بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال

بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال

بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال

نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، موضوع بسیار تخصصی در بحث دیات می باشد. همانطور که در برخی از رسانه ها عنوان شد، ایرانیان بین 10 مردم پرخاشگر جهان قرار دارند. این مسئله باعث شده است که جرائم علیه تمامیت جسمانی افراد و به تبع آن پرداخت دیه، سیر صعودی پیدا کرده باشد. به همین علت مسئله ی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال حائز اهمیت است. در ادامه ضمن آشنایی با مفهوم دیه، قصد داریم موارد مطالبه دیه و مراحل آن را نیز بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

دیه چیست؟

اولین گام در مسیر بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، آشنایی با مفهوم دیه است. دیه اصطلاحی است که از فقه اسلامی وارد حقوق شده است. در نتیجه برای پاسخ به این سوال بهتر است به فقه رجوع کنیم. اگر در لغت نامه ها به دنبال معنای دیه بگردیم با کلماتی نظیر خون بها مواجه خواهیم شد. تعریف فقی این مفهوم نیز از تعریف لغوی آن جدا نیست. در فقه، دیه مالی است که از جانب خداوند متعال برای جنایات بر بدن وضع شده است. قانونگذار نیز با توجه به این تعریف در ماده 17 قانون مجازات اسلامی، دیه را اینگونه تعریف کرده است: « دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود». در ادامه به بررسی تفصیلی بحث نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، خواهیم پرداخت.

در چه مواردی می توان مطالبه دیه کرد؟

مهمترین موضوعی که در بحث نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، باید به آن پرداخت، بررسی موارد مطالبه دیه است. از جمله موارد دیه می توان به مسائل زیر اشاره کرد:

  • پرداخت دیه در تمامی جرائم غیرعمدی که به بدن انسان آسیب زده و موجب ضایع کردن عضوی شده باشد، الزامی و ضروری است.
  • پرداخت دیه در جرائم عمدی که امکان قصاص مجرم وجود نداشته باشد (به دلایلی نظیر بیم عبور از عدالت) نیز الزامی است.

 

مشاوره حقوقی دیه

اما بحثی که در نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال حائز اهمیت است، این است که در چه مواردی می توان دیه را از بیت المال مطالبه کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به موارد ذیل اشاره داشت:

  • زمانی که بر اساس حکم اشتباه قاضی یا تقصیر وی، شخصی به اشتباه مجرم شناخته می شود و متحمل جراحاتی نیز شود.
  • زمانی که قاضی در تطبیق حکم بر یک مورد خاص، مقصر باشد یا اشتباه بکند و به تبع آن به کسی آسیب مالی یا غیرمالی برسد.
  • در صورتی که هیچکدام از طرفین دعوا، دلیلی ارائه ندهند و مدعی، اقامه ی قسم را به مدعی علیه منتقل کند و مدعی علیه، قسم بخورد.
  • در صورت دفاع مشروع در برابر فرد مجنون.
  • در صورت وجود ظن قوی نسبت به صداقت مدعی علیه مدعی علیه که به آن لوث می گویند.
  • در صورتی که جنایت انجام گرفته عمدی، شبه عمدی یا خطای محض باشد و دسترسی به متهم نیز ممکن نباشد.

مراحل مطالبه دیه از بیت المال

قدم بعدی که در بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، به آن می پردازیم بررسی مراحل مطالبه دیه از بیت المال است. مراحل مطالبه دیه از این قرار است:

  • اثبات موارد مطالبه دیه از بیت المال در دادگاه کیفری یا دادگاه حقوقی حسب مورد.
  • ارائه حکم به اداره بیت المال.
  • ارائه مدارک لازم جهت اجرای حکم.

