مجازات ترک انفاق طبق نظر وکیل خانواده

مجازات ترک انفاق طبق نظر وکیل خانواده

مجازات ترک انفاق طبق نظر وکیل خانواده

مجازات ترک انفاق طبق نظر وکیل خانواده

پرداخت نفقه یا انفاق طبق قانون پس از عقد نکاح دائم بر ذمه مرد است در صورتی که مرد ترک انفاق نماید مجرم شناخته می شود و مستوجب مجازات های قانونی است. نفقه از تعهدات و مسئولیت و وظایف قانونی و شرعی مرد است. همچنین نفقه از حق و حقوق مادی زن است. در عقد نکاح دائم مسئولیت هایی بر دوش زن و شوهر خواهد بود که پرداخت انفاق تنها بخشی از این تعهدات است. بدهی است ترک انفاق از سوی مرد مجازات خاص خود را در پی خواهد داشت. در ادامه به این موضوع حقوقی ترک و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

از دیدگاه وکیل خانواده منظور از ترک انفاق چیست؟

انفاق یا نفقه به معنی تامین مخارج زندگی زن است که ترک انفاق از سوی مرد تبعات قانونی خواهد داشت. بر اساس ماده 1106 قانون مدنی؛ در عقد دائم زوج یا مرد مکلف می شود به همسر خود نفقه بدهد. همچنین طبق ماده 1107 قانون مدنی؛ نفقه زن شامل همه نیاز های متناسب و متعارف با وضعیت زن از جمله مسکن، نان، هزینه های درمانی و بهداشتی و اثاث منزل و خادم در صورت احتیاج یا عادت می باشد. ممکن است مرد به دلایلی نسبت به ترک کردن انفاق اقدام نماید که در این صورت با مواخذه قانون رو به رو خواهد شد. ترک کردن انفاق به معنی عدم پرداخت نفقه به زن است. زن بر اساس این موضوع می تواند به دادگاه شکایت نماید و یا دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارسال نماید. قانون و شرع اسلام نیز در صورت وجود چنین موضوعی از سوی زوج، بدون دلیل مشخص و قانع کننده حق طلاق را به زن خواهند داد. گفته شد که طبق قانون مدنی ایران که به تبع از فقه اسلام تدوین شده است ترک کردن انفاق جرم محسوب می شود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

آیا ترک انفاق از جانب زوج در قانون ایران جرم انگاری شده است؟

به لحاظ قانونی و شرعی عدم پرداخت نفقه یا ترک انفاق جرم تلقی می شود. زیرا زوج از انجام تعهدات خود سرباز زده است. ترک کردن انفاق به لحاظ قانونی جرم انگاری شده است. زیرا عدم رعایت تعهدات و عدم انجام تعهد در قرارداد به معنی بی مسئولیتی و بد عهدی خواهد بود. در نتیجه با این افراد باید برخورد قانونی شود. نکاح نیز قراردادی دو طرفه است که زوجین باید به مفاد این قرارداد پایبند باشند. طبق قرارداد یا طبق اصول عقد نکاح زوجه در مقابل تمکین به مرد مستحق دریافت نفقه می باشد. در صورتی که زوجه به عدم تمکین به زوج خود محکوم شود، مطابق قانون مستحق دریافت نفقه نمی باشد. در این صورت جرم ترک کردن انفاق برای مرد لحاظ نخواهد شد. پس طبق قانون و شرع اسلام در صورتی که مرد ترک انفاق نماید مرتکب جرم شده است. زن برای مطالبه نفقه و حقوق مادی خود می تواند به دادگاه شکایت نماید. عدم پرداخت نفقه جرم است زیرا در قانون برای ترک فعل مجازاتی تعیین شده است. طبق ماده 642 قانون مجازات های اسلامی؛ هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه همسر خود را در صورت تمکین پرداخت نکند دادگاه او را به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم خواهد کرد. برای مشاوره حقوقی بصورت شبانه روزی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

