تاثیر کد رهگیری در اصالت مبایعه نامه

تاثیر کد رهگیری در اصالت مبایعه نامه

تاثیر کد رهگیری در اصالت مبایعه نامه

منظور از مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه یا بیع نامه نوشته ای در مورد قرارداد خرید و فروش است. در قراردادی که تنظیم می شود یک طرف معامله فروشنده و طرف دیگر خریدار است. در قرارداد طرفین تعهداتی به همدیگر می دهند. در بین مردم بعضا از کلمه قولنامه به جای مبایعه نامه استفاده می کنند که از لحاظ حقوقی اشتباه و این دو معنای متفاوتی دارند.

در واقع قولنامه سند تعهد به انتقال است و طرفین در آن به توافق می رسند که مال را در زمان و مکان مشخصی انتقال دهند یا اینکه قرارداد منعقد کنند. اما بیع نامه سندی عادی برای فروش مال منقول یا غیر منقول است که ثبت می گردد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

بیع نامه تنها مختص به املاک نیست و از طریق آن می توان تمام اموال غیر منقول و منقول را خرید و فروش کرد. مبایعه نامه سند رسمی نیست اما می توان در دفاتر ثبت اسناد رسمی آن را به سند رسمی انتقال داد. با اینکه بیع نامه سند رسمی نیست اما یک عقد لازم است و خریدار و فروشنده نمی توانند یک طرفه آن را به هم زنند یا اینکه فسخ نمایند.

در مبایعه نامه باید طرفین بر سر قیمت، زمان و چگونگی پرداخت و زمان تحویل اموال به توافق برسند. همچنین باید به تعهدات خود پایبند باشند. در صورتی که یکی از طرفین تعهد خود را انجام ندهد طرف مقابل می تواند از دادگاه مطالبه خود را تقاضا کند. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

منظور از کد رهگیری در مبایعه نامه چیست؟

در گذشته به دلیل ثبت نکردن مبایعه نامه در سامانه ای یکپارچه زمینه کلاهبرداری فراهم بود. همچنین آمار و اطلاعاتی از حجم و تعداد معاملات وجود نداشت. با توجه به اینکه قولنامه های اعتباری آنچنانی نداشتند و از آن به عنوان یک پیش نویس استفاده می شد کد رهگیری برای قراردادهای خرید و فروش و اجاره اجباری شد.

TMIS سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که بخاطر شفاف سازی معاملات راه اندازی شد. از سال 1387 به این طرف تمامی بنگاه های معاملاتی کشور موظف شدند تا مشخصات ملک، خریدار و فروشنده را در سامانه مذکور ثبت نمایند. بعد از تایید معامله در پرینت اطلاعات بارکد دو بعدی با کد رهگیری 13 رقمی چاپ خواهد شد. در این بارکد مشخصات خریدار، فروشنده و آدرس کامل ملک وجود دارد.

 

کد رهگیری

برای انجام مشاوره با وکیل متخصص در ارتباط با مبایعه نامه و تاثیر کد رهگیری در آن می توانید با موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و مشاوره حقوقی تلفنی انجام دهید.

کد رهگیری در مبایعه نامه چه کاربردی دارد؟

اولین مزیت کد رهگیری این است که طرفین معامله این اطمینان را دارند که معامله معتبری انجام داده اند. در گذشته برخی از کلاهبرداران ملکی را به چندین نفر می فروختند اما با وجود کد رهگیری بر روی مبایعه نامه ها دیگر امکان فروش یک ملک به چند نفر را از بین می برد. برای خرید و فروش یک ملک کد پستی ملک لازم است به همین دلیل کد پستی در سامانه ثبت می شود و مالکیت آن ملک مشخص خواهد بود.

با وجود بارکد و کد رهگیری دیگر امکان مخدوش کردن مبایعه نامه وجود ندارد. همچنین اگر ملک در طرح های شهرداری قرار بگیرد مشخص است و خریدار از آن مطلع خواهد شد.

با وارد کردن کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، طرفین می توانند از صحت معامله و اصلی بودن مبایعه نامه اطمینان پیدا کنند. با وارد کردن کد رهگیری در سامانه مشخصات مختص به قرارداد نمایان می شود.

 

قولنامه

چگونه می توان اصالت مبایعه نامه را تعیین کرد؟

قرارداد در سه نسخه چاپ خواهد شد که در هنگام ثبت و تایید قرارداد در سامانه کد رهگیری برای طرفین معامله از طریق پیامک ارسال می شود. در سه نسخه چاپ شده که یکی از آنها پیش مشاور املاک و دو نسخه دیگه به طرفین داده می شود کد QR درج شده است و برچسب هولوگرام نیز بر روی آن وجود دارد.

بعد از ثبت قرارداد می توانید در مورد اصالت آن از سامانه استعلام بگیرید. برای این کار باید به سایت ایران املاک مراجعه کنید و کد ملی و کد رهگیری خود را در قسمت استعلام کد رهگیری وارد کنید.

همچنین می توانید کد ملی و کد رهگیری مندرج در مبایعه نامه را به شماره 110203001 ارسال کنید تا نتیجه استعلام به گوشی همراه شما ارسال شود.

 

ارتباط در واتس اپ

اگر مبایعه نامه کد رهگیری نداشته باشد در دادگاه معتبر نیست؟

تمامی قراردادها قابل پیگیری در مراجع قضایی هستند حتی اگر سندی هم وجود نداشته باشد شهادت شهود نیز به عنوان ادله قابل قبول است. اما مبایعه نامه با کد رهگیری در دادگاه اعتبار بیشتری دارد و رسیدگی به آن سریعتر انجام می شود.

