تفاضل دیه در قتل عمدی

تفاضل دیه در قتل عمدی

تفاضل دیه در قتل عمدی

تفاضل دیه در قتل عمد به معنای این است که اولیای دم یا خانواده قاتل موظف به پرداخت بخشی از دیه هستند. این موضوع در پرونده‌های قتل یکی از موارد بسیار مهم بوده و باید حتما توسط یک وکیل کاربلد یا با استفاده از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان مورد بررسی قرار بگیرد. ما هم در این مطلب سعی نمودیم تا اولا به بیان تعریف قتل عمد بپردازیم، ثانیا با مفهوم تفاضل دیه و نحوه محاسبه آن آشنا شویم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف قتل عمد از زبان وکیل

به طور کلی قتل به معنای این است که یک فرد، اقدام به کشتن شخص دیگری کند. این قتل هم می‌تواند به صورت غیرعمد و هم به صورت عمد رخ دهد. علاوه بر این ممکن است با قصد قبلی بوده باشد یا در اثر یک اتفاق ناگوار مانند تصادف یا دعوا انجام شده باشد. قتل عمد زمانی رخ می‌دهد که بدون داشتن هیچگونه حکم قانونی و با برنامه ریزی قبلی اقدام به کشتن یک نفر نمایند.

این کار جرم بوده و پیگرد قانونی دارد. بنابراین در صورتی که یکی از نزدیکانتان در چنین موقعیتی قرار گرفت؛ چه به عنوان مقتول و چه به عنوان قاتل، لازم است تا با استخدام یک وکیل کاربلد رسیدگی پرونده را به او واگذار کنید. در صورتی هم که توانایی پرداخت دستمزد یک وکیل تمام وقت را ندارید می‌توانید مشاوره حقوقی را جایگزین آن نمایید.

 

وکیل کاربلد برای رسیدگی به پرونده قتل عمد

یک وکیل کاربلد در حوزه قتل یا همان امور کیفری، باید حتما شخصی با خصوصیات ویژه‌ای باشد. یک چنین فردی فارغ از اینکه تحصیلات مرتبط داشته و حوزه فعالیت حرفه‌ای هم در امور کیفری دارد؛ لازم است تا مدام خود را به روز نماید. یک چنین شخصی با توجه به پرونده‌های جدی و سنگینی که باید به آن‌ها رسیدگی کند، نیازمند ذهن پویا و فعالی بوده که توانایی استدلال و استنتاج قوی داشته باشد.

پیدا کردن علل و انگیزه‌های قتل به همراه اسناد و مدارکی که نشان دهد مقتول چه کسی بوده و در چه زمانی قتل را انجام داده؛ کار سختی است. بنابراین نیازمند حضور فردی بوده که با جدیت و پشتکار رسیدگی به پرونده را بپذیرد.

 

 

 

تفاضل دیه

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده قتل عمد

از آنجا که قتل عمد جزء مهمترین جرم‌های ممکن است و عملی هولناک تلقی می‌گردد، مسئولیت رسیدگی به پرونده آن نیز باید در دست افراد با صلاحیت باشد. معمولا گستردگی مدارک و میزان وقت و انرژی زیادی که باید در بررسی اینگونه پرونده‌ها در نظر داشت، باعث می‌شود نتوان به هر دادگاهی برای پرونده قتل عمد مراجعه نمود. طبق قانون، رسیدگی به اتهام قتل عمد در صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری استان مربوطه بوده و تفاوت در جزئیات پرونده یا عدم تمایل به قصاص مجرم نافی صلاحیت این دادگاه نیست.

 

میزان تفاضل دیه در قتل عمد

قتل عمد عملی بسیار ناپسند بوده و عواقب بسیار بدی برای قاتل به همراه دارد. در قانون اسلامی شدیدترین مجازات برای قتل عمد قصاص است. صاحب حق قصاص می‌تواند درخواست نماید تا شخص قاتل را برای رسیدن به عدالت، قصاص کنند. با وجود اینکه قصاص یک حق قانونی است که قانونگذار برای اولیای دم قائل شده است، در مواردی باید هزینه اعدام قاتل را خانواده مقتول پرداخت کنند. این هزینه در واقع مابه­التفاوت دیه بوده که باید پرداخت شود واگرنه قصاص انجام نمی‌گیرد.

در چنین شرایطی، اگر اولیا دم بخواهند قصاص به طور کامل انجام شود و از طرفی دیه فرد مقتول کمتر از قاتل یا قاتلین آن شخص باشد، باید مبلغی را به عنوان تفاضل دیه پرداخت نمایند تا مقام قضایی تصمیم بگیرد اجازه قصاص را صادر نماید. معمولا در شرایط زیر نیاز است که این هزینه پرداخت می­گردد:

  • قاتل مرد است و مقتول زن است.
  • زمانی که چند نفر به صورت مشارکتی اقدام به قتل نموده‌اند.
  • زمانی که برخی از اولیای دم از قصاص گذشته‌اند اما برخی دیگر می‌خواهند قصاص انجام شود.

در تمامی موارد بالا توازن دیه قاتل و مقتول به هم خورده و برای انجام عمل قصاص، باید هزینه‌ای پرداخت نمود. در صورت نیاز به راهنمایی در این­باره می‌توانید از کمک وکلای موسسه حقوقی وکیل تلفنی و به صورت مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید.

