاق، می توانند دادخواست طلاق را به بهترین شکل نگارش کنند. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی  موسسه ما، نسبت به نگارش دادخواست طلاق اقدام نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

 

هزینه نگارش دادخواست طلاق

هزینه نگارش دادخواست طلاق با توجه به دلیل درخواست متفاوت خواهد بود و نمی توان مبلغ مشخصی برای آن تعیین نمود. با این حال، هزینه نگارش دادخواست طلاق در موسسه وکلای تلفنی، حدود 250 هزار تومان خواهد بود. از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می توانید از هزینه های دقیق نگارش دادخواست مطلع شوید.

 

نقش وکیل در طلاق از جانب زوجه

در اختیار گرفتن وکیل توسط زوجه، پروسه طلاق را آسانتر می کند. همچنین، وکیل طلاق کمک می کند تا پرونده در مدت زمان کوتاهتری به نتیجه برسد. حضور وکیل در پرونده طلاق می تواند هزینه های غیر ضروری را کاهش داده و از مراجعه موکل به دادگاه جلوگیری کند. گذشته از آن، زوجه می تواند با واگذاری پرونده طلاق به وکیل، از راه قانونی به تمام حقوق خود برسد. وکیل با آگاهی از تمام قوانین و تجربه کاری خود، می داند که مسیر پرونده را چگونه پیش برده تا موکل خود را به تمام حقوقش برساند. همچنین، حضور وکیل به جای موکل در دادگاه، از تنش های بین زن و مرد جلوگیری می کند.

 

 

محکم ترین دلایل طلاق از نظر دادگاه
مشاوره حقوقی طلاق
مشاوره حقوقی خانواده
نگارش دادخواست طلاق از طرف زوجه
درباره ما

 


سوالات متداول

نظرات

محمد حسین انصاری مهیاری

درود طلاق در قانون ایران برای زوج و بدون دلیل میتواند زوجه خود را طلاق دهد ولیکن زوجه در صورتیکه خواهان طلاق باشد باید تخلف ۱۲ شرط ضمن عقد را از سوی زوج اثبات نماید مانند ۶ ماه امتناع از نفقه که الزام زوج نیز مثمر ثمر نباشد البته مصادیق عسر و حرج بایستی اثبات گردد مانند اعتیاد زوج که اعتیاد به اساس زندگی لطمه وترک نماید و ترک آن میسر نباشد و در مواردی که زوجه قصد طلاق داشته باشد حتما بایستی از وکلای پایه یک دادگستری استفاده نماید


حسین سیفی

مصادیق عسر و حرج به تفصیل در سند نکاحیه احصا گردیده است هر چند در قانون مدنی نیز مواردی را تمثیلی بیان نموده است که مفهوم عسر و حرج نیز با مراجعه به ماده 1130 قانون مدنی تشریح گردیده است


سپیده کرمی

با سلام،مصادیق عسر و حرج در قانون و عقد نامه تصریح شده که زوجه به استناد آن موارد می‌تواند تقاضای طلاق خود را به نتیجه مثبت برساند وبا مشورت با وکلای خانواده در موسسه وکیل تلفنی می‌توان روند درست ،قانونی و مقید به نتیجه مثبت را در این پرونده حاصل نمایید.


محسن حاجی آبادی

مطابق ماده 1130 قانون مدنی، ترک زندگی مشترک توسط مرد به مدت 6 ماه، یکی از مصادیق بارز عسر و حرج می باشد. اعتیاد زوج به مواد مخدر و مشروبات الکلی، حبس زوج بیش از 5 سال ، ضرب و شتم زوجه، بیماری صعب العلاج زوج و هر دلیلی که نشان دهد ادامه زندگی با زوج غیر ممکن است، از مصادیق عسر و حرج می باشد


