چگونگی اعمال حق مهریه در زمان ازدواج مجدد و عقد موقت

چگونگی اعمال حق مهریه در زمان ازدواج مجدد و عقد موقت

چگونگی اعمال حق مهریه در زمان ازدواج مجدد و عقد موقت

چگونگی اعمال حق مهریه در زمان ازدواج مجدد و عقد موقت 

مهریه زوجه در صورت ازدواج مجدد  زوج

یکی از دیگر سوالات رایج مردان و بانوان محترم این است که اگر مرد مجددا ازدواج کند آیا مهریه زوجه سابق تغییری میکند ؟ آیا اگر این ازدواج مجدد به حکم و اجازه قانون باشد تاثیری در پرداخت یا عدم پرداخت مهریه زوجه اول دارد ؟ قطعا هیچ تاثیری در مهریه و میزان آن ندارد . زیرا زن به موجب ماده 1082 قانون مدنی ایران از زمان انعقاد عقد مالک مهریه میشود و میتواند هر تصرفی در آن بنماید . لذا این حق بوجود آمده و مالکیت زن بر مهر خود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل اسقاط یا کاهش نخواهد بود و زن هر زمان که بخواهد حتی در فرضی که دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد داده است میتواند نسبت به وصول مهریه خود اقدامات لازمه را انجام دهد . مالکیت زن بر مهریه خود مسلم و محرز و غیر قابل انکار و اسقاط است . با توجه به نکات مذکور انتظار میرود زین پس بانوان محترم سرزمینمان نگران حقوق مالی خود نبوده و به هیچ عنوان فریب اشخاص دیگر را نخورند و اگر با موضوعاتی از این قبیل برخورد کردند قبل از اقدام یا امضای هر چیزی با مشورت با وکیل تخصصی مهریه معضلات خود را برطرف نمایند .

 

مطالبه مهریه چیست؟

مهریه در عقد موقت به چه صورت است؟

عقد نکاح در کشورما به دو صورت عقد نکاح دائم و عقد نکاح موقت انجام می شود. در خصوص شرایط و موارد نکاح این دو عقد اصولا بر یک قانون استوارند مگر در مواردی که قانون به نحو دیگری تعیین تکلیف کرده باشد . یکی از مواردی که قانون گذار محترم بین این دو عقد تمایز قایل شده است بحث تعیین مهریه است . در عقد دائم زوجین میتوانند در حین عقد مهریه را تعیین نکنند و تعیین آن را به آینده موکول کنند یا اینکه در آینده میزان مهریه را افزایش یا کاهش دهند . پس تعیین مهریه در زمان عقد نکاح دایم الزامی نیست . اما در نکاح موقت عدم تعیین مهر در عقد موجب بطلان نکاح است . یعنی تعیین مهریه به صورت شفاف و دقیق درست در حین انعقاد عقد موقت الزامی است و به هیچ عنوان نمیتوان عقد موقت بدون مهریه باشد .بنابراین تعیین مهریه در این نوع نکاح از شرایط صحت عقد است و اگر نباشد عقد باطل است . البته باید توجه داشت آنچه شرط صحت عقد نکاح موقت است لزوم تعیین مهر است نه لزوم پرداخت فوری آن . بنابراین همین که مهر تعیین شود برای صحت نکاح موقت کافی است و زوجه میتواند بعدا آن را مطالبه کند . در خصوص چگونگی تعیین مهر و میزان آن در عقد موقت باید به توافق اشخاص نگاه کرد . تعیین مهریه یک قرارداد تبعی است و در هر قراردادی دو طرف وجود دارند که باید با یکدیگر توافق کنند . پس میزان مشخص و معمولی وجود ندارد و همه چیز بستگی به نوع توافق زوجین دارد . ممکن است مهریه را سکه قرار دهند یا یک خودرو یا یک ملک و یا ... . میزان آن نیز با توجه به توافق متغیر است و ممکن است 14 سکه قرار دهند یا 114 عدد یا 1114 عدد . به بانوان محترم توصیه میشود چون مهریه از معدود حقوق مالی زوجه در عقد موقت است نسبت به نوع و میزان آن توجه داشته باشند که در آینده ضرر نکنند.

