هبه و هدیه| وکلای تلفنی

هبه و هدیه| وکلای تلفنی

هبه و هدیه| وکلای تلفنی

تعریف هبه از زبان وکیل

خیلی اوقات کلمه هبه به گوش ما خورده است اما نمی دانیم معنای دقیق آن چیست ؟ اصلا چرا می­گویند هبه ؟ آیا احکام و شرایط خاصی دارد ؟

در خصوص معنای هبه باید گفت که طبق قوانین جاری در کشور ما هبه یک عقد است که به موجب آن یک نفر مالی را مجانا به کس دیگری تملیک می کند . البته باید توجه داشت که هبه همیشه مجانی نیست و امکان دارد که معوض هم باشد یعنی در قبال چیزی که می دهیم یک چیزی هم دریافت کنیم . در هبه به شخص تملیک کننده ( هدیه دهنده ) واهب ، به طرف دیگر که مال را دریافت می کند متهب و آن مال به خصوص را که مورد هبه است عین موهوبه می گوییم. پس با معنای حقوقی هبه آشنا شدیم اما سوالی که در این لحظه به وجود می آید این است که شخص واهب ( هدیه دهنده ) باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟ آیا هر کس که بخواهد می تواند تحت هر شرایطی هر مالی را هبه کند و به دیگری ببخشد ؟

 

هزینه مشاوره حقوقی

در این خصوص باید گفت که چون هبه یک نوع عقد و معامله محسوب می شود لذا واهب یا همان هدیه دهنده نیز باید اهلیت داشته باشد. یعنی اینکه محجور نباشد و از لحاظ سن و عقل و درک به میزان قابل قبول قانونی رسیده باشد و به نحوی نباشد که به دلیل عدم تعادل روانی و غیر رشید بودن یا صغیر بودن به زبان عامیانه چوب حراج به اموالش بزند. پس شرط نخست و خیلی مهم این است که هدیه دهنده عاقل و بالغ و رشید باشد. شرط دومی که حتما باید وجود داشته باشد این است که هدیه دهنده اجازه دخل و تصرف در اموال خود را داشته باشد. به طور مثال شخص ورشکسته به دلیل اینکه قانون به او اجازه نمی دهد در اموالش تصرف کند حق این را ندارد که از اموال خود به کسی چیزی بدهد یا ببخشد یا حتی هر معامله دیگری کند. یا مثال دیگر این که زمانی که ما یک مالی را به عنوان رهن و وثیقه قرار می دهیم ( مثلا وام گرفتیم و سند ملک را به عنوان  وثیقه در رهن بانک گذاشته ایم ) دیگر نمی توانیم آن مال را به کسی هبه کنیم یا ببخشیم چون اجازه دخل و تصرف به ضرر مرتهن ( در مثال ما بانک ) را نداریم. پس شرط دوم این شد که شخص هدیه دهنده اجازه دخل و تصرف در اموال خود را داشته باشد. شرط سومی که وجود دارد و خیلی هم مهم و رایج است این است که هدیه دهنده باید مالک مالی باشد که هبه می کند و می بخشد. در خیلی اوقات دیده ایم که اشخاص اموال دیگران را مورد بذل و بخشش قرار می دهند بدون اینکه مالک آن باشند یا اجازه چنین رفتاری را داشته باشند که این رفتار مورد قبول قانون نمیباشد و نافذ نیست. زمانی هبه صحیح و نافذ خواهد بود که شخص مال متعلق به خود را هبه کند و ببخشد نه اموال دیگران را . پس شرط سوم این شد که شخص باید مالک عین موهوبه باشد. شرط چهارم برای وقوع و صحت هبه این است که متهب یا همان هدیه گیرنده مال مورد هبه را قبول کند و مخالفتی در این خصوص نداشته باشد زیرا همانطور که گفته شد هبه یک عقد و معامله است و هر عقدی نیز نیازمند توافق و رضایت طرفین دارد لذا شرط چهارم اعلام صریح و شفاف قبولی از ناحیه متهب هدیه گیرنده می باشد . شرط پنجم که عنصر اصلی برای تحقق هبه است این می باشد که  مال مورد هدیه در دسترس طرف مقابل ( متهب یا همان هدیه گیرنده ) قرار گیرد و به وی تسلیم شود که ما در اصطلاح حقوقی می گوییم عمل قبض انجام شود زیرا هبه از جمله عقود عینی در قانون است که حتما باید مال مورد معامله به طرف مقابل تسلیم شود تا عقد کامل شود و صحیح باشد . برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

