بررسی تفصیلی دادخواست حجر

بررسی تفصیلی دادخواست حجر

بررسی تفصیلی دادخواست حجر

دادخواست حجر و نگارش اصولی آن چه ضرورتی دارد؟ منظور از حجر چیست؟ نحوه تقاضای صدور حکم حجر چگونه است؟ چه مدارکی برای صدور حکم حجر لازم است؟ برای نگارش دادخواست حجر چه نکاتی را بایستی رعایت کنیم؟ صدور حکم حجر از جمله دعاوی مهم سیستم حقوقی ایران محسوب می شود. چرا که قانونگذار نیز توجه ویژه ای به آن داشته و قوانین و مقررات گوناگونی را پیرامون صدور حکم حجر وضع کرده است. پس همه روزه اشخاص زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی حجر با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. در ذهن این افراد سوالات گوناگونی پیرامون صدور حکم حجر و دادخواست حجر وجود دارد که مهمترین آنها را در آغاز مقاله ذکر کردیم. به همین خاطر تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی ضمن پاسخ به سوالات مذکور با دادخواست حجر نیز آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از حجر چیست؟

پیش از آنکه به سراغ دادخواست حجر برویم، بایستی با تعریف حقوقی حجر آشنا شویم. با این حال ابتدا به سراغ معنای لغوی این کلمه خواهیم رفت. هنگامی که کلمه «حجر» را لغتنامه ها جستجو می کنیم با کلماتی نظیر «منع کردن» و «بازداشتن» مواجه خواهیم شد. در واقع معنای لغوی این کلمه با تعریف حقوقی حجر در ارتباط است.

به بیان دیگر، حجر عبارت است از اینکه شخص به صورت قانونی در اداره امور خود به طور مستقل و انجام اعمال حقوقی منع شده باشد. در واقع، همه افراد هنگام تولد دارای اهلیت تمتع یا توانایی بهره مندی از حق می باشند. حال، اهلیت استیفاء یا اجرای حق را نمی توان برای همه افراد در نظر گرفت. چرا که برخی از آنها جزو محجورین شناخته می شوند و دارای حجر یا عدم اهلیت استیفاء هستند. همچنین با توجه به مواردی که ذکر گردید در صورتی که پیرامون تعریف حقوقی حجر، سوالی دارید می توانید آن را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از ما بپرسید.

 

نحوه تقاضای صدور حکم حجر

مسئله دیگری که پیش از پرداختن به موضوع دادخواست حجر بایستی با آن آشنا شویم. نحوه تقاضای صدور حکم حجر می باشد. برای انجام این کار دو روش پیش رو خواهیم داشت:

  • در اولین روش، دادستان نقش ویژه ای بر عهده دارد. در واقع پس از اینکه موضوع حجر به اطلاع دادستان رسید و ادله نیز بررسی گردید، وی موضوع را به دادگاه ارجاع داده تا شرایط فرد محجور بررسی گردد و سپس رای مقتضی صادر شود.

 

 

وکیل برای اثبات حجر

 

 

  • در روش دوم، متقاضی حجر با مراجعه به دادگاه، صدور حکم حجر و نصب قیم برای محجور را تقاضا می نماید. در این روش فرد ابتدا بایستی با مراجعه به اداره سرپرستی، یک معرفی نامه جهت مراجعه به پزشکی قانونی دریافت کند. سپس به پزشکی قانونی مراجعه نموده و نامه این سازمان را نیز دریافت نماید. وی در آخرین مرحله بایستی به دادگاه مراجعه نموده و با تقدیم دادخواست حجر موضوع مورد نظر را پیگیری نمایند.

بایستی توجه داشته باشید که نحوه صدور حکم حجر دارای نکات حقوقی بسیار فراوانی است. به همین منظور بهتر است با بهترین وکیل حجر ایران مشورت داشته باشید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

مدارک لازم برای صدور حکم حجر

سوال دیگری که متقاضیان مشاوره حقوقی حجر از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند این است که جهت اقدام برای صدور حکم حجر چه مدارکی را بایستی مهیا نماییم؟ از جمله مدارک لازم برای درخواست صدور حکم حجر می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تصویر مصدق از نظریه پزشک.
  • استعلام نظر پزشکی قانونی و دریافت نامه آن.
  • نامه اداره سرپرستی.
  • تحقیقات محلی.
  • ارائه شهادت شهود و کسانی که از وضع شخص محجور مطلع هستند.
  • مدارک هویتی متقاضی نظیر کارت ملی یا شناسنامه.

 

 

سوال از وکیل خانواده به صورت تلفنی 

آشنایی با موضوع قیمومیت فرزندان محجور

وکیل خانواده
درباره ما 

 

 

  • همراه داشتن کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه دادرسی.
  • شماره پرونده استنادی.
  • سایر اسناد و مدارک دیگر.