نگارش دادخواست نفقه

چگونگی شکایت از زوج بابت ترک انفاق به کمک وکیل خانواده

همانطور که گفته شد زن مستحق دریافت نفقه از همسر خود می باشد و در صورت ترک انفاق از سوی مرد زن مجاز به طرح شکایت خواهد بود. البته لازم به ذکر است که زوجه تنها در شرایطی می تواند به زوج برای ترک کردن انفاق شکایت نماید که جرم ترک انفاق محقق شده باشد. همانطور که در ماده 642 عنوان شد اگر مرد استطاعت مالی داشته باشد و زن به او تمکین کرده باشد در دادگاه به علت عدم پرداخت نفقه مجازات خواهد شد. برای ارائه دادخواست عدم پرداخت نفقه یا دادخواست مربوطه به دادگاه لازم است تا با وکیل مجرب در این زمینه مشورت شود. در صورت محقق شدن جرم زوجه با ارائه مدارک و شهادت شهود دادخواستی را به دفتر قضایی ارائه داده تا با ثبت در سامانه برای مراتب بعدی به دادگاه ارسال شود. در این مورد دادگاه با در نظر گرفتن استطاعات مالی و با در نظر داشتن موضوع تمکین زن مرد را محکوم به مجازات حبس خواهد کرد. زوجه در این راستا با مشاوره وکیل دادگستری برای ارائه دادخواست طلاق می تواند اقدامات لازم را انجام دهند. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی نفقه

مصادیق ترک انفاق توسط زوج از زبان وکیل خانواده

ترک انفاق زوجه یا مرد فقط به معنی عدم پرداخت نفقه به همسر نیست. فرزندان نیز مرد نیز در صورت داشتن استطاعات مالی پدر می توانند دادخواست مربوطه را به دادگاه بر علیه پدر ارائه دهند. زمانی که از موضوع حقوقی نفقه سخن گفته می شود ممکن است نفقه زن یا فرزندان و یا پدر و مادر  یا حتی پدر بزرگ و مادربزرگ را شامل شود. طبق ماده 1196 قانون مدنی؛ در روابط اقارب و نزدیکان فقط اقراب نسبی در خط عمومی از نزولی یا صعودی ملزم به انفاق یکدیگر هستند. پدر و مادر و فرزندان و اجداد مستحق دریافت نفقه از یکدیگر می باشند. در صورت ترک انفاق از سوی هر یک بنا به شرایط لازم فرد مجرم محسوب می شود و مستوجب مجازاتی است که در ماده 642 عنوان شده است.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه مشاوره تلفنی با وکیل خانواده در خصوص ترک انفاق

دعاوی مربوط به خانواده در دادگاه عمومی مستلزم حضور وکیل خانواده می باشد. ترک انفاق نیز از مسائلی است که لازمه دریافت مشاوره به صورت حضوری و یا حتی به صورت تلفنی است. زیرا دارای قوانین و مفاد قانونی است که فرد قبل از اقدام به ارائه دادخواست ترک کردن انفاق و یا دفاع از خود در مقابل دادخواست مزبور بایستی با وکیل خانواده مشورت نماید. هزینه مشاوره تلفنی با وکیل خانواده طبق تعرفه قانونی تعیین شده است. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی ثبت نام نمایید.

دفاع در دادگاه ترک انفاق به کمک وکیل خانواده

در صورت ارائه دادخواست ترک انفاق به دادگاه خانواده خواهان و خوانده دعوا بایستی در دادگاه اظهاراتی را برای دفاع از خود ارائه دهند. لازم است افرادی که خواهان دادخواست ترک کردن انفاق هستند با مدارک لازم و شهادت شهود در دفاع از اظهارات خود ارائه دهد. خوانده دعوا نیز بایستی در دفاع از خود ادعاهایی مبنی بر عدم تمکین زوجه و یا عدم استطاعت مالی داشته باشد که برای اثبات این ادعا لازم است مدارک خود را ارائه دهد.