استرداد هبه

5 شرط اساسی برای تشکیل عقد هبه مختصرا عبارت اند از :

الف اهلیت واهب . ب اجازه دخل و تصرف داشته باشد . پ واهب مالک مال باشد . ت اعلام قبول متهب . ج تسلیم کردن مال مورد هبه .

آیا هبه همان هدیه است؟

یکی از سوال های بسیار رایج در خصوص مبحث هبه این است که  آیا هبه همان هدیه است ؟ شامل چه مواردی می شود ؟ در این خصوص باید گفت که هبه عام تر از هدیه است زیرا هدیه معمولا نوعی هبه اموال منقول است که برای ابراز علاقه یا جلب محبت و یا اکرام و بزرگداشت مجانی به دیگری تملیک می شود در حالی که هبه علاوه بر هدیه شامل تملیک مجانی اموال غیر منقول و مفاهیم دیگر مانند جایزه و صدقه هم می شود. به صورت کلی می توان گفت که هدیه یکی از انواع و مصادیق هبه است و هبه کلی تر و عام تر از هدیه می باشد.

آیا امکان رجوع از هبه ( پس گرفتن هدیه )  وجود دارد؟

از ایام قدیم موضوع هدیه دادن به عزیزان و آشنایان و البته متعاقب آن به دلیل بروز برخی مشکلات بین طرفین تقاضای استرداد هدایا مطرح بود. ولی در عصر حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و بیشتر شدن ارتباطات افراد به طرق مختلف با یکدیگر این موضوع هدیه دادن و اینکه آیا می توان بعدا آن را پس گرفت یا خیر بسیار رایج تر شده است مخصوصا اینکه در ایام عید و نوروز می باشیم و بحث هدیه دادن افراد به یکدیگر بسیار داغ تر است و این هدایا ممکن است طلا و جواهر یا خودرو یا وجه رایج یا ارز ( دلار و یورو و ... ) یا بیت کوین یا ملک یا موبایل و  ... باشد. حال این پرسش پیش می آید که اگر هدیه دهنده از دادن هدیه پشیمان شد و خواست آن را پس بگیرید آیا این امکان برای وی وجود دارد ؟ باید چه اقداماتی را انجام دهد ؟ آیا شرایط خاصی برای استرداد هدایا وجود دارد ؟

خوشبختانه قانونگذار محترم با پیش بینی درست از آینده و اتفاقاتی که ممکن است حادث شود در خصوص این موضوع نیز به روشنی تعیین تکلیف کرده است. طبق قوانین جاری در خصوص هبه واهب یا همان هدیه دهنده در دو بازه زمانی مختلف می تواند هدیه را از طرف مقابل پس بگیرد.

الف همان طور که عرض شد هبه زمانی تحقق می یابد که موهوبه ( هدیه ) به طرف مقابل تسلیم شده باشد. بنابراین واهب می تواند قبل از اینکه هدیه را به طرف مقابل تسلیم نماید از هبه و عقد تشکیل شده به نوعی پشیمان شده و رجوع نماید و کلا عقد را به هم بزند بدون اینکه متهب ( هدیه گیرنده ) بتواند ادعایی در این خصوص کند .