 

نگارش دادخواست مطالبه مهریه به نرخ روز

مطالبه مهریه چه مدت زمان میبرد؟

مهریه از زمان انعقاد عقد نکاح متعلق به زوجه است و هر وقت بخواهد می تواند آن را مطالبه کند . برای مطالبه مهریه دو راه عمده وجود دارد . از طریق اجرای ثبت و از طریق دادگاه خانواده . هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارد . با توجه به نوع پرونده و دیدگاه شخص باید از یکی از روشهای فوق اقدام کرد . توصیه می شود به دلیل پیچیدگی خاص این موارد حتما از وکیل تخصصی مهریه در این موارد استفاده کنید تا ضمن حفظ حقوق مسلم شما با توجه به منافع شما بهترین مسیر را برای وصول مهریه انتخاب کند . یکی از فواید وصول مهریه از طریق اجرای ثبت زمان کوتاهی است که دارد . در این مسیر زوجه ابتدا به دفترخانه ای که در آن ازدواج وی ثبت شده مراجع میکند و تقاضای کتبی اجراییه مهریه مینماید و با انجام مراحل اداری اجراییه از طریق اجرای ثبت صادر و به زوج ابلاغ میشود . اما در دادگاه باید دادخواست تقدیم شود و سپس تعیین شعبه و تعیین جلسه شود و سپس رای صادر و قطعی شود تا در نهایت تقاضای صدور اجراییه شود . یکی دیگر از مزایای اجرای ثبت مک هزینه بودن آن است در حالی که از طریق دادگاه باید ابتدا با توجه به میزان مهریه هزینه دادرسی پرداخت کرد که معمولا هزینه زیاد و قابل توجهی میشود .جهت دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

آیا تعیین مهریه در حین انعقاد عقد دایم و موقت الزامی است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در عقد دائم زوجین میتوانند در حین عقد مهریه را تعیین نکنند و تعیین آن را به آینده موکول کنند یا اینکه در آینده میزان مهریه را افزایش یا کاهش دهند . پس تعیین مهریه در زمان عقد نکاح دایم الزامی نیست . اما در نکاح موقت عدم تعیین مهر در عقد موجب بطلان نکاح است . یعنی تعیین مهریه به صورت شفاف و دقیق درست در حین انعقاد عقد موقت الزامی است و به هیچ عنوان نمیتوان عقد موقت بدون مهریه باشد . لذا تعیین مهریه در این نوع نکاح از شرایط صحت عقد است و اگر نباشد عقد باطل است . البته باید توجه داشت آنچه شرط صحت عقد نکاح موقت است لزوم تعیین مهر است نه لزوم پرداخت فوری آن . بنابراین همین که مهر تعیین شود برای صحت نکاح موقت کافی است و زوجه میتواند بعدا آن را مطالبه کند .موسسه وکلای تلفنی شرایطی را فراهم اورده که به صورت شبانه روز بتوانید از خدمات مشاوره حقوقی استفاده نمایید.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

آیا مطالبه مهریه بدون حضور زوجه در دادگاه امکان پذیر است ؟

یکی از دغدغه های مردم ما چه آقایان و چه بانوان محترم این است که آیا راهی هست که خودشان به دادگاه نروند ؟ برخی عنوان میکنند به دلیل مشکلات یا کراهتی که نسبت به طرف مقابل دارند آیا میشود خودشان به جلسه دادرسی نروند و همینطور مراحل اداری را خودشان طی نکنند ؟ طبق قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی اصحاب دعوا میتوانند در جلسه دادرسی : الف خودشان حاضر شوند یا ب لایحه ارسال کنند . یا ج وکیل معرفی کنند . پس قانونگذار این اختیار را به اصحاب دعوا داده است که با انتخاب یکی از گزینه های فوق امورات خود را پیش ببرند . البته گاهی اوقات ممکن است دادرس حضور شخص خواهان یا خوانده را لازم بداند که در این صورت در برگ اخطاریه این موضوع قید میشود . با توجه به نکات فوق پیشنهاد میگردد برای سهولت در انجام کار و سرعت بخشیدن برای رسیدن به اهداف مدنظر و همینطور جلوگیری از اتلاف وقت و مال حتما از وکیل متخصص در هر حوزه استفاده نمایید . موسسه وکلای تلفنی با سابقه ای درخشان در این عرصه مفتخر است به آحاد مردم عزیز کشورمان ( داخل یا خارج از کشور ) اعلام کند که در راستای نیاز جامعه و برطرف کردن مشکلات قضایی مردم و با بهره برداری از وجود وکلای مجرب و تخصصی در هر حوزه به خصوص حوزه خانواده آماده خدمت رسانی و کمک به هم میهنان عزیز در تمام ایام سال و به صورت شبانه روزی است .

