اعتبار معامله شخص ورشکسته

اعتبار معامله شخص ورشکسته

اعتبار معامله شخص ورشکسته

اعتبار معامله شخص ورشکسته

ورشکستگی چیست و ورشکسته کیست؟

در این مقاله سعی بر آن است تا در ارتباط با ورشکستگی و شخص ورشکسته مطالب و نکاتی مطرح شود، لذا در ابتدا به سراغ تعریف ورشکستگی و شخص ورشکسته می‌رویم. به نظر شما تعریف دقیق "ورشکستگی" چیست و به چه کسی می‌توان برچسب "ورشکسته" زد؟

اگر بخواهیم در یک خط کوتاه تعریفی برای این عبارت بیان کنیم باید بگوییم که ورشکستگی یعنی یک فرد یا یک شرکت تجاری و بازرگانی در پرداخت دیون، بدهی‌ها و تعهدات خود ناتوان شود. هرچند که ممکن است این شخص یا شرکت دارای املاک، مستغلات و دارایی‌هایی نیز باشد، اما به دلیل آنکه این دارایی‌ها در رهن می‌باشند، هم‌چنان توانایی انجام تعهدات از جانب ایشان وجود نداشته و به همین دلیل، "ورشکسته" به حساب خواهند آمد. به عبارت و با بیانی قانونی‌تر می‌توان مطابق با ماده 412 قانون تجارت صحبت کرد که گفته است : "ورشکستگی یک تاجر یا شرکت تجاری، به دلیل توقف در پرداخت بدهی‌ها رخ خواهد داد."

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

چگونگی استعلام ورشکستگی و ابطال معامله شخص ورشکسته

حال ممکن است شما قصد معامله و انعقاد قرارداد با شرکتی را داشته باشید و به این نتیجه برسید که نیاز به استعلام ورشکستگی خواهید داشت، زیرا اطلاعات کافی از آن در دسترس شما نیست. (البته لازم به ذکر است که قبل از معامله و شراکت با هر شرکتی، عقل حکم می‌کند که از وضعیت آن شرکت استعلام بگیرید.) در این موقعیت، ابتدا به ساکن باید مطمئن شوید که چنین شرکتی به طور قانونی به ثبت رسیده است یا خیر؟ آیا هم‌چنان پابرجا است یا قصد کلاهبرداری از شما را دارد؟ و سپس در مرحله بعدی می‌توانید با گرفتن مشاوره حقوقی آنلاین و استفاده از موسسه وکلای تلفنی  اطلاعات مرتبط با نحوه استعلام ورشکستگی را با سرعت بالا و بدون معطلی دریافت کنید.

حال در مراحل بعدی، اگر حکم ورشکستگی صادر شود، داستان جدیدی آغاز خواهد شد که متعاقبا بر روی شرکت ورشکسته، تاجر و قراردادها و معاملات او و طلبکاران اثرگذار خواهد بود. چه اثری؟ در گام اول، تمامی معاملات تاجر ورشکسته در تاریخ قبل از تاریخ توقف و از تاریخ توقف تا صدور حکم ورشکستگی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. مواد مختلفی در متون مرتبط با قانون تجارت در راستای این بحث با توضیحات کامل آورده شده است، تاجر ورشکسته باید از تاریخ توقف، تمام معاملاتی را که به زیان طلبکارانش است متوقف کند، زیرا به محض عدم توانایی در پرداخت بدهی و دیون، شخص ورشکسته در شرایطی قرار می‌گیرد که هرگونه اقدام حقوقی او مشکوک تلقی شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. دقیقا به همین دلیل است که این فاصله زمانی را تحت عنوان "دوران مشکوک" نام‌گذاری کرده‌اند. به همین دلیل است که قانون‌گذار معاملات ورشکسته را یا باطل و یا قابل ابطال تلقی می‌کند. در نتیجه برای این بازه زمانی نگران نباشید. اما به جهت داشتن اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره حقوقی استفاده نمایید.

 

ورشکستگی

چگونگی اعلام ورشکستگی

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در مبحث ورشکستگی، چگونگی اعلام ورشکستگی می‌باشد. آیا می‌دانستید که اعلام ورشکستگی یک شرکت به دادگاه باید به صورت دادخواست باشد؟ و به طور کلی می‌تواند توسط خود تاجر و مدیران شرکت‌ حقوقی ورشکسته و یا طلبکاران وی صورت پذیرد. البته یکی دیگر از اعلام‌کنندگان ورشکستگی می‌تواند دادستان یا به عبارت دیگر مدعی‌العموم باشد (اگر برایتان این سوال پیش آمده است که چرا دادستان؟ باید بگوییم زیرا ورشکستگی، تنها آسیب‌زننده به خود شخص ورشکسته نیست، بلکه ممکن است به دیگر تجار و شرکت‌ها هم آسیب زند، لذا در چنین مواقعی دادستان حق ورود به ماجرا و اعلام ورشکستگی به دادگاه و صدور حکم را خواهد داشت.)