البته بررسی پرونده های مربوط به دریافت دیه از بیت المال بسیار تخصصی است. در نتیجه برای اطلاع دقیق تر از این موارد بهتر است با مشاوران ما، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

نگارش فوری شکوائیه

مدارک لازم برای نگارش شکوائیه

نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، اولین قدم برای طرح دعوا در دادگاه کیفری است. اما برای تسریع رسیدگی به امور، ضروری است که با مدارک مورد نیاز برای نگارش شکوائیه آشنا شویم. این مدارک شامل موارد ذیل است:

  • کپی برابر اصل دادنامه.
  • کپی برابر اصل گزارش های مرجع انتظامی.
  • کپی برابر اصل گزارش پزشکی قانونی.
  • کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت در صورت نیاز.
  • ارائه مدارک مثبت ادعا.
  • ارائه مدارک شناسایی نظیر کارت ملی.
  • همراه داشتن کارت بانکی.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه نگارش شکوائیه

نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال کاری بسیار تخصصی است که برای تسریع در حل و فصل پرونده، بهتر است توسط یک وکیل مجرب نگاشته شود. اما سوالی که به وجود می آید این است که هزینه شکوائیه چقدر است؟ موسسه حقوقی وکلای تلفنی، به منظور استفاده ی تمامی اقشار جامعه از خدمات حقوقی خود، هزینه ی نگارش شکوائیه را تنها 200 هزار تومان قرار داده است. البته برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر بهتر است با مشاوران ما، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده مطالبه دیه از بیت المال

همان طور که در بخش نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال گفته شد، به نظر می رسد، دو دادگاه برای رسیدگی به پرونده مطالبه دیه از بیت المال صالح باشند. شاکی یا به عبارتی مدعی دریافت دیه از بیت المال، می تواند شکوائیه خود را تنظیم و به دادگاه کیفری عمومی تقدیم نماید. همچنین مدعی می تواند به عنوان خواهان نیز دادخواست حقوقی به طرفیت وزارت دادگستری تنظیم نماید و آن را به دادگاه حقوقی تقدیم کند. با این حال ضروری است به منظور انتخاب روش بهتر و مطمئن تر با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

مشاوره حقوقی کیفری 
هزینه نگارش شکوائیه
نگارش شکوائیه
مشاوره حقوقی محاسبه دیه
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

باسلام اولین گام در مسیر بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، آشنایی با مفهوم دیه است. دیه اصطلاحی است که از فقه اسلامی وارد حقوق شده است. در نتیجه برای پاسخ به این سوال بهتر است به فقه رجوع کنیم. اگر در لغت نامه ها به دنبال معنای دیه بگردیم با کلماتی نظیر خون بها مواجه خواهیم شد. تعریف فقی این مفهوم نیز از تعریف لغوی آن جدا نیست. در فقه، دیه مالی است که از جانب خداوند متعال برای جنایات بر بدن وضع شده است. قانونگذار نیز با توجه به این تعریف در ماده 17 قانون مجازات اسلامی، دیه را اینگونه تعریف کرده است: « دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود


محمدی

برای ثبت یک اظهارنامه به دفتر خدمات قضایی مراجعه کردم اما از قبل نمیدانستم که باید متن آنرا به همراه داشته باشم یکی از مراجعین به من شمارو معرفی کرد وقتی تماس گرفتم و توضیح دادم خواسته ما چیه کمتر از یک ساعت متن اظهارنامه مورد نظرمان نگارش و ارسال شد و کار به روز بعد موکول نشد این حجم از تعهد و مسئولیت پذیری موسسه شما برام جالب بود


