نحوه پس دادن خریدهای اینترنتی

نحوه پس دادن خریدهای اینترنتی

نحوه پس دادن خریدهای اینترنتی

نحوه پس دادن خریدهای اینترنتی

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که تجربه‌ی خرید اینترنتی را نداشته باشد. در واقع با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی طرفداران نسبتا زیادی را به خود اختصاص داده است. این خرید علاوه بر مزایایی که دارد، ممکن است در برخی از موارد مشکل ساز باشد. به عنوان مثال ممکن است کالایی که برای شما فرستاده شده است، مطابق با میلتان نباشد و یا حتی آسیب دیده باشد. در چنین مواردی چه باید کرد؟ به نظر شما نحوه پس دادن کالای خریداری شده از فروشگاه‌های اینترنتی به چه صورت است؟ اگر ذهن شما هم درگیر چنین سوالاتی است، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله درباره جرایم فروشگاه‌های اینترنتی و شرایط پس دادن کالا صحبت خواهیم کرد.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

پس دادن کالای خریداری شده در صورت عدم تحویل در موعد مقرر

همانطور که می‌دانید امروزه فروشگاه‌های زیادی در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند که هر یک از آن‌ها قوانین خاصی را در نظر گرفته‌اند. به صورت کلی باید بدانید که بر اساس ماده 37 و همچنین بند الف از ماده 38، بایستی حق انصراف از خرید برای خریدار تا 7 روز وجود داشته باشد و مطابق با این مواد خریدار می‌تواند تا 7 روز کالای خریداری شده را مرجوع کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این قانون شامل خرید اینترنتی هم می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی طی شرایطی باید مطابق با این قانون عمل کنند. در رابطه با مرجوع کالای خریداری شده در صورت عدم تحویل در زمان مقرر باید بدانید که در برخی موارد ممکن است اشکال از سوی فروشنده و در مواردی اشکال از اداره پست باشد. در چنین شرایطی برای پس دادن کالای خریداری شده از فروشگاه‌های اینترنتی بایستی با فروشنده صحبت کرده و در صورتی که اشکال از سمت وی بود، نسبت به مرجوع آن اقدام کنید.

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی

لازم به ذکر است که اعتماد به همه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی تصمیم عاقلانه‌ای نیست. در واقع سو استفاده و کلاه برداری در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود و در اغلب موارد خریدار سکوت کرده و برای جبران خسارات خود اقدامی نمی‌کند. خوب است بدانید که در سال 1382 قانونی مبنی بر قانون تجارت الکترونیک تصویب شده است. در این قانون برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق خریدار در فضای مجازی و همچنین سو استفاده‌های احتمالی از او اقداماتی صورت گرفته است. تصویب این قانون نقش بسیار موثری در کاهش کلاه برداری در فضای مجازی داشته است. مطابق با ماده 43 این قانون: فروشنده نباید سکوت خریدار را نشانه‌ی رضایت وی تلقی کند. بنابراین چنانچه در فرایند خرید از فروشگاه‌های اینترنتی حقوق شما پایمال شود، به سادگی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مورد نظر شکایت کنید. در ضمن اشاره به این نکته ضروری است که رسیدگی به چنین پرونده‌هایی بر عهده مراجع قضایی است. اگر شما هم به دلیل تقلب، فریب و یا حتی کلاه برداری اینترنتی قصد شکایت از فروشگاه اینترنتی را دارید می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی از موسسه وکلای تلفنی اقدام کنید.

 

مشاوره حقوقی مطالبه فیش واریزی

در خرید اینترنتی چه کالاهایی را نمی‌توان مرجوع کرد؟

مطابق با ماده 42 از قانون تجارت الکترونیک مرجوع تمام کالاهای خریداری شده امکان پذیر نیست. در واقع برای ارجاع کالا بهتر است پیش از خرید با فروشنده صحبت کرده و شرایط معامله را بیان کنید. با این حال برخی کالاهایی که امکان مرجوع کردن را ندارند عبارتند از:

1. کالاهایی مانند کالاهای بهداشتی که به دلیل باز شدن پلمپ پس گرفته نمی‌شوند.

2.  نرم افزارهای رایانه‌ای و نوارهای صوتی و تصویری بسته بندی شده هم به دلیل باز شدن توسط مصرف کننده مرجوع نمی‌شوند.

3. می‌دانید که برخی از کالاها جنبه‌ شخصی دارند و به درخواست خریدار ساخته می‌شوند. به موجب قانون چنین کالاهایی را نیز نمی‌توان مرجوع کرد.

