آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟

آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟

آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟

آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟ اصلاً متهم کیست؟ قاضی چه وظایفی دارد؟ همواره افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی کیفری با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس می گیرند. یکی از سوالاتی که دائماً از مشاورین ما پرسیده می شود، این است که آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟ در ابتدا باید بگوییم هنگامی که جرمی رخ می دهد، بزه دیده می تواند از مقام قضایی درخواست کند تا متهم را به سزای عمل خود برساند. این مسئله ای است که نه تنها در سیستم حقوقی ایران، بلکه در تمامی سیستم های حقوقی جهان وجود دارد. اگرچه قاضی، وظیفه رسیدگی به درخواست بزه دیده را دارد اما آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به صورت تفصیلی به این سوال پاسخ دهیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

متهم کیست؟

قبل از این که به سوال آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد، بپردازیم بایستی به این سوال پاسخ دهیم که متهم کیست؟ پس از وقوع یک جرم، انجام تحقیقات مقدماتی جهت یافتن متشاکی یا کسی که از او شکایت شده است، انجام می شود. البته گاهی اوقات بزه دیده بایستی این موضوع را از مقام قضایی درخواست کند و گاهی اوقات در جرم هایی که نیازی به شکایت شاکی وجود ندارد، به محض اطلاع بازپرس از وقوع جرم، وی این کار را انجام خواهد داد. حال پس از انجام تحقیقات مقدماتی، اگر بازپرس یا دادیار مربوطه اتهام وارد شده به شخصی که از او شکایت شده است را بر اساس دلایل موجود در پرونده درست بدانند، متشاکی، متهم خوانده خواهد شد.

پس در پاسخ به این سوال که متهم کیست، می توان متهم را آن متشاکی دانست که با توجه به دلایل موجود در پرونده، اتهام بر وی وارد می باشد. البته بایستی بدانید که متهم بودن با مجرم بودن و محکوم بودن متفاوت است که بررسی تفصیلی آنها از حوصله بحث خارج می باشد. شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی به متهم از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

بخشش مجازات متهم

 

وظایف قاضی در ایران

یکی دیگر از مواردی که قبل از پاسخ دادن به سوال آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد یا خیر، باید بررسی شود، وظایف قاضی می باشد. به طور کلی از جمله وظایف قاضی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • آماده کردن مقدمات لازم جهت بررسی پرونده و صادر کردن حکم نظیر تعقیب متهم، توقیف اموال و غیره.
  • برطرف کردن خصومت و خاتمه دادن به دعوا بر اساس آنچه که تشخیص داده است.
  • استیفای حقوق افرادی که به نفع آنها حکم داده است.
  • صادر کردن حکم در امور ملموس، عینی و موضوعات خارجیه نظیر نکاح، ثبوت رشد و غیره.
  • رسیدگی به پرونده هایی که نیازی به وجود شاکی یا خواهان ندارد.
  • انجام وظایف مدعی العموم و رسیدگی به جرایم آشکار و علنی.
  • صدور قرارهای مرتبط و لازم با پرونده.
  • صدور و اجرای حکم در جرایم حدی و تعزیری.
  • صادر کردن حکم در مسائل امنیتی و تامینی.

 

 

معرفی شاهد برای دادگاه 
اثبات بی گناهی انلاین و فوری 
اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 

 

از جمله دیگر وظایف قاضی می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • اجرا کردن مجازات ها، تعلیق، تخفیف یا عفو آن.
  • رسیدگی و نظارت بر فعالیت تمامی کارکنان دولتی.
  • به عهده داشتن والیت افرادی همچون غایب مفقود الاثر.
  • مدیریت کردن امور حسبیه.
  • اجرا کردن وصیت ها.
  • انجام ارجاعات ولی امر به قاضی.

