مطالبه دیه در حوادث ناشی از کار ساختمانی

مطالبه دیه در حوادث ناشی از کار ساختمانی

مطالبه دیه در حوادث ناشی از کار ساختمانی

همه افراد ممکن است در حین کار کردن و به اصطلاح در محیط کار خود دچار حادثه شوند. منتهی این حوادث در کارگاه های ساختمانی، شرکت های تولیدی و محیط های پرخطر این چنینی بسیار بیشتر است. از همین رو دولت، کارفرمایان را ملزم کرده تا کارگران خود را بیمه کنند تا در صورت بروز حادثه، کارگران یا خانواده های ایشان بتوانند با مطالبه دیه از شرکت بیمه، مخارج درمان را تامین کنند و از این بابت نگرانی نداشته باشند.

اما متاسفانه با بررسی پرونده های تشکیل شده برای کارگران ساختمانی که دچار حادثه شده اند، متوجه شدیم که اکثر آن ها با مطالبه دیه از بیمه یا کارفرما به نتیجه‌ای نرسیده اند. از همین رو تصمیم گرفتیم درباره چگونگی مطالبه دیه از بیمه در حوادث ساختمانی صحبت کنیم.

اگر کارگر ساختمانی هستید یا یکی از اعضای خانواده شما در این حوزه مشغول بکار است، این مطلب موسسه حقوقی وکلای تلفنی را از دست ندهید. چون حادثه خبر نمی‌کند و امکان دارد هر آن در طی یک حادثه، اتفاق ناگواری برای شما یا اعضای خانواده‌تان رخ دهد. آن وقت است که با تکیه بر اطلاعاتتان می‌توانید به آنچه حق شماست برسید.

               

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف دیه از زبان وکیل

در ماده 17 قانون مجازات اسلامی بیان شده: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود."

منتهی منظور ما از مطالبه دیه و به طور کلی مفهوم دیه در اینجا، کمی متفاوت‌تر از تعریف ارائه شده در ماده 17 قانون مجازات اسلامی است. از نظر وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی، دیه در اینجا مالی است که کارفرما موظف است به کارگر ساختمانی که در محیط کار دچار آسیب شده، بپردازد.

حال اگر کارفرما، کارگران خود را در برابر حوادث محیط کار بیمه کرده باشد، کارگر باید برای مطالبه دیه به سراغ شرکت بیمه برود.

 

در چه مواردی می‌توان مطالبه دیه کرد؟

چند وقت پیش یکی از آشناهایم که کارگر ساختمانی است در طی یک حادثه در محل کار خود، دچار شکستگی پا شد. بعدها که درباره مطالبه دیه با او صحبت می‌کردم گفت شرکت بیمه دیه پرداخت نکرد و به دلیل عدم استفاده از کفش ایمنی، من را مقصر دانست.

از این داستان چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟! بله تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این داستان واقعی گرفت این است که هر کس در محل کار مسئول عواقب کار خویش است. یعنی وقتی قانون، کارگر را به استفاده از کفش و لباس و کلاه ایمنی موظف کرده، او باید از لحظه ورود به کارگاه این موارد را رعایت کند.

در صورت عدم توجه به این قوانین و عدم رعایت آن ها باید عواقب ناشی از آن را هم به جان بخرد و بداند که در صورت بروز حادثه، حق مطالبه دیه از کافرما یا بیمه را ندارد.

بنابراین مطالبه دیه در حوادث ناشی از کار ساختمانی مختص زمانی است که کارگر به وظایف خود عمل کرده و تمام قوانین را رعایت کرده است. اما اهمال کاری کارفرما و عدم رعایت دستورالعمل ها از جانب او، باعث بروز حادثه و ورود خسارت های جانی و مالی شده است.

 

 

مطالبه دیه حوادث ساختمانی

 

نحوه مطالبه دیه در حوادث ساختمانی

همه کارگران ساختمانی برای مطالبه دیه از بیمه، باید مدارک پزشکی خود را به صورت مستقیم یا به واسطه کارفرما به شرکت بیمه تحویل دهند. کارشناسان بیمه پس از انجام بررسی های لازم، میزان خسارت و دیه را محاسبه کرده و در صورتی که خود کارگر مقصر نباشد، دیه او را می‌پردازند.

حال اگر کارفرما کارگران را بیمه نکرده باشد، کارگر می‌تواند با تنظیم دادخواست مطالبه دیه از او شکایت کند. به این ترتیب پس از بررسی های لازم توسط کارشناسان دادگاه، کارفرما موظف به پرداخت دیه خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مطالبه دیه و روند آن، توصیه می‌کنم از مشاوره حقوقی دیه موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید. شما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانید با یکی از وکلای مجرب این موسسه مشورت نمایید.

