سلب حق ملاقات فرزند

سلب حق ملاقات فرزند

سلب حق ملاقات فرزند

واژه حضانت به معنای پرورش کودک بوده و در قانون به شرایطی گفته می شود که پس از طلاق، یکی از والدین به عنوان سرپرست کودک از او نگهداری می کند. زمانی که زوجین دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، طلاق، به عنوان گزینه آخر انتخاب می شود. پس از طلاق، اگر زوجین فرزندی داشته باشند، باید در مورد حضانت فرزند خود تصمیم گیری کنند. در شرایطی که طرفین در حضانت فرزند با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، دادگاه در مورد این مساله تصمیم گیری می کند. طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حضانت فرزندان تا 7 سالگی، با مادر بوده و پس از آن به پدر واگذار می شود.

البته شرایطی برای سلب حضانت از والدین وجود داشته که در صورت بررسی آن توسط دادگاه، می توان حق حضانت را از پدر یا مادر سلب نمود. بطور مثال، زمانی که مادر یا پدر به جنون، اعتیاد، فساد اخلاقی و بیماری واگیردار مبتلا باشند، نمی توانند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرند. گذشته از آن، ازدواج مجدد مادر نیز، یکی از شرایط سلب حضانت از او می باشد. در صورت فوت والدین نیز، اگر جد پدری فرزندان در قید حیات باشد، می تواند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرد. البته در صورتیکه مادر در قید حیات باشد، حضانت با وی است نه جد پدری.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

زمانی که فرزندان به سن بلوغ می رسند( دختران 9 سال و پسران 15 سال) و از سن حضانت خارج می شوند، می توانند خودشان در مورد زندگی با پدر یا مادر تصمیم گیری کنند. زمانی که یکی از والدین حضانت فرزندان را بر عهده می گیرد، ولی قهری اجازه دارد با فرزند خود در زمان های مشخصی ملاقات کند. به هر حال، چه حضانت فرزندان با پدر باشد چه با مادر، پدر مسئول پرداخت نفقه فرزندان است.

 

حق ملاقات فرزند در قانون ایران

ماده 29 قانون حمایت خانواده و همچنین ماده 1174 قانون مدنی، پس از طلاق، حق ملاقات فرزند را هم برای پدر هم برای مادر در نظر می گیرد. به غیر از پدر و مادر، سایر بستگان نیز حق ملاقات داشته و کسی نمی تواند این حق را از آنها سلب کند. این قوانین برای حمایت از نیازهای عاطفی کودکان پس از جدایی والدین بوده و فرزندان نیز از این حق برخوردارند. البته قانون این اختیار را به والدین داده تا در مورد زمان و مکان ملاقات خودشان تصمیم گیری کنند؛ اما اگر پدر یا مادر، در مورد سلامت جسمی و روحی فرزند خود در حین ملاقات با ولی قهری احساس خطر می کنند، می توانند با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه، زمان ملاقات را کاهش داده و مکان امنی از قبیل کلانتری را به عنوان محل ملاقات تعیین کنند.

 

مدارک لازم برای دادخواست ملاقات فرزند

والدین باید برای درخواست ملاقات با فرزند خود، دادخواست ملاقات فرزند را نگارش کنند. سپس، این دادخواست را به همراه سند طلاق، شناسنامه و کارت ملی به دادگاه ارائه دهند. چنانچه برای نگارش دادخواست ملاقات فرزند به کمک وکلا و مشاوران حقوقی مجرب نیاز داشتید، می توانید با مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید. این موسسه به شما در نگارش صحیح دادخواست کمک بسیاری می کند. همچنین، موسسه حقوقی ما در زمینه مشاوره حقوقی حق ملاقات فرزند نیز، می تواند راهنمای شما باشد.

 

 

مشاوره حقوقی حضانت فرزند

 

مواردی که می توان حق ملاقات فرزند را سلب کرد

همانطور که گفته شد طبق قانون، هر یک از والدین پس از طلاق حق دارند فرزندان خود را ملاقات کنند. این حق برای فرزندان نیز محفوظ بوده و آنها نیز برای رفع نیازهای عاطفی خود، به ملاقات با والدین خود نیاز خواهند داشت. اما از آنجاییکه تمام این امور برای رفاه و آسایش کودک پس از طلاق انجام می شود، اگر قانون تشخیص دهد که ملاقات با والدین با این اهداف در تناقض است، می تواند مانع از انجام آن شود. بنابراین، در صورتیکه ملاقات با یکی از والدین، سلامت جسم و روح کودک را تهدید کند، می توان حق ملاقات فرزند را از وی سلب نمود.

