ابطال حق طلاق زن

ابطال حق طلاق زن

ابطال حق طلاق زن

واژه ی طلاق از مشتقات واژه ی "طلق" به معنی رهایی و پایان زندگی مشترک زوجین می باشد. طلاق در ایران مختص عقد دائم بوده و زوجه پس از طلاق و انحلال نکاح دائم از طرف شوهر، از زوجیت خارج می شود. از نظر حقوقی و طبق قانون مدنی ایران ، حق طلاق از اختیارات مرد بوده و درخواست طلاق از سوی مرد یا شخصی به عنوان نماینده او ارائه می شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

در قانون، طلاق با توجه به اینکه خواست مرد باشد یا زن، به درخواست زوجین باشد یا به حکم دادگاه، انواع مختلفی دارد. به طور مثال، طلاق رجعی به گونه ای است که اگر مدت عده طلاق تمام نشده باشد و مرد از طلاق همسر خود پشیمان باشد، می تواند به همسر خود رجوع کرده و دوباره زندگی مشترک خود را شروع کنند. در این شرایط زن و مرد دیگر نیازی به عقد مجدد ندارند؛ زیرا مدت عده هنوز به پایان نرسیده است.
در نوع دیگری از طلاق که به طلاق بائن معروف است، مرد اجازه ندارد که به زن رجوع کند. در این طلاق که از نوع غیر رجعی می باشد، رضایت زن واجب است و حتی زن می تواند شرایط جدیدی برای مهریه عنوان کند. در طلاق بائن، شرط رجوع به همسر، عقد نکاح می باشد.
البته طلاق همیشه آخرین راه برای رهایی از مشکلات زناشویی بوده و زوجین باید قبل از اینکه به آن فکر کنند، حتما به مشاور خانواده و  روانشناسان متخصص در این زمینه مراجعه نمایند. در اغلب موارد، بیان مشکلات برای مشاوران، باعث حل اختلافات می شود و به این ترتیب زوجین به طلاق فکر نمی کنند. اما اگر پس از مراجعه به مشاور، مشکل زوجین حل نشد و تصمیم آنها برای طلاق جدی بود، در اختیار گرفتن یک وکیل مجرب می تواند هر دو طرف را به مقصودشان برساند. به این منظور، موسسه حقوقی وکلای تلفنی با در اختیار داشتن وکلای با تجربه، می تواند از طریق مشاوره حقوقی به شما کمک کند.

طلاق از جانب زن

در قانون مدنی، زن هم به اندازه ی مرد حق ارائه ی درخواست طلاق به دادگاه را دارد. البته این امر در شرایطی امکان پذیر است که مرد از رعایت و عمل به شروط دوازده گانه ی قید شده در عقد نکاح، سر باز زند.  به طور مثال، اگر مرد شرط پرداخت نفقه را بپذیرد ولی آن را عمدا پرداخت نکرده و یا به مدت 6 ماه توانایی مالی لازم برای پرداخت آن را نداشته باشد، زن می تواند درخواست طلاق دهد.
دیگر عواملی که زن را مجاز به ارائه ی درخواست طلاق می کند، عبارتند از: ابتلای زوج به یک بیماری لاعلاج، اعتیاد زوج به مواد مخدر یا الکل؛ به گونه ای که ادامه زندگی برای زن میسر نباشد، جنون زوج، اشتغال زوج به شغلی که با آبروی خود و همسرش منافات دارد، حبس زوج در زندان به مدت پنج سال یا بیشتر،ترک زندگی زناشویی به مدت 6 ماه متوالی توسط زوج، ناتوانی زوج در بچه دار شدن پس از 5 سال زندگی، ازدواج مجدد زوج بدون رضایت زوجه، مفقودالاثر شدن زوج به مدت 6 ماه، بدرفتاری زوج با همسرش و محکومیت زوج به مجازات حدی و تعزیری.

 

ابطال حق طلاق زوجه

 

علاوه بر این در شرایطی که زوج، مفقود الاثر بوده یا آدرسی از او در دست نباشد زن می تواند پس از انتشار آگهی در روزنامه های محلی یا کثیرالانتشار، تقاضای طلاق غیابی خود را مطرح کند.