اگر مبایعه نامه کد رهگیری نداشته باشد باید اول اصالت آن در دادگاه به اثبات برسد که زمان بر است و ممکن است دعاوی دیگری از جمله دستکاری یا غیر واقعی بودن مبایعه نامه مطرح شود که رسیدگی را زمانبر خواهد کرد.

در ارتباط با مسائل حقوقی اگر نیاز به مشاوره حقوقی با یک وکیل کاربلد دارید می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. مشاوره گیرندگان می توانند از مشاوره حقوقی آنلاین  و رایگان نیز استفاده نمایند.

 

مشاوره حقوقی ابطال فروشنامه
مشاوره حقوقی بطلان سند 
نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

محمدامین روشان

سلام و وقت بخیر سوالی برام پیش آمده بود آیا لازم است شماره ی سریال چاپ قرارداد اجاره نامه را در برگه ی کد رهگیری ثبت بشه یا نه؟


محمدامین روشان

سلام و وقت بخیر سوالی برام پیش آمده بود آیا لازم است شماره ی سریال چاپ قرارداد اجاره نامه را در برگه ی کد رهگیری ثبت بشه یا نه؟


طاهری

سلام همسرم ملکی رو از مادرش خریداری کرده.که دارای سند منگوله دار می باشد.اما فقط به مبایعه نامه با کد رهگیری بسنده کرده ،آیا امکان اعتراض وراث بعداز فوت ایشان وجود دارد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از راه های مالکیت افراد انجام معاملاتی هست که تحت عناوینی مانند قولنامه یا مبایعه نامه صورت می گیرد. قولنامه را به زبان ساده می توان تعهد طرفین برای انجام برخی امور حقوقی نامید و مبایعه نامه را می توان به نوعی فروش نامه ملک نامید که کارهای نهایی خرید و فروش ملک در آن انجام می پذیرد، از سوی دیگر همان طور که همگان می دانیم همواره سودجویانی وجود دارند که در پی کسب سود از طرق غیر مجاز می باشند . برای حل این مشکل نیز یکی از راه هایی که وجود دارد ثبت این معاملات در سامانه ای است که در نهایت منجر به ثبت کد رهگیری برای مالکان خواهد شد . زمانی که تمامی صفر تا صد پرونده در این سامانه قرار می گیرد و امان دستیابی به مالک را خواهد داد دیگر نمی توان برای آن کد رهگیری جدیدی غیر از کد اولیه تعریف نمود لذا امکان فروش آن به چند نفر از بین خواهد رفت البته کد رهگیری در قرارداد های اجاره ملک نیز کاربرد فراوانی داشته و امکان اجاره یک ملک به چند نفر را از بین می برد لذا یکی از راه های اطمنیان از صحت انجام معامله و جلوگیری از معامله معارض ، داشتن کد رهگیری در این گونه معاملات می باشد. برای دانستن ذکر جزئیات بیشتر نیز می توانید با موسسه وکیل تلفنی تماس حاصل نمایید.


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، مبایعه نامه یا بیع نامه نوشته ای در مورد قرارداد خرید و فروش است. در قراردادی که تنظیم می شود یک طرف معامله فروشنده و طرف دیگر خریدار است. در قرارداد طرفین تعهداتی به همدیگر می دهند. در بین مردم بعضا از کلمه قولنامه به جای مبایعه نامه استفاده می کنند که از لحاظ حقوقی اشتباه و این دو معنای متفاوتی دارند. در واقع قولنامه سند تعهد به انتقال است و طرفین در آن به توافق می رسند که مال را در زمان و مکان مشخصی انتقال دهند یا اینکه قرارداد منعقد کنند. اما بیع نامه سندی عادی برای فروش مال منقول یا غیر منقول است که ثبت می گردد.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


مریم عبدالغلامی

با سلام کد رهگیری املاک، جهت امنیت و اطمینان بخشیدن به معاملات ملکی قراردادی است. دولت در سال ۱۳۸۷ جهت اعتبار بخشیدن به بیع نامه های غیررسمی و دست نویس در معاملات ملکی، بخشنامه ای صادر کرد و تمامی مشاورین املاک را ملزم به ثبت معاملات خود در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور نمود.(اعم از قراردادهای خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک) با وجود کدرهگیری، دیگر امکان کلاهبرداری از طریق فروش یک ملک به چندین نفر وجود ندارد مضاف براینکه طرفین میتوانند از صحت معامله اطمینان حاصل نمایند. مبایعه نامه با کدرهگیری در دادگاه اعتبار بیشتری دارد و رسیدگی به آن سریعتر انجام میشود.


Mohamad sheykhi

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود. از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید. این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید. چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟ کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود. پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود. در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود. هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟ طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست. توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است. توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید. کد رهگیری چند رقمی است؟ کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود. برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس‌های مسکن رسمی به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد پستی کنید. همچنین پس از تحویل قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک نمایید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد. چگونه از صحت کد رهگیری دریافت شده اطمینان حاصل کنیم؟ شما می‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ نمایید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مبایعه نامه یا بیع نامه نوشته ای در مورد قرارداد خرید و فروش است. در قراردادی که تنظیم می شود یک طرف معامله فروشنده و طرف دیگر خریدار است. در قرارداد طرفین تعهداتی به همدیگر می دهند. در بین مردم بعضا از کلمه قولنامه به جای مبایعه نامه استفاده می کنند که از لحاظ حقوقی اشتباه و این دو معنای متفاوتی دارند. در واقع قولنامه سند تعهد به انتقال است و طرفین در آن به توافق می رسند که مال را در زمان و مکان مشخصی انتقال دهند یا اینکه قرارداد منعقد کنند. اما بیع نامه سندی عادی برای فروش مال منقول یا غیر منقول است که ثبت می گردد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.