 

اعسار از پرداخت نفقه
نگلارش دادخواست تجدید نظر 
مشاوره حقوقی ازدواج موقت
تجدیدنظر در دعاوی خانواده 
درباره ما 


نظرات

راضیه دهقان

سلام وقت بخیر سپاس از وب سایت وکیل تلفنی مطابق ماده ۱۱۰۶نفقه در حق زوجه شامل خوراک ،البسه ،مسکن و کلیه خدمات درمانی و اثاث منزل و..میشود که به عهده زوج میباشد . اگر زوج نفقه زوجه را پرداخت نکند جرم ترک انفاق صورت میگردکه مجازات قانونی محکوم میشود ، البته چنانچه زوجه تمکین به زوج نکند مستحق نفقه نمیباشد .


سحر نیک پور

با سلام و عرض ادب، در صورت ارائه دادخواست ترک انفاق به دادگاه خانواده خواهان و خوانده دعوا بایستی در دادگاه اظهاراتی را برای دفاع از خود ارائه دهند. لازم است افرادی که خواهان دادخواست ترک کردن انفاق هستند با مدارک لازم و شهادت شهود در دفاع از اظهارات خود ارائه دهد. خوانده دعوا نیز بایستی در دفاع از خود ادعاهایی مبنی بر عدم تمکین زوجه و یا عدم استطاعت مالی داشته باشد که برای اثبات این ادعا لازم است مدارک خود را ارائه دهد.جهت اطلاعات بیشتر با موسسه وکیل تلفنی تماس حاصل فرمایید.


ملیکا محبوبی

نفقه زوجه از دیدن ممتاز زوج می باشد مگه درصورت فوت یا ورشکستگی وی نیز بر سایر دیون و بدهکاری های وی به اشخاص مقدم می باشد. این درحالی است که نشوز زن و عدم‌تمکین وی مسقط حق نفقه خواهد بود که این امر محتاج اثبات در مرجع ذی صلاح قضایی است.


سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر . موضوع ترک انفاق از این جهت که نفقه زوجه ترک شده است یا اقارب متفاوت خواهد بود . در خصوص زوجه نیز به دو روش میتوان اقدام کرد : حقوقی و کیفری . در خصوص مراجعه کیفری قانونگذار محترم ترک انفاق را طبق قانون حمایت خانواده جرم انگاری کرده است و برای آن مجازات حبس در نظر گرفته است . منتهی ممکن است این مجازات با توجه به شرایطی همچون شخصیت زوج و شغل وی و عدم سابقه و ... به صورت معلق باشد یا به جزای نقدی تبدیل شود .


علیرضا محمدی

سلام عرض ادب ممنونم که به فکر افزایش سطح آگاهی و اطلاعات حقوقی افراد هستید و این مقالات و اطلاعات مفید را رایگان در معرض دید عموم قرار داده و منتشر میکنید من دوبار مشاوره تلفنی گرفتم و هربار با مشاورینی بسیار مجرب و بااخلاق و باحوصله مشاوره داشتم و از سطح خدماتی که دریافت کردم کمال رضایت داشتم براتون آرزوی موفقیت دارم