4. مطابق با قانون مطبوعات، امکان مرجوع کردن روزنامه‌ها، مجلات و نشریه‌ها هم وجود ندارد

5. کالاهایی که به دلیل طبیعتی که دارند اگر پس فرستاده شوند فاسد می‌شوند.

6. مواد غذایی و کالاهایی که به صورت روزانه مصرف می‌شوند.

7. خدمات مربوط به بیمه، سرمایه گذاری و موسسات مالی و اعتباری

هزینه پس دادن کالای معیوب به عهده خریدار است یا فروشنده؟

لازم است بدانید که در برخی از موارد ممکن است کالای ارسال شده توسط فروشنده معیوب باشد و یا حتی کالای دیگری به جای کالای خریداری شده ارسال شود. در این شرایط اگر اشتباه از سوی فروشنده باشد آنگاه فروشنده باید هزینه‌ی پس دادن کالای خریداری شده را متحمل شود و نسبت به پرداخت آن اقدام کند. علاوه بر این همانطور که گفته شد اگر فروشنده کالای دیگری را بدون هماهنگی با خریدار برای وی ارسال کند، آنگاه فروشنده بایستی تمام هزینه‌های ناشی از پس دادن کالای خریداری شده را پرداخت کند. جهت دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

 

قوانین مرجوعی کالای خریداری شده از فروشگاه اینترنتی

لازم است بدانید که مرجوع کردن کالاهای خریداری شده نیز قوانین خاص خود را دارد. همانطور که گفته شد برخی از کالاها اصلا شرایط مرجوع کردن را ندارند و چنانچه فروشنده نیز از پس گرفتن کالا امتناع کند، از طریق قانون نمی‌توان اقدام کرد. برخی از شرایط پس دادن کالای خریداری شده عبارتند از:

1. همانطور که اشاره شد خریدار به مدت هفت روز از تسلیم کالا و یا انعقاد قرارداد حق انصراف دارد. این قانون در ماده 37 و 38 ذکر شده است و به موجب آن خریدار می‌تواند جنس خریداری شده را به فروشنده مرجوع کرده و هزینه خود را دریافت کند.

2. مطابق با ماده 38 در صورت پس دادن کالای خریداری شده، فروشنده باید در اسرع وقت تمام هزینه پرداخت شده توسط خریدار را به او بازگرداند.

3. مرجوع کالاهای بهداشتی در صورتی امکان پذیر است که پلمپ کالا باز نشده باشد.

4. در صورتی که خریدار قصد مرجوع کالا را دارد، سلامت کالا بایستی حفظ شده باشد. بنابراین چنانچه کالا نزد مشتری دچار آسیب فیزیکی و یا تغییر ظاهری شود، امکان مرجوع آن وجود نخواهد داشت.

5. چنانچه کالا دچار مشکل فنی و ظاهری باشد و یا حتی با مشخصات داده شده به خریدار مطابقت نداشته باشد امکان پس دادن کالای خریداری شده وجود دارد.

 

مشاوره حقوقی جرائم رایانه ای 

مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران 

مشاوره حقوقی کلاهبرداری 
جعل رایانه ای 
درباره ما 

 

سوالات متداول

1. آیا می‌توان کالای معیوب را مرجوع کرد؟

بله مطابق با قانون چنانچه کالا معیوب باشد، با هزینه فروشنده میتوان نسبت به مرجوع آن اقدام کرد.

2. آیا کلاهبرداری‌های اینترنتی قابل پیگیری هستند؟

بله همانطور که گفته شد این جرایم قابل پیگیری می‌باشند.

3. آیا برای پس دادن کالای خریداری شده، خریدار جریمه‌ای متحمل می‌شود؟

خیر مطابق با قانون فروشنده باید تمام هزینه را به خریدار پرداخت کند.

4. مهلت مرجوع کالا چند روز است؟

مطابق با قانون این مهلت 7 روز پس از تسلیم کالا است.

5. آیا امکان دریافت مشاوره در حوزه کلاهبرداری‌ها و جرایم اینترنتی در وکلای تلفنی وجود دارد؟

بله وکلای موسسه وکلای تلفنی در تمام حوزه‌ها آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.