 

حدود اختیارات قاضی در قانون ایران

حال که با وظایف قاضی آشنا شدیم و تا حدودی به سوال آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد یا خیر پرداختیم، بایستی به سراغ اختیارات قاضی برویم. در همین راستا باید به اصل صد و شصت و هفتم قانون اساسی ایران اشاره داشته باشیم. این اصل عنوان می کند: «قاضی‏ موظف‏ است‏ کوشش‏ کند حکم‏ هر دعوا را در قوانین‏ مدونه‏ بیابد و اگر نیابد با استناد به‏ منابع معتبر اسلامی‏ یا فتاوای‏ معتبر، حکم‏ قضیه‏ را صادر نماید و نمی‏ تواند به‏ بهانه‏ سکوت‏ یا نقص‏ یا اجمال‏ یا تعارض‏ قوانین‏ مدونه‏ از رسیدگی‏ به‏ دعوا و صدور حکم‏ امتناع‏ ورزد».

 

آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد؟

در این قسمت قرار است بالاخره به این سوال پاسخ دهیم که آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد یا خیر. برای پاسخ به این سوال بایستی به بیان نکاتی بپردازیم. همانطور که ذکر شد یکی از وظایف قاضی، درخواست عفو برای مجرم می باشد. البته باید توجه داشته باشید که درخواست عفو برای متهم از جانب قاضی عملاً بی معناست. چرا که متهم هنوز به مرحله مجرم بودن و محکوم شدن نرسیده است. در نتیجه پاسخ این سوال که آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد یا خیر منفی است اما آیا به هیچ عنوان نمی توان متهم را بخشید؟

 

 

 

مشاوره حقوقی به متهم

 

در قانون، جرایم به دو دسته قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می شوند. در جرایم قابل گذشت که قانونگذار در قانون به صراحت آنها را ذکر کرده است، شاکی می تواند بخشیدن متهم را در هر مرحله از رسیدگی تقاضا نماید. قاضی نیز ملزم به انجام خواسته وی خواهد بود. در صورتی که در جرایم غیر قابل گذشت اینگونه نیست. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

شرایط لازم برای بخشودگی متهم

اکنون که به سوال آیا قاضی می تواند متهم را ببخشد، پاسخ دادیم بایستی با شرایط لازم برای بخشیدن متهم نیز آشنا شویم. این شرایط عبارتند از:

  • صریح و واضح بودن گذشت شاکی.
  • استفاده از فعلی که بر آینده نزدیک دلالت کند برای گذشت کردن.
  • عدم مشروط بودن گذشت شاکی.
  • امکان گذشت شفاهی یا کتبی وجود دارد.

مباحث مربوط به بخشیدن متهم بسیار پیچیده و گسترده هستند. در نتیجه می توانید برای دریافت راهنمایی از یک وکیل متخصص از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

آزاده حیدری

جرم قابل گذشت ، جرمی است که با شکایت شاکی یا متضرر از جرم آغاز می شود یعنی شکایت شاکی شرط ابتدایی برای رسیدگی به این جرایم است ؛ اما شاکی حق این را دارد که مرتکب جرم را ببخشد و در واقع می تواند از حقی که برای تعقیب دعوی دارد صرف نظر کند . دلیل اینکه قانون گذار بعضی از جرایم را قابل گذشت در نظر گرفته این است که جنبه خصوصی این جرایم بر جنبه عمومی آنها غالب است و قانون گذار برای حفظ روابط میان افراد این اجازه را به شاکی داده است تا از حق خود نسبت به پیگیری یک جرم که به او آسیب زده است ، صرف نظر کند . گذشت شاکی خصوصی باعث می شود پرونده در هر مرحله ای که از رسیدگی قرار دارد متوقف شود و در مراجع قضایی اعم از دادسرا یا دادگاه پرونده مختومه شود . اختتام پرونده با صدور قرار موقوفی تعقیب انجام می شود .


سیما غفوری

با استناد به ماده ۳ قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی قضات میبایست بر اساس قوانین اقدام به صدور رای نمایند و از اعمال نظرهای شخصی بپرهیزند . متن ماده مذکور : قضات دادگاهها موظفند موافق قوانين به دعاوي رسيدگي كرده، حكم مقتضي صادر و يا فصل خصومت نمايند. در صورتي كه قوانين‌موضوعه كامل يا صريح نبوده يا متعارض باشند يا اصلا" قانوني در قضيه مطروحه وجود نداشته باشد، با استناد به منابع معتبر اسلامي يا فتاوي معتبر و‌اصول حقوقي كه مغاير با موازين شرعي نباشد، حكم قضيه را صادر نمايند و نمي‌توانند به بهانه سكوت يا نقص يا اجمال يا تعارض قوانين از رسيدگي‌به دعوا و صدور حكم امتناع ورزند والا مستنكف از احقاق حق شناخته شده و به مجازات آن محكوم خواهند شد .


