بررسی جامع فیشینگ و راه های مقابله با آن

بررسی جامع فیشینگ و راه های مقابله با آن

بررسی جامع فیشینگ و راه های مقابله با آن

فیشینگ و راه های مقابله با آن کدامند؟ جرم فیشینگ چیست؟ مجازات جرم فیشینگ چه می باشد؟ از جمله جرائمی که امروزه نام آن بسیار شنیده می شود، جرم فیشینگ می باشد. در واقع اگر نگاهی به اطرافیان خود بیندازیم، خواهیم دید که افراد زیادی قربانی جرم فیشینگ شده اند. از آن جایی که جرم فیشینگ از جمله جدید ترین جرایم موجود در سیستم حقوقی ایران می باشد، همه روزه افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی جرم فیشینگ با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس می گیرند. این افراد سوالات زیادی را در ذهن خود دارند. به همین خاطر تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به طور کامل و تفصیلی با فیشینگ و راه های مقابله با آن آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف فیشینگ از زبان وکیل

قبل از اینکه به سراغ فیشینگ و راه های مقابله با آن برویم، بایستی به تعریف فیشینگ بپردازیم. در واقع فیشینگ یک کلمه انگلیسی است که نوعی دزدی اینترنتی می باشد. در همین راستا دکترین حقوقی ایران، جرم فیشینگ را اینگونه تعریف کرده اند: «اگر شخصی از طرق غیر قانونی و غیر مجاز اطلاعات محرمانه نظیر اطلاعات کارت بانکی یا گذرواژه های افراد در فضای مجازی را بدزدد یا به آنها دسترسی پیدا کند، جرم فیشینگ محقق شده است». شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

روش های مختلف فیشینگ در ایران

در ادامه آشنایی با فیشینگ و راه های مقابله با آن بایستی با روش های مختلف فیشینگ آشنا شویم. اگرچه برای انجام این کار روش های گوناگونی وجود دارد اما هدف همه آنها دستیابی یا دزدیدن اطلاعات محرمانه قربانی جرم فیشینگ می باشد.

 

 

مجازات جرم فیشینگ

 

روش های مختلف فیشینگ عبارتند از:

  • فیشینگ فریبنده که از طریق ارسال ایمیل انجام می شود.
  • جعل کردن وب سایت: مجرم یک وبسایت اینترنتی شبیه به وبسایت اصل طراحی نموده و اطلاعات کاربران را می دزدد.
  • فیشینگ از طریق نصب بدافزارها.
  • فیشینگ تلفنی.
  • فیشینگ درگاه های پرداخت: این روش در ایران بسیار معمول است و مجرمین اقدام به طراحی یک درگاه پرداخت با آدرسی بسیار شبیه به درگاه پرداخت شاپرک می کنند.
  •  فیشینگ از طریق شبکه های اجتماعی.
  • فیشینگ از روش ارسال اس ام اس.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر از روش های مختلف فیشینگ از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

مجازات فیشینگ چیست؟

یکی دیگر از مواردی که قبل از بررسی فیشینگ و راه های مقابله با آن بایستی بدان بپردازیم، مجازات جرم فیشینگ می باشد. اگر فردی مرتکب جرم فیشینگ شود، بدین معناست که ممکن است وی کارهای زیادی را در همین راستا انجام داده باشد. در نتیجه قانونگذار در دو ماده 12 و 13 قانون جرائم رایانه ای به ذکر مجازات جرم فیشینگ پرداخته است. بر اساس مواد مذکور، مجازات جرم فیشینگ، حبس یا جزای نقدی یا هر دوی آنها خواهد بود که با توجه به نوع جرم ارتکابی، مقدار این مجازات تعیین می شود.

 

 

مشاوره حقوقی هک پیامک دیگران 
مشاوره حقوقی پلیس فتا 
مشاوره حقوقی جرایم رایانه ای 
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم فیشینگ

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم فیشینگ کدام است؟ این سوال همان پرسشی است که در ادامه بررسی موضوع فیشینگ و راه های مقابله با آن بایستی بدان بپردازیم. در واقع از آنجایی که فیشینگ یک جرم محسوب می شود، بایستی به آن در دادگاه های کیفری رسیدگی کرد. البته قبل از آن، این موضوع توسط دادسرا پیگیری خواهد شد. در نتیجه اگر در تهران باشید، مرجع صالح برای رسیدگی به جرم فیشینگ، دادسرای جرائم رایانه ای بوده و اگر ساکن شهرستان ها باشید، دادسرای عمومی و انقلاب برای رسیدگی به این موضوع صالح است.

البته بایستی توجه داشته باشید که پس از مطلع شدن از جرم فیشینگ بهتر است از طریق مشاوره حقوقی با متخصصین ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای

در این مقاله سعی داشتیم تا جای ممکن شما را با جرم فیشینگ و مجازات آن آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، این جرم یکی از جدیدترین جرایم سیستم حقوق کیفری ایران محسوب می شود. با این حال، همه روزه افراد زیادی هستند که به علت عدم آگاهی، قربانی جرم فیشینگ می شوند. این افراد، اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به قوانین و مقررات مربوط به جرم فیشینگ ندارند. در نتیجه وکیل برای پرونده فیشینگ به کمک این افراد می آید. به همین خاطر ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی از طریق مشاوره حقوقی تلفنی امکان مشاوره به مالباختگان فیشینگ را فراهم کرده ایم که همین الان می توانید بدون هیچگونه فوت وقتی با ما در ارتباط باشید.

