وکالت برای دعاوی تغییر کاربری شهرداری علیه مالکین

وکالت برای دعاوی تغییر کاربری شهرداری علیه مالکین

وکالت برای دعاوی تغییر کاربری شهرداری علیه مالکین

دعاوی تغییر کاربری از آن دسته از دعاوی حقوقی محسوب می شوند که پیروزی در پرونده های مربوط به آن بسیار دشوار است. در واقع بر اساس ماده ۳۰ قانون مدنی، مالک می تواند هرگونه دخل و تصرفی در ملک خود انجام دهد. تغییر کاربری نیز یکی از این دخل و تصرفات می باشد اما آیا این دخل و تصرف بدون محدودیت است؟ قسمت آخر ماده ۳۰ قانون مدنی نکته دیگری را نیز بیان می کند. در واقع این قسمت می گوید، اگر قانون، دخل و تصرفی را استثنا کرده باشد، مالک نمی تواند آن را انجام دهد. در واقع قانونگذار، تغییر کاربری را استثنایی بر حق دخل و تصرف مالک قرار داده است. به همین خاطر ضروری است که به طور تفصیلی با دعاوی تغییر کاربری بیشتر آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی، همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از تغییر کاربری چیست؟

اولین گام برای پرداختن به موضوع تغییر کاربری، آشنایی با مفهوم این عبارت می باشد. به رسم همیشه ابتدا به سراغ معنای لغوی تغییر کاربری خواهیم رفت. در واقع هنگامی که بحث معنای لغوی این اصطلاح به میان می آید، تعاریفی نظیر عوض کردن نوع استفاده به ذهن خطور می کند اما آیا معنای حقوقی تغییر کاربری با معنای لغوی آن یکسان است؟ پاسخ این سوال قطعاً مثبت می باشد. در واقع قانونگذار برای جلوگیری از هرج و مرج در این زمینه، قوانینی را برای احداث اراضی وضع کرده است. در این قوانین مالک ابتدا بایستی کاربری اراضی خود را مشخص کند. از جمله این کاربری ها می توان به کاربری مسکونی، کاربری تجاری، کاربری اداری و غیره اشاره داشت. حال اگر فردی بخواهد نوع استفاده ای که هنگام احداث اراضی خود تعیین کرده است را عوض کند، بحث تغییر کاربری به میان می آید.

 

مجازات تغییر کاربری

یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد متقاضی مشاوره حقوقی از ما می پرسند، این است که آیا تغییر دادن کاربری جرم است؟ در پاسخ به این سوال بایستی به ماده ۴ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مراجعه نمود. بر اساس این ماده در صورتی که تغییر کاربری، بدون مجوز از کمیسیون های مربوطه انجام گیرد، جرم محسوب می شود. همچنین مجازات تغییر دادن کاربری از قرار ذیل است:

  • قلع و قمع بنا.
  • پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ ها با قیمت روز کاربری جدید مورد نظر متخلف.

همچنین در صورت تکرار، مجازات تغییر دادن کاربری حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه خواهد بود. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی با یک وکیل تغییر کاربری در ارتباط باشید.

 

 

 

تغییر کابری

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده تغییر کاربری

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی تغییر کاربری امری تخصصی و دشوار است. اگر بحث جرم تغییر دادن کاربری به میان آید، دادگاه کیفری صالح به رسیدگی می باشد. البته در صورتی که افراد بخواهند کاربری اراضی خود که محدوده شهرک و شهرها واقع شده اند را تغییر دهند، بایستی به کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مراجعه کنند. همچنین در صورتی که اراضی متقاضی در خارج از شهر و شهرک ها باشد و مشمول طرح هادی شود، بایستی درخواست تغییر دادن کاربری از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گیرد. به علاوه در صورتی که اراضی، واقع در خارج از شهر و شهرک ها باشد و مشمول طرح هادی نشود، کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها صالح به رسیدگی می باشد.

 

وظایف قانونی شهرداری در خصوص تغییر کاربری توسط مالکین

یکی دیگه از سوالاتی که مطرح می شود، این است که وظایف شهرداری ها در تغییر دادن کاربری چیست؟ به طور کلی با استناد به تبصره 1 ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری، شهرداری ها توانایی تغییر کاربری اراضی را ندارند. همچنین همانطور که گفته شد، این وظیفه بر عهده کمیسیون ماده 5 قرار گرفته است. در نتیجه تنها وظیفه شهرداری ها پیشنهاد تغییر دادن کاربری می باشد و قانونگذار تصمیم گیری در مورد تغییر دادن کاربری را بر عهده کمیسیون ماده 5 قرار داده است.

 

 

وکیل ملکی کیست؟
حق الوکاله وکیل 
تغییر کاربری اراضی 
مشاوره حقوقی ملکی
درباره ما 

 

وکیل کاربلد برای دعاوی تغییر کاربری شهرداری علیه مالکین

همانطور که می دانید تغییر کاربری بدون دریافت مجوز، جرم محسوب می شود. در نتیجه شهرداری ها موظف هستند که موارد تغییر دادن کاربری غیرمجاز را شناسایی و آن را پیگیری کنند. همچنین از آنجایی که دعاوی مربوط به تغییر دادن کاربری یکی از پیچیده ترین و دشوارترین دعاوی حقوقی به حساب می آید، مشاوره با یک وکیل تغییر کاربری به شما پیشنهاد می شود. وکیل مذکور که بر تمامی قوانین و مقررات تغییر دادن کاربری مسلط است به شما کمک می کند تا در اینگونه پرونده ها پیروز شوید. شما می توانید برای مشاوره با یک وکیل مجرب از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

مجازات تغییر کاربری

 

حق الوکاله وکیل برای دعاوی تغییر کاربری

همانطور که دیدیم مشاوره با یک وکیل تغییر کاربری بسیار مهم است اما هزینه حق الوکاله وکیل برای رسیدگی به دعاوی تغییر دادن کاربری چقدر است؟ در ابتدا بایستی بگوییم توافق وکیل و موکل برای تعیین حق الوکاله وکیل باید مورد توجه قرار بگیرد. در صورتی که این توافق وجود نداشت از آنجایی که دعاوی مربوط به تغییر دادن کاربری اراضی یک نوع دعوای ملکی محسوب می شوند، حق الوکاله وکیل بر اساس تعرفه تعیین شده محاسبه خواهد شد. شما می توانید برای اطلاع از این تعرفه ها و همچنین مشاوره با یک وکیل مجرب با ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.