فاطمه عمادی

باسلام نظر مشورتي 7/98/1946 مورخ 1398/12/10 اداره كل حقوقي قوه قضائيه - مصوب 1398/12/10 در بزه ايراد صدمه بدني عمدي فاقد جنبه عمومي كه وقوع بزه محرز بوده و مرتكب ناشناس مي باشد آيا پس از تحقيق نسبت به شناسايي مرتكب و عدم خصوص نتنيجه دادسرا در اجراي تبصره 1 ماده 85 قانون آيين دادرسي كيفري مكلف به ارسال پرونده به دادگاه مي باشد يا خير؟ آيا اساسا فرض مورد اشاره از موارد پرداخت ديه از بيت المال مي باشد يا خير؟ تصميم صحيح در دادسرا چه قرا نهايي مي باشد./ع نظريه مشورتي اداره كل حقوقي قوه قضاييه : در خصوص پرداخت ديه از بيت المال در جراحات در مواردي كه جارح شناخته نشود، قانون ساكت است. برخي از فقهاي معاصر، مانند آيت الله محمد تقي بهجت (به طور مطلق) و آيت الله سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي (فقط در جرح غير عمدي) معتقدند كه ديه جرح نيز در فرض فوق از بيت¬المال قابل پرداخت است و برخي نيز مانند آيات نوري همداني، مكارم شيرازي و صافي گلپايگاني، نظر مخالف ابراز نموده اند؛ در نتيجه به نظر مي رسد كه موضوع از مصاديق اصل 167 قانون اساسي است و قاضي رسيدگي¬كننده بايستي مطابق آن، عمل نمايد. در فرض سؤال، پرونده به تقاضاي مجني¬عليه با عنايت به ماده 85 قانون آيين دادرسي كيفري 1392 به دادگاه كيفري ذيربط ارسال مي¬گردد تا با توجه به اصل 167 قانون اساسي و فتاوي معتبر، هرگاه موضوع را از مصاديق پرداخت ديه از بيت¬المال بداند، نسبت به صدور حكم اقدام نمايد. (البته دادگاه يادشده ¬بايد مقررات تبصره الحاقي به ماده 342 قانون آيين دادرسي كيفري مصوب 1392 در دعوت از دستگاه پرداخت¬كننده ديه از بيت¬المال را رعايت كند).


امان آبادی

طبق رأی وحدت رویه شماره 790: قانونگذار به شرح مواد ۴٣۵ ،۴٧۴ ،۴٧۵ و ۴٨٧ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ و با لحاظ موازین فقھی، در ھمه موارد قتل نفس یا مادون آن که به مرتکب دسترسی حاصل نشده است اعم از آن که شناسایی شده یا نشده باشد، پرداخت دیه از بیت المال را مقرر کرده است که البته در موارد شناسایی مرتکب و عدم دسترسی به وی، پرداخت دیه از بیت المال در صورتی ممکن است که ترتّب مذکور در مواد قانونی مربوط رعایت شود.


معراج فرجی

برای تسریع رسیدگی به امور، ضروری است که با مدارک مورد نیاز برای نگارش شکوائیه آشنا شویم. این مدارک شامل موارد ذیل است: کپی برابر اصل دادنامه. کپی برابر اصل گزارش های مرجع انتظامی. کپی برابر اصل گزارش پزشکی قانونی. کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت در صورت نیاز. ارائه مدارک مثبت ادعا. ارائه مدارک شناسایی نظیر کارت ملی. همراه داشتن کارت بانکی.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در صورت مطالبه دیه توسط شاکی یا اولیاء دم از بیت‌المال به استناد مواد ۴۷۰ و ۴۸۷ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، پرونده کیفری بدون صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه عمومی جزایی ارسال می گردد و دادگاه با بررسی موضوع و احراز شرایط قانونی، حکم به پرداخت دیه از بیت‌المال را صادر می نماید. مع الوصف، چنانچه اولیاء دم یا شخص مصدوم به عنوان خواهان، دعوای حقوقی مطرح نمایند، در این صورت صدور حکم از دادگاه حقوقی مستلزم تقدیم دادخواست با کلیه شرایط مقرر در قانون است و دادخواست به طرفیت وزارت دادگستری تقدیم می‌شود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اصطلاحی است که از فقه اسلامی وارد حقوق شده است. در نتیجه برای پاسخ به این سوال بهتر است به فقه رجوع کنیم. اگر در لغت نامه ها به دنبال معنای دیه بگردیم با کلماتی نظیر خون بها مواجه خواهیم شد. تعریف فقی این مفهوم نیز از تعریف لغوی آن جدا نیست. در فقه، دیه مالی است که از جانب خداوند متعال برای جنایات بر بدن وضع شده است. قانونگذار نیز با توجه به این تعریف در ماده 17 قانون مجازات اسلامی، دیه را اینگونه تعریف کرده است: « دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود». در ادامه به بررسی تفصیلی بحث نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، خواهیم پرداخت.