کوکبی

در خصوص سوال باید عرض کنم که سوال خیلی کلی ست چرا که قاضی ذینفع در پرونده نیست و صرفا وطیفه رسیدگی به جرم در صورت اقناع وجدانی مبنی بر مجرمیت وی صدور حکم به مجازات وی وفق قانون است .و در صورت در خواست متهم بسته به قابل گذشت بودن یا نبودن قاضی می‌تواند جهات مخففه را در مورد متهم اعمال کند .


معراج فرجی

منتسکیو جامعه شناس معروف میفرماید قاضی تنها، زبان قانونگذار است پس اگر ببخشش یا کمکی باشد تنها در چارچوب قانون و مقررات و رعایت ضوابط و وجود شرایط آن مهیاست


mohamad sheykhi

ه طور کلی از جمله وظایف قاضی می توان به موارد زیر اشاره داشت: آماده کردن مقدمات لازم جهت بررسی پرونده و صادر کردن حکم نظیر تعقیب متهم، توقیف اموال و غیره. برطرف کردن خصومت و خاتمه دادن به دعوا بر اساس آنچه که تشخیص داده است. استیفای حقوق افرادی که به نفع آنها حکم داده است. صادر کردن حکم در امور ملموس، عینی و موضوعات خارجیه نظیر نکاح، ثبوت رشد و غیره. رسیدگی به پرونده هایی که نیازی به وجود شاکی یا خواهان ندارد. انجام وظایف مدعی العموم و رسیدگی به جرایم آشکار و علنی. صدور قرارهای مرتبط و لازم با پرونده. صدور و اجرای حکم در جرایم حدی و تعزیری. صادر کردن حکم در مسائل امنیتی و تامینی.


نیما عیسی زاده

قابل گذشت بودن جرم: همان¬گونه که در بحث« مبانی گذشت متضرر از جرم» بیان کردیم، دسته ای از جرایم، به دلیل حمایت از متضررین از جرم وضع گردیده اند و در صورت گذشت صاحب حق، فاقد جنبه¬ی عمومی خواهند بود که در اصطلاح، به آن¬ها « جرایم قابل گذشت» اطلاق می گردد. این دسته از جرم ها جرایمی اند که تعقیب و مجازات مرتکب،موکول به درخواست متضرر از جرم است و با انصراف او،تعقیب و یا اجرای مجازات موقوف می شود.


وحید فراست

در بعضی از جرایم که جنبه عمومی دارد قاضی می تواند با در نظر گرفتن شرایطی متهم را از کیفر معاف کند


بهنام رحمانی فرد

باسلام پس از وقوع یک جرم، انجام تحقیقات مقدماتی جهت یافتن متشاکی یا کسی که از او شکایت شده است، انجام می شود. البته گاهی اوقات بزه دیده بایستی این موضوع را از مقام قضایی درخواست کند و گاهی اوقات در جرم هایی که نیازی به شکایت شاکی وجود ندارد، به محض اطلاع بازپرس از وقوع جرم، وی این کار را انجام خواهد داد. حال پس از انجام تحقیقات مقدماتی، اگر بازپرس یا دادیار مربوطه اتهام وارد شده به شخصی که از او شکایت شده است را بر اساس دلایل موجود در پرونده درست بدانند، متشاکی، متهم خوانده خواهد شد. پس در پاسخ به این سوال که متهم کیست، می توان متهم را آن متشاکی دانست که با توجه به دلایل موجود در پرونده، اتهام بر وی وارد می باشد. البته بایستی بدانید که متهم بودن با مجرم بودن و محکوم بودن متفاوت است که بررسی تفصیلی آنها از حوصله بحث خارج می باشد