دادن حق طلاق به زوجه

مرد می تواند در شرایطی به دلخواه خود به همسرش وکالت طلاق دهد. البته باید توجه داشت که در مسائل حقوقی، انتقال حق طلاق به زوجه وجود ندارد. طبق قانون، حق طلاق متعلق به مرد بوده و قابل واگذاری و انتقال به زن نمی باشد. مجوزی که مرد به زن می‌دهد،‌ وکالت در امر طلاق است نه حق طلاق؛ یعنی زن اجازه دارد با حق وکالتی از سوی مرد، از او طلاق بگیرد.
دادن وکالت طلاق به زن، برای مرد ضرری نخواهد داشت. علت آن است که وکالت طلاق به زن، به معنی سلب حق طلاق از مرد نمی باشد و مرد هم می‌تواند درخواست طلاق بدهد. در حقیقت، با وکالت طلاق به زن، او نیز مجاز به ارائه ی دادخواست طلاق است.
در شرایطی که اعطای وکالت طلاق به زن در سند ازدواج ذکر شده باشد، زوجین باید به منظور رسمی کردن این وکالت، به دفتر اسناد رسمی نیز مراجعه کنند. پس، تنها قید این وکالت در سند ازدواج کافی نیست، زیرا ممکن است در آینده، ارائه ی درخواست طلاق از سوی زن، به دلیل رسمی نبودن آن در دفاتر اسناد رسمی، با مشکل مواجه شود.

وکیل طلاق کاربلد

به منظور تسهیل و تسریع روند طلاق و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی برای زوجین در این پروسه، در اختیار گرفتن یک وکیل ماهر بسیار حائز اهمیت است. بدون شک، اگر درخواست طلاق توسط وکیل مطرح شود، علم و تجربه ی تخصصی او، می تواند این درخواست را به سرانجام برساند. مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  موسسه حقوقی وکلای تلفنی، می تواند شما را در این زمینه و انتخاب یک وکیل کاربلد برای طلاق راهنمایی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوره حقوقی تلفنی نیز در ارتباط باشید. وکلای با تجربه ی ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی به شما در ارائه ی دادخواست طلاق با دلایل محکمه پسند کمک می کنند.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

آیا می توان حق طلاق زن را ابطال کرد؟

اگر زوج به زوجه  وکالت طلاق را در ضمن عقد نکاح داده باشد و این وکالت در سند ازدواج قید شده باشد، نمی توان آن را ابطال نمود. یعنی تا وقتی که عقد نکاح باقی می باشد، حق وکالت طلاق نیز با زوجه است. در این شرایط، زوج می تواند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و  به شخص دیگری که مورد اعتماد وی است، حق وکالت طلاق دیگری اعطا کند. به این ترتیب زوج، دو وکیل برای طلاق داشته و برای زوجه حدود اختیاری را در نظر می گیرند.
اگر زوجه، وکالت بلاعزل در طلاق نداشته باشد، زوج می تواند یا مراجعه به دفترخانه تنظیم کننده سند، وکیل را عزل نماید. اما در صورتی که زوجه، وکالت بلاعزل در طلاق داشته باشد، عملا امکان ابطال این وکالت وجود ندارد، مگر با رضایت طرفین صورت پذیرد.

نگارش دادخواست ابطال طلاق
وکالت در طلاق 
مشاوره حقوقی رجوع از طلاق
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

سهند مهدی پور

سلام طلاق همیشه آخرین راه برای رهایی از مشکلات زناشویی بوده و زوجین باید قبل از اینکه به آن فکر کنند، حتما به مشاور خانواده و روانشناسان متخصص در این زمینه مراجعه نمایند. در اغلب موارد، بیان مشکلات برای مشاوران، باعث حل اختلافات می شود و به این ترتیب زوجین به طلاق فکر نمی کنند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانون، طلاق با توجه به اینکه خواست مرد باشد یا زن، به درخواست زوجین باشد یا به حکم دادگاه، انواع مختلفی دارد. به طور مثال، طلاق رجعی به گونه ای است که اگر مدت عده طلاق تمام نشده باشد و مرد از طلاق همسر خود پشیمان باشد، می تواند به همسر خود رجوع کرده و دوباره زندگی مشترک خود را شروع کنند. در این شرایط زن و مرد دیگر نیازی به عقد مجدد ندارند؛ زیرا مدت عده هنوز به پایان نرسیده است. در نوع دیگری از طلاق که به طلاق بائن معروف است، مرد اجازه ندارد که به زن رجوع کند. در این طلاق که از نوع غیر رجعی می باشد، رضایت زن واجب است و حتی زن می تواند شرایط جدیدی برای مهریه عنوان کند. در طلاق بائن، شرط رجوع به همسر، عقد نکاح می باشد.


