مزایا و معایب دادگاه مجازی

مزایا و معایب دادگاه مجازی

مزایا و معایب دادگاه مجازی

با ورود اینترنت به تمامی عرصه‌های زندگی انسان‌ها و همینطور پیشرفت بیشتر تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های ارتباطی پیشرفته‌تر، برگزاری جلسات آنلاین و غیر حضوری به سیستم قضایی ایران نیز راه پیدا کرده و مسئولان سعی دارند از تمام پتانسیل‌های مثبت این تکنولوژی در امر قضاوت نیز استفاده کنند.

اولین قدم‌های مربوط به دادگاه‌های مجازی در راستای کاهش حجم پرونده‌های در دست بررسی و کاهش هزینه‌های جاری سیستم دادگستری برداشته شد ولی همانند هر سیستم دیگری، این تغییرات نیز خالی از اشکال نبودند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب تشکیل دادگاه به صورت مجازی می‌پردازیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از دادگاه مجازی چیست؟

پس از مراجعه به مراجع قضایی برای حل و فصل یک مشکل و شکایت مطرح شده، زمانی برای جلسه شما تعیین می‌گردد و انجام این کار همانند روال سابق است. تنها تفاوتی که دادگاه مجازی با دادگاه حضوری دارد، نحوه برگزاری آن است. پس از تعیین وقت برای شما، در زمان مشخص شده از طریق یک سیستم کامپیوتری و اتصال اینترنت، به جلسه آنلاین دادگاه متصل می‌شوید و همانند یک دادگاه حضوری، مراحل حل پرونده را پیگیری می‌کنید. البته در زمینه مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان هم امکان این وجود دارد که به صورت غیرحضوری شرکت کنید.

در این جلسه، همانند دادگاه‌های حضوری، تمامی شخصیت‌های لازم برای بررسی پرونده - از جمله قاضی، بازپرس، منشی، وکیل و افراد طرف حساب پرونده حضور دارند. همانطور که مشاهده می‌کنید هیچ تفاوتی در مجازی بودن یا نبودن یک دادگاه وجود ندارد و در دادگاه‌های مجازی صرفا از مزایای سیستم‌های آنلاین، مانند از رفت و آمد اضافه و همینطور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا، استفاده می‌شود. البته قابل ذکر است که امکان برگزاری دادگاه برای تمام جلسات وجود نداشته و بسته به نظر کارشناسان دادگستری دارد.

 

دادگاه مجازی ایران و مزایای آن

هدف راه اندازی دادگاه مجازی

تحول در سیستم قضایی جز با استفاده از فناوری‌های جدید امکان پذیر نیست و با ایجاد سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی، خدمات ارائه شده به مردم به روز تر شده و انجام امور مردم راحت‌تر می‌شود. با ایجاد این تغییرات در سیستم قدیمی، اعتماد مردم به نظام قضایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

با استفاده از دادگاه‌های مجازی، عدالت با سرعت بیشتری اجرا شده و همگان از سراسر کشور به این سیستم دسترسی خواهند داشت. همچنین با اجرایی شدن طرح نوبت دهی غیر حضوری نیز، بسیاری از رفت و آمدهای غیر ضروری حذف شده و نظم بیشتری بر فضای کار قوه قضاییه حاکم شده است.

مزایای دادگاه مجازی

یکی از اولین مزایای برگزاری دادگاه مجازی این است که می‌توان حتی بدون حضور در همان شهر هم در جلسه دادرسی شرکت کرد. این موضوع به خصوص بعد از همه گیری بیماری کرونا، اهمیت بسیاری پیدا کرد زیرا افراد زیادی هستند که در حال حاضر دوست ندارند در مکان‌های شلوغ حضور پیدا کنند. علاوه بر این باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. این کاهش هزینه هم برای سیستم قضایی بوده و هم برای اشخاص و وکلا، اما تا زمانی که این مدل دادگاه‌ها به طور کامل جا بیفتند، فاصله زیادی وجود دارد.

 

دادگاه مجازی

معایب دادگاه مجازی در ایران

یکی از معایب برگزاری دادگاه مجازی در ایران این است که این نوع دادگاه برای هر پرونده‌ای انجام نمی‌شود. بنابراین بسیاری از پرونده‌ها امکان رسیدگی از طریق فضای مجازی را ندارند. از طرفی یکی دیگر از معایب و مشکلاتی که دادگاه‌های مجازی ایجاد کردند این است که بسیاری از دفاتر الکترونیک از پذیرش برخی خواسته‌ها جلوگیری می‌کنند. بنابراین هزینه بیشتر و مازادی روی دست افراد باقی می‌ماند.