سهند مهدی پور

نفقه زن شامل همه نیاز های متناسب و متعارف با وضعیت زن از جمله مسکن، نان، هزینه های درمانی و بهداشتی و اثاث منزل و خادم در صورت احتیاج یا عادت می باشد. ممکن است مرد به دلایلی نسبت به ترک کردن انفاق اقدام نماید که در این صورت با مواخذه قانون رو به رو خواهد شد. ترک کردن انفاق به معنی عدم پرداخت نفقه به زن است. زن بر اساس این موضوع می تواند به دادگاه شکایت نماید و یا دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارسال نماید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .انفاق یا نفقه به معنی تامین مخارج زندگی زن است که ترک انفاق از سوی مرد تبعات قانونی خواهد داشت. بر اساس ماده 1106 قانون مدنی؛ در عقد دائم زوج یا مرد مکلف می شود به همسر خود نفقه بدهد. همچنین طبق ماده 1107 قانون مدنی؛ نفقه زن شامل همه نیاز های متناسب و متعارف با وضعیت زن از جمله مسکن، نان، هزینه های درمانی و بهداشتی و اثاث منزل و خادم در صورت احتیاج یا عادت می باشد. ممکن است مرد به دلایلی نسبت به ترک کردن انفاق اقدام نماید که در این صورت با مواخذه قانون رو به رو خواهد شد. ترک کردن انفاق به معنی عدم پرداخت نفقه به زن است. زن بر اساس این موضوع می تواند به دادگاه شکایت نماید و یا دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارسال نماید. قانون و شرع اسلام نیز در صورت وجود چنین موضوعی از سوی زوج، بدون دلیل مشخص و قانع کننده حق طلاق را به زن خواهند داد. گفته شد که طبق قانون مدنی ایران که به تبع از فقه اسلام تدوین شده است ترک کردن انفاق جرم محسوب می شود.


غلامحسین کهراری

با سلام نفقه از حقوق قانونی و شرعی زن در زندگی مشترک محسوب می شود. پرداخت نفقه به عهده مرد است و در زندگی مشترک موظف به رعایت آن می باشد، تامین هزینه های خانواده و خوراک و پوشاک و .... که در قانون به طور کاملا صریح ذکر گردیده است می بایست توسط مرد فراهم شود. عدم پرداخت نفقه زن در صورتی که مرد از توانایی مالی برخوردار باشد، موجب می شود که مجازات قانونی برای مرد در پی داشته باشد. این امر نیاز به شکایت و پیگیری از طرف زن در مراجع قضایی دارد. نفقه زن بر تمامی امورات دیگر زندگی ارجحیت دارد و باید توسط مرد در زندگی مشترک تامین شود. علاوه بر نفقه جاری در زندگی مشترک چنانچه برای جدایی و طلاق اقدام شود مرد باید نفقه گذشته زن را نیز پرداخت نماید. در قانون مدنی مواد 1106 و 1107 مفصلا به این موضوع پرداخته شده است و موجب می شود تا برای عدم پرداخت نفقه ضمانت اجرای قانونی وجود داشته باشد و مجازات در انتظار مردی باشد که در صورت داشتم توانایی مالی اقدام به پرداخت نفقه زن نمی نماید.


