اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله

اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله

اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله

انتقال سند رسمی در حین معامله مهم است؟ آیا برای انجام این کار بایستی پافشاری نمود؟ سوالات فوق الذکر از جمله متداول ترین پرسش هایی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی انتقال سند رسمی از مشاورین موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. برای پاسخ به این سوالات کافیست به دادگاه های حقوقی کشور مراجعه کنیم تا ببینیم چه مقدار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی در این دادگاه ها وجود دارد. پرونده هایی که به خاطر عدم توجه افراد به اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله مطرح شده اند. در واقع قانونگذار برای اینکه بتواند نظم را در سیستم معاملاتی کشور مستقر کنند و از هرج و مرج جلوگیری نماید، در مورد اموال غیر منقول و برخی اموال منقول نظیر سهام، موتور سیکلت و ماشین کسی را مالک می شناسد که سند به نام وی تنظیم شده باشد. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به موضوع انتقال سند رسمی در حین معامله و اهمیت آن بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف سند رسمی از زبان وکیل

اولین گام برای بررسی اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله آشنایی با تعریف حقوقی سند رسمی می باشد. در ابتدا بایستی بگوییم اسناد از جمله مدارکی هستند که افراد می توانند در پیشگاه دادگاه به آنها استناد کنند. در واقع اسناد در کنار روش هایی همچون اقرار، شهادت و سوگند قرار می گیرند که از جمله ادله اثبات دعوا محسوب می شوند. حال این اسناد به دو دسته اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم می شوند.

در این قسمت قصد داریم به تعریف حقوقی اسناد رسمی بپردازیم. از آنجایی که سند رسمی یکی از مهم ترین ابزارهای حفظ نظم در بازار معاملاتی کشور می باشد، قانونگذار در ماده 1287 قانون مدنی به تعریف آن پرداخته است. این ماده عنوان می کند: « اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است». پس سند رسمی، سندی است که توسط مامورین رسمی در حیطه صلاحیت آنها و با حفظ تشریفات لازمه تنظیم شده باشد.

 

منظور از انتقال سند چیست؟

حال که با تعریف حقوقی سند رسمی آشنا شدیم، گام بعدی در بررسی اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله آشنایی با تعریف انتقال سند می­باشد. بیایید کار خود را با یک مثال شروع کنیم. تصور کنید شما قصد خرید یک خانه را دارید. برای این کار به بنگاه­های مختلفی مراجعه کرده و پس از بازدید از خانه­های مختلف، یک خانه مطلوب را انتخاب می­کنید. کار سخت شما تازه شروع شده است. حال پس از اینکه این خانه را انتخاب کردید، بایستی با فروشنده بر سر موارد مختلفی نظیر قیمت، زمان تخلیه و غیره به توافق برسید. در صورتی که توافق مذکور حاصل شد، یک مبایعه نامه، بین شما و فروشنده منعقد می گردد اما داستان همینجا تمام نمی شود! برای اینکه شما مالک ملک خریداری شده تلقی شوید، بایستی سند به شما منتقل شود یا به عبارتی سند به نام شما بخورد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 

 

 

انتقال سند

 

اهمیت انتقال سند رسمی در معامله چیست؟

اکنون نوبت آن است که به سراغ اهمیت انتقال سند رسمی در حین معامله برویم. برای این کار بایستی به آثار انتقال سند رسمی اشاره کنیم. اولین و مهمترین اثر انتقال سند رسمی، انتقال مالکیت است. در واقع قانون گذار شخصی را مالک زمین، خانه، ماشین و غیره می داند که نام وی در سند رسمی مالکیت ذکر شده باشد. این مسئله مهم ترین تفاوت قولنامه و سند رسمی مالکیت می باشد. چرا که قولنامه منجر به مالک شدن خریدار نمی شود. همچنین ماده 70 و 73 قانون ثبت اسناد و املاک به خوبی اهمیت سند رسمی را به تصویر می کشند. بر اساس این مواد مالک می تواند با در دست داشتن سند رسمی مالکیت مالک بودن خود را اثبات کند.

 

 

مشاوره حقوقی اجرای اسناد رسمی 
مشاوره حقوقی سند شورایی در خرید ملک
مشاوره الزام به تنظیم سند
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 

برای انتقال سند رسمی چه باید کرد؟

به طور کلی مراحل انتقال سند رسمی از قرار ذیل است:

  • توافق طرفین: این توافق بایستی به صورت مکتوب و در قالب مبایعه نامه انجام گیرد. در واقع این مبایعه نامه، فروشنده را به انتقال سند رسمی مالکیت ملزم می‌کند.
  • اخذ کد رهگیری برای مبایعه نامه: مبایعه نامه مذکور تنها در صورتی معتبر شناخته می شود که دارای کد رهگیری باشد. در واقع این کار برای جلوگیری از فروش ملک به چندین خریدار خواهد بود.
  • حاضر شدن فروشنده در دفتر اسناد رسمی: برای انتقال سند رسمی در حین معامله حضور فروشنده کافی است و نیازی به حضور خریدار نداریم. همچنین در این مرحله دفتر اسناد رسمی مواردی نظیر مفاصاحساب ملک، وضعیت سند ملک و عدم قرارگیری ملک در طرح شهرداری را بررسی می کند.
  • ارائه اسناد و مدارک لازم.
  • انتقال سند: در آخرین مرحله با حضور خریدار و فروشنده و همچنین پرداخت هزینه انتقال سند رسمی در حین معامله کار به اتمام می رسد.