 

مشاوره حقوقی الزام به تمکین 
مشاوره حقوقی طلاق به علت فساد اخلاقی 
مشاوره حقوقی گواهی بکارت
اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت 
نگارش دادخواست اعسار از پرداخت مهریه 
نگارش دادخواست استرداد جهیزیه


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب،اگر ازدواج مجدد به حکم و اجازه قانون باشد تاثیری در پرداخت یا عدم پرداخت مهریه زوجه اول ندارد. زیرا زن به موجب ماده 1082 قانون مدنی ایران از زمان انعقاد عقد مالک مهریه میشود و میتواند هر تصرفی در آن بنماید . لذا این حق بوجود آمده و مالکیت زن بر مهر خود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل اسقاط یا کاهش نخواهد بود و زن هر زمان که بخواهد حتی در فرضی که دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد داده است میتواند نسبت به وصول مهریه خود اقدامات لازمه را انجام دهد . مالکیت زن بر مهریه خود مسلم و محرز و غیر قابل انکار و اسقاط است . با توجه به نکات مذکور انتظار میرود زین پس بانوان محترم سرزمینمان نگران حقوق مالی خود نبوده و به هیچ عنوان فریب اشخاص دیگر را نخورند و اگر با موضوعاتی از این قبیل برخورد کردند قبل از اقدام یا امضای هر چیزی با مشورت با وکیل تخصصی مهریه معضلات خود را برطرف نمایند .


راضیه دهقان

سلام وقت بخیر خدمت تمامی کادر متخصص موسسه وکیل تلفنی بصورت کاملا ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی هستند و مشاوره تلفنی و حضوری و آنلاین رایگان توسط وکلای مجرب انجام میشود تا احقاق حق همراهتان هستیم


مینافراهانی

باسلام قطعا ازدواج مجدد مرد در مطالبه مهریه همسر سابقش تاثیریدندارد.زیرا که زن همان ابتدای عقد مالک مهریه شده.در تعیین میزان مهریه نیز در عقد دایم نیازی نیست همان لحظه مقدارآن مشخص باشد ولی در عقد موقت باید تعیین شود زیرا یکی از شرایط صحت نکاح موقت مهریه است.


ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


Mohamad sheykhi

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، به محض وقوع عقد ازدواج ، زن مالک مهریه می شود و از همان لحظه مستحق دریافت مهریه خواهد بود . قاعدتا زن از همان لحظه وقوع عقد می تواند مهریه خود را مطالبه کند ؛ با این حال مطالبه مهریه عمدتا در فرضی به وقوع می پیوندد که زن و مرد با یکدیگر اختلاف داشته باشند . با این حال ، بر اساس قانون ، گرفتن مهریه بدون طلاق نیز امکانپذیر است . نکته مهمی که در خصوص مطالبه مهریه وجود دارد آن است که مطالبه مهریه در خصوص مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه متفاوت است . به دلیل اینکه در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد ، زن باید اموالی از شوهرش به دادگاه معرفی کند تا بتواند مهریه را از محل آن وصول نماید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه مراجعه کنید. روش های مطالبه مهریه از آن جهت که مطالبه مهریه زن موضوعی بسیار مهم نزد قانونگذار است ، بر اساس مقررات قانونی و رویه های قانونی ، زن می تواند با استفاده از روش هایی مهریه اش را مطالبه کند . بر این اساس ، مطالبه مهریه از دو روش امکانپذیر است . راه اول مطالبه مهریه ؛ همانگونه که در عرف معمول است آن است که زن با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم می کند . این امر نیازمند رسیدگی در دادگاه و صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه است . اما روش دوم مطالبه مهریه آن است که زن باید به جای دادگاه به اجرای ثبت مراجعه کند و از طریق ثبتی مهریه اش را وصول کند . در واقع به دلیل اینکه مهریه در سند ازدواج ذکر شده است و سند ازدواج نیز یک سند رسمی است ، زن می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل سکونتش مهریه اش را به اجرا بگذارد و حتی مرد را ممنوع الخروج نماید . نکته مهمی که در خصوص راههای مطالبه مهریه وجود دارد آن است که مطالبه مهریه از طریق دادگاه و از طریق اجرای ثبت به صورت همزمان امکانپذیر نیست . در صورتی که در دادگاه ثابت بشود که زن ابتدا از طریق اجرای ثبت درخواست مهریه کرده است ، دعوای او در دادگاه رد خواهد شد .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.