مجید شیخی

با سلام اولین گام در مسیر بررسی نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، آشنایی با مفهوم دیه است. دیه اصطلاحی است که از فقه اسلامی وارد حقوق شده است. در نتیجه برای پاسخ به این سوال بهتر است به فقه رجوع کنیم. اگر در لغت نامه ها به دنبال معنای دیه بگردیم با کلماتی نظیر خون بها مواجه خواهیم شد. تعریف فقی این مفهوم نیز از تعریف لغوی آن جدا نیست. در فقه، دیه مالی است که از جانب خداوند متعال برای جنایات بر بدن وضع شده است. قانونگذار نیز با توجه به این تعریف در ماده 17 قانون مجازات اسلامی، دیه را اینگونه تعریف کرده است: « دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود».


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همه ما می دانیم که اقتضای عدالت در بعد همگانی آن این است که هیچ حقی پایمال و هیچ ضرری جبران نشده باقی نماند ، خواه این ضرر یک مساله کوچک و کم اهمیت باشد خواه یک مساله بزرگ و بغرنج . از طرفی باید دانست تنها می توان انتظار برآورده شدن ضرر هایی را داشت که ما از طریق کانال درست و صحیح ، پیگیر آن باشیم نه اینکه دست روی دست بگذاریم و ببینیم که در مورد ما یا حق از دست رفته مان چگونه تصمیم گیری می نمایند و در گام نخست برای اینکه بدانیم که وجود یک شکوائیه مناسب می تواند ما را تا حد زیادی رو به جلو سوق دهد . تصور کنید شخصی را که در یک خیابان خلوت و یا برعکس در یک اتوبان شلوغ و سر سام آور مجروح شده و شخص متخلف فرار می نماید! در چنین حالتی از چه کسی باید خسارت خود را مطالبه نمود و آیا قدرت حاکم بر جامعه از ما حمایت می نماید؟ پاسخ این پرسش مثبت است اما مشروط بر اینکه زمام امور را به افرادی صبور و دلسوز سپرده که بدانند در کجا و چگونه حقتان را استیفا نمایند . موسسه وکیل تلفنی این افتخار را دارد که از چنین وکلای دلسوزی بهره جسته و مشکل کاربران خویش را بر طرف کند و با تنظیم یک شکوائیه مناسب و هدایت کاربران خود بتواند حق انها را به صورت تمام و کمال استیفا نماید.


Mohammad sheykhi

نگارش شکواییه برای مطالبه دیه از اداره بیت المال، اولین قدم برای طرح دعوا در دادگاه کیفری است. اما برای تسریع رسیدگی به امور، ضروری است که با مدارک مورد نیاز برای نگارش شکوائیه آشنا شویم. این مدارک شامل موارد ذیل است: کپی برابر اصل دادنامه. کپی برابر اصل گزارش های مرجع انتظامی. کپی برابر اصل گزارش پزشکی قانونی. کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت در صورت نیاز. ارائه مدارک مثبت ادعا. ارائه مدارک شناسایی نظیر کارت ملی. همراه داشتن کارت بانکی.


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمام جرائم که بر تمامیت جسمی یک انسان زیان و آسیب وارد شده باشد و مادون قصاص یا قصاص به صلاح نباشد دیه یا خون بها جایگزین خواهد شد که در صورت عدم شرایط دریافت از جانی بیت المال یا همان صندوق خسارات جانی دولت پوشش دهنده خسارت وارده خواهد بود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.