سوالات متداول

نظرات

محمدیان پور

جهت طرح شکایت علیه یک فروشگاه اینترنتی که از طریق پیج اینستاگرامشان خرید کرده بودم و متاسفانه نزدیک به ۱ماه بود که اجناس را ارسال نکرده بودند و پاسخگو هم نبودند میخواستم مشاوره بگیرم که با راهنمایی های مفید و موثر کارشناس شما انجام شد ممنونم و براتون آرزوی موفقیت دارم


فاطمه عمادی

باسلام،، طبق ماده 37 و 38 قانون تجارت الکترونیک هر فروشگاه آنلاین معتبری باید کالاهای خریداری شده رو تا حداقل 7 روز کاری، بدون اینکه مشتری رو جریمه نموده یا دلیلی ارائه گردد پس گرفته و همچنین روند برگشت و نحوه انصراف از خرید رو شفاف تو سایت اعلام کند. البته استثنائاتی در پس دادن خریدهای اینترنتی نیز وجود دارد بطوریکه در ماده 42 همین قانون برخی خدمات از شمول حق انصراف خارج شده و کاربران نمی‌توانند این حق را اعمال کنند مگر این‌که به موجب سایر قوانین تقاضای فسخ معامله را بنمایند که در این صورت ممکن است برخی خسارات قانونی و قراردادی را متحمل شوند. خدمات مربوط به سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه‌ای، سایر خدمات مالی و کالا و خدمات خاص، خدمات برای تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مورد مصرف روزانه قرار می‌گیرند از شمول ماده 37 مستثنی هستند. علاوه بر این کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تامین‌کننده است و همچنین کالاهایی که به سرعت قابلیت فساد و خرابی داشته باشد مشمول قانون پس دادن نیستند ، نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی شده که به وسیله مصرف‌ کننده باز شده باشند و روزنامه، نشریه و مجلات از جمله موارد خارج شده از شمول حق انصراف می باشند و کاربران نمی‌توانند این حق را اعمال کنند.


بشیر علی پاریاد

با سلام ماده 37 قانون تجارت الکترونیک، تصریح دارد که در معاملات از راه دور، مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف از خرید خود، بدون تحمیل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده، هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.


مجید شیخی

با سلام مطابق با ماده 42 از قانون تجارت الکترونیک مرجوع تمام کالاهای خریداری شده امکان پذیر نیست. در واقع برای ارجاع کالا بهتر است پیش از خرید با فروشنده صحبت کرده و شرایط معامله را بیان کنید. با این حال برخی کالاهایی که امکان مرجوع کردن را ندارند عبارتند از: 1. کالاهایی مانند کالاهای بهداشتی که به دلیل باز شدن پلمپ پس گرفته نمی‌شوند. 2. نرم افزارهای رایانه‌ای و نوارهای صوتی و تصویری بسته بندی شده هم به دلیل باز شدن توسط مصرف کننده مرجوع نمی‌شوند.


آزاده

به موجب ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیکی: «در هر معامله از راه دور مصرف‌کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت ‌برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد.» بنابراین کاربران و مشتریان می‌توانند تا هفت روز نسبت به کالا و خدماتی که در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی سفارش داده‌اند، منصرف شوند و کلیه وجوه پرداختی را بدون تحمل هیچ گونه خسارتی دریافت نمایند. در بند الف ماده ۳۸ قانون تجارت الکترونیکی زمان آغاز این حق در خصوص فروشندگان کالا از زمان تسلیم آن توسط تامین‌کننده و در خصوص ارائه‌دهندگان خدمات از زمان انعقاد قرارداد است. طبق مواد ۵، ۶ و ۱۲ همان قانون درخواست‌ها و قرارداد‌هایی که به صورت الکترونیکی و اینترنتی منعقد می‌شود در حکم قرارداد کاغذی بوده و کاملا معتبر است بنابراین زمان انعقاد قرارداد همان لحظه‌ای است که خدمات تامین‌کننده به هر نحوی مورد تایید و درخواست شما قرار گیرد.


مهران رمضان پناه

سلام؛ طبق ماده 37 و 38 قانون تجارت الکترونیک هر فروشگاه آنلاین معتبری باید کالاهای خریداری شده رو تا حداقل 7 روز کاری، بدون اینکه مشتری رو جریمه کنه یا دلیلی ازش بخواد پس بگیره. به علاوه روند پس دادن و نحوه انصراف از خرید رو شفاف تو سایت بذاره.


نیما عیسی زاده

همانطور که می‌دانید امروزه فروشگاه‌های زیادی در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند که هر یک از آن‌ها قوانین خاصی را در نظر گرفته‌اند. به صورت کلی باید بدانید که بر اساس ماده 37 و همچنین بند الف از ماده 38، بایستی حق انصراف از خرید برای خریدار تا 7 روز وجود داشته باشد و مطابق با این مواد خریدار می‌تواند تا 7 روز کالای خریداری شده را مرجوع کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این قانون شامل خرید اینترنتی هم می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی طی شرایطی باید مطابق با این قانون عمل کنند. در رابطه با مرجوع کالای خریداری شده در صورت عدم تحویل در زمان مقرر باید بدانید که در برخی موارد ممکن است اشکال از سوی فروشنده و در مواردی اشکال از اداره پست باشد. در چنین شرایطی برای پس دادن کالای خریداری شده از فروشگاه‌های اینترنتی بایستی با فروشنده صحبت کرده و در صورتی که اشکال از سمت وی بود، نسبت به مرجوع آن اقدام کنید.