همانطور که میبینید مراحل انتقال سند رسمی بسیار پیچیده می باشد. همچنین فراهم کردن مدارک مذکور کاری تخصصی است. پس بهتر است قبل از هر کاری با مشاورین ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

انتقال سند رسمی

 

مشاوره حقوقی انتقال سند رسمی در معامله

اگر نگاهی به پرونده های مربوط به تنظیم سند رسمی مالکیت بیندازیم، متوجه می شویم که عمده اختلافات مذکور مربوط به عدم اطلاع طرفین از حقوق و قوانین مربوطه می باشد. به همین خاطر نه تنها پروسه انتقال سند رسمی امری دشوار و تخصصی است، بلکه قوانین و مقررات پیچیده و متعددی پیرامون این مسئله وجود دارد که اهمیت مشاوره با یک وکیل انتقال سند را دو چندان می کند. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی با بهترین وکیل انتقال سند در ارتباط باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام مدارک لازم برای تشکیل پرونده نقل و انتقال و سند زدن ملک در دفتر اسناد اصل و تصویر سند مالکیت اصل و تصویر بنچاق تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار اصل و تصویر وکالت‌نامه اصل و تصویر پایان‌کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمین‌های دارای بنا و زمین‌های بدون بنا) صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان (این مورد باید هماهنگ شود) اصل و تصویر حصر وراثت(در مورد سندهای ورثه‌ای) اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث(در مورد سندهای ورثه‌ای)


mohamad sheykhi

مراحل انتقال سند رسمی : توافق طرفین: این توافق بایستی به صورت مکتوب و در قالب مبایعه نامه انجام گیرد. در واقع این مبایعه نامه، فروشنده را به انتقال سند رسمی مالکیت ملزم می‌کند. اخذ کد رهگیری برای مبایعه نامه: مبایعه نامه مذکور تنها در صورتی معتبر شناخته می شود که دارای کد رهگیری باشد. در واقع این کار برای جلوگیری از فروش ملک به چندین خریدار خواهد بود. حاضر شدن فروشنده در دفتر اسناد رسمی: برای انتقال سند رسمی در حین معامله حضور فروشنده کافی است و نیازی به حضور خریدار نداریم. همچنین در این مرحله دفتر اسناد رسمی مواردی نظیر مفاصاحساب ملک، وضعیت سند ملک و عدم قرارگیری ملک در طرح شهرداری را بررسی می کند. ارائه اسناد و مدارک لازم. انتقال سند: در آخرین مرحله با حضور خریدار و فروشنده و همچنین پرداخت هزینه انتقال سند رسمی در حین معامله کار به اتمام می رسد.


علیرضا

متاسفانه عمده مشکلات ما ناشی از ناآگاهی در عقد قرارداد است و باز هم متاسفانه در بیشتر قراردادها یکی از طرفین با اشراف کامل به قوانین از این ناآگاهی استفاده میکند و حقوق طرف دیگر تضییع میشود دقیقا مشکلی که برای من پیش آمد. ای کاش قبل از عقد قرارداد با مشاورین شما ارتباط میگرفتم...... از خدماتتون ممنونم موفق باشید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اسناد از جمله مدارکی هستند که افراد می توانند در پیشگاه دادگاه به آنها استناد کنند. در واقع اسناد در کنار روش هایی همچون اقرار، شهادت و سوگند قرار می گیرند که از جمله ادله اثبات دعوا محسوب می شوند. حال این اسناد به دو دسته اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم می شوند. در این قسمت قصد داریم به تعریف حقوقی اسناد رسمی بپردازیم. از آنجایی که سند رسمی یکی از مهم ترین ابزارهای حفظ نظم در بازار معاملاتی کشور می باشد، قانونگذار در ماده 1287 قانون مدنی به تعریف آن پرداخته است


معراج فرجی

با سلام امری که در مطلب فوق اشاره گردید همان میزانی که برای خریدار از نظر امنیت معامله اهمیت دارد همان میزان و چه بسا بیشتر برای فروشنده خطرناک است و چه بسا بدون دریافت کامل پول یا جزیی از آن سند رسمی را منتقل کنند برای اخذ حکم فساد و ابطال معامله دچار دردسرهای بزرگی میشوند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.