محاسبه دیه از روی رای دادگاه

محاسبه دیه از روی رای دادگاه

محاسبه دیه از روی رای دادگاه

جسم و جان انسان یکی از موارد مهم در دین اسلام است. در این دین و قوانین نوشته شده بر اساس آن، مجازات های مختلفی برای جلوگیری از تعرض انسان ها به جسم و جان یکدیگر در نظر گرفته شده است. یکی از مجازات های نقدی در همین راستا، دیه است. دیه در اصل مالی است که مجرم باید در قبال صدمه‌ای که به جسم و جان فرد آسیب دیده وارد کرده، بپردازد. نحوه محاسبه دیه و چگونگی دریافت آن در کشور ایران راهکارهای خاص خود را دارد. در ادامه مطلب به طور کامل به این مسئله خواهیم پرداخت. برای مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف دیه از زبان وکیل

پیش از این که به نحوه محاسبه دیه بپردازیم، باید بدانیم دیه چیست و در قانون به چه معناست! قانونگذار در ماده 17 قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« دیه اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود».

بنابراین مطابق با این تعریف باید گفت دیه مبلغ مشخصی است که مجرم باید در دو زمان به مجنی علیه یا اولیای دم وی بپردازد؛

 1. زمانی که به صورت غیر عمد به جسم و جان او آسیب رسانده است (مانند تصادف رانندگی)

 2. زمانی که به طور عمدی به جسم و جان او آسیب رسانده اما عواملی موجب می‌شود تا مجازات او از قصاص به دیه کاهش پیدا کند.

برای دریافت دیه به کجا مراجعه کنیم؟

مجنی علیه (کسی که به واسطه جرم واقع شده، متضرر شده است) در اولین مرحله باید به طرح دعوا یا شکایت بپردازد. در حال حاضر برای طرح دعوا یا شکایت باید دادخواست یا شکوائیه متناسب با موضوع مورد نظر تکمیل و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع قضایی صالح تقدیم شود.

پس از طرح دعوا و شکایت، مجنی علیه باید ادعای خود را اثبات کند. مطابق با ماده 454 قانون مجازات اسلامی "ادله اثبات دیه، علاوه بر قسامه، همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است". با این حساب مجنی علیه باید با سوگند، قسامه، قسم شاهدین و ... ادعای خود را ثابت کند.

در نهایت پس از اثبات ادعا، تمام مراحل محاسبه دیه و دریافت آن در همان مرجع صالح انجام خواهد شد. برای اطلاع از این که مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوای شما بر سر دریافت دیه کجاست، می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

 

محاسبه دیه

وکیل کاربلد برای مطالبه دیه

در حال حاضر قانون کشور ما به قدری پیچیده است که افراد عادی که هیچ آگاهی از قوانین ندارند، عملا نمی‌توانند از حق خود دفاع کنند. حال اگر دعوای مطرح شده بر سر مسائل مهمی مانند دریافت و محاسبه دیه باشد که این قضیه دشوارتر هم می‌شود.

به همین دلیل توصیه ما به اشخاصی که خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان در یک حادثه عمدی یا غیر عمدی دچار آسیب شده اند، و به دنبال دریافت دیه هستند، این است که از همان ابتدا وکالت پرونده خود را به یک وکیل کاربلد بسپارند.

کادر موسسه حقوقی وکلای تلفنی همگی از وکلای پایه یک دادگستری هستند. ایشان با توجه به این که در رشته حقوق تحصیل کرده و چندین سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارند، موفقیت پرونده دیه را تضمین خواهند کرد.

 

ارتباط در واتس اپ

وضعیت دیه در ماه های حرام

دیه در ماه های عادی نرخ مشخصی دارد. اما این نرخ در ماه های حرام دچار تغلیظ یا افزایش می‌شود. در نتیجه نحوه محاسبه دیه در ماه های حرام با ماه های عادی متفاوت خواهد بود. البته تفاوت در نحوه محاسبه دیه و تغلیظ آن در ماه های حرام دو شرط دارد آن هم این که؛

  1. وقوع جرم و فوت مجنی علیه هر دو در ماه حرام ( محرم، رجب، ذی‌حجه، ذی‌قعده) باشد.
  2. وقوع جرم باعث قتل نفس شود.  

حال تفاوتی ندارد جرم عمدی باشد یا غیر عمدی، مجنی علیه زن باشد یا مرد یا کودک در هر صورت تغلیظ دیه اتفاق می‌افتد. پس اگر مجرم مرتکب وقوع جرمی که مجازات پرداخت دیه دارد شده باشد، و این جرم با شرایط گفته شده در یکی از ماه های حرام اتفاق بیفتد، وی باید یک سوم بیش از دیه‌ی ماه های عادی به اولیای دم بپردازد.