یکی از شرایطی که باعث سلب حق ملاقات فرزند می شود، وجود بیماری واگیردار در ولی قهری و به خطر افتادن جان فرزند است. همچنین، وجود بیماری های دیگر از قبیل بیماری روحی و روانی، اگر توسط پزشکی قانونی تایید شود، می تواند باعث سلب حق ملاقات فرزند شود. البته تصمیم گیری در این مورد بر عهده دادگاه بوده و اگر دادگاه نتواند با کاهش زمان ملاقات فرزند با ولی قهری، از جان کودک محافظت کند، به ناچار حق ملاقات فرزند را از ولی قهری سلب می نماید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مراحل سلب حق ملاقات فرزند

به منظور سلب حق ملاقات فرزند، ارائه شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند به دادگاه ضروری است. دادگاه نیز پس از بررسی های لازم، حکم خود را مبنی بر سلب حق ملاقات فرزند برای ولی قهری صادر می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با مشاوران حقوقی ما در ارتباط باشید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده سلب حق ملاقات فرزند

دادگاه خانواده به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به امور مرتبط با ملاقات فرزند در نظر گرفته شده است. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی  موسسه ما، نسبت به سلب حق ملاقات فرزند و همچنین درخواست حق ملاقات به کمک وکیل اقدام نمایید.

 

 

مشاوره حقوقی فرزند 
موارد حضانت 
نگارش دادخواست ملاقات با فرزند 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

نرگس

با سلام آيا فرزند به سرپرستي گرفته در صورت رضايت خودش حق بازگشت به خانواده واقعي خود را دارد يا خير؟


سهند مهدی پور

سلام زمانی که مادر یا پدر به جنون، اعتیاد، فساد اخلاقی و بیماری واگیردار مبتلا باشند، نمی توانند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرند. گذشته از آن، ازدواج مجدد مادر نیز، یکی از شرایط سلب حضانت از او می باشد. در صورت فوت والدین نیز، اگر جد پدری فرزندان در قید حیات باشد، می تواند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرد. البته در صورتیکه مادر در قید حیات باشد، حضانت با وی است نه جد پدری.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همه ما می دانیم که فرزندان مان مهمترین و پاک ترین دستاورد زندگی مشترک هستند و بسیاری از انسان ها تنها به خاطر حمایت از فرزندان شان است که حاضرند ادامه زندگی مشترک و سختی های آن را به جان بخرند تا فرزنداشان دچار کمبود محبت نشده و در آینده از بازخورد های منفی اجتماعی رنج نبرد . در زمانی هم که برخی از زندگی ها به بن بست رسیده و زوجین به ناچار از یکدیگر جدا می شوند قانون ما تمهیداتی را اندیشیده است که فرزندان کمترین لطمه ممکن را متحمل شده و بعد از جدایی نیز حق ملاقات فرزندان از بین نرود . بودن مادر در کنار فرزندان آن قدر مهم و تاثیر گذار است که قانون حتی برای کسانی که به زندان های طولانی مدت نیز محکوم شده است این حق را قائل شده که تحت شرایط خاصی به ملاقات فرزندان خود رفته و از این نعمت محروم نشوند در برخی از موارد می توان حق حضانت فرزند را پدر یا ماد سلب نمود مثلا داشتن سوء سابقه یا اعتیاد یا مشکلات دیگری که در قانون احصا گردیده است . بر اساس قانون حصانت هم حق و هم تکلیف ابوین است و بعد از پدر به مادر می رسد و اگر مادر صلاحیت نداشته باشد با جد پدری خواهد بود. برای دانستن جزئیات کار و موانع موجود توصیه ما مشورت با وکلای با تجربه موسسه وکیل تلفنی بوده تا با استفاده از تجارب ارزنده ایشان گام برداشته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


معراج فرجی

با سلام اختیار را به والدین داده تا در مورد زمان و مکان ملاقات خودشان تصمیم گیری کنند؛ اما اگر پدر یا مادر، در مورد سلامت جسمی و روحی فرزند خود در حین ملاقات با ولی قهری احساس خطر می کنند، می توانند با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه، زمان ملاقات را کاهش داده و مکان امنی از قبیل کلانتری را به عنوان محل ملاقات تعیین کنند