در آخر بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که فراهم سازی اسناد و مدارک لازم جهت صدور حکم حجر بدون کمک بهترین وکیل حجر امکان پذیر نیست. پس بهتر است قبل از اقدام از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با متخصصین ما در ارتباط باشید.

 

نکات حقوقی دادخواست حجر

اکنون نوبت آن فرا رسیده تا به سراغ دادخواست حجر و نکات حقوقی پیرامون آن برویم. در ابتدا بایستی توجه داشته باشید، همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم پیش از نگارش دادخواست حجر باید اقداماتی همچون مراجعه به اداره سرپرستی و سازمان پزشکی قانونی را نیز انجام دهید.

حال برای نگارش دادخواست حجر بایستی نکاتی را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

  • ذکر دقیق اطلاعات هویتی متقاضی صدور حکم حجر همچون نام، نام خانوادگی، محل اقامت، کد ملی و غیره.
  • نگارش دقیق، شفاف و بدون ابهام متن دادخواست صدور حکم حجر.

 

 

مشاوره حقوقی حجر

 

  • اسناد و مدارکی که قرار است به آنها استناد کنیم بایستی به دادخواست مذکور ضمیمه گردند.
  • در صورتی که پیگیری درخواست صدور حکم حجر به وکیل سپرده شده باشد، بایستی وکالت نامه وکیل به دادخواست حجر ضمیمه شده و اطلاعات هویتی او نیز در دادخواست ذکر گردد.

 

نمونه دادخواست حجر

همانطور که می دانید نگارش دادخواست حجر برای صدور حکم حجر اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا بایستی هنگام نگارش آن بسیار دقت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. پس اگر به دنبال دانلود نمونه دادخواست حجر هستید، باید این فکر را از ذهن خود بیرون نمایید. چرا که نمونه های آماده در اینترنت نمی توانند به کمک شما بیایند. پس بایستی کار را به کاردان بسپارید.

ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی امکان نگارش دادخواست حجر را فراهم کرده ایم. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی با مشاورین مجموعه ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، قبل از اقدام به درخواست صدور حکم حجر، افراد خواهان باید محجوریت فرد مورد نظر را به دادگاه ثابت کنند. اثبات محجوریت می‌تواند از طریق ارائه مدارک و شواهد مرتبط با وضعیت روانی و اجتماعی فرد صورت گیرد. به عبارت دقیق‌تر، این مدارک ممکن است شامل گزارش‌های پزشکی، تشخیص‌های روانشناسی، و شواهد اجتماعی نظیر شهادت‌نامه‌ها و اسناد مربوط به سن و سال فرد باشد. پس از اثبات محجوریت فرد، دادگاه می‌تواند به صدور حکم حجر اقدام کند تا از محافظت از حقوق و اموال افراد محجور بهره‌برداری شود. در اینجا، نحوه اثبات محجوریت نیز مورد بررسی قرار گرفت.صدور حکم حجر به منظور محدود کردن اختیارات افراد محجور در امور غیر مالی و به ویژه امور مالی انجام می‌شود. شرایط صدور حکم حجر شامل اثبات محجوریت فرد می‌شود که توسط ارائه مدارک و شواهد مربوط به وضعیت روانی و اجتماعی او انجام می‌پذیرد. این حکم به منظور حفاظت از حقوق و اموال افراد محجور اجرا می‌شود.


محمد

درخواست صدور حکم حجر برای پدرم که بیمار اعصاب و روان است و پرونده مفصل پزشکی دارد داشتیم علاوه بر مشاوره هایی که بسیار عالی بود دادخواست مورد نظر نیز بسیار سریع انجام شد کیفیت و سرعت ارائه خدمات توامان و درکنارهم نقطه قوت شماست


دانیال جمشیدی پور

حجر حکمی است که از طرف دادگاه خانواده به منظور محدود کردن اختیارات مالی محجورین صادر می شود که از پس صدور این حکم، امور آن ها توسط ولی یا قیم آن ها اداره شود. نحوه دریافت آن بدین صورت است شخص باید دادخواستی را به خواسته صدور حکم حجر تنظیم کرده و مدارکی مانند گواهی پزشک قانونی را ضم دادخواست کند.