 

محاسبه آنلاین دیه حوادث ساختمانی

دیه حوادث ساختمانی غالبا توسط کارشناسان بیمه و یا در صورت طرح دعوا در محاکم قضایی، با توجه به نظر قاضی تعیین می‌شود. اما با این حال شما می‌توانید پیش از مطالبه دیه، با کمک کارشناسان موسسه حقوقی از این که آیا به جراحت وارد شده به شما دیه تعلق می‌گیرد یا نه مطلع شوید. پس از آن نیز می‌توانید از ایشان بخواهید تا میزان دیه را برایتان محاسبه کنند تا اگر کارفرما یا شرکت بیمه کمتر از آن مبلغ به شما پرداخت کردند، بتوانید از ایشان شکایت کنید.

 

اهمیت داشتن وکیل برای مطالبه دیه حوادث ساختمانی

همانطور که در مقدمه بحث گفتم، این روزها من و همکارانم در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با پرونده هایی مواجه می‌شویم که کارگران ساختمانی با این که مقصر نبوده اند، اما بنابه دلایلی به حق قانونی خود نرسیده اند. یا حتی گاها می‌بینیم که شرکت بیمه یا کارفرما مبلغی بسیار کمتر از دیه قانونی، به کارگر می‌دهند!

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

در این مواقع فقط یک وکیل کاربلد است که می‌تواند با تکمیل پرونده، آنچه حق قانونی شماست را از کارفرما بگیرد بدون این که آب از آب تکان بخورد.

پس اگر در محیط کار دچار حادثه شدید و اکنون به دنبال مطالبه دیه هستید، حتما با یکی از وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشورت کنید. سپس در صورت نیاز به ایشان وکالت بدهید تا پیگیر کارهای شما شوند و تا ریال آخر دیه را از طرف مقابل دریافت کنند.

برای مشورت با وکلا و کارشناسان این موسسه می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی، یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان استفاده کنید.

 

مطالبه دیه حوادث ناشی از کار ساختمانی برای اتباع غیر ایرانی

این روزها حدود 90% کارگران ساختمانی از اتباع غیر ایرانی هستند. حال این که کارفرما فقط زمانی می‌تواند این کارگران را بیمه کند که یا گذرنامه قانونی یا رویداد ورود به حق کار داشته باشند. به عبارت دیگر شرکت های بیمه فقط زمانی این افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند.

در غیر این صورت کارفرما حق ندارد با ایشان قرارداد کار منعقد کند و اگر قرارداد منعقد کرد و در حین کار برای ایشان حادثه‌ای رخ داد، موظف است از جیب خودش دیه آن ها را بپردازد.

 

 

 

پرداخت دیه از بیت المال 
مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

مطابق با ماده 17 قانون مجازات اسلامی دیه اعم است از مقدر و غیرمقدر، لذا دیه مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود. لکن منظور از مطالبه دیه و به طور کلی مفهوم دیه در بحث کارگر و کارفرما ، کمی متفاوت‌تر از تعریف ارائه شده در ماده 17 قانون مجازات اسلامی است .


mohamad sheykhi

در ماده 17 قانون مجازات اسلامی بیان شده: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود." منتهی منظور ما از مطالبه دیه و به طور کلی مفهوم دیه در اینجا، کمی متفاوت‌تر از تعریف ارائه شده در ماده 17 قانون مجازات اسلامی است. از نظر وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی، دیه در اینجا مالی است که کارفرما موظف است به کارگر ساختمانی که در محیط کار دچار آسیب شده، بپردازد. حال اگر کارفرما، کارگران خود را در برابر حوادث محیط کار بیمه کرده باشد، کارگر باید برای مطالبه دیه به سراغ شرکت بیمه برود.


mohamadi

متاسفانه در کارگاه ما حادثه ای رخ داد که منجر به آسیب دیدگی یکی از کارگران روزمزد مجموعه شده بود به پیشنهاد یکی از مدیران با موسسه شما تماس گرفتیم و یک مشاور خبره در زمینه دعاوی کارگر و کارفرما با ما ارتباط گرفتند و راهنمایی های به موقع و خوبی انجام دادند ممنونم بابت کلیه خدماتتون