 

 

رسیدگی به جرم فیشینگ

 

برای مقابله با فیشینگ چه باید کرد؟

اکنون نوبت آن است که به سراغ فیشینگ و راه های مقابله با آن برویم. در ابتدا باید با روش های مختلف فیشینگ که در این مقاله گفته شد، آشنا شویم. فیشینگ و راه های مقابله با آن عبارتند از:

  • عدم کلیک کردن بر روی لینک های دریافتی از طریق ایمیل یا اس ام اس.
  • نصب نرم افزارها تنها از طریق پلتفرم های معتبر نظیر گوگل پلی.
  • فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای.
  • بررسی نمودن امنیت سایت.
  • خرید کردن از سایت و پیج های معتبر.
  • فعال کردن رمز پویای یک بار مصرف کارت های بانکی.
  • استفاده از نرم افزارهای ضد تبلیغ و آنتی ویروس ها.
  • وارد نمودن اطلاعات غلط، در صورتی که نسبت به تقلبی بودن سایتی شک کرده اید. اگر اطلاعات غلط شما تایید شد، مطمئن باشید که این سایت تقلبی است.
  • استفاده از افزونه های تایید اصالت درگاه پرداخت در مرورگرها.

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، جرم فیشینگ رایانه ای اکثراً در موارد بانکی و پست های الکترونیکی یا اطلاعات یا تبلیغات انجام شده در دنیای مجازی می باشد. جرم فیشینگ رایانه ای باید در فضای مجازی و اینترنتی رخ دهد. و توسط وسایل الکترونیکی مانند رایانه و اینترنت و غیره ارتکاب یابد. جرم فیشینگ رایانه ای بدلیل رواج بی اعتباری و بی نظمی و بدست آوردن مالی که متعلق به دیگری است، در قانون جرم انگاری شده است. و برای آن مجازات تعیین شده است. در قانون جرایم رایانه ای مواد ۱۲ و ۱۳ این قانون مجازات جرم کلاهبرداری و سرقت اینترنتی را صراحتاً بیان نموده است. به موجب ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۸۹ مجازات مرتکبان ۱ تا ۵ سال حبس و جزای نقدی معادل ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال و رد مال به صاحب آن محکوم گردانیده است. همچنین در مواد ۷۴۱ و ۷۴۰ قانون مجازات اسلامی بخش جرایم رایانه ای مرتکبان موجب ماده ۷۴۱ قانون مجازات که مرتکب متوقف کردن داده ها مختل کردن سیستم وجه یا مال یا منفعت یا خدمات و یا امتیازات مالی را برای خود تحمیل کنند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از ۱ تا ۵ سال و جزاینقدی ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال یا به هر دو مجازات محکوم میشود. همچنین در ماده یک قانون جرایم رایانه ای مرتکبان دسترسی غیر مجاز به داده ها و اطلاعات و محرمانگی به حبس از ۹۱ روز تا ۱سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم میشوند.


علی

اصطلاح فیشینگ را چندباری شنیده بودم اما هیچ اطلاعاتی در مورد آن نداشتم خیلی خوشحالم که هرروز با دنبال کردن سایت و پیج شما با نکات به درد بخور و مفیدی آشنا میشم ارائه خدمات حقوقی با این سطح و کیفیت واقعا برای مردم مفید و لازمه موفق باشید


آزاده

وقتی کسی اقدام به فیشینگ می کند، مرتکب جرائم متعددی می شود که در نهایت قاضی، با توجه به شرایط و اوضاع و احوال جرم و مجرم، اقدام به تعیین مجازات می نماید. با این وجود، می توان از مواد 12 و 13 قانون جرائم رایانه ای، حکم جرم فیشینگ را استخراج کرد


افشاری

با سلام و احترام فیشینگ به‌عنوان یک نوع حمله سایبری شناخته می‌شود و به‌واسطه ارسال انواع پیامک، ایمیل یا جیمیل به اطلاعات فرد دسترسی پیدا می‌کند. البته حملات فیشینگ زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که فرد هدف، بعد از ارسال پیامک از جانب این افراد، به آن‌ها اعتماد کرده و اطلاعاتی از خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد. لذا افراد با آگاهی از قوانین و استفاده از افراد متخصص در این زمینه از جمله موسسه وکیل تلفنی می تواند به احقاق حق خود و از جمله پیشگیری از جرایم اینترنتی بپردازد .


کوکبی

فیشینگ یا سرقت آنلاین، در عمل به صورت کپی دقیق رابط گرافیکی و ظاهر یک وبگاه معتبر مانند بانک‌های آنلاین انجام می‌شود. ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگر، به این صفحهٔ قلابی راهنمایی می‌شود. سپس از کاربر درخواست می‌شود تا اطلاعاتی را که می‌تواند مانند اطلاعات کارت اعتباری مهم و حساس باشد آن‌جا وارد کند. در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشرها به اطلاعات شخص دسترسی کاربر پیدا می‌کنند. از جمله سایت‌های هدف این کار می‌توان سایت‌های پی‌پل، ای‌بی و بانک‌های آنلاین را نام برد.


امین

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم فیشینگ، دادسرای جرائم رایانه ای بوده و اگر ساکن شهرستان ها باشید، دادسرای عمومی و انقلاب برای رسیدگی به این موضوع صالح است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.