 

وکیل برای محاسبه دیه

نحوه محاسبه دیه از رای دادگاه

اکنون پس از بررسی مسائل مهم در رابطه با دیه نوبت به نحوه محاسبه دیه می‌رسد. همانطور که گفته شد پس از طرح شکایت در دادگاه توسط مجنی علیه یا اولیای دم، به پرونده رسیدگی خواهد شد. در نهایت پس از اثبات جرم، مقام قضایی نوع و میزان خسارت را اعلام و حکم پرداخت دیه را صادر خواهد کرد.

مبلغ دیه کامل در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می‌شود. حال میزان پرداخت دیه متناسب با میزان خسارت وارده به مجنی علیه، و بر اساس مبلغ کل دیه اعلام شده محاسبه خواهد شد.

محاسبه دیه بر اساس مبلغ اعلام شده فرمول مخصوص دارد. برخی از وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی قادر به محاسبه دیه و اعلام مبلغ دقیق آن بر طبق فرمول موجود هستند. پس برای محاسبه مبلغ دقیق دیه می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی این موسسه استفاده نمایید.

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه از دولت 
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
نگارش شکوائیه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مجید قره داغی

بنده با ماشینی بار زده بودیم تصادف کرده یعنی سربالایی بود وماشین هم صفحه تمام کرده خلاصه ما مجبور به حل دادن ماشین شدیم که عقب عقب اومد مارو زیر گرفت ومتاسفانه صحنه تصادف را ازبین بردیم بعدا که کارشناس آورد م برای کروکی نظر داده صحنه سازیه یکنفر هم شاهد دارم حالا چه کار باید بکنم موندم دو دست ویک سر که هی بکوبم


منصور

سلام : در 11 محرم 1402 پسرم با موتور بدون گواهینامه از پشت به خودرویی برخورد کرده که مقصر را 50 پنجاه اعلام نمودند . میزان جراحات : 1 – دندان ها : 1-1 ) یکی از دندان های پیشین از بیخ افتاد . 1-2 ) دو عدد از دندان های کناری آن لق ومقداری از آنها شکست 2 – لب : لب بالا از پشت شکافت 3- بیضه ها : 3-1 ) بیضه ها از وسط شکافت برداشته که در ابتدا در اتاق عمل سرپایی شکافتگی پوست را بخیه کرده تا از خونریزی جلوگیری گردد 3-2) بعد از سونوگرافی مشخص شد که مایعات و آنزیم های موجود در دو بیضه قاطی شده است که بلافاصله اورولوژ ایشان را به اتاق عمل برده و هر دو بیضه را جراحی نمود . در پاسخ به سوال توانایی باروری پسرم اعلام نمود : درآینده مشخص می گردد که توانایی باروری را دارد یا خیر ما نمی توانیم الان پاسخ این سوال را بدهیم . ممنون می شوم میزان حدودی دیه را مشخص نمایید . با تشکر از لطف شما .


متقی راد

با سلام یکی از مهم‌ترین مجازات‌ها در قانون مجازات اسلامی، دیه است. مجازات دیه برای جرم‌های غیرعمدی که توسط فردی علیه جان، اعضای بدن یا منافع اعضای بدن فرد دیگری انجام شود، مشخص شده است. همچنین اگر فردی جرمی را به صورت عمدی انجام داده باشد و طبق قوانین کشور، شامل قصاص نشود، مجرم ملزم به پرداخت دیه خواهد بود. بنابراین طبق قانون و مقررات کشور و اسلام، اگر فردی به عمد یا غیر عمد موجب آسیب به جان و سلامت جسمی شخص دیگری شود، مجازات شده و باید جبران خسارت کند.


امانی

در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت نمایند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همه ما می دانیم که اقتضای عدالت در بعد همگانی آن این است که هیچ حقی پایمال و هیچ ضرری جبران نشده باقی نماند ، خواه این ضرر یک مساله کوچک و کم اهمیت باشد خواه یک مساله بزرگ و بغرنج . از طرفی باید دانست تنها می توان انتظار برآورده شدن ضرر هایی را داشت که ما از طریق کانال درست و صحیح ، پیگیر آن باشیم نه اینکه دست روی دست بگذاریم و ببینیم که در مورد ما یا حق از دست رفته مان چگونه تصمیم گیری می نمایند و در گام نخست برای اینکه بدانیم که وجود یک شکوائیه مناسب می تواند ما را تا حد زیادی رو به جلو سوق دهد . مطالبه دیه که یکی از حقوق از دست رفته آسیب دیدگان از حوادث هست نیز می بایست با استفاده از وکلای کارکشته جلو رفته و علاوه بر محکوم نمودن طرف حقوق مالی خود را نیز مطالبه نمائیم. باید دانست که دیه در هر حال حق محکوم له بوده و حتی در صورت عدم دسترسی به متهم یا متواری شدن وی می توان بهای آن را از بیت المال مطالبه نمود ؛ لذا برای استیفای کامل حقوق خود توصیه ما استفاده از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی می باشد.


