آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟

آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟

آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟

آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟ همانطور که می دانید قانونگذار برای برخی از هنجارشکنی ها مجازات تعیین کرده است. همچنین از آنجایی که قوانین و مقررات پیرامون جرایم مختلف بسیار گسترده و پیچیده می باشد، افراد ترجیح می دهند که دفاع در دادگاه را به دستان یک وکیل کیفری کاربلد بسپارند اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که دفاع کردن از موکل مجرم کار درستی می باشد یا خیر؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به دفاع وکیل از موکل مجرم بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

وکیل دادگستری کیست؟

قبل از اینکه به سراغ موضوع دفاع وکیل از موکل مجرم برویم، بایستی با تعریف وکیل دادگستری آشنا شویم. در واقع افراد برای اینکه بتوانند به یک وکیل دادگستری تبدیل شوند، بایستی ابتدا از رشته حقوق یا رشته فقه و حقوق، فارغ التحصیل شده باشند. پس از فارغ التحصیلی در این رشته افراد بایستی در آزمون کارآموزی کانون وکلا شرکت کرده و در آن قبول شوند. پس از قبولی در این آزمون، متقاضیان دوره 2 ساله کارآموزی خود را تحت نظر یک وکیل دادگستری باید طی کنند. پس از اتمام دوره دو ساله کارآموزی وکالت، متقاضیان باید در آزمون اختبار که به صورت شفاهی و کتبی گرفته می شود، شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون می توانند پروانه وکالت خود را کسب کرده و به وکالت مشغول شوند.

وظایف وکیل در قبال موکل

یکی دیگر از مواردی که درک بهتری نسبت به دفاع کردن از موکل مجرم به ما می دهد، این است که با وظایف و تعهدات وکیل آشنا شویم.

به طور کلی از جمله وظایف و تعهدات وکیل در قبال موکل می توانیم به 4 مورد اشاره کنیم:

  • انجام دادن موضوع وکالت: مهمترین وظیفه وکیل، این است که به صورت تمام و کمال موضوع مورد وکالت را انجام دهد. همچنین گاهی اوقات وکالت یا مطلق است یا مقید.
  • حفظ اسرار و رازهای زندگی موکل: غالبا وکلا در راستای رسیدگی به پرونده موکل خود با رازهایی از زندگی وی آشنا می­شوند. پس وکیل موظف به حفظ و عدم افشای آنها خواهد بود. چرا که در غیر اینصورت با مجازات روبرو خواهد شد.
  • رعایت نمودن مصلحت موکل: وکیل در پروسه حل و فصل دعوای موکل خود بایستی به صورت تمام و کمال مصلحت موکلش را رعایت کند. چرا که در غیر اینصورت با مجازات­های سنگینی روبرو خواهد شد.
  • برگرداندن اسناد و اموال موکل: در بسیاری از مواقع وکیل اسناد و اموالی را از موکل خود می­گیرد. در نتیجه در آخر کار باید تمامی این اموال و مدارک به موکل تحویل داده شود، وگر نه مشمول خیانت در امانت خواهد شد.

ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی همواره سعی داشته ایم از دانش و تخصص متعهدترین و بهترین وکلای ایران استفاده کنیم. شما می توانید برای مشاوره با بهترین وکیل دادگستری از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

 

وظایف وکیل کیفری

 

آیا دفاع از موکل مجرم اخلاقی است

قطعاً شهروندان این سوال را در ذهن دارند که آیا دفاع کردن از موکل مجرم اخلاقی است؟ مجرم بودن یا نبودن شخص بر عهده دادگاه می باشد. در نتیجه تا زمانی که رای قطعی دادگاه صادر نشود، نمی توان شخصی را مجرم دانست. در این مرحله فرد، فقط متهم شناخته می شود. در نتیجه وکیل می تواند با خیال راحت از موکل خود دفاع کند. چرا که از مهمترین تعهدات وکیل در قبال موکل، انجام موضوع مورد وکالت می باشد. البته این بدان معنا نیست که وکیل به هر طریق ممکن، بیگناهی موکل را اثبات نماید. به عنوان مثال اگر وکیل جهت اثبات بی گناهی موکل خود اقدام به جعل اسناد کند، قطعاً کار وی نه تنها غیر اخلاقی است، بلکه جرم نیز محسوب می شود. در نتیجه وظیفه وکیل، احقاق حق موکل در راستای قانون خواهد بود. به عبارت دقیق تر در پرونده های کیفری، وکیل به موکل خود کمک می کند که در مسیر قانون، حق خود را بگیرد.