از طرفی برای تسریع روند، این سامانه الکترونیکی دادخواست‌های پرکاربرد را در یک فرمت خاص در سایت قرار داد. احتمال دارد تصور کنید که این موضوع مشکل را کمتر کرد اما کاملا برعکس این موضوع رخ داد زیرا بسیاری از درخواست‌ها خارج از فرمت بودند. بنابراین تعداد بسیاری زیادی از افراد نتوانستد درخواست‌های خود را ثبت کنند. با این حال در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

چالش های پیش روی دادگاه مجازی در ایران چیست؟

دادگاه‌های مجازی مزایای بسیاری دارند، به خصوص بعد از شیوع کرونا که اغلب کارها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. با این حال چالش‌های بسیاری هم پیش روی این نوع دادگاه وجود دارد؛ از جمله اینکه برخی اوقات امکان دسترسی به سامانه برای شرکت در جلسات به صورت موقت قطع می‌شود. این موضوع به خصوص در زمان‌هایی که یک جلسه حساس در حال برگزاری باشد می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

مساله بعدی این است که خود اینترنت به صورت موقت قطع شده یا سرعت بسیار کمی داشته باشد. البته توصیه می‌شود که قبل از حضور در چنین جلساتی از کیفیت اینترنت و آنتن دهی مطمئن شوید. با این حال اگر اینترنت شما در بین جلسه قطع شد نگران نباشید می‌توانید این موضوع را بعدا پیگیری کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

نحوه برگزاری دادگاه مجازی

برگزاری دادگاه مجازی به این صورت است که شما بدون حضور فیزیکی می‌توانید در جلسه دادگاه شرکت کنید. به این منظور پیامکی از سوی قوه قضاییه برای شما ارسال می‌شود که در آن مشخصات جلسه دادگاه نمایش داده می‌شود. در داخل پیامک مشخصات فردی، ساعت و موضوع جلسه ذکر می‌شود. داخل پیام لینکی وجود داشته که باید طی 24 ساعت بعد از دریافت پیامک به آن وارد شوید و نحوه حضور خودتان را اعلام کنید.

این لینک مرتبط با قوه قضاییه بوده و با کد ملی امکان وارد شدن به سایت را خواهید داشت. هنگامی که وارد سایت شده، به بخش اعلام حضور می‌روید. در اینجا باید نحوه حضور خود در جلسه را مشخص کنید که شامل سه حالت مختلف است:

  • حضور در محل جلسه
  • شرکت در جلسه به صورت ویدیو کنفرانس
  • عدم امکان شرکت در جلسه

اگر گزینه حضور در جلسه به صورت ویدیو کنفرانس را انتخاب کنید، به صفحه‌ای راهنمایی می‌شوید که در آن باید هزینه جلسه را آنلاین را پرداخت کنید. این کار باعث می‌شود تا فرآیند دادرسی سریع‌تر شده و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند. البته در نظر داشته باشید که برای شرکت در جلسات دادگاه مجازی تلفن همراه شما باید اندروید بالاتر از 7 داشته باشد. اگر هم قصد دارید از سیستم کامپیوتر استفاده کنید باید مرورگر کروم نسخه بالاتر از 60 را نصب کرده باشید.

دادگاه‌های مجازی در حال حاضر با موضوعات مدنی، کیفری، خانواده و تجاری برگزار می‌شود. این دادگاه‌ها در یک یا دو جلسه تشکیل شده و در آن یک نفر قاضی صوری و دو نفر وکیل دادگستری حضور خواهند داشت. برای راهنمایی در زمینه مشاوره حقوقی می‌توانید با یک وکیل باتجربه صحبت کنید.

 

 

متن اعتراض رای دادگاه 
معرفی شاهد برای دادگاه 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مهدی مظفری اناری

با سلام دادگاه مجازی در اثر پیشرفت های دانش و‌ فناوری اطلاعات حاصل گردیده است. در این دادگاه ها اشخاص مختلف پرونده دارای حساب کاربری بوده و در وقت مقرر وارد سامانه و اتاق جلسات می شوند. این امر موجب گردیده است اشخاص از اقصی نقاط کشور بتوانند بدون صرف هزینه ‌و وقت در جلسات دادگاه شرکت کنند


بهنام رحمانی فرد

باسلام یکی از معایب برگزاری دادگاه مجازی در ایران این است که این نوع دادگاه برای هر پرونده‌ای انجام نمی‌شود. بنابراین بسیاری از پرونده‌ها امکان رسیدگی از طریق فضای مجازی را ندارند. از طرفی یکی دیگر از معایب و مشکلاتی که دادگاه‌های مجازی ایجاد کردند این است که بسیاری از دفاتر الکترونیک از پذیرش برخی خواسته‌ها جلوگیری می‌کنند. بنابراین هزینه بیشتر و مازادی روی دست افراد باقی می‌ماند. از طرفی برای تسریع روند، این سامانه الکترونیکی دادخواست‌های پرکاربرد را در یک فرمت خاص در سایت قرار داد. احتمال دارد تصور کنید که این موضوع مشکل را کمتر کرد اما کاملا برعکس این موضوع رخ داد زیرا بسیاری از درخواست‌ها خارج از فرمت بودند


