آیا می توان عتیقه ارث رسیده را فروخت؟

آیا می توان عتیقه ارث رسیده را فروخت؟

آیا می توان عتیقه ارث رسیده را فروخت؟

عتیقه ارث رسیده را می توان به فروش رساند؟ آیا این کار جرم محسوب می شود؟ همواره سوالات بسیار زیادی پیرامون خرید و فروش عتیقه از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی پرسیده می شود. در این میان بسیاری از افراد هستند که قصد فروش عتیقه ارث رسیده خود را دارند. در واقع عتیقه در کشورهای تاریخی نظیر ایران از ارزش فرهنگی و مالی بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که بسیاری از افراد تمام عمر خود را صرف پیدا کردن عتیقه جات با ارزش می کنند. در این میان هستند، کسانی که از پدر یا سایر خویشاوندان خود عتیقه جاتی را به ارث می برند اما آیا آنها می توانند این عتیقه جات را به فروش برسانند؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از عتیقه چیست؟

قبل از اینکه بررسی کنیم، آیا فروش عتیقه ارث رسیده قانونی است یا خیر، بایستی با معنای عتیقه آشنا شویم. در واقع در این قسمت به این سوال پاسخ خواهیم داد که عتیقه چیست؟ به همین خاطر ابتدا معنای این کلمه را در لغتنامه ها بررسی می کنیم. هنگامی که واژه عتیقه را در لغت­نامه­هایی نظیر لغت­نامه دهخدا وارد می کنیم، با این تعریف روبرو می شویم: «عتیقه عبارتست از هر شی قدیمی و ارزشمند». معنای عرفی عتیقه نیز از معنای لغوی آن جدا نمی باشد. افراد عادی هم عتیقه را آن دسته از اشیایی می دانند که علیرغم قدیمی بودن بسیار با ارزش هستند. حال اینکه یک وسیله چه مقدار باید قدیمی باشد تا بتوان آن را عتیقه دانست، محل اختلاف است. بند سوم ماده واحده لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی، اشیایی را عتیقه می داند که بیش از صد سال از ساخت آنها گذشته باشد.

 

 

خرید و فروش عتیقه

 

آیا خرید و فروش عتیقه جرم است؟

یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی عتیقه ارث رسیده بایستی به آن بپردازیم، جرم بودن یا نبودن خرید و فروش زیرخاکی می­باشد. در ابتدا بایستی به این نکته اشاره کنیم که برخی از افراد خرید و فروش عتیقه را شغل خود قرار می­دهند. قانونگذار این مورد را تنها در صورتی مجاز می داند که افراد مذکور، مجوزهای لازم را کسب کرده باشند. در همین راستا ماده هفدهم قانون راجع به حفظ آثار ملی عنوان می­کند: «کسانی که بخواهند تجارت اشیاء عتیقه را کسب خود قرار دهند باید از دولت تحصیل اجازه کرده باشند ...». همچنین برخی از افراد با حفاری­های غیر مجاز، عتیقه جاتی به دست می آورند که قانونگذار خرید و فروش این عتیقه جات را جرم دانسته است. تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به همین موضوع اشاره می­نماید. اگر شما نیز به دنبال خرید و فروش عتیقه هستید، بهتر است قبل از اقدام از طریق مشاوره حقوقی با وکلای مجموعه ما در ارتباط باشید.

 

فروش اشیا عتیقه موروثه جرم است؟

اکنون نوبت آن است که به این سوال پاسخ دهیم، آیا فروش عتیقه ارث رسیده جرم محسوب می شود؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که به طور کلی در قانون، جرمی تحت عنوان جرم فروش اشیا عتیقه موروثه وجود ندارد. به همین خاطر و با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات می توانیم بگوییم که فروش اشیا عتیقه موروثه جرم نیست.

 

 

وکیل کیفری انلاین 
نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

همچنین قانونگذار در تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش عتیقه ای را جرم می داند که از طریق حفاری غیر مجاز به دست آمده باشد. در نتیجه اگر عتیقه ای به شما ارث رسیده باشد و آن را به فروش برسانید، از آنجایی که قصد مجرمانه ندارید، مجرم نیز محسوب نمی شوید. با این حال فروش عتیقه ارث رسیده دارای ریزه کاری های حقوقی فراوانی می باشد که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

مجازات خرید و فروش عتیقه چیست

حال که دانستیم فروش عتیقه ارث رسیده جرم محسوب نمی شود، در حالی که خرید و فروش عتیقه ای که از طریق حفاری غیرمجاز به دست آمده باشد، جرم است، بایستی با مجازات آن نیز آشنا شویم. تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مجازات خرید و فروش عتیقه را شش ماه تا سه سال حبس می داند. در همین راستا این تبصره عنوان می کند: «خرید و فروش اموال تاریخی فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شوند. هر گاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به طور مستقیم یا غیر مستقیم به اتباع‌ خارجی صورت گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود».