پس از صدور حکم ورشکستگی شخصی به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شده و موظف است تا تمامی مسئولیت‌های مرتبط با تصفیه امور شرکت را بر عهده گیرد و بعد از آن شرکت ورشکسته یا همان تاجر ورشکسته حق انعقاد هیچ قراردادی را ندارد. در این مرحله پای وکیل ورشکستگی برای دفاع از حقوق شاکیان و متضررین به میان خواهد آمد. نقش وکیل بسیار پر رنگ می‌باشد. وکیل با تسلط کامل بر قوانین تجارت و مدنی، داشتن دانش حقوقی و دادن مشاوره‌های اصولی و تخصصی در گذر از روند تصفیه و به انتها رساندن دعاوی پیش آمده در کنار شما خواهد بود. مسیری را که نمی‌توانید به تنهایی و با اطمینان تا انتها طی نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ورود شخص ثالث به پرونده ورشکستگی

حال در بخش بعدی، قصد داریم در مورد ورود شخص یا اشخاص ثالث به پرونده ورشکستگی صحبت کنیم. تا به حال از اعتراض ثالث به حکم ورشکستگی چیزی به گوشتان خورده است؟ در مقررات مربوط به آئین دادرسی مدنی، مبحثی با نام "اعتراض ثالث" وجود دارد که از سوی اشخاص خارج پرونده نسبت به رای دادگاه مطرح می‌گردد. ماده 417 قانون آئین دادرسی مقرر کرده است که "اگر در خصوص یک دعوا، رایی صادر شود که به حقوق یک شخص ثالث خلل وارد شود و آن شخص یا نماینده او در دادرسی منتهی به رای به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می‌تواند نسبت به رای اعتراض نماید."  حال در چنین وضعیتی دو حالت کلی برای شخص ثالث پیش خواهد آمد. اول آنکه به طور کلی قبول ندارد که آن شخص ورشکست شده و ادعا دارد که شخص ورشکسته توانایی پرداخت دیون و بدهی‌های خود را دارد. دو آنکه ورشکستگی شخص را قبول دارد اما تاریخ اعلام شده توسط دادگاه به عنوان تاریخ ورشکستگی را به رسمیت نمی‌شناسد.

در حالت اول، باید ضمن طرح دادخواست اعتراض ثالث ، اظهارات خود را مبنی بر دارایی‌های تاجر مطرح نماید. سپس دادگاه این اظهارات را بررسی کرده و نهایتا رای را صادر خواهد کرد.

در حالت دوم، شخص ثالث در طرح دادخواست خود نسبت به تاریخ توقف اعتراض خواهد کرد و دادگاه اسناد و مدارک او را بررسی می‌کند و در صورتیکه که این بررسی موفقیت‌آمیز باشد تاریخ توقف تغییر کرده و اصلاح خواهد شد. حال اینکه اعتراض به تاریخ توقف چه تاثیری بر روند پرونده خواهد داشت، به پاراگراف‌های بالاتر برمی‌گردد که اشاره به باطل یا قابل ابطال شدن قراردادهای منعقد شده در دوران مشکوک شد. لذا این اعتراض می‌تواند روند پرونده را به طور کلی تغییر دهد. در صورت نیاز، موسسه وکلای تلفنی می‌تواند در کنار شما باشد تا به سوالات و ابهامات شما در این فضا به صورت مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی انلاین و رایگان  پاسخ دهد.

 

مشاوره حقوقی نگارش قرارداد 
مشاوره حقوقی اجرای احکام
مشاوره حقوقی اوراق تجاری 
اعسار از پرداخت محکوم به 
درباره ما 

سوالات متداول

در قانون به چه کسی ورشکسته گفته می‌شود؟

ورشکستگی یعنی یک فرد یا یک شرکت تجاری و بازرگانی در پرداخت دیون، بدهی‌ها و تعهدات خود ناتوان شود.