Mohamad sheykhi

در نظام حقوقی کشور که طلاق از اختیارات شوهر بوده، برخی از زنان، برای اطمینان از اینکه در شرایط اضطراری، بتوانند به راحتی طلاق بگیرند، اقدام به گرفتن حق طلاق از شوهران خود می نمایند. اما، گاهی شوهر، پس از اعطای حق طلاق، به همسر خود، از این عمل پشیمان شده و درصدد ابطال این حق اعطا شده برمی آید؛ در این صورت، این سوال مطرح می گردد که آیا ابطال حق طلاق امکان پذیر است و اینکه، چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟ پیش از آنکه به این سوال، پاسخ دهیم، لازم است تا کمی در مورد مفهوم حق طلاق، انواع آن و روش های ابطال وکالت، صحبت کرده و سپس، با بررسی این موارد، به این پرسش ها جواب دهیم که آیا می توان برای ابطال حق جدایی اقدام کرد و چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟ دادن حق طلاق، مفهومی است که در عرف و در میان مردم عادی، مورد استفاده قرار گرفته و از نظر حقوقی، این عبارت، نادرست می باشد. دلیل این مساله، آن است که طبق قانون مدنی کشور ما که برگرفته از شرع بوده، حق طلاق، اختصاص به شوهر داشته و لذا، این حق، قابل انتقال به زن نمی باشد. اما، منظور از دادن حق طلاق، در حقوق، در واقع اعطای وکالت در طلاق برای زن می باشد. با این توضیح که با تنظیم سند وکالت در طلاق، شوهر، زن را وکیل خود در طلاق کرده، بی آنکه این حق را به زوجه خود انتقال دهد. در حال حاضر، حق طلاق یا وکالت در طلاق، به طور کلی، به دو صورت، به زنان اعطا می شود: حق طلاق یا وکالت در طلاق مشروط در سند ازدواج : در این روش که در واقع، همان درج شروط 12 گانه در سند ازدواج بوده، شوهر، ضمن سند ازدواج، به همسر خود، وکالت می دهد که تحت شرایط خاصی، مانند ازدواج بدون اجازه شوهر، برای اجرای وکالت و طلاق اقدام نماید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از موضوعاتی که پرونده های زیادی را در دادگاه های کل کشور به خود اختصاص داده بحث مربوط به طلاق زوجین است این مساله در سالهالی اخیر آنقدر زاید شده که در برخی از شهرهای بزرگ محاکم و قضات خاص این موضوع تشکلی گردیده است تا به صورت یخصصی به این امر رسیدگی کن . چیزی که ما در ابتدای قانون مدنی در خصوص روابط طوجین می خوانیم اصولی است که دو طرف بر حسب قانون و اخلاق ملزم به رعایت آن هستند . " ماده1102- همينكه نكاح بطور صحت واقع شد روابط زوجيت بين طرفين موجود و حقوق و تكاليف زوجين در مقابل همديگر برقرار ميشود ماده1103- زن و شوهر مكلف بحسن معاشرت با يكديگرند." و هر عقل سلیمی می داند که زندگی مشترک بدون محبت بین انسان ها و نیز بدون رعایت حقوق بین زوجین در مدت زمان کوتاهی به بن بست رسیده و دوامی نخواهد داشت . اما علیرغم تمام سفارش های قانونی و اخلاقی توصیه شده به افراد، ما شاهد آن هستیم که زوج های بسیاری در زندگی خود به بن بست رسیده و در دوراهی جدایی قرار می گیرند . یکی از راه هایی که زوجه می تواند بر اسسا آن اقدام به جدایی از همسر خود کند بحث وکالت در طلاق است که در دفاتر اسناد رسمی این اصل به وی داده شده باشد یعنی در روال اداری اصل بر این است که مردان حق طلاق را دارند که البته می توانند این حق را به همسر خود واگذار نمایند که می تواند جزو شروط ضمن عقد باشد یا به صورت سند دفترخانه هرچند که در عمل محاکم قضایی تنها وکالت در دفترخانه را ملاک عمل قرار می دهند که بنا به شرایطی این حق می تواند ابطال گردد مانند رجوع طرفین به دفترخانه و ابطال آن و تنظیم سند جدید ، یا تنظیم این سند در زمانی که زوج فاقد اراده باشد و امثال آن. برا دانستن جزئیات بیشتر می توانید از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بهره جسته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


محسن جعفری

سایت وکیل تلفنی حاوی مطالب مفید و کاربردی میباشد . و علاه بر آن با وکلای مجرب باعث رسیدگی سریع به پرسشهای حقوقی است


معراج فرجی

وکالت در ماهیت عقد جایز است منتها اینکه ضمن عقد لازم بصورت شرط ضمنی اورده شود همین حالتی است که در اخر مقاله ذکر شد و باعث لزوم آن میشود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.