 

 

فروش عتیقه موروثی

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده فروش عتیقه

در آخرین بخش از این مقاله بایستی با مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده خرید و فروش عتیقه آشنا شویم. از آنجایی که موضوع جرم و مجازات مطرح است، در ابتدا بایستی بگوییم دادگاه های کیفری، صالح به رسیدگی به این دعاوی هستند اما کدام دادگاه کیفری؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم، با توجه به اینکه دادگاه کیفری 2 دارای صلاحیت عام برای رسیدگی به دعاوی کیفری می باشد، می توان گفت که برای بررسی پرونده شکایت از خرید و فروش عتیقه باید به دادگاه کیفری 2 مراجعه کرد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

کوکبی

با سلام اصولا آنچه که عملی را مجرمانه می‌داند دارا بودن سه عنصر مادی معنوی(سوئ نیت) و قانونیست در خصوص خرید و فروش عتیقه صرفا عتیقه جاتی که از طریق حفاری غیر مجاز به دست آمده جرم انگاری شده چرا که عتیقه جات نشان دهنده فرهنگ ایرانیست و متعلق حق همه ایرانیان است ولی در خصوص فروش عتیقه که به ارث رسیده باشد در قانون ذکر نشده مصافا عنصر معنوی در این عمل مفقود است .


پروانه برغمدی

با سلام طبق نص قانونگذار در تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش عتیقه ای را جرم می داند که از طریق حفاری غیر مجاز به دست آمده باشد. در نتیجه اگر عتیقه ای به شما ارث رسیده باشد و آن را به فروش برسانید، از آنجایی که قصد مجرمانه ندارید، مجرم نیز محسوب نمی شوید


وحید فراست

اموال موروثی که به وارث به ارث رسیده است و طبق قانون قابلیت خرید و فروش دارد می توان فروخت و هیچ منع قانونی ندارد


mohamad sheykhi

قانونگذار در تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش عتیقه ای را جرم می داند که از طریق حفاری غیر مجاز به دست آمده باشد. در نتیجه اگر عتیقه ای به شما ارث رسیده باشد و آن را به فروش برسانید، از آنجایی که قصد مجرمانه ندارید، مجرم نیز محسوب نمی شوید. با این حال فروش عتیقه ارث رسیده دارای ریزه کاری های حقوقی فراوانی می باشد


mohamadi

ضمن عرض ادب و احترام خواستم بابت زحماتی که تیم وکیل تلفنی در مسیر دادرسی برای بنده کشیدید تشکر کنم واقعا همه چیز عالی بود در عین کیفیت واقعا جوانگرایی در موسسه شما حرف اول میزنه ممنونم ازتون


معراج فرجی

با صراحت ماده سوم «لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری‌های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی» صریح مقرر کرده که منظور از اشیای عتیقه اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. تبصره ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی، تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی بودن اشیا را به‌عهده سازمان میراث فرهنگی کشور گذاشته؛ بنابراین، نظر کارشناسان این سازمان برای محاکم و اداره‌های دولتی را باید استعلام کرد


نیما عیسی زاده

بر اساس ماده سوم «لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری‌های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی» صریح مقرر کرده که منظور از اشیای عتیقه اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. تبصره ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی، تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی بودن اشیا را به‌عهده سازمان میراث فرهنگی کشور گذاشته؛ بنابراین، نظر کارشناسان این سازمان برای محاکم و اداره‌های دولتی تعیین‌کننده است.


ایمان فرامرزی

ضمن عرض سلام و ادب و احترام مسلما خرید و فروش عتیقه جز مهمترین موضوعاتی می باشد که به منابع ملی و سرزمینی یک جامعه مرتبط است و قانونگذار در قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان خرید و فروش عتیقه، عواقب و مجازاتی را با هدف حفظ منابع ملی و آثار تاریخی و باستانی، در نظر گرفته است. در رابطه با مجازات خرید و فروش عتیقه میتوان به ماده ی ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد: هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.