Mohamad sheykhi

عسر و حرج زن و مصادیق آن، در قانون مدنی، مشخص گردید و در واقع. اثبات آن، یکی از راه های طلاق از طرف زن است. عسر و حرج در لغت، به معنای سختی، مشقت، شدت و تنگی می باشد. قاعده نفی عسر و حرج، یکی از قواعد پذیرفته شده فقهی بوده که مصادیق فراوانی نیز دارد. در اصلاح فقهی، منظور از این قاعده، آن است که تکالیفی که موجب سختی و مشقت برای افراد باشد، در دین وجود ندارد؛ مانند زمانی که روزه برای شخص روزه دار زیان داشته باشد، با استناد به این قاعده، تکلیف روزه داری از فرد روزه دار، ساقط می شود. با استناد به این قاعده، در خصوص طلاق، زن، این حق را خواهد داشت که در صورت قرار گرفتن در موقعیت عسر و حرج ، تقاضای طلاق داده و به زندگی مشترک خاتمه دهد. بر اساس ماده 1130 قانون مدنی، عسر و حرج می تواند از علت های طلاق از طرف زن باشد. این ماده، مقرر می دارد: "در صورتی که دوام زوجیت، موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع، مراجعه و تقاضای طلاق کند، چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع، طلاق داده می شود ". بر اساس این ماده، اثبات این عسر و حرج، بر عهده زن است. معنای عسر و حرج نیز در تبصره ای که در سال 1381، به ماده 1130 اضافه شده، آمده است. تبصره این ماده، در خصوص معنای عسر و حرج، مقرر می دارد: " عسر و حرج موضوع این ماده، عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت، همراه ساخته و تحمل آن، مشکل باشد ". بر اساس این ماده، هر گونه شرایطی که ادامه زندگی مشترک را دشوار کند، می تواند از موارد عسر و حرج محسوب شود و مصادیق عسر و حرج، منحصر به موارد معین و مشخصی نیست


فریبرز ذوالفقاری

با سلام صورتیکه زوجین پس از ازدواج دچار ناسازگاری های شدید شوند، می توانند با مراجعه به مشاور، مشکلات خود را حل کنند. اگر مشکلات قابل حل نباشند، آخرین راه برای پایان دادن به زندگی مشترک، طلاق است. قانون، طلاق را حق طبیعی مرد می داند. به عبارت دیگر، زوج می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. البته در قانون، حقی با عنوان وکالت در طلاق برای زن نیز تعریف شده که بر اساس آن، زوجه با داشتن وکالت طلاق، می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد. علاوه بر این، زوجه در شرایط عسر و حرج نیز می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد


بشیر علی پاریاد

با سلام . از مصادیق عسروحرج می توان به موارد زیر اشاره کرد : ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه_اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی آسیب برساند_محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر_ضرب و جرح و دشنام دادن و توهین یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج_ابتلاء زوج به بیماریهای صعب العلاج روانی ساری یا عارضه صعب العلاج که زندگی مشترک را مختل نماید.


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام گاهی زوجین به دلایلی تصمیم میگیرند که به زندگی مشترک پایان دهند و از یکدیگر طلاق بگیرد اگر این امر به صورت توافقی صورت بگیرد باعث می شود که روند طلاق سریعتر پیش رود چرا که برای طلاق بایستی مواردی از جمله نفقه،مهریه و اجرت المثل برای زوجه مشخص شوند که در طلاق توافقی این موارد مورد توافق زوجین قرار می گیرد و همین الان باعث می شود که روند طلاق سریعتر پییش رود،اما در قانون ایران حق طلاق با مرد می باشند و زوج هر وقت که بخواهد می تواند زوجه را طلاق دهد و دلیل محکمه پسند نمیخواهد اما زوجه برای اینکه بتواند طلاق بگیرد بایستی دلایل محکمه پسندی داشته باشد البته گاهی به صورت شرط ضمن عقد نکاح این حق یعنی حق طلاق به زوجه داده میشود و زوجه میتواند بدون دلیل محکمه پسند طلاق بگیرد اما شرایطی که زوجه میتواند با اثبات آن ها خود را مطلقه کند این است که زوجه بتواند عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت نماید مواردی همچون اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مصرف الکل یا اینکه در صورت ضرب و جرح زوجه توسط زوج همچنین مواردی مانند غیبت بیش از ۴ سال زوج یا حبس بیش از ۵ سال یا نپرداختن نفقه توسط زوج بیش از شش ماه یا ترک زندگی مشترک بیش از شش ماه توسط زوج از جمله مواردی هستند که با اثبات آن ها در دادگاه زوجه میتواند خود را مطلقه سازد.


محسن جعفری

از جمله دعاوی که پرونده های زیاد و مرتبطی را در دادگاهها به خود اختصاص داده است پرونده های خانواده میباشد و یکی از علل اطاله دارسی در این موارد عدم استفاده از وکیل و مشاوره های مربوطه است ، لذا سایت وکیل تلفنی با کادر مجرب این امکان را فراهم نموده تا با کمترین هزینه و سریعترین زمان خدمات مشاوره ای در دعاوی حقوقی را ارائه نماید


معراج فرجی

از مصادیق عسر و حرج علاوه بر شروط سند نکاحیه عدم پرداخت نفقه میباشد البته نهادی با عنوان طلاق خلع هم وجود دارد که ارکان خاص خود را دارد و زن بابت کراهتی که از زوج دارد مبلغی هم پرداخت میکند و طلاق میگیرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.