سریع‌ترین حالت برای اعلام ورشکستگی کدام حالت است؟

مشورت با یک وکیل متبحر و با تجربه در این زمینه سریعترین راه برای اعلام ورشکستگی می باشد.

شخص ثالث در یک پرونده ورشکستگی چه جایگاهی دارد؟

ماده 417 قانون آئین دادرسی مقرر کرده است که "اگر در خصوص یک دعوا، رایی صادر شود که به حقوق یک شخص ثالث خلل وارد شود و آن شخص یا نماینده او در دادرسی منتهی به رای به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می‌تواند نسبت به رای اعتراض نماید."

چه ساعتی از شبانه روز می توانم با وکیل ورشکستگی صحبت کنم؟

در هر ساعت از شبانه روز می توانید از خدمات موسسه وکلای تلفنی استفاده نمایید.


سوالات متداول

نظرات

راضیه دهقان

سلام وقت بخیر در حوزه معاملات باید عرض کنم خدمتتان که کاملا یک بحث تخصصی میباشد و هر فردی که بدون اطلاعات بخواهد معامله را انجام بدهد قطعا ضرر خواهد کرد و برای اینکه بخواهید با اطلاعات کافی و با مهارت در جلسه حاضر شوید میتوانید با وکلای متخصص و مجرب وکیل تلفنی مشاوره داشته باشید و بعد معامله خود را منعقد کنید