 

بخشش یا هبه

 ب بعد از اینکه واهب هدیه را به شخص مورد نظر تسلیم کرد تحت شرایطی قانون این اجازه را به وی داده است که پشیمان شود و آن هدیه اعطایی را پس بگیرد. آن شرایط به خصوص و مهم عبارت اند از :

عین موهوبه موجود باشد. این شرط بسیار مهم و حیاتی است. به این معنی که آن هدیه مورد نظر بعد از تسلیم به متهب ( هدیه گیرنده ) باید موجود باشد. به طور مثال تلف نشده باشد یا فروخته نشده باشد و یا به هر طریقی به دیگری منتقل نشده باشد یا اگر پول یا کالای مصرف شدنی است تمام و مصرف نشده باشد و به طور کلی آن هدیه در حال حاضر موجود باشد . در این صورت است که هدیه دهنده می تواند پشیمان شده و تقاضای استرداد هدیه را کند .

متهب ( هدیه گیرنده ) نباید پدر یا مادر یا اولاد واهب ( هدیه دهنده ) باشد. پس اگر شخصی به پدر یا مادر یا اولاد خود یک هدیه ای را بدهد دیگر هیچ وقت نمی تواند آن هدیه را از وی مسترد کرده یا پس بگیرد ( حتی اگر هدیه موجود باشد )  زیرا قانون این اجازه را به وی نمی دهد که هدیه اعطایی به پدر یا مادر یا فرزند را پس بگیرد. نکته قابل توجه در این شرط این است که واژه اولاد عام و کلی بوده و لذا نوه و نتیجه را نیز شامل می شود. یک نکته بسیار مهم و رایج که در این شرط وجود دارد این است که نتیجه می گیریم هدیه دادن به همسر شامل شرط فوق نمی شود و لذا اگر مردی به همسر خود طلا هدیه دهد می تواند در صورت موجود بودن طلا آن را پس بگیرد و همینطور اگر خانم هدیه ای به شوهرش بدهد در صورت موجود بودن می تواند آن را پس بگیرد

  در صورتی که هبه معوض بوده باشد و عوض هم داده شده باشد. در بسیاری از موارد رخ می دهد که شخص یک هدیه ای را به طرف خود می دهد و در مقابل نیز یک هدیه از وی دریافت می کند. به این نوع از هبه می گویند هبه معوض. در این نوع از هبه که معوض می باشد شخص واهب  چون یک هدیه ای را هم دریافت کرده است دیگر نمی تواند پشیمان شود و هدیه اعطایی را پس بگیرد. فقط در حالتی می تواند هدیه را پس بگیرید که هدیه طرف مقابل به وی تسلیم نشده باشد.

 

ماهیت حقوقی هبه

عین موهوبه نباید از مالکیت هدیه گیرنده خارج شده باشد . به طور مثال آن هدیه به خصوص نباید فروخته شده یا به شخص دیگری هدیه داده شده باشد یا مثلا در رهن گذاشته شده باشد . در این صورت نمی توان آن هدیه را پس گرفت زیرا دیگر متعلق به متهب ( هدیه گیرنده ) نیست .

  در عین موهوبه نباید تغییری حاصل شده باشد. مثلا اگر شخصی به دیگری آرد هدیه داده باشد و هدیه گیرنده آرد را تبدیل به نان یا گندم یا حلوا کرده باشد هدیه دهنده دیگر نمی تواند آرد را پس بگیرد. یا مثلا اگر مواد غذایی داده و آن مواد غذایی پخته شده باشند یا مثال دیگر اینکه آهن داده باشد و آن آهن ها تبدیل به دستگاه شده باشند دیگر نمی توان آن را پس گرفت.

در نتیجه با وجود تمام شروط فوق الذکر شخص هدیه دهنده می تواند به اصطلاح از هبه رجوع کرده و هدیه اعطایی را پس بگیرد .