Mohamad sheykhi

مطابق با ماده 42 از قانون تجارت الکترونیک مرجوع تمام کالاهای خریداری شده امکان پذیر نیست. در واقع برای ارجاع کالا بهتر است پیش از خرید با فروشنده صحبت کرده و شرایط معامله را بیان کنید. با این حال برخی کالاهایی که امکان مرجوع کردن را ندارند عبارتند از: 1. کالاهایی مانند کالاهای بهداشتی که به دلیل باز شدن پلمپ پس گرفته نمی‌شوند. 2. نرم افزارهای رایانه‌ای و نوارهای صوتی و تصویری بسته بندی شده هم به دلیل باز شدن توسط مصرف کننده مرجوع نمی‌شوند. 3. می‌دانید که برخی از کالاها جنبه‌ شخصی دارند و به درخواست خریدار ساخته می‌شوند. به موجب قانون چنین کالاهایی را نیز نمی‌توان مرجوع کرد. 4. مطابق با قانون مطبوعات، امکان مرجوع کردن روزنامه‌ها، مجلات و نشریه‌ها هم وجود ندارد 5. کالاهایی که به دلیل طبیعتی که دارند اگر پس فرستاده شوند فاسد می‌شوند. 6. مواد غذایی و کالاهایی که به صورت روزانه مصرف می‌شوند. 7. خدمات مربوط به بیمه، سرمایه گذاری و موسسات مالی و اعتباری


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، تا سال های قبل ، بسیاری از کارهای روزمره افراد با مراجعه حضوری به مراجع مربوطه انجام می گرفت . اما اکنون بسیاری از کارها از طریق سایت های اینترنتی انجام می شود به عنوان مثال تراکنش های مالی ، خریدهای اینترنتی و غیر اینها به سادگی از طریق سایت های اینترنتی و حتی نرم افزارهای ارتباطی انجام می شود و همین موضوع سبب می شود که اختلافات حقوقی و مشکلاتی در روابط بین خریداران و فروشندگان خدمات از طریق سایت های اینترنتی انجام شود . به عنوان مثال ، تصور کنید که کالایی مثل گوشی یا فرش را به صورت اینترنتی از سایتی خریداری نموده اید ، اما پس از مدتی فروشنده پاسخ شما را نمی دهد و یا اینکه کالای خریداری شده را به بهانه های ناموجهی ارسال نمی دارد . در چنین مواردی چاره چیست ؟ بنظر می رسد که بخصوص در مواردی که مبلغ واریز شده هنگفت یا قابل توجه باشد ، راهی جز شکایت از سایت اینترنتی باقی نمی ماند . از طرفی بر اساس ضوابط موجود این فورشگاه ها موظف اند تا شرایطی برای مرجوع نمودن اقلام خود قرار دهند تا میزان شکایت های مردمی کاهش پیدا نماید. در راستای ایجاد سرویس‌‏های ارزش افزوده، فروشگاه های اینترنتی با همکاری کلیه تامین‏‌ کنندگان خود این امکان را ایجاد نموده تا کلیه کالاها، تا 7 روز پس از تحویل، دارای فرصت بازگشت باشند و هر گونه نقص فنی درکالاشامل سرویس تعویض بدون قید و شرط و فراتر از سرویس گارانتی محصول، می‏‌شود. اما در عین حال برخی از این کالاها قابل برگشت نمی باشد مانند کالاهای مصرفی یا کالاهای بهداشتی که فک پلمپ شده است یا کالاهایی مانند روزنامه و مجله و امثال هم ، برای دانستن دیگر جزئیات می توانید از وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت گرفته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


امین حسنوند

مطابق با ماده 43 قانون تجارت الکترونیک: فروشنده نباید سکوت خریدار را نشانه‌ی رضایت وی تلقی کند. بنابراین چنانچه در فرایند خرید از فروشگاه‌های اینترنتی حقوق شما پایمال شود، به سادگی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مورد نظر شکایت کنید. در ضمن اشاره به این نکته ضروری است که رسیدگی به چنین پرونده‌هایی بر عهده مراجع قضایی است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.