قانون جدید چک 1400

قانون جدید چک 1400

قانون جدید چک 1400

هرگاه صحبت از قانون جدید چک 1400 در تجارت می شود آسودگی و آرامش را برای تبادلات مالی به دنبال دارد. چک  اولین و مهمترین ابزاری است که اگر از اعتبار و پشتوانه محکمی برخوردار باشد می توان در مبادلات مالی بزرگ از آن استفاده نمود. در گذشته، افراد بسیاری از عدم اعتبار چک ها متضرر شدند و قانونگذاران را بر آن داشت تا برای جلوگیری از سوء استفاده افراد غیر متعهد سامانه ای را به نام سامانه صیاد و چک های صیادی راه اندازی کنند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

سامانه صیاد چیست؟

در قانون جدید چک 1400 سامانه ای به نام سامانه صیاد تعریف شده است. در لغت می توان  واژه صیاد را مخفف عبارت « صدور یکپارچه الکترونیکی چک » دانست. که قسمتی از سایت بانک مرکزی است که امکان ثبت و استعلام چک های صیادی در آن وجود دارد.

در قانون جدید چک 1400 سامانه ای با امنیت بسیار بالا طراحی و راه اندازی شد تا ارتباط بین دارنده چک را با شعبه مدیریت کند. و تمامی حساب های مالی فرد متقاضی چک صیادی را بررسی و اعتبار سنجی نماید و از صدور چک بی محل جلوگیری کند. ارتباط با بانک در قانون جدید چک 1400 دیگر اولویت اول سامانه صیادی است و عوامل انسانی و شعب بانک ها در رده دوم اولویت ها قرار می گیرند. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

سامانه صیاد در شهریور ماه 1396 با عنوان سامانه صدور یکپارچه ، امکان اعتبار سنجی حسابهای صاحبان چک را بوجود آورد تا از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بدسابقه در تبادلات پولی جلوگیری کند. سامانه صیاد با اختصاص شناسه منحصر به فرد برای هر برگ چک، توانست از امنیت بالایی برخوردار شود. از طریق همین شناسه اختصاصی، فرد می تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک ارسال کند و از اعتبار مالی صاحب چک مطلع شود. افراد با اطلاع قبلی از اصالت چک معاملات خود را قطعی میکنند و دیگر متضرر نمی شوند.

 

مشاوره حقوقی چک

شرایط نقد کردن چک در قانون جدید چک

با توجه به امنیت بالای قانون جدید چک 1400 ، دارنده چک در معامله می تواند از اعتبار چک با استعلام گرفتن توسط سامانه صیادی اطمینان حاصل کند. برای نقد نمودن چک، در تاریخ درج شده بر روی آن می توان به یکی از شعب بانکی کشور مراجعه نمود و اقدام به وصول چک صیادی کرد. بانک ملزم به استعلام موجودی حساب است و بعد از اطمینان از موجودی چک، اقدامات لازم برای برداشت مبلغ چک را انجام میدهد. در غیر اینصورت کسری حساب باید توسط دارنده دسته چک کامل شود. اگر این اتفاق حاصل نشود بانک می تواند از دیگر حسابهای دارنده دسته چک، کسری مبلغ را برداشت نماید و اگر دیگر حساب ها موجودی برای جبران کسری مبلغ نداشت، پس از 24 ساعت از ثبت، غیر قابل پرداخت بودن چک، ثبت برگشت چک انجام میگیرد و تمامی حساب های بانکی، مالک دسته چک مسدود می شود. مشاوره حقوقی انلاین و رایگان می تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را برطرف سازد

منظور از کد یکتا چیست و چه کاربردی دارد؟

مطابق، قانون جدید چک 1400، چک های صیادی دارای شماره ای منحصر به فرد در هر برگه چک هستند که بر روی آن درج شده و به آن کد یکتا گویند. این کد به گیرنده چک این امکان را می دهد تا از میزان اعتبار و اطلاعات اصلی فرد صادرکننده چک مطلع شود.

کد یکتا در تمامی برگ های چک درج شده است و منحصرا برای همان برگه چک تعریف شده است. استعلام گرفتن از چک باعث شده است کسی بدون آگاهی از اعتبار مالی چک آن را تایید نکند و به دنبال این مهم حجم بسیاری از پرونده های قضایی در مورد چک های برگشتی بسیار کاسته شده است.

 

مشاوره حقوقی در چک سفته و اوراق

شرایط صدور دسته چک جدید در صورت داشتن چک برگشتی

اگر به هر دلیلی 10 روز از تاریخ پاس شدن چک صیادی بگذرد و فرد نتواند مبلغ چک را کامل کند. چک برگشت می خورد که بازتاب خوبی از لحاظ اعتبار برای دارنده چک، در بانک نخواهد داشت.

با توجه به قانون جدید چک 1400 هرگاه چکی برگشت خورد. شما می توانید جهت رفع سوء اثر، با طی نمودن مراحل قانونی که بانک مرکزی اعلام می دارد برای رفع سوء اثر چک صیادی از یکی از روش های زیر اقدام نمایید.

  • تامین موجودی حساب
  • ارائه لاشه چک برگشتی به بانک و دریافت رسید از بانک
  • رضایت نامه از فرد دریافت کننده چک به بانک مرکزی در صورت مفقود شدن لاشه چک
  • در صورت نبود لاشه چک صیادی فرد می توانید مبلغ چک برگشتی را به حساب قرض الحسنه جاری بانک واریز نماید. و از بانک تا تعیین تکلیف وضعیت چک درخواست رفع سوء اثر چک کند.
  • اگر یکی از روش های بالا به هر دلیلی انجام نشد شما می توانید با گرفتن حکم قضایی برای رفع سوء اثر اقدام نمایید.
  • با طی شدن زمان انقضای قانونی چک صیادی، دیگر نیازی به رفع سوء اثر چک صیادی نیست.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا در قانون جدید چک می توان در وجه حامل چکی را صادر کرد؟

خیر با دقت در قانون جدید چک 1400 نباید چک های صیادی را در وجه حامل صادر نمود. زیرا گیرنده چک ملزم به ثبت اطلاعات درخواستی سامانه صیادی مانند تاریخ سررسید، مبلغ و هویت گیرنده چک می باشد.

تمامی تغییرات در قوانین صدور، انتقال و دریافت چک با توجه به قانون جدید چک 1400 لحاظ شده است چک های جدید با ظاهری بنفش رنگ تعریف شده اند.

نکته قابل توجه اینکه از دریافت چک های حامل خودداری نمایید زیرا از ابتدای قانون جدید چک 1400 دیگر امکان صدور چک به صورت حامل امکانپذیر نیست و گیرنده چک باید به این موضوع دقت کافی را داشته باشد.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد قانون جدید چک 1400 و رفع سوء اثر آن دارید  با شماره 09212242670 از مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

مشاوره حقوقی ابطال دسته چک
مشاوره حقوقی استرداد چک 
مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت وجه چک 
مشاوره حقوقی اوراق تجاری 
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.