اما یک نکته قابل توجه در بحث هبه و رجوع از هبه وجود دارد این است که در صورتی که واهب ( هدیه دهنده ) یا متهب ( هدیه گیرنده ) فوت کنند دیگر تحت هیچ شرایطی امکان رجوع از هبه وجود نخواهد داشت حتی اگر عین موهوبه وجود داشته باشد . به نوعی می توان گفت با فوت هر یک از طرفین عقد هبه حتی مستحکم تر می شود و اصلا قابل انحلال و به هم زدن نیست.

 

هبه و قواعد آن

 در چه مواردی می توان از هبه رجوع کرد و هدیه را پس گرفت؟

همانطور که گفته شد یک شرط ابتدایی و اساسی برای رجوع از هبه و پس گرفتن هدیه وجود دارد و آن این است که هدیه اعطایی به شخص مورد نظر موجود باشد و این موجود بودن به این معنا می باشد که مالکیت آن تحت هیچ شرایطی و تحت هیچ یک از عقود یا ایقائات به دیگری منتقل نشده باشد و مال موهوبه تلف هم نشده باشد و موجود و سالم باشد و تغییری نیز در آن به وجود نیامده باشد مثلا اگر هدیه آهن بوده است آن آهن تبدیل به دستگاه نشده باشد یا کلا تغییر کاربردی و خاصی در موهوبه به وجود نیامده باشد و شرط دیگر اینکه هدیه گیرنده پدر یا مادر یا فرزند یا نوه و نتیجه هدیه دهنده نباشد زیرا در این صورت قانون می گوید هدیه اعطایی به این اشخاص قابل استرداد نمی باشد . یک نکته جالب در این خصوص وجود دارد که برخی اشخاص جویای این موضوع هستند که آیا می توان ضمن عقد هبه حق رجوع از هبه را از هدیه گیرنده ساقط کرد ؟ در خصوص این پرسش باید گفت که قاعده امکان رجوع از هبه حق است نه حکم و لذا می توان همان ابتدا و ضمن عقد یا حتی بعد از عقد حق رجوع از هبه را ساقط کرد که دیگر در آینده واهب نتواند از هبه رجوع کرده و آن را پس بگیرد . برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هبه و هدیه

منظور از هبه معوض چیست؟

ما در قوانین خود دو گونه هبه داریم :

الف هبه مجانی

یعنی اینکه شخص مال خود را به صورت مجانی و رایگان به دیگری تملیک می کند

ب هبه معوض

در بسیاری موارد مثل تاریخ ولنتاین یا ایام نوروز پیش می آید که طرفین متقابلا به یکدیگر هدیه می دهند و به نوعی با دادن هدیه به یکدیگر جلب محبت و رضایت می کنند. در این وضعیت این نوع از هبه را می گوییم هیه معوض که این هبه معوض تا حدودی آثار متفاوتی را با هبه مجانی دارد. مثلا در فرضی که هبه معوض است و هدیه ها رد و بدل شده است دیگر نمی توان از هبه رجوع کرد و هدیه را پس گرفت در حالی که اگر هبه مجانی باشد در صورت موجود بودن اصولا می توان از هبه رجوع کرد و هدیه را پس گرفت.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا متهب ( هدیه گیرنده ) باید اهلیت داشته باشد؟