مجید شیخی

با سلام ابتدا معنای این کلمه را در لغتنامه ها بررسی می کنیم. هنگامی که واژه عتیقه را در لغت­نامه­هایی نظیر لغت­نامه دهخدا وارد می کنیم، با این تعریف روبرو می شویم: «عتیقه عبارتست از هر شی قدیمی و ارزشمند». معنای عرفی عتیقه نیز از معنای لغوی آن جدا نمی باشد. افراد عادی هم عتیقه را آن دسته از اشیایی می دانند که علیرغم قدیمی بودن بسیار با ارزش هستند. حال اینکه یک وسیله چه مقدار باید قدیمی باشد تا بتوان آن را عتیقه دانست، محل اختلاف است. بند سوم ماده واحده لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی، اشیایی را عتیقه می داند که بیش از صد سال از ساخت آنها گذشته باشد


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قانونگذار در تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش عتیقه ای را جرم می داند که از طریق حفاری غیر مجاز به دست آمده باشد. در نتیجه اگر عتیقه ای به شما ارث رسیده باشد و آن را به فروش برسانید، از آنجایی که قصد مجرمانه ندارید، مجرم نیز محسوب نمی شوید.


بهنام رحمانی فرد

باسلام از مواردی که هنگام بررسی عتیقه ارث رسیده بایستی به آن بپردازیم، جرم بودن یا نبودن خرید و فروش زیرخاکی می­باشد. در ابتدا بایستی به این نکته اشاره کنیم که برخی از افراد خرید و فروش عتیقه را شغل خود قرار می­دهند. قانونگذار این مورد را تنها در صورتی مجاز می داند که افراد مذکور، مجوزهای لازم را کسب کرده باشند. در همین راستا ماده هفدهم قانون راجع به حفظ آثار ملی عنوان می­کند: «کسانی که بخواهند تجارت اشیاء عتیقه را کسب خود قرار دهند باید از دولت تحصیل اجازه کرده باشند ...». همچنین برخی از افراد با حفاری­های غیر مجاز، عتیقه جاتی به دست می آورند که قانونگذار خرید و فروش این عتیقه جات را جرم دانسته است. تبصره 2 ماده 562 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به همین موضوع اشاره می­نماید


معراج رمضان پور

باسلام؛قانونگذاربه طورمطلق خریدوفروش اشیاء عتیقه رابه تجویزنص صریح ماده۵۶۲قانون مجازات اسلامی جرم انگاری نموده است؛که خریداروفروشنده علاوه برضبط اشیاء؛به حبس از۶ماه تا۳سال محکوم می شوند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، شاید همه تاکنون با افرادی روبرو شده باشیم که دارای کلکسیونی برای نگهداری عتیقه جات می‌باشند. در چنین مواردی اصولا اولین سوالی که برای همه ی افراد پیش می آید، آن است که با وجود اینکه عتیقه ها جز میراث فرهنگی یک جامعه محسوب می شوند، چگونه برخی از افراد می‌توانند به راحتی به خرید و فروش عتیقه بپردازند؟ آیا قانونگذار کشور ما برای حل این مشکل چاره ای نیندیشیده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قانونگذار برای اشیاء عتیقه و آنتیک، تعریف خاصی را مشخص کرده است و در صورتی که شی دارای ویژگی هایی که در قانون آمده است، باشد می توان خرید و فروش عتیقه را جرم تلقی کرد. اینکه یک وسیله چه مقدار باید قدیمی باشد تا بتوان آن را عتیقه دانست محل اختلاف است اما تبصره ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی، تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی بودن اشیا را به‌عهده سازمان میراث فرهنگی کشور گذاشته؛ بنابراین، نظر کارشناسان این سازمان برای محاکم و اداره‌های دولتی تعیین‌کننده است. قانونگذار میان کسانی که اتفاقی آثار باستانی را کشف می‌کنند و یا با اخذ مجوز دست به اقدام می زنند با کسانی که به طور عمد اقدام به حفاری با هدف خرید و فروش عتیقه می‌کنند، تفاوت قائل شده است، از طرف مستند به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها خرید و فروش عتیقه های موروثی جرم تلقی نمی شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام باتوجه به اینکه اموال و داراییهای باقیمانده از گذشتگان مبین هویت ملی آن قوم است لذا از منظر قانونی تحصیل غیر مجاز و فروش هویت عملی مخالف قانون و جرم انگاری میشود اما چنانچه در خانواده ای به دلیل اصالت و قدمت شی یااشیا قدینی نسل به نسل دست به دست شده باشد و بنا به هردلیلی تصمیم به فروش آن گرفته شده تنها در صورتی عمل مجرمانه نخواهدبود که در هنگام صدور گواهی حصر وراثت به عنوان ماترک موروث به مرجع صالح معرفی و اقدامات قانونی در خصوص آن لحاظ شده باشد


رضا صادقی

با سلام به طور کلی در قانون، جرمی تحت عنوان جرم فروش اشیا عتیقه موروثه وجود ندارد. به همین خاطر و با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات می توانیم بگوییم که فروش اشیا عتیقه موروثه جرم نیست.