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان طور که همه ما می دانیم بسیار دیده شده که کارگری حین انجام کار دچار صدمه ،نقص عضو و یا حتی فوت گردیده است و جهت احاق حق خود باید اقدامات قانونی را انجام دهد، به همین منظورقانونگذار جهت جلوگیری از تضییع حقوق جانی کارگر بیمه کارگرتوسط کارفرما را اجباری نموده است . در این صورت چنانچه کارگر در محل کار و حین انجام کار دچار آسیب شود بیمه هزینه های درمان ودر صورت فوت یا نقص عضو دیه شخص را متقبل می شود . در مواردی پیش می آید که کارفرما کارگران را بیمه نمی نماید که در اینصورت کارگر می تواند مطابق قانون از وی شکایت کند. بر طبق قانون هر شخصی که عمدا یا سهوا به جان و مال دیگری صدمه وارد نماید مسئول جبران خسارت وارده میباشد. در رابطه با ضررهای جانی و آسیب های جسمی قانون نسبت به ضرر و زیان وارده برای شخص صدمه دیده دیه در نظر گرفته است .طبق ماده 953 قانون مدنی، تقصیر اعم است از تفریط و تعدی و در ماده 951 قانون مدنی تعدی را تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف نسبت به مال یا حق دیگری است . در رابطه با بیمه کارگر چنانچه کارگر توسط کارفرما بیمه شده باشد و در حین کار دچارحادثه و صدمه گردد میتواند اقدام به دریافت هزینه درمان و دیه خود نماید . در صورتی که کارفرما وظایف خویش را انجام نداده و از تقبل هزینه های کارگر در این مورد خودداری نماید کارگر می تواند نسبت به شکایت از کارفرمابرای دیه اقدام نماید. در ایام اخیر باید گفت خوشبختانه دولت بیمه کارگر توسط کارفرما را اجباری نموده در واقع کارفرما را موظف است کارگران تحت پوشش خود را بیمه نماید . بر طبق ماده 65 قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار،کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده انجام دهد و گزارش حادثه را ظرف 3 روز اداری از تاریخ وقوع کتبا به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهد، همچنین بر طبق ماده 39 قانون تامین اجتماعی کارفرما موظف است تا پایان آخرین روز ماه بعد حق بیمه و اسامی بیمه شدگان خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد کارفرما در صورت عدم ارائه مشمول پرداخت جریمه خواهدبود .


امین چراغی شیخ آباد

همه کارگران ساختمانی برای مطالبه دیه از بیمه، باید مدارک پزشکی خود را به صورت مستقیم یا به واسطه کارفرما به شرکت بیمه تحویل دهند. کارشناسان بیمه پس از انجام بررسی های لازم، میزان خسارت و دیه را محاسبه کرده و در صورتی که خود کارگر مقصر نباشد، دیه او را می‌پردازند.


معراج فرجی

ابتدا تحت عنوان عدم رعایت مقررات کار منجر به ایراد صدمه بدنی غیر عمد لازم است طرح شکایت شود که این جرم غیر قابل گذشت است بعد از تکمیل مراحل و پزشکی قانونی و ... دیه تعیین میشود


مجید پریدست فومنی

با سلام در حوادث کار آنچه دارای اهمیت است اول رعایت مسائل مرتبط با ایمنی کار که توسط کارفرما باید تهیه و الزاما توسط کارگر باید استفاده شود چنانچه مورد اشاره شده رعایت گردد و حادثه نیز اتفاق افتد کارشناس به بررسی موارد موثر در حادثه توجه خواهد نمود مانند اینکه حادثه در کارگاه کارفرما حادث شده باشد و عوامل خارج از اختیار مسبب حادثه شده باشند و سپس اعلام نظر و میزان تقصیر خواهد نمود


مجید شیخی

با سلام در ماده 17 قانون مجازات اسلامی بیان شده: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود." منتهی منظور ما از مطالبه دیه و به طور کلی مفهوم دیه در اینجا، کمی متفاوت‌تر از تعریف ارائه شده در ماده 17 قانون مجازات اسلامی است


وحید فراست

مصدومیت کارگران ساختمانی نوعی مسئولیت مدنی است که دیه آن باید توسط کارفرما پرداخت گردد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در ماده 17 قانون مجازات اسلامی بیان شده: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود." منتهی منظور ما از مطالبه دیه و به طور کلی مفهوم دیه در اینجا، کمی متفاوت‌تر از تعریف ارائه شده در ماده 17 قانون مجازات اسلامی است. از نظر وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی، دیه در اینجا مالی است که کارفرما موظف است به کارگر ساختمانی که در محیط کار دچار آسیب شده، بپردازد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.