طبق قانون واهب ( هدیه دهنده ) باید اهلیت داشته باشد یعنی عاقل و بالغ و رشید باشد و نباید محجور و صغیر باشد زیرا تصرفات شخص محجور در اموال خود طبیعتا عقلانی نیست و به احتمال زیاد به دارایی خود آسیب می زند به همین دلیل قانون گذا شرط کرده است که حتما باید شخص هدیه دهنده کاملا اهلیت داشته باشد و بداند که دارد چه می کند. اما سوال این است که آیا شخص متهب ( هدیه گیرنده ) نیز باید اهلیت داشته باشد ؟ باید حتما سن خاصی داشته باشد ؟ باید الزاما بالغ باشد ؟ در این خصوص باید گفت که چون شخص متهب دارد مالک یک چیزی می شود و یک چیزی را مجانی به دست می آورد لذا دیگر ترس اینکه در اموالش اتفاقی رخ دهد که به ضررش باشد وجود ندارد و قانون اهلیت وی را لازم برای این عقد نمی داند. در نتیجه می توان این اشخاص را طرف مقابل عقد هبه دانست و مشکلی نخواهد داشت. اما باید توجه داشت که صغیر و سفیه می توانند هبه را قبول کنند ولی هدیه را باید به ولی یا قیم آن ها تسلیم کرد زیرا ممکن است اگر هدیه به خودشان تسلیم شود چون هنوز اهلیت کامل ندارند به ضرر دارایی خود عمل کنند و هدیه را تلف کنند یا مثلا به طرق دیگری از دارایی خود خارج کنند . برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در هر ساعت از شبانه روز به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی ملکی 
مشاوره حقوقی نگارش قرارداد هبه
مشاوره حقوقی هبه
استرداد هدایای نامزدی
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، یک شرط ابتدایی و اساسی برای رجوع از هبه و پس گرفتن هدیه وجود دارد و آن این است که هدیه اعطایی به شخص مورد نظر موجود باشد و این موجود بودن به این معنا می باشد که مالکیت آن تحت هیچ شرایطی و تحت هیچ یک از عقود یا ایقائات به دیگری منتقل نشده باشد و مال موهوبه تلف هم نشده باشد و موجود و سالم باشد و تغییری نیز در آن به وجود نیامده باشد مثلا اگر هدیه آهن بوده است آن آهن تبدیل به دستگاه نشده باشد یا کلا تغییر کاربردی و خاصی در موهوبه به وجود نیامده باشد و شرط دیگر اینکه هدیه گیرنده پدر یا مادر یا فرزند یا نوه و نتیجه هدیه دهنده نباشد زیرا در این صورت قانون می گوید هدیه اعطایی به این اشخاص قابل استرداد نمی باشد . یک نکته جالب در این خصوص وجود دارد که برخی اشخاص جویای این موضوع هستند که آیا می توان ضمن عقد هبه حق رجوع از هبه را از هدیه گیرنده ساقط کرد ؟ در خصوص این پرسش باید گفت که قاعده امکان رجوع از هبه حق است نه حکم و لذا می توان همان ابتدا و ضمن عقد یا حتی بعد از عقد حق رجوع از هبه را ساقط کرد که دیگر در آینده واهب نتواند از هبه رجوع کرده و آن را پس بگیرد . برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.


سهند مهدی پور

قانونگذار محترم با پیش بینی درست از آینده و اتفاقاتی که ممکن است حادث شود در خصوص این موضوع نیز به روشنی تعیین تکلیف کرده است. طبق قوانین جاری در خصوص هبه واهب یا همان هدیه دهنده در دو بازه زمانی مختلف می تواند هدیه را از طرف مقابل پس بگیرد.