آزاده حیدری

بر اساس ماده سوم «لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری‌های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی» صریح مقرر کرده که منظور از اشیای عتیقه اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. تبصره ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی، تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی بودن اشیا را به‌عهده سازمان میراث فرهنگی کشور گذاشته؛ بنابراین، نظر کارشناسان این سازمان برای محاکم و اداره‌های دولتی تعیین‌کننده است. موضوع واضحی که می‌توان از مفاد قانونی در رابطه با خرید و فروش عتیقه بدست آورد آن است که اصولا خرید و فروش هر کالایی مجاز است تا زمانی که قانون آن را نهی نکرده باشد. در خصوص اشیای عتیقه به ‌طور خاص، با قانون راجع به حفظ آثار ملی مواجه هستیم. ماده هفدهم این قانون بیان می‌کند: (کساني که بخواهند تجارت اشيای عتيقه را کسب خود قرار دهند، بايد از دولت کسب اجازه کرده باشند، همچنين خارج کردن آنها از مملکت به اجازه دولت بايد باشد.) جالب است بدانید که قانونگذار میان کسانی که اتفاقی آثار باستانی را کشف می‌کنند و کسانی که به طور عمد اقدام به حفاری با هدف خرید و فروش عتیقه می‌کنند، تفاوت قائل شده است. با استناد به ماده ۱۲ قانون حفظ آثار ملی: اگر فردی اتفاقی به چنین اشیایی دست یابد، باید سریع مراتب را به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهد. هر گاه مقامات مربوطه دولتي این اموال را قابل ثبت در فهرست آثار ملي دانستند، نصف آن اموال به کاشف واگذار شده يا قيمت عادله آن با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان به او داده مي‌شود و دولت اختيار دارد که نصف ديگر را هم ضبط يا بلاعوض به کاشف واگذار کند. همچنین اگر فرد از تقدیم اشیا به دولت خودداری کند، کل اشیای کشف شده به نفع دولت ضبط می‌شود.


شیرزاد افشاری

با سلام آنچه از مفاد و روح قانون‌گذار ایرانی استنباط می‌شود، این است که اصولا خرید و فروش هر کالایی مجاز است تا زمانی که قانون آن را نهی نکرده باشد. در خصوص اشیای عتیقه به ‌طور خاص، با قانون راجع به حفظ آثار ملی مواجه هستیم. ماده هفدهم این قانون بیان می‌کند: «کساني که بخواهند تجارت اشيای عتيقه را کسب خود قرار دهند، بايد از دولت کسب اجازه کرده باشند، همچنين خارج کردن آنها از مملکت به اجازه دولت بايد باشد.» از سوی دیگر، قانون‌گذار بین کشف اتفاقی آثار تاریخی و حفاری آن تفاوت قائل شده است. با توجه به قانون فوق، اگر فردی اتفاقی به چنین اشیایی دست یابد، باید سریع مراتب را به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهد. هر گاه مقامات مربوطه دولتي این اموال را قابل ثبت در فهرست آثار ملي دانستند، نصف آن اموال به کاشف واگذار شده يا قيمت عادله آن با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان به او داده مي‌شود و دولت اختيار دارد که نصف ديگر را هم ضبط يا بلاعوض به کاشف واگذار کند. همچنین اگر فرد از تقدیم اشیا به دولت خودداری کند، کل اشیای کشف شده به نفع دولت ضبط می‌شود. در مورد اشیاء عتیقه به ارث رسیده مواردی که ذکر شد صدق نمیکنه و صاحب عتیقه در فروش آن از محدودیتی برخودار نیست .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام آیا فروش عتیقه ارث رسیده قانونی است یا خیر، بایستی با معنای عتیقه آشنا شویم. در واقع در این قسمت به این سوال پاسخ خواهیم داد که عتیقه چیست؟ به همین خاطر ابتدا معنای این کلمه را در لغتنامه ها بررسی می کنیم. هنگامی که واژه عتیقه را در لغت­نامه­هایی نظیر لغت­نامه دهخدا وارد می کنیم، با این تعریف روبرو می شویم: «عتیقه عبارتست از هر شی قدیمی و ارزشمند». معنای عرفی عتیقه نیز از معنای لغوی آن جدا نمی باشد. افراد عادی هم عتیقه را آن دسته از اشیایی می دانند که علیرغم قدیمی بودن بسیار با ارزش هستند. حال اینکه یک وسیله چه مقدار باید قدیمی باشد تا بتوان آن را عتیقه دانست، محل اختلاف است. بند سوم ماده واحده لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی، اشیایی را عتیقه می داند که بیش از صد سال از ساخت آنها گذشته باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.