Mohamad sheykhi

یکی از مندرجات حکم ورشکستگی، تاریخ توقف است و دادگاه موظف است ضمن صدور حکم ورشکستگی، تاریخ توقف را نیز تعیین کند. تاریخ توقف ممکن است همزمان با صدور حکم ورشکستگی یا مدت ها پیش از آن باشد. از زمان وقوع توقف تا زمان صدور حکم ورشکستگی را دوره توقف می نامند. یکی از موضوعات قابل بحث در خصوص آثار توقف و ورشکستگی، اعتبار معاملات تاجر ورشکسته در دوارن توقف، پیش از آن و پس از صدور حکم ورشکستگی است. اعتبار معاملات تاجر ورشکسته قبل از توقف اعتبار معاملات تاجر ورشکسته پس از تاریخ توقف و بعد از صدور حکم ورشکستگی اعتبار معاملات تاجر ورشکسته بعد از صدور حکم ورشکستگی اعتبار قرارداد اجاره تاجر ورشکسته پس از صدور حکم ورشکستگی اعتبار معاملات تاجر ورشکسته قبل از توقف وضعیت حقوقی معاملات تاجر ورشکسته در دوران پیش از توقف اصولا تابع قواعد عمومی قراردادها است. به عبارت دیگر اگر شرایط صحت معاملات در این قراردادها وجود داشته باشد، قرارداد صحیح و الا حسب مورد باطل یا غیر نافذ است. حکم مذکور در فوق با دو استثنا مواجه شده است و قانون گذار در یک مورد معامله تاجر را باطل و در مورد دیگر قابل فسخ می داند. طبق ماده 426 قانون تجارت، اگر در محکمه ثابت شود که معامله به طور صوری یا مسبوق به تبانی بوده است، آن معامله خود به خود باطل است و عین و منافع مالی که ‌موضوع معامله بوده مسترد و طرف معامله اگر طلبکار شود جزو غرما حصه خواهد برد. منتقل الیه در چنین معامله ای ملزم به استرداد مالی است که از تاجر گرفته است و اگر مالی به تاجر داده باشد می تواند برای وصول آن در صف غرما داخل شود. البته این حکم را نمی توان از مقررات خاص ورشکستگی به معنای دقیق کلمه دانست؛ چرا که معامله صوری همواره محکوم به بطلان است و این امر اختصاص به قواعد ورشکستگی ندارد. برابر ماده 424 قانون تجارت، هر گاه در نتیجه اقامه دعوا از طرف مدیر تصفیه یا طلبکاری بر اشخاصی که با تاجر طرف معامله بوده یا بر قائم ‌مقام قانونی آنها ثابت ‌شود تاجر متوقف قبل از تاریخ توقف خود برای فرار از ادای دین یا برای اضرار به طلبکارها معامله ای نموده که متضمن ضرری بیش از ربع قیمت ‌حین ‌المعامله بوده است، آن معامله قابل فسخ است؛ مگر اینکه طرف معامله قبل از صدور حکم فسخ تفاوت قیمت را بپردازد. با توجه به مفاد ماده اخیر الذکر احراز هر چهار شرط مذکور در متن ماده برای قابل فسخ بودن معامله الزامی است: 1-معامله پیش از تاریخ توقف واقع شده باشد؛ 2-معامله به قصد اضرار به طلبکاران و فرار از تادیه دیون واقع شده باشد؛ 3-معامله متضمن ضرری بیش از یک چهارم قیمت زمان معامله باشد؛ 4-طرف معامله تا پیش از صدور حکم مبنی بر تنفیذ فسخ معامله، تفاوت قیمت را نپردازد. دعوای طلبکاران راجع به فسخ این معامله تا دو سال پس از تاریخ انعقاد معامله قابل استماع است. فسخ معامله تاجر ورشکسته طبق شرایط ماده 424 قانون تجارت، مستلزم صدور حکم از دادگاه صالح است و تا پیش از صدور چنین حکمی معامله به قوت خود باقی است. دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی صلاحیت رسیدگی به این دعوا را دارد. پس از قطعیت حکم دادگاه راجع به فسخ معامله، مال موضوع معامله عینا به مدیر تصفیه یا اداره تصفیه امور ورشکستگی تسلیم خواهد شد و قیمت حین المعامله آن نیز از محل دارایی تاجر به خریدار پرداخت می شود. اگر عین مال موضوع معامله در اختیار خریدار نباشد، تفاوت قیمت را خواهد پرداخت.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ هدف از تشکیل هر نوع شرکتی از سوی افراد حقوقی و انجام هر نوع فعالیت کاری از سوی افراد حقیقی کسب سود و درآمد بیشتر می باشد مگر در مواقعی که شخص صراحتا اعلام می دارد در پی تجارت و کسب سود نیست، از طرفی گاهی اوقات شرایطی در زندگی برای تاجران حقیقی یا حقوقی پیش می آید که ایشان از پرداخت دیون و بدهی های خود باز می می مانند، حوادثی که هم می تواند قهریه باشد مانند سیلاب و غرق شدن کشتی یا زلزله یا آتش سوزی و یا می تواند ناشی از عدم توانایی خود افراد صورت بگیرد. هرچند که این باور همیشه برای انسان های موفق وجود دارد که اگر پیش از شروع هر کاری با مشورت با انسان های آگاه و اهل فن مشورت کرده و بعد از آن اقدام می کردند شرایط به گونه ای دگر رقم می خورد ، باری از زمانی که افراد قادر به پرداخت دیون و بدهکاری خود نباشند شرایطی به نام ورشکستگی محقق خواهد شد که دو عنصر اصلی آن تاجر بودن شخص و توقف از پرداخت دیون می باشد . فلسفه صدور ورشکستگی را حمایت از طلبکاران ورشکسته می دانند و به همین دلیل است که بعد از تاریخ توقف، تهاتر در اموال تاجر ورشکسته رخ نمی دهد چون در این صورت ممکن است که یک طلبکار کل طلب خود را با او تصفیه کندو برای دیگران چیزی باقی نمایند و این امر خلاف عدالت بین ایشان خواهد بود. بر اساس قانون سه گروه از افراد امکان تقاضای ورشکستگی را داند ؛ دادستان بعنوان مدعی العموم جامعه، طلبکاران و خود تاجر ورشکسته . فرایند بررسی اموال و دارایی شخص ورشکسته بسیار مهم بوده و برای طلبکاران حیاتی می باشد پس باید گام به گام مراحل آن را با آگاهی طی نمایند، از زمان تعیین مدیر تصفیه گرفته تا فرایند بررسی دارایی های به جا مانده از ورشکسته و صدور تصمیم نهایی ؛لذا با تماس با موسسه وکیل تلفنی و اخذ اطلاعات لازم با خیال راحت در این امور گام بردارید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ورشکستگی یعنی یک فرد یا یک شرکت تجاری و بازرگانی در پرداخت دیون، بدهی‌ها و تعهدات خود ناتوان شود. هرچند که ممکن است این شخص یا شرکت دارای املاک، مستغلات و دارایی‌هایی نیز باشد، اما به دلیل آنکه این دارایی‌ها در رهن می‌باشند، هم‌چنان توانایی انجام تعهدات از جانب ایشان وجود نداشته و به همین دلیل، "ورشکسته" به حساب خواهند آمد. به عبارت و با بیانی قانونی‌تر می‌توان مطابق با ماده 412 قانون تجارت صحبت کرد که گفته است : "ورشکستگی یک تاجر یا شرکت تجاری، به دلیل توقف در پرداخت بدهی‌ها رخ خواهد داد."


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.