الهه بابایی

سایت وکیل تلفنی بهترین وکلای متخصص در زمینه های کیفری ،حقوقی دارد در سراسر کشور بصورت ۲۴ ساعته شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشند


وحید قلی پور عباسی

حجر به معنای وضعیت ذهنی ای است که شخص در آن قادر به اداره برخی از امور شخصی خود به ویژه امور مالی نمی باشد. در این وضعیت با توجه به اینکه بیم سوء استفاده از چنین اشخاصی وجود دارد دادگاه برای حمایت از آنها، پس از بررسی های تخصصی در صورت تشخیص مجوریت، حکم حجر صادر می نماید و پس از آن برای چنین شخصی قیم تعیین می گردد تا امور وی توسط قیم اداره گردد. در قوانین موضوعه کشور ما، سه نوع محجور داریم: صغیر؛ شخصی که به سن لازم برای تشخیص امور نرسیده است. سفیه، شخصی است که توانایی اداره امور مالی خود را ندارد و درکی از امور مالی ندارد. دیوانه چگونه حکم حجر بگیریم: در صورتی که شخص زنده از اطرافیان شما مشکوک به حجر می باشد باید با مراجعه به دادسرای ویژه سرپرستی در خواست صدور حکم حجر وی را نمایید. دادسرا پس از ثبت درخواست، تحقیقات لازم در خصوص حجر را شروع می کند. از جمله این تحقیقات ارجاع شخص به پزشکی قانونی می باشد. در پزشکی قانونی با پرسیدن سوالات و بررسی مدارک پزشکی شخص، حجر وی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین تحقیقاتی توسط دادسرای سرپرستی و از طریق واحد مددکاری انجام می گیرد. طی این تحقیقات نیز یک مددکار اقدام به سوال و تحقیق از شخص منتسب به حجر و اطرافیان و همسایه های وی و اشخاصی از این قبیل می نماید. در صورتی که برای دادسرا محجوریت شخص محرز گردد پرونده را به دادگاه ارسال می کند و از دادگاه درخواست صدور حکم حجر می نماید. دادگاه نیز با بررسی پرونده اقدام به صدور رأی مقتضی می نماید که ممکن است مبنی بر اعلام محجوریت شخص باشد. دراین حکم در صورت تشخیص حجر، تاریخ شروع حجر نیز قید می گردد.


محمد نوربخش

حجر عبارت است عدم توانایی قانونی شخص (عدم اهلیت) در اعمال و اجرای حقوق خود به حکم قانون محجور کسی است که از تصرف در اموالش ممنوع باشد. قانونگذار افرادی را که دارای ضعف قوای شناختی و مغزی یا صغر سن (فرد صغیر) می باشند و توانایی در اداره امور خود ندارند محجور تلقی کرده است. جهت درخواست حکم حجر رعایت مراحل و تشریفاتی ضرورت دارد که ذیلاً عنوان می گردد: ۲. مراجعه به اداره سرپرستی یا همان دادسرای سرپرستی آن شهرستان، تشکیل پرونده حجر نزد دادیاران آن دادسرا، معرفی بیمار و متقاضی حجر به پزشکی قانونی (غالبا افراد متقاضی قیمومیت افراد محجور این اقدامات را برای نزدیکان خود انجام می دهند.) ۳. مراجعه به پزشکی قانونی، معاینه توسط پزشکان اعصاب و روان و اعلام نتیجه و در نهایت دریافت نامه پزشکی قانونی ۴. تکمیل پرونده توسط دادیار رسیدگی کننده و سپس ارسال آن به شعب ویژه دادگاه خانواده و صدور حکم حجر و گواهی قیمومیت


دهقان

سایت وکیل تلفنی بهترین وکلای متخصص در زمینه های کیفری ،حقوقی دارد در سراسر کشور بصورت ۲۴ ساعته شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشند .


مجید شیخی

با سلام حجر به معنای وضعیت ذهنی ای است که شخص در آن قادر به اداره برخی از امور شخصی خود به ویژه امور مالی نمی باشد. در این وضعیت با توجه به اینکه بیم سوء استفاده از چنین اشخاصی وجود دارد دادگاه برای حمایت از آنها، پس از بررسی های تخصصی در صورت تشخیص مجوریت، حکم حجر صادر می نماید و پس از آن برای چنین شخصی قیم تعیین می گردد تا امور وی توسط قیم اداره گردد. موفق باشید


M.j sheykhi

متقاضی حجر با مراجعه به دادگاه، صدور حکم حجر و نصب قیم برای محجور را تقاضا می نماید. در این روش فرد ابتدا بایستی با مراجعه به اداره سرپرستی، یک معرفی نامه جهت مراجعه به پزشکی قانونی دریافت کند. سپس به پزشکی قانونی مراجعه نموده و نامه این سازمان را نیز دریافت نماید. وی در آخرین مرحله بایستی به دادگاه مراجعه نموده و با تقدیم دادخواست حجر موضوع مورد نظر را پیگیری نمایند.


آزاده

حجر حکمی است که از طرف دادگاه خانواده به منظور محدود کردن اختیارات مالی محجورین صادر می شود که از پس صدور این حکم، امور آن ها توسط ولی یا قیم آن ها اداره شود. نحوه دریافت آن بدین صورت است شخص باید دادخواستی را به خواسته صدور حکم حجر تنظیم کرده و مدارکی مانند گواهی پزشک قانونی را ضم دادخواست کند.