معراج فرجی

با سلام و تشکر قانون مدنی و حمایت خانواده اختیار را به والدین داده تا در مورد زمان و مکان ملاقات خودشان تصمیم گیری کنند و این مهم تابع توافق است اما اگر پدر یا مادر، در مورد سلامت جسمی و روحی فرزند خود در حین ملاقات با ولی قهری احساس خطر می کنند، می توانند با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه، زمان ملاقات را کاهش داده و مکان امنی از قبیل کلانتری را به عنوان محل ملاقات تعیین کنند


Mohamadi

ممنونم از توضیحات خوبتون راستش امروز که دنبال جواب سوالاتم در اینترنت بودم به سایت شما برخوردم و تصمیم گرفتم برای اولین بار مشاوره دریافت کنم واقعا مشاوره ای که یک خانم وکیل متخصص در اختیار من گذاشت خیلی بهم کمک کرد و آرامش به من برگردوند برای من جدایی از فرزندم غیرقابل تصور بود و الان که از حقوق قانونی خودم آگاه شدم با خیالی آسوده تصمیم میگیرم


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام یکی از موضوعاتی که زوجین بعد از طلاق با آن سر و کار دارند حضانت فرزند می باشد که حضانت به موجب قانون مدنی تا سن ۷ سالگی با مادر می باشد و بعد از از هفت سالگی با پدر می باشد اکنون بسیاری از زوجین از مشکلاتی برخوردار هستند که نمی توانند از فرزند خود مراقبت نمایند که می توان در این شرایط از طرف مقابل سلب حضانت نمود مواردی از جمله فساد وفحشا و اعتیاد زوجین و ازدواج مجدد زوجه و همچنین اعتیاد به الکل و... می‌تواند منجر به سلب حضانت از طرف مقابل گردد


محسن جعفری

مسئله حضانت و ملاقات طفل از دیگر مواردی است که مرتبط با دعاوی خانواده میباشد و در هر حال برای اعطای حضانت و یا ملاقات مهمترین بحث مصلحت طفل میباشد که در تصمیم و رای دادگاه بسیار موثر میباشد


Mohamad sheykhi

ماده 29 قانون حمایت خانواده و همچنین ماده 1174 قانون مدنی، پس از طلاق، حق ملاقات فرزند را هم برای پدر هم برای مادر در نظر می گیرد. به غیر از پدر و مادر، سایر بستگان نیز حق ملاقات داشته و کسی نمی تواند این حق را از آنها سلب کند. این قوانین برای حمایت از نیازهای عاطفی کودکان پس از جدایی والدین بوده و فرزندان نیز از این حق برخوردارند. البته قانون این اختیار را به والدین داده تا در مورد زمان و مکان ملاقات خودشان تصمیم گیری کنند؛ اما اگر پدر یا مادر، در مورد سلامت جسمی و روحی فرزند خود در حین ملاقات با ولی قهری احساس خطر می کنند، می توانند با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه، زمان ملاقات را کاهش داده و مکان امنی از قبیل کلانتری را به عنوان محل ملاقات تعیین کنند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ماده 29 قانون حمایت خانواده و همچنین ماده 1174 قانون مدنی، پس از طلاق، حق ملاقات فرزند را هم برای پدر هم برای مادر در نظر می گیرد. به غیر از پدر و مادر، سایر بستگان نیز حق ملاقات داشته و کسی نمی تواند این حق را از آنها سلب کند. این قوانین برای حمایت از نیازهای عاطفی کودکان پس از جدایی والدین بوده و فرزندان نیز از این حق برخوردارند. البته قانون این اختیار را به والدین داده تا در مورد زمان و مکان ملاقات خودشان تصمیم گیری کنند؛ اما اگر پدر یا مادر، در مورد سلامت جسمی و روحی فرزند خود در حین ملاقات با ولی قهری احساس خطر می کنند، می توانند با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه، زمان ملاقات را کاهش داده و مکان امنی از قبیل کلانتری را به عنوان محل ملاقات تعیین کنند.


محمد مهدی احمدی

سلام ممنون از مطالب خوبی که در سایتتون ارائه کردید. فقط یک سوال داشتم چطور برای حضانت فرزندم اقدام کنم؟ همسر سابقم عصبانی هستش چطور میشه این موضوع رو ثابت کرد مدارک فقط اینکه بچه ام همیشه نگرانه و استرس گرفته و به شدت می‌ترسه ممنون میشم اگه براتون مقدوره راهنمایی کنید


دانیال تمیزالنیا

بسیار عالی توضیحات کامل بودند و جواب کلیه سوالاتم رو گرفتم مرسی از موسسه وکیل تل


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.