 

 

مشاوره حقوقی کیفری
وکیل کیفری تهران
وکیل کیفری آنلاین
وکالت آنلاین به وکیل دادگستری
درباره ما

 

 

تکلیف وکیل در صورت اطمینان از مجرم بودن موکل خود چیست؟

یکی دیگر از چالش های ذهنی که برای وکلا و شهروندان به وجود می آید، این است که آیا دفاع از موکل در صورت اطمینان از مجرم بودن وی درست است؟ در واقع در بسیاری از مواقع این اتفاق می افتد که موکل با اظهاراتی سعی می کند، خود را بیگناه جلوه دهد. با این حال هنگامی که با وکیل خود صحبت می کند، نسبت به انجام جرم اعتراف می نماید. اکنون آیا دفاع از موکل مجرم درست است؟ همانطور که می دانید، وکیل بایستی مصلحت موکل خود را در نظر بگیرد. همچنین در راستای برقراری عدالت و قانون گام بردارد. شما می توانید برای مشورت با یک وکیل کیفری کاربلد از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

پذیرفتن وکالت مجرم

 

 

وکیل باید محرم اسرار موکل باشد یا متعهد به سوگند خود

یکی دیگر از وظایف وکیل در قبال موکل این است که اسرار وی را حفظ نماید اما اگر موکل مجرم نزد وکیل اعتراف به انجام دادن جرمی کند، آیا وکیل باید این راز را نزد خود نگه دارد یا بر اساس سوگند خود در راستای احقاق حق و عدالت گام بردارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم حفظ اسرار موکل مجرم هیچ تضادی با سوگندنامه وکالت ندارد. چرا که وکیل قطعاً با در نظر گرفتن قانون به موکل خود کمک می کند تا هر آنچه به مصلحت وی می باشد را در دادگاه ثابت نماید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.


سوالات متداول

نظرات

ایمان فرامرزی

با عرض سلام و احترام تعهدات قانونی وکیل دادگستری درقبال موکل : وکیل به عنوان فردی ازافراد جامعه که این شغل را پذیرفته است ، شغل وکالت را شغل آزاد نامیده اند ولیکن این نامیده شدن وکالت به عنوان یکی از مشاغل آ زاد به معنی آزاد بودن وکیل نیست که وکیل مختار باشد هرفعلی را انجام دهد بلکه وکیلی که این شغل را قبول کرده در واقع همانند یک کارمند دولت الزامات وتعهداتی را قانون برای او مقررنموده از آن لحظه ای که دراین عرصه پا می گذارد وملزم به رعایت آن است ودرصورت خطا ولغزش مجرم شناخته شده ومستوجب مجازات است.