محمد مومني

دادگاه صالح: تنها دادگاه خانواده صلاحیت صدور حکم حجر را دارد. در برخی موارد، امکان صدور حکم حجر برای فرد متوفی نیز وجود دارد، به شرطی که محجوریت او قبل از فوت ثابت شود این مراحل و شرایط به منظور حمایت از افرادی است که قادر به مدیریت امور مالی خود نیستند و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از آن‌ها طراحی شده است


محمودی

منظور از حجر عام آن است که شخص به طور کلی از اجرای حق و انجام دادن اعمال حقوقی ممنوع باشد مثل حجر مجنون که حجر عام است چرا که دیوانه در کلیه امور خود ممنوع از تصرف است و به علت فقدان اراده، هیچ گونه عمل حقوقی، چه عقد باشد چه ایقاع، نمی‌تواند انجام دهد.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب محجورین به فراخور نوع حجر خود از انجام معاملات مالی یا غیرمالی منع می‌شوند. ماده 210 قانون مدنی شرط صحت معامله را داشتن اهلیت طرفین دانسته است. این در حالی است که محجورین اهلیت لازم برای انجام معامله را ندارند. بنابراین، معاملات آن‌ها مطابق ماده 212 قانون مدنی به علت فقدان اهلیت باطل خواهد بود. قانونگذار امکان دریافت حکم حجر را برای افرادی که محجور محسوب می‌شوند به رسمیت شناخته است.


کوکبی

حجر عبارت است از اینکه شخص به صورت قانونی در اداره امور خود به طور مستقل و انجام اعمال حقوقی منع شده باشد. در واقع، همه افراد هنگام تولد دارای اهلیت تمتع یا توانایی بهره مندی از حق می باشند. حال، اهلیت استیفاء یا اجرای حق را نمی توان برای همه افراد در نظر گرفت. چرا که برخی از آنها جزو محجورین شناخته می شوند و دارای حجر یا عدم اهلیت استیفاء هستند.


بهنام رحمانی فرد

باسلام نگارش دادخواست حجر برای صدور حکم حجر اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا بایستی هنگام نگارش آن بسیار دقت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. پس اگر به دنبال دانلود نمونه دادخواست حجر هستید، باید این فکر را از ذهن خود بیرون نمایید. چرا که نمونه های آماده در اینترنت نمی توانند به کمک شما بیایند. پس بایستی کار را به کاردان بسپارید.


امین

نگارش دادخواست حجر برای صدور حکم حجر اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا بایستی هنگام نگارش آن بسیار دقت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. پس اگر به دنبال دانلود نمونه دادخواست حجر هستید، باید این فکر را از ذهن خود بیرون نمایید


ف.م

محجورین به فراخور نوع حجر خود از انجام معاملات مالی یا غیرمالی منع می‌شوند. ماده 210 قانون مدنی شرط صحت معامله را داشتن اهلیت طرفین دانسته است. این در حالی است که محجورین اهلیت لازم برای انجام معامله را ندارند. بنابراین، معاملات آن‌ها مطابق ماده 212 قانون مدنی به علت فقدان اهلیت باطل خواهد بود. قانونگذار امکان دریافت حکم حجر را برای افرادی که محجور محسوب می‌شوند به رسمیت شناخته است.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس ماده 190 قانون مدنی ایران، یکی از مهم ترین شرایط صحت معاملات، داشتن اهلیت برای انجام دادن معامله است و منظور از اهلیت داشتن، آن است که افراد، بتوانند حقوق قانونی خود را استیفا نمایند. به عبارت دیگر شخصی که اهلیت استیفا ندارد، در حق خودش نمی تواند تصرفی کند و مطابق قانون محجور شناخته می شوند. برای این که بتوان اختیارات مالی افراد محجور را محدود کرد می بایست از طرف دادگاه حکم محجوریت صادر شود. برای دریافت این حکم، لازم است که شرایطی وجود داشته باشد و شخص فرایندی را طی نماید. به همین دلیل؛ پرداختن به جزئیات حکم حجر امری ضروری به نظر می رسد. در خصوص این پرسش که حکم حجر چیست باید گفت که حکمی است که از طرف دادگاه خانواده به منظور محدود کردن اختیارات مالی محجورین صادر می شود که از پس صدور این حکم، امور آن ها توسط ولی یا قیم آن ها اداره شود. نحوه دریافت آن بدین صورت است شخص باید دادخواستی را به خواسته صدور حکم حجر تنظیم کرده و مدارکی مانند گواهی پزشک قانونی را ضم دادخواست کند. برای دانستن دیگر جزئیات می توانید با وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت نموده و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.