نادیا ندائی

مطابق تعریف دیه می توان گفت شرایط تعیین دیه شامل دو مورد زیر است : اول در مورد جرایم عمدی است که به دلایلی منجر به قصاص نمی شوند . مانند حالتی که قتلی صورت گیرد و خانواده مقتول با قاتل توافق کنند و به جای قصاص ، مطالبه دیه نمایند . حالت دوم زمانی است که جرایم غیر عمدی ( شامل جرم شبه عمد و جرم خطای محض ) صورت گرفته باشد که در این صورت نیز مرتکب با پرداخت دیه مجازات می شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام جان افراد در شرع مقدس و به تبع آن د قانون مجازات اسلامی دارای حرمت بوده و هیچ کس حق ندارد به جان و بدن دیگری تعرض یا سوئ قصد کند لذا دیه یا خون بها از قوانین اسلام است و براساس تعاریف فقهی مال یا پولی است که به سبب کشتن یا نقص عضو به آسیب دیده یا بازماندگان تعلق خواهد گرفت در علم حقوق نیز کیفر نقدی که ازمجرم به نفع مجنی علیه یا قائم مقام گرفته میشود که لزوم صدور رای دادگاه اثبات مجنی علیه در بروز خسارت توسط مجرم و تعیین نوع و میزان آن براساس گزارش کارشناسی پزشک قانونی است و پرداخت آن در برخی از موارد که شرایط قصاص وجود نداشته یا مصالحه صورت گرفته براساس انواع آن دیه نفس ،دیه اعضا،دیه منافع محاسبه و مجرم ملزم به پرداخت خواهد شد


مجید شیخی

قانونگذار در ماده 17 قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« دیه اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود». بنابراین مطابق با این تعریف باید گفت دیه مبلغ مشخصی است که مجرم باید در دو زمان به مجنی علیه یا اولیای دم وی بپردازد؛  1. زمانی که به صورت غیر عمد به جسم و جان او آسیب رسانده است (مانند تصادف رانندگی)  2. زمانی که به طور عمدی به جسم و جان او آسیب رسانده اما عواملی موجب می‌شود تا مجازات او از قصاص به دیه کاهش پیدا کند.مجنی علیه (کسی که به واسطه جرم واقع شده، متضرر شده است) در اولین مرحله باید به طرح دعوا یا شکایت بپردازد. در حال حاضر برای طرح دعوا یا شکایت باید دادخواست یا شکوائیه متناسب با موضوع مورد نظر تکمیل و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع قضایی صالح تقدیم شود.


محدثه عابدی

با سلام دیه یکی از موضوعات مهم قانون مجازات اسلامی می باشد که در موارد جرایم عمدی و غیر عمدی به شاکی پرداخت می شود و مقدار دیه در جرایم توسط پزشکی قانونی تعیین می گردد و این نظریه نیز قابل اعتراض بوده که به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع می گردد و بعد از قطعیت نظریه در رای دادگاه قید می گردد که مشتکی عنه موظف به پرداخت آن به شاکی می باشد. که مقدار دیه ی قتل نفس در ماه حرام یک سوم افزایش می یابد.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب دیه، دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده‌است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود. میزان دیه از سوی شارع برای جنایت تعیین شده‌است.


مهدی مظفری اناری

با سلام دیه نهاد چند وجهی است که هم ماهیت جبران خسارت و‌هم مجازات گونه دارد. این مال معین در شرع مقدس اسلام برای صدمات غیرعمدی بر نفس، اعضا و منافع تعیین گردیده است و البته در مواردی که امکان قصاص در جرایم عمدی وجود ندارد نیز دیه قابل مطالبه است. مقدار دیه در صدر اسلام ۱۰۰ شتر یا ۲۰۰ گاو، ۱۰۰۰ دینار، ۱۰۰۰۰ درهم یا ۲۰۰ حله یمانی بوده است که هم اکنون رییس قوه قضاییه ابتدای هر سال مبتنی بر نظر مقام معظم رهبری تعیین و اعلام می گردد.


بشیر علی پاریاد

با سلام. تغلیظ دیه به این نحو است که هر گاه رفتار مرتکب و فوت مجنیٌ‌علیه هر دو در ماه‌ های حرام «محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه» یا در محدوده حرم مکه، واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیر عمدی باشد، علاوه بر دیه نفس، یک سوم دیه نیز افزوده می گردد سایر مکانها و زمانهای مقدس و متبرک مشمول حکم تغلیظ دیه نیست.