Mohamad sheykhi

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم مرد مکلف است که به همسر خود نفقه بدهد و بر اساس ماده 1107 قانون مدنی ، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از جمله مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج است . در خصوص پرداخت نفقه به زن ، شرط مهمی وجود دارد و آن ، تمکین از سوی زن می باشد . لذا در شرایطی که زن از همسر خود تمکین نکرده باشد ، استحقاق دریافت نفقه نخواهد داشت . با این مقدمه ، در صورتی که مرد به تکلیف خود بابت پرداخت نفقه به همسر عمل نکند ، جرم ترک انفاق محقق شده است . بنابراین ، ترک نفقه از سوی مرد به معنای آن است که با وجود اینکه زن استحقاق دریافت نفقه را دارد ، مرد به تکلیف خود عمل نکرده و زن برای مطالبه نفقه خود مجبور می شود به دادگاه مراجعه و روال قانونی را طی کند . جرم ترک انفاق و شرایط آن در قسمت قبل توضیح مختصری پیرامون معنای ترک انفاق ارائه شد . اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که آیا ترک انفاق جرم است ؟ جرم ترک انفاق بر اساس قانون مجازات اسلامی چیست ؟ در پاسخ به این سوال ، ماده 642 از قانون مجازات اسلامی قابل توجه است . این ماده در خصوص جرم ترک انفاق یا جرم ترک و نپرداختن نفقه چنین مقرر نموده است : هر کس با د‌‌اشتن استطاعت مالی ، نفقه زن خود‌‌ را د‌‌ر صورت تمکین ند‌‌هد‌‌ .... د‌‌اد‌‌گاه او را از سه ماه و یک ‌روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌کند ‌‌. بر اساس این ماده ، جرم ترک انفاق در صورتی تحقق می یابد که : اولا مرد استطاعت مالی کافی برای پرداخت نفقه زوجه خود را داشته باشد و با این وجود از پرداخت نفقه خودداری کند . بنابراین ، در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت نفقه زن خود نداشته باشد ، به جرم ترک انفاق قابل مجازات نیست و زن تنها می تواند به شیوه حقوقی اقدام به مطالبه نفقه خود نموده و در صورت عدم پرداخت ، از همسر خود طلاق بگیرد . ثانیا زن باید از همسر خود تمکین نموده باشد و استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد . لذا در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکرده باشد و مرتکب عدم تمکین شده باشد و استحقاق دریافت نفقه را نداشته باشد ، جرم ترک انفاق تحقق نمی یابد . مجازات جرم ترک انفاق در قسمت قبل ، شرایط تحقق جرم ترک انفاق یعنی استطاعت مالی مرد برای پرداخت نفقه و تمکین از سوی زن را مورد بررسی قرار دادیم . اما سوال مهم آن است که مجازات جرم ترک انفاق چیست ؟ در قانون مجازات چه مجازاتی برای جرم ترک نفقه پیش بینی شده است ؟ بر اساس ماده 642 مجازات جرم ترک انفاق عبارت است از حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه . نکته مهمی که در مورد مجازات جرم ترک انفاق وجود دارد آن است که این جرم ، یک جرم قابل گذشت است و اگر زن از شکایت خود صرفنظر کند ، دیگر مرد به مجازات قانونی محکوم نخواهد شد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .انفاق یا نفقه به معنی تامین مخارج زندگی زن است که ترک انفاق از سوی مرد تبعات قانونی خواهد داشت. بر اساس ماده 1106 قانون مدنی؛ در عقد دائم زوج یا مرد مکلف می شود به همسر خود نفقه بدهد. همچنین طبق ماده 1107 قانون مدنی؛ نفقه زن شامل همه نیاز های متناسب و متعارف با وضعیت زن از جمله مسکن، نان، هزینه های درمانی و بهداشتی و اثاث منزل و خادم در صورت احتیاج یا عادت می باشد. ممکن است مرد به دلایلی نسبت به ترک کردن انفاق اقدام نماید که در این صورت با مواخذه قانون رو به رو خواهد شد. ترک کردن انفاق به معنی عدم پرداخت نفقه به زن است. زن بر اساس این موضوع می تواند به دادگاه شکایت نماید و یا دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارسال نماید. قانون و شرع اسلام نیز در صورت وجود چنین موضوعی از سوی زوج، بدون دلیل مشخص و قانع کننده حق طلاق را به زن خواهند داد.


مینافراهانی

باسلام نفقه طبق قانون عبارتداست از نیازها و مایحتاج زن در دوران زوجیت که با انعقاد عقد بر ذمه زوج قرار میگیرد.مواردی مثل خوراک پوشاک هزینه درمان و....که باتوجه به شان خانم پرداخت خواهد شد.حال اگر مردی باوجود توانایی مالی از مرداخت این هزینه خودداری کند مجرم تلقی شده و مجازات او سه ماه و یک روز حبس تا ۵ ماه میباشد.البته پرداخت نفقه بسته به تمکین خانم میباشد


فاطمه موسوی نژاد

در تعریف ترک انفاق می توان گفت خودداری از پرداخت نفقه همسر، فرزندان و سایر افراد واجب النفقه است مرد تکلیف به پرداخت نفقه به همسر و افراد واجب النفقه دیگر دارد. اما اگر مردی نفقه افراد واجب النفقه را پرداخت نکند چه می شود؟ ماده ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی مرد را مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود نموده است و همچنین مصادیق نفقه را هم مشخص نموده است واگر مرد نفقه را پرداخت نکند زوجه می تواند به دادگاه کیفری مراجعه کرده وشکایت ترک انفاق کند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.