مجید شیخی

با سلام 0 صفحه اصلی آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟ آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟ آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟ ۱۵خرداد ۱۴۰۲ فاطمه رضایی کیفری آیا وکیل می تواند از موکل مجرم دفاع کند؟ همانطور که می دانید قانونگذار برای برخی از هنجارشکنی ها مجازات تعیین کرده است. همچنین از آنجایی که قوانین و مقررات پیرامون جرایم مختلف بسیار گسترده و پیچیده می باشد، افراد ترجیح می دهند که دفاع در دادگاه را به دستان یک وکیل کیفری کاربلد بسپارند اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که دفاع کردن از موکل مجرم کار درستی می باشد یا خیر؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به دفاع وکیل از موکل مجرم بپردازیم. وکیل دادگستری کیست؟ قبل از اینکه به سراغ موضوع دفاع وکیل از موکل مجرم برویم، بایستی با تعریف وکیل دادگستری آشنا شویم. در واقع افراد برای اینکه بتوانند به یک وکیل دادگستری تبدیل شوند، بایستی ابتدا از رشته حقوق یا رشته فقه و حقوق، فارغ التحصیل شده باشند. پس از فارغ التحصیلی در این رشته افراد بایستی در آزمون کارآموزی کانون وکلا شرکت کرده و در آن قبول شوند. پس از قبولی در این آزمون، متقاضیان دوره 2 ساله کارآموزی خود را تحت نظر یک وکیل دادگستری باید طی کنند. پس از اتمام دوره دو ساله کارآموزی وکالت، متقاضیان باید در آزمون اختبار که به صورت شفاهی و کتبی گرفته می شود، شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون می توانند پروانه وکالت خود را کسب کرده و به وکالت مشغول شوند. وظایف وکیل در قبال موکل یکی دیگر از مواردی که درک بهتری نسبت به دفاع کردن از موکل مجرم به ما می دهد، این است که با وظایف و تعهدات وکیل آشنا شویم. به طور کلی از جمله وظایف و تعهدات وکیل در قبال موکل می توانیم به 4 مورد اشاره کنیم: انجام دادن موضوع وکالت: مهمترین وظیفه وکیل، این است که به صورت تمام و کمال موضوع مورد وکالت را انجام دهد. همچنین گاهی اوقات وکالت یا مطلق است یا مقید. حفظ اسرار و رازهای زندگی موکل: غالبا وکلا در راستای رسیدگی به پرونده موکل خود با رازهایی از زندگی وی آشنا می­شوند. پس وکیل موظف به حفظ و عدم افشای آنها خواهد بود. چرا که در غیر اینصورت با مجازات روبرو خواهد شد. رعایت نمودن مصلحت موکل: وکیل در پروسه حل و فصل دعوای موکل خود بایستی به صورت تمام و کمال مصلحت موکلش را رعایت کند. چرا که در غیر اینصورت با مجازات­های سنگینی روبرو خواهد شد


بهنام رحمانی فرد

باسلام مواردی که درک بهتری نسبت به دفاع کردن از موکل مجرم به ما می دهد، این است که با وظایف و تعهدات وکیل آشنا شویم. به طور کلی از جمله وظایف و تعهدات وکیل در قبال موکل می توانیم به 4 مورد اشاره کنیم: انجام دادن موضوع وکالت: مهمترین وظیفه وکیل، این است که به صورت تمام و کمال موضوع مورد وکالت را انجام دهد. همچنین گاهی اوقات وکالت یا مطلق است یا مقید. حفظ اسرار و رازهای زندگی موکل: غالبا وکلا در راستای رسیدگی به پرونده موکل خود با رازهایی از زندگی وی آشنا می­شوند. پس وکیل موظف به حفظ و عدم افشای آنها خواهد بود. چرا که در غیر اینصورت با مجازات روبرو خواهد شد. رعایت نمودن مصلحت موکل: وکیل در پروسه حل و فصل دعوای موکل خود بایستی به صورت تمام و کمال مصلحت موکلش را رعایت کند. چرا که در غیر اینصورت با مجازات­های سنگینی روبرو خواهد شد. برگرداندن اسناد و اموال موکل: در بسیاری از مواقع وکیل اسناد و اموالی را از موکل خود می­گیرد. در نتیجه در آخر کار باید تمامی این اموال و مدارک به موکل تحویل داده شود، وگر نه مشمول خیانت در امانت خواهد شد