نادیا ندائی

عالی


بهنام رحمانی فرد

باسلام پیش از این که به نحوه محاسبه دیه بپردازیم، باید بدانیم دیه چیست و در قانون به چه معناست! قانونگذار در ماده 17 قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« دیه اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود». بنابراین مطابق با این تعریف باید گفت دیه مبلغ مشخصی است که مجرم باید در دو زمان به مجنی علیه یا اولیای دم وی بپردازد؛ 1. زمانی که به صورت غیر عمد به جسم و جان او آسیب رسانده است (مانند تصادف رانندگی) 2. زمانی که به طور عمدی به جسم و جان او آسیب رسانده اما عواملی موجب می‌شود تا مجازات او از قصاص به دیه کاهش پیدا کند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانونگذار در ماده 17 قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« دیه اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود». بنابراین مطابق با این تعریف باید گفت دیه مبلغ مشخصی است که مجرم باید در دو زمان به مجنی علیه یا اولیای دم وی بپردازد؛ 1. زمانی که به صورت غیر عمد به جسم و جان او آسیب رسانده است (مانند تصادف رانندگی) 2. زمانی که به طور عمدی به جسم و جان او آسیب رسانده اما عواملی موجب می‌شود تا مجازات او از قصاص به دیه کاهش پیدا کند


mohamad sheykhi

دیه در ماه های عادی نرخ مشخصی دارد. اما این نرخ در ماه های حرام دچار تغلیظ یا افزایش می‌شود. در نتیجه نحوه محاسبه دیه در ماه های حرام با ماه های عادی متفاوت خواهد بود. البته تفاوت در نحوه محاسبه دیه و تغلیظ آن در ماه های حرام دو شرط دارد آن هم این که؛ وقوع جرم و فوت مجنی علیه هر دو در ماه حرام ( محرم، رجب، ذی‌حجه، ذی‌قعده) باشد. وقوع جرم باعث قتل نفس شود. حال تفاوتی ندارد جرم عمدی باشد یا غیر عمدی، مجنی علیه زن باشد یا مرد یا کودک در هر صورت تغلیظ دیه اتفاق می‌افتد. پس اگر مجرم مرتکب وقوع جرمی که مجازات پرداخت دیه دارد شده باشد، و این جرم با شرایط گفته شده در یکی از ماه های حرام اتفاق بیفتد، وی باید یک سوم بیش از دیه‌ی ماه های عادی به اولیای دم بپردازد


کریم الهایی

سلام من تصادف کردم،دکترقانونی،برام دست راست شکسته ارش،زده،و6عدددندهام،شکسته،ارش،ودیسک شدید،ارش،لطفن راهنمایی،کنید،چقدردیه تعلق میگیره،


کیانوش حیدری

باسلام بنده سال ۹۸ دچار حادثه کارشدم وارسال ۱۴۰۰ نیمه دوم بنده رواخراج کردن ومن شکایت کردم الان رای دادگاه هم آمده به میزان چهار پنجم از یک پنجم دیه کامل وپنج ونیم درصد دیه کامل که مهلت دوسال هم گذشته وبیست روز دادگاه مهلت برای پرداخت داده که درحکم که داده بودند اسم اشتباه شده بود وبعد تعطیلات اصلاحیه خود دادگاه ب ام زد الان نزدیک ۳۲ روز از حکم میگذره وخبری نیست از کارفرما خواهشا راهنمایی کنید که باید چکار کنم باید برم دادگاه یا خوددادگاه ازشون میگیره ومیزان دیه چقد میشه وبا نرخ سال قبل حساب میشه یا امسال ممنون میشم ازتون


لیلاکبودی

سلام وقتتون بخیر.من تزریق چربی کردم بعلش عفدنت کردهیچ دکتری قادرنبودکه درمانم کنه.وقتی هم شکایت کردم پزشک قانونی ۵درصددیه کامل بهم تعلق گرفت دادسرا گفتن ۳۰درصد.ولی قاضی میگفتن ۹میلیون دیه بنده س.احساس میکنم اشنای دکتربود که شکایت کردم یعنی پارتی بازی شد.چونکه رفتارایشان بابنده خوب نبود ولی با دکترعالی بود.خواستم ببینم دیه بنده درست حساب شده.


محمد پهلوانی

در خصوص دیه


پرنسا

چنددرصد دیه پزشکی قانونی دراثر ضرب و شتم به حساب دولت واریز میشود؟ .حکم دادگاه کیفری ۱۰۲ چقدر تاثیر در ادامه روند پرونده دارد؟ باتشکر


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.