مریم عبدالغلامی

باسلام هبه عقدی است که به موجب آن، شخص مالی را به دیگری میبخشد.برای صحت وقوع عقد هبه، واهب باید عاقل، بالغ و رشید باشد. ولی قانون اهلیت متهب را لازم نمی داند.پس صغیر و سفیه میتوانند هبه را قبول کنند ولی هدیه را باید به ولی یا قیم آنها تسلیم کرد. واهب باید اجازه دخل و تصرف در اموال خود را داشته باشد و باید مالک مالی باشد که هبه میکند. علاوه بر شرایط فوق، متهب باید مال مورد هبه را قبول کند و نیز مال موهوبه باید در دسترس طرف مقابل(متهب)قرار گیرد و به وی تسلیم شود.(قبض) هبه علاوه بر هدیه شامل: تملیک مجانی اموال غیرمنقول، جایزه و صدقه هم میشود. شرایط رجوع از هبه: هدیه اعطایی باید موجود باشد و مالکیت آن تحت هیچ شرایطی تحت هیچیک از عقود یا ایقاعات به دیگری منتقل نشده باشد. مال مال موهوبه تلف نشده باشد و موجود و سالم باشد و تغییری در آن به وجود نیامده باشد. متهب، پدر، مادر یا اولاد(فرزند- نوه- نتیجه) واهب نباشد. نظر به اینکه امکان رجوع از هبه، حق است و نه حکم، لذا میتوان ضمن عقد یا بعد از عقد، حق رجوع از هبه را ساقط کرد تا در آینده، واهب نتواند از هبه رجوع کرده و آن را پس بگیرد. هبه بصورت مجانی و معوض وجود دارد. در صورت معوض بودن هبه و رد و بدل شدن هدیه ها، دیگر نمیتوان از هبه رجوع کرد. درصورت فوت واهب یا متهب، تحت هیچ شرایطی امکان رجوع وجود ندارد حتی اگر عین موهوبه موجود باشد.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از عقودی که در جامعه ما کابرد بسیار زیادی دارد بحث هبه اموال می باشد. ما بارها دیده ایم که دختران و پسران جوانی که به مناسبت های مختلف به یکدیگر هدایایی می دهند یا مردان پولداری که برای بدست آوردن دل دختران جوان اقدام به خریدن هدایای نسبتا گرانقیمت برای آنها می نمایند تا رضایت خاطر ایشان را جلب کنند . برای اینکه هبه به صورت صحیح واقع شود شرایطی در قانون برای آن پیش بینی شده است مانند اهلیت و رضای واهب یا صاحب مال بودن یا اختیار و اراده در دادن هدیه و امثال آن، اهمیت این موضوع زمانی نمایان می گردد که طرفین هبه و به ویژه واهب قصد رجوع از هبه را داشته باشد و بخواهد مالی را که داده است پس بگیرید برای انجام چنین کاری نیز شرایطی باید رعایت گردد تا شخص هدیه دهنده یا به اصطلاح واهب بتواند چنین اری را انجام دهد مثلا اگر هدیه گیرنده یا متهب پدر و مادر یا فرزند واهب باشد انجام این کار ممکن نیست یا اگر در عوض هدیه ای که داده باشد نیز چیزی گرفته باشند بازهم نمی توان از عقد هبه رجوع کرد لذا لازم است که هر کاربری در خصوص چنین عقدی ابتدا تمامی موارد لازم را شناخته و بعد از آن اقدام به انجام هر کاری نماید.


علیرضا محمدی

سلام ضمن عرض خداقوت و خسته نباشید به تمانی همکاران و پرسنل پرتلاش وکیل تلفنی خواستم تشکر کنم بابت مطلب بسیار مفیدی که باعث شد برای اولین بار بلاخره متوجه بشم این اصطلاح هبه چه معنی میدهد و اکر هبه ای رخ داد آیا قابل برگشت است یا خیر پس از بهم خوردن نامزدی پسرم با یکی از مشاورین موسسه شما در ارتباط بودیم و به کمک راهنمایی های ایشان توانستیم خودرو ای که هدیه داده بودیم را پس بگیریم ممنونم از مدیریت این موسسه بابت خدمات حقوقی مفیدی که دراختیار کاربران قرار میدهید