mohamadi

با سپاس و عرض احترام خدمت شما در بسیاری موارد بعد مسافت و دوری راه و هزینه های گزاف رفت آمدهای بین شهری باعث میشود پرونده ها یا نیمه کاره رها شود یا فرد از ابتدا به دنبال احقاق حق خویش نرود اما برگزاری دادگاه به صورت مجازی در کنار اشکالات جزئی که میتواند داشته باشد و مشکلات زیرساختی که آن هم در صورت تلاش و پیگیری کامل قابل حل است، مزیت های فراوانی دارد و خیلی از معضلات موجود را برطرف میکند به عقیده بنده این امر نیازمند پیگیری بیشتری است و در صورت پیاده سازی در سطح گسترده بسیار هم‌مورد توجه قرار خواهد گرفت


فاطمه عمادی

با سلام از مزایای رسیدگی قضایی بصورت مجازی میتوان رفع اطاله دادرسی، افزایش دقت، جلوگیری از سردرگمی اشخاص و پیگیری پرونده‌ها، جلوگیری از طرح دعاوی تکراری، پیشگیری از وقوع جرم، تسریع در امور جاری محاکم، امنیت قضایی و اداری، کاهش هزینه‌های سیستم قضایی، افزایش سرعت انجام کارها و انسجام در مجموعه سیستم اطلاعات قضایی را شمرد اما مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از معایب دادرسی الکترونیک است که ممکن است موجب تضییع حق افراد جامعه به صورت جبران‌ناپذیر گردد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما ورود اینترنت به تمامی عرصه‌های زندگی انسان‌ها و همینطور پیشرفت بیشتر تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های ارتباطی پیشرفته‌تر، برگزاری جلسات آنلاین و غیر حضوری به سیستم قضایی ایران نیز راه پیدا کرده و مسئولان سعی دارند از تمام پتانسیل‌های مثبت این تکنولوژی در امر قضاوت نیز استفاده کنند. اولین قدم‌های مربوط به دادگاه‌های مجازی در راستای کاهش حجم پرونده‌های در دست بررسی و کاهش هزینه‌های جاری سیستم دادگستری برداشته شد ولی همانند هر سیستم دیگری، این تغییرات نیز خالی از اشکال نبودند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب تشکیل دادگاه به صورت مجازی می‌پردازیم


مجید پریدست فومنی

باسلام از آنجاییکه تکنولوژی برای هرچه بهتر زیست نمودن نوع بشر در تلاش است لذا در تمام عرصه ها امکان استفاده از آن در حال فراهم شدن است از مزایا جلسات آنلاین رسیدگی وبرترین آنها میتوان به عدم حضور در مکان استرس آور محکمه اشاره نمود که عدم استرس و وحشت از محیط برای متهم توان دفاع را افزایش خواهد داد اما برترین عیب نیز قطعی شبکه است


مجید شیخی

یکی از اولین مزایای برگزاری دادگاه مجازی این است که می‌توان حتی بدون حضور در همان شهر هم در جلسه دادرسی شرکت کرد. این موضوع به خصوص بعد از همه گیری بیماری کرونا، اهمیت بسیاری پیدا کرد زیرا افراد زیادی هستند که در حال حاضر دوست ندارند در مکان‌های شلوغ حضور پیدا کنند. علاوه بر این باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. این کاهش هزینه هم برای سیستم قضایی بوده و هم برای اشخاص و وکلا، اما تا زمانی که این مدل دادگاه‌ها به طور کامل جا بیفتند، فاصله زیادی وجود دارد.یکی از معایب برگزاری دادگاه مجازی در ایران این است که این نوع دادگاه برای هر پرونده‌ای انجام نمی‌شود. بنابراین بسیاری از پرونده‌ها امکان رسیدگی از طریق فضای مجازی را ندارند. از طرفی یکی دیگر از معایب و مشکلاتی که دادگاه‌های مجازی ایجاد کردند این است که بسیاری از دفاتر الکترونیک از پذیرش برخی خواسته‌ها جلوگیری می‌کنند. بنابراین هزینه بیشتر و مازادی روی دست افراد باقی می‌ماند


mohamad sheykhi

یکی از اولین مزایای برگزاری دادگاه مجازی این است که می‌توان حتی بدون حضور در همان شهر هم در جلسه دادرسی شرکت کرد. این موضوع به خصوص بعد از همه گیری بیماری کرونا، اهمیت بسیاری پیدا کرد زیرا افراد زیادی هستند که در حال حاضر دوست ندارند در مکان‌های شلوغ حضور پیدا کنند. علاوه بر این باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. این کاهش هزینه هم برای سیستم قضایی بوده و هم برای اشخاص و وکلا، اما تا زمانی که این مدل دادگاه‌ها به طور کامل جا بیفتند، فاصله زیادی وجود دارد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.