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه رسیدگی به ظلم روا شده به فرد خاص با طرح شکایت از جانب او و در ظلم روا شده بر آحاد مردم مانند برهم زدن نظم عمومی طرح شکایت از سوی مدعی العموم صورت میگیرد لذا فردخاطی در ابتدا به عنوان مشتکی عنه شناخته و سپس چنانچه در تحقیقات مقدماتی و تکمیلی جرم احراز شد باوصدور کیفرخواست توسط بازپرس یا دادیار و تایید دادستان از مشتکی عنهم به متهم و سپس اگر دادگاه کیفری نتواند اسناد و ادله کافی جهت رفع اتهام از خودرا به اثبات برساند از متهم به مجرم یا محکوم بدل خواهد شد البته با توجه به جرائم قابل گذشت در هرمرحله شاکی خصوصی با اعلام رضایت کامل و واضح میتواند مانع صدور حکم شود اما چنانچه معیل بودن و عدم آگاهی به بزه به دادگاه کیفری به اثبات برسد قاضی میتواند از شرایط مخففه و یا مجازات جایگزین استفاده نماید و این فقط در جرائم قابل گذشت صادق خواهد بود


بشیر علی پاریاد

با سلام . پس از انکه جرم انتسابی به متهم ثابت گردید و متهم، مجرم می شود حال قاضی گرچه نمی تواند مستقیما اعمال بخشش کند اما با توجه به نوع جرم می تواند موجبات تخفیف و دیگر قانون های ارفاقی را اعمال کند که این هم کمتر از بخشش نیست. للبته اعمال میانجیگری و درخواست بخشش از سوی شاکی خصوصی امری رایج در رویه ی قضایی ایران است که توسط اکثر قضات صورت می گیرد .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام پس از وقوع یک جرم، انجام تحقیقات مقدماتی جهت یافتن متشاکی یا کسی که از او شکایت شده است، انجام می شود. البته گاهی اوقات بزه دیده بایستی این موضوع را از مقام قضایی درخواست کند و گاهی اوقات در جرم هایی که نیازی به شکایت شاکی وجود ندارد، به محض اطلاع بازپرس از وقوع جرم، وی این کار را انجام خواهد داد. حال پس از انجام تحقیقات مقدماتی، اگر بازپرس یا دادیار مربوطه اتهام وارد شده به شخصی که از او شکایت شده است را بر اساس دلایل موجود در پرونده درست بدانند، متشاکی، متهم خوانده خواهد شد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، رسیدگی قضایی به دعاوی حقوقی و کیفری در ایران بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری انجام می شود که با یکدیگر متفاوت می باشند . در رسیدگی های حقوقی ، یک اختلاف حقوقی سبب طرح دعوی در دادگاه حقوقی شده و قاضی ، اقدام به صدور رای می کند . اما در دعاوی کیفری بر خلاف دعاوی حقوقی ، رسیدگی و صدور رای دو مرحله ای است . به این صورت که ابتدا مرجعی تحت عنوان دادسرا ، شروع به رسیدگی مقدماتی نموده و سپس در صورتی که مقامات دادسرا ، وقوع جرم را محرز بدانند ، با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه های کیفری یک یا دو ارجاع داده و در این مرحله ، قاضی دادگاه اقدام به صدور رای می نماید . بر این اساس یکی از مهم ترین اشخاصی که در رسیدگی به پرونده های حقوقی مداخله می کند ، قاضی است . قاضی ، در یک معنای کلی ، به معنای شخصی است که اقدام به رسیدگی به دعوی نموده و سپس ، با صادر کردن حکم ، فصل خصومت می کند که از دیگر معانی قاضی ، می توان به حاکم ، دادرس و داور اشاره نمود . بنابراین ، همانطور که مشاهده می شود ، نقش اصلی قاضی ، صدور حکم در خصوص دعوی پس از رسیدگی بر اساس قانون است و چون اساس کار قانون است اختیاری از خود جهت بخشیدن دیگران ندارد مگر در مواردی که بازهم قانون چینی مجوزی را به وی بدهد که چنین مواردی نیز در قالب جرایم قابل گذشت رسیدگی شده و برای دانست جزئیات آن می توانید از وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت بگیرید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.