Mohamad sheykhi

معنای عرفی هبه، بخشیدن مجانی مال است. این بخشش در عالم حقوق، هبه نامگذاری می شود و منطبق برماده 795 قانون مدنی عبارتست از عقدی که به موجب آن، یک نفر مالی را مجانی به شخص دیگری تملیک می کند. این عقد دو طرف دارد. واهب فردی است که مال را هدیه می دهد و متهب کسی که هدیه را پذیرفته، مالی که هدیه داده شده را عین موهوبه گویند. لازم به یادآوری است که هبه دادن مختص به عین نیست بلکه امکان هبه دادن منفعت نیز وجود دارد. باید در نظر گرفت اگر واهب صاحب حق انتفاع باشد و حقی برعینیت مال نداشته باشد، امکان هبه دادن "حق انتفاع" وجود ندارد. صحت هبه منوط به وجود شرایطی خاص است از جمله اینکه واهب باید مالک عین موهوبه باشد، متهب باید هبه را قبول و عین موهوبه را قبض (دریافت) نماید. انواع هبه هبه معوض : هبه ای که واهب حین عقد، شرطی کند که متهب در عوض هبه، به او چیزی بدهد و باید در نظر داشت این انتقال نیز باید رایگان باشد. هبه غیرمعوض : هبه ای که واهب شرط عوض نگذاشته باشد. توصیه می شود که واهب، به شکل رسمی هبه نماید چراکه هبه نامه رسمی، ریسک انکار و تردید را از بین می برد، اما در مورد هبه نامه های غیررسمی، ادعای انکار و تردید مسموع است. استرداد هبه اصل بر این است که واهب می تواند از هبه رجوع کند مگر اینکه شرایط زیر وجود شروط داشته باشد که امکان استرداد عین موهوبه و رجوع از هبه را از بین ببرد. - متهب پدر، مادر یا اولاد واهب نباشند. - عوض هبه داده شده باشد. - عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده باشد. - عین موهوبه تغییر پیدا کرده باشد. لازم به یادآوری است که استرداد هبه قائم به شخص است و با مرگ واهب یا متهب، حق رجوع از بین می رود. اگر مالی به همسر هبه داده شود، قابل استرداد است؟ همانطور که در بالا به آن اشاره شد و منطبق برماده 803 قانون مدنی، رجوع از هبه در مواردی که متهب، پدر، مادر و یا اولاد واهب باشد وجود ندارد. حال این سوال مطرح می شود که هدیه به همسر چه مصداقی پیدا می کند؟ این مساله از موارد اختلافی است و برخی از فقها و حقوقدانها آن را مجاز و برخی دیگر ممنوع می دانند. در ادامه به استددلال های هر دورگروه می پردازیم. مخالفان استرداد هبه از همسر، معتقد هستند با جاری شدن صیغه نکاح، علقه زوجیت حاصل شده و از مفهوم مخالف ماده 1037 قانون مدنی، نتیجه گرفته اند که با حصول علقه زوجیت، خویشاوندی ایجاد می شود و امکان استرداد هدایا صرفا برای دوران نامزدی است. طرفدران این نظریه، بند اول ماده 803 قانون مدنی را تفسیر موسع نموده اند و دلیلِ ممنوعیت رجوع به پدر، مادر و اولاد را حفظ روابط خانوادگی می دانند که مشابه روابط زن و شوهر است و این ممنوعیت را بر همسر نیز تعمیم داده اند.


محمد

سلام در هبه شرط است که در صورتی تیتوان رجوع نمود که هبه موجود و تلف منتقل نشده باشد. اره دین قابل رجوع نیست


فریبرز ذوالفقاری

با سلام چون هبه یک نوع عقد و معامله محسوب می شود لذا واهب یا همان هدیه دهنده نیز باید اهلیت داشته باشد. یعنی اینکه محجور نباشد و از لحاظ سن و عقل و درک به میزان قابل قبول قانونی رسیده باشد و به نحوی نباشد که به دلیل عدم تعادل روانی و غیر رشید بودن یا صغیر بودن به زبان عامیانه چوب حراج به اموالش بزند. پس شرط نخست و خیلی مهم این است که هدیه دهنده عاقل و بالغ و رشید باشد. شرط دومی که حتما باید وجود داشته باشد این است که هدیه دهنده اجازه دخل و تصرف در اموال خود را داشته باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.