آشنایی با موضوع قیمومیت فرزندان محجور

آشنایی با موضوع قیمومیت فرزندان محجور

آشنایی با موضوع قیمومیت فرزندان محجور

قیمومیت فرزندان محجور با چه کسی است؟ منظور از قیمومیت چیست؟ در چه صورتی می توان برای قیمومیت اقدام کرد؟ مرجع صالح برای رسیدگی به قیمومیت فرزندان محجور کدام است؟ قیمومیت فرزندان محجور یکی از مسائل مهم در سیستم حقوقی ایران محسوب می شود. به همین منظور، قانونگذار، قوانین و مقررات گوناگونی را پیرامون آن وضع کرده است. همچنین در همین راستا همه روزه اشخاص زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی قیمومیت با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. در واقع سوالات متنوعی در ذهن این افراد وجود دارد که به ارزشمندترین آنها در آغاز مقاله اشاره داشتیم. به همین منظور تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت تخصصی با قیمومیت فرزندان محجور و مسائل حقوقی پیرامون آن بیشتر آشنا شویم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از قیمومیت چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع قیمومیت فرزندان محجور بایستی با تعریف قیمومیت آشنا شویم. به همین منظور در ابتدا به سراغ تعریف محجوریت رفته و به توضیح محجورین خواهیم پرداخت. در واقع محجور شخصی است که اگرچه می تواند از حقوق مالی و غیر مالی برخوردار گردد، با این حال امکان دخل و تصرف یا اداره امور مذکور را نخواهد داشت. به عبارت دقیق تر، وی اهلیت تمتع دارد اما دارای اهلیت استیفا نمی باشد. همچنین در قانون، سه دسته از افراد، جزو محجورین شناخته می شوند:

  • صغار.
  • افراد سفیه.
  • افراد مجنون.

اکنون که با تعریف محجوریت و اشخاص محجور آشنا شدیم بایستی به سراغ تعریف قیمومیت برویم. به همین خاطر، ابتدا باید با معنای لغوی قیمومیت آشنا شویم. در واقع هنگامی که این کلمه را در لغت نامه ها جستجو می کنیم با کلمه «سرپرستی» مواجه خواهیم شد. معنای لغوی قیمومیت با تعریف حقوقی آن تفاوت آنچنانی ندارد. در واقع همانطور که گفته شد، محجورین توانایی اداره و دخل و تصرف در امور مالی و غیر مالی خود را ندارند. پس باید شخصی به عنوان قیم یا سرپرست این کار را با رعایت مصلحت آنها انجام دهد. به همین خاطر قانونگذار به کمک احکام شرعی، نهادی را تحت عنوان قیمومیت در نظر گرفته است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

 

 

مشاوره حقوقی حجر

 

 

به چه صورت می توان برای قیمومیت اقدام کرد؟

یکی دیگر از نکاتی که پیش از بررسی قیمومیت فرزندان محجور بایستی بدان بپردازیم، پاسخ به این سوال است که به چه صورت می توان برای قیمومیت اقدام کرد؟ در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که تعیین قیمومیت تنها در صورتی امکان پذیر است که فرد محجور مورد نظر دارای ولی خاص یا وصی نباشد. به عبارت دیگر تا زمانی که ولی خاص یا وصی حضور داشته باشند نمی توان به سراغ تعیین قیم رفت. همچنین بایستی بگوییم که قیم تنها در صورتی در ادارات، دفاتر اسناد رسمی و محاکم به رسمیت شناخته خواهد شد که تعیین وی توسط دادگاه و با رعایت مفاد قانون انجام گرفته باشد. به علاوه قیم بایستی دارای ویژگی هایی باشد که از ذکر آنها در این مقاله خودداری می کنیم. شما می توانید برای آشنایی با این ویژگی ها و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

قیمومیت فرزندان محجور با چه کسی است؟

نوبت آن فرا رسیده که به سراغ موضوع قیمومیت فرزندان محجور برویم. در اولین گام به این سوال پاسخ خواهیم داد که قیمومیت فرزندان محجور با چه کسی است؟ همانطور که ذکر گردید، زمانی می توان برای فرزندان محجور، قیم تعیین نمود که خبری از ولی یا وصی نباشد. با در نظر گرفتن این موضوع، قانونگذار در مواد 61 و 62 قانون امور حسبی، اولویت هایی را برای قیمومیت فرزندان محجور در نظر گرفته است که عبارتند از:

  • پدر یا مادر شخص محجور تا زمانی که مادر، شوهر نداشته باشد.
  • اگر مادر محجور شود و شوهر کرده باشد، شوهر او بر سایر افراد برای قیمومیت مقدم است.
  • اقارب و خویشان فرزندان محجور.
  • کسانی که بتوانند برای قیم شدن ضامن یا تضمینات کافی ارائه دهند.

 

 

مشاوره حقوقی فرزند 
مشاوره حقوقی حجر 
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما 

 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به قیمومیت فرزندان محجور

یکی از سوالات مهمی که در ذهن متقاضیان مشاوره حقوقی قیمومیت وجود دارد، این است که چه مرجعی برای رسیدگی به موضوع قیمومیت فرزندان محجور، صالح می باشد؟ پیش از پاسخ به این سوال بایستی بگوییم از آنجایی که قیمومیت فرزندان محجور یکی از دعاوی مرتبط با بنیان خانواده محسوب می شود، قانونگذار آن را از جمله دعاوی خانوادگی به شمار می آورد.

در واقع همانطور که می دانید رسیدگی به انواع دعاوی خانوادگی بر عهده دادگاه خانواده می باشد. در همین راستا قانونگذار در بند 13 ماده 4 قانون حمایت خانواده، رسیدگی به موضوع قیمومیت فرزندان محجور را صراحتا بر عهده دادگاه خانواده گذاشته است. البته بایستی توجه داشته باشید که طرح دعوا در دادگاه خانواده به ویژه برای رسیدگی به موضوع قیمومیت فرزندان محجور کاری بسیار تخصصی است. پس نبایستی از اهمیت مشاوره با وکیل خانواده غافل شوید. در همین راستا شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان سوالات خود را از متخصصین ما بپرسید.

 

 

 

وکیل برای حجر فرزند

 

 

مشاوره حقوقی تلفنی قیمومیت فرزندان محجور

همانطور که گفته شد، دریافت مشاوره حقوقی قیمومیت برای حل و فصل دعاوی پیرامون قیمومیت فرزندان محجور بسیار حائز اهمیت است. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، امکان مشاوره حقوقی تلفنی را فراهم و کار شما را برای مشاوره با وکیل خانواده آسان کرده ایم. همچنین باید بگوییم که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.