آزاده حیدری

قبول دفاع از موکل مجرم یا غیر ذی‌حق، وکیل را با خطر « نقض تعهد حفظ اسرار حرفه‌ای» روبرو می‌سازد؛ زیرا هر آن بیم آن می‌رود که وکیل برای رهایی از عذاب وجدان به افشاء اسرار بپردازد . وکیل از یک‌سو با این معضل روبه‌رو می‌شودکه چگونه از موکل خود که یک مجرم است دفاع نماید و در دفاع خود چگونه باید سخن بگوید که به ادعای کذب منتهی نشود؛ از سوی دیگر به خود می‌گوید اگر معلوم شود که او از مجرم بودن موکلش مطلع بوده و با این‌حال از او دفاع کرده برای مردم یا برای دستگاه قضایی ـ که متعهد شده بود در برابر آن با صداقت حضور یابد ـ چه توجیهی خواهد داشت. از طرفی هم با خود می‌گوید اگر به دفاع نپردازد برخلاف تعهدش در برابر موکل رفتارکرده است.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس بیانات ارائه شده توسط دکتر هادی توکلی برای وکلای موسسه وکیل تلفنی در دوره های آموزشی آنلاین ، وظیفه هر وکیل استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی برای کمک به متهم و بهبود شرایط اوست زیرا اولا براساس اصل برائت قانون اساسی، تا زمانی که جرمی به اثبات نرسیده نمی توان کسی را مجرم دانست و ثانیا حتی اگر جرمی نسبت کسی ثابت شده باشد هدف قانون از محکومیت وی، اصلاح وضعیت او برای بازگشت به جامعه است نه صرف مجازات کردن وی، بر اساس قانون وکالت به معنای واگذار نمودن امری به شخص دیگری می‌باشد در منظر علم حقوق امر وکالت در دسته بندی انواع عقد جایز قرار می‌گیرد. عقد جایز در عالم حقوق برهم زدن عقد توسط یکی از طرفین در هر زمان که بخواهد. باید دانست در صورتی که وکیل به هیچ یک از تعهدات قانونی خود عمل نکرد یا اقدام قانونی را در اسرع وقت یا زمان مناسب انجام نداد و شما از دیرکرد اقدام وکیل خود متحمل ضرر و زیان شدید، می‌توانید به لحاظ قانونی عقد وکالت را فسخ کنید. در دسته تعهدات عام در واقع بیشتر مواردی مطرح است که از نظر اخلاقی و وجدانی بر عهده افراد قرار می‌گیرد. از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد اقدام سریع و به موقع وکیل است و از اساسی ترین تعهداتی شخصی که وکیل در دوران عقد وکالت باید رعایت نماید به صورت موردی به این موارد می توان اشاره نمود: تعهد به انجام موضوع وکالت. تعهد وکیل به حفظ نمودن اسرار شخصی موکل خود. تعهد وکیل برای رعایت نمودن مصلحت موکل. تعهد وکیل مبنی بر بازگرداندن اموال، اسناد و حساب مربوط به موکل. برای دانستن دیگر جزئیات می توانید با وکلای این موسسه مشورت نمائید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام رعایت نمودن مصلحت موکل: وکیل در پروسه حل و فصل دعوای موکل خود بایستی به صورت تمام و کمال مصلحت موکلش را رعایت کند. چرا که در غیر اینصورت با مجازات­های سنگینی روبرو خواهد شد. برگرداندن اسناد و اموال موکل: در بسیاری از مواقع وکیل اسناد و اموالی را از موکل خود می­گیرد. در نتیجه در آخر کار باید تمامی این اموال و مدارک به موکل تحویل داده شود، وگر نه مشمول خیانت در امانت خواهد شد. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی همواره سعی داشته ایم از دانش و تخصص متعهدترین و بهترین وکلای ایران استفاده کنیم. شما می توانید برای مشاوره با بهترین وکیل دادگستری از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.


احمدرضا امیدی

وظیفه قانونی وکیل است که به هر روی از موکل خود دفاع و از تضییع حقوق ایشان جلوگیری کند حتی در صورت مجرمیت موکل وکیل می‌تواند با استفاده از نهاد های ارفاقی کمک زیادی در کاهش مجازات موکل داشته باشد


نیما عیسی زاده

یکی از تعارضات اخلاقی در وکالت، هنگامی است‌که وکیل به‌طریقی از مجرم بودن یا ذی‌حق نبودن موکل آگاهی یابد؛ بنابراین متحیّر است آیا باید از موکل دفاع کند یا خیر؟ آیا باید مقامات قضایی را از مجرم بودن یا ذی‌حق نبودن موکل مطلع نماید یا از نظر اخلاقی چنین وظیفه‌ای ندارد. این نوشتار در صدد بررسی تعارضات اخلاقی وکیل در فروض مختلف و ارزیابی پاسخ‌های مختلفی است که به آن داده شده است. پاسخ داده شده به وظیفه اخلاقی وکیل در مورد چالش اول، کناره‌گیری از وکالت و پاسخ به وظیفه او در مورد مسئله دوم مطلع ساختن مقامات قضایی است. سعی خواهد شد برای حل مسئله در این مقاله از روش موازنه متفکرانه استفاده گردد


وحید فراست

وظیفه وکیل دفاع کردن است و ممکن است موکل او هر شخصی باشد پس اگر وکیل تشخیص دهد که حق موکلش تضییع شده است در حدود قوانین و مقررات باید دفاع کند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.