 

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

چگونگی محاسبه تفاضل دیه در قتل عمد

همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، در سه حالت کلی پرداخت تفاضل دیه در قتل عمد واجب است. چگونگی محاسبه هر یک از تفاضلات با توجه به شرایط متفاوت است. در صورتی که قاتل مرد باشد و مقتول زن، از آنجا که دیه زن نصف مرد است، پس ولی دم باید قبل از قصاص، نصف دیه کامل را پرداخت نماید. البته به این نکته توجه داشته باشید که در اینجا قاتل مسلمان بوده است و اگر قاتل مسلمان نباشد، پرداخت تفاضل دیه نیاز نیست. در صورتی که چند نفر با هم اقدام به عمل قتل نموده باشند، شرایط کمی پیچیده می‌شود.

اگر ولی دم بخواهد همه را قصاص نماید، باید مازاد دیه را به قاتلین پرداخت نماید. در صورتی که ولی دم بخواهد تنها یکی از قاتلین را قصاص کند، دیگر نیازی نیست هزینه‌ای را پرداخت کرده و مابقی قاتلین باید سهم خود از دیه را به قصاص شونده پرداخت نمایند. در نهایت اگر تعداد اولیای دم بیشتر از یک نفر باشند و تعدادی از آن­ها بخواهد از قصاص چشم پوشی کنند، فردی که خواهان قصاص است باید از جانب همه تفاضل دیه را به مرتکب قتل عمد پرداخت نماید. در صورتی که اولیای دم خواستار دیه باشند، باید این پول به خود اولیای دم پرداخت گردد.

 

 

مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مطالبه خون بها از بیت المال 
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 

 

 

موسسه حقوقی وکلای تلفنی با سال‌ها تجربه در زمینه امور کیفری، متشکل از تیم وکلای برجسته و تواتمندی بوده که می‌توانند پیگیری پرونده‌های حقوقی شما را بر عهده بگیرند. این موسسه حقوقی در تمام ایام هفته به صورت 24 ساعته در دسترس شما بوده و امکان برگزاری جلسات مشاوره را دارد. برای رزرو وقت مشاوره هم شما عزیزان می‌توانید با شماره تلفن‌های 02147625900 و 09212242670 تماس بگیرید.


سوالات متداول

نظرات

پروانه برغمدی

با سلام نظر فقهای شیعه و اهل سنت در مورد تفاضل دیه در حالی که اجماع یا قول مشهور در میان شیعیان این است که اگر اولیای دم زن بخواهند حکم قصاص را بر قاتل جاری کنند، باید نصف دیه کامل مرد را، که همان ما‌به‌التفاوت دیه مرد و زن است، به اولیای دم مرد بپردازند


حسین سیفی

تفاضل دیه در قتل عمد بدین معنا است که مرتکب در یکی از ماه‌های حرام و یا حریم کعبه اقدام به قتل دیگری نماید که بایستی یک سوم دیه بیشتر پرداخت نماید .


Mohammad sheykhi

در سه حالت کلی پرداخت تفاضل دیه در قتل عمد واجب است. چگونگی محاسبه هر یک از تفاضلات با توجه به شرایط متفاوت است. در صورتی که قاتل مرد باشد و مقتول زن، از آنجا که دیه زن نصف مرد است، پس ولی دم باید قبل از قصاص، نصف دیه کامل را پرداخت نماید. البته به این نکته توجه داشته باشید که در اینجا قاتل مسلمان بوده است و اگر قاتل مسلمان نباشد، پرداخت تفاضل دیه نیاز نیست. در صورتی که چند نفر با هم اقدام به عمل قتل نموده باشند، شرایط کمی پیچیده می‌شود. اگر ولی دم بخواهد همه را قصاص نماید، باید مازاد دیه را به قاتلین پرداخت نماید. در صورتی که ولی دم بخواهد تنها یکی از قاتلین را قصاص کند، دیگر نیازی نیست هزینه‌ای را پرداخت کرده و مابقی قاتلین باید سهم خود از دیه را به قصاص شونده پرداخت نمایند. در نهایت اگر تعداد اولیای دم بیشتر از یک نفر باشند و تعدادی از آن­ها بخواهد از قصاص چشم پوشی کنند، فردی که خواهان قصاص است باید از جانب همه تفاضل دیه را به مرتکب قتل عمد پرداخت نماید. در صورتی که اولیای دم خواستار دیه باشند، باید این پول به خود اولیای دم پرداخت گردد.


فاطمه مسافری

باسلام عملی بسیار ناپسند بوده و عواقب بسیار بدی برای قاتل به همراه دارد. در قانون اسلامی شدیدترین مجازات برای قتل عمد قصاص است. صاحب حق قصاص می‌تواند درخواست نماید تا شخص قاتل را برای رسیدن به عدالت، قصاص کنند. با وجود اینکه قصاص یک حق قانونی است که قانونگذار برای اولیای دم قائل شده است، در مواردی باید هزینه اعدام قاتل را خانواده مقتول پرداخت کنند. این هزینه در واقع مابه­التفاوت دیه بوده که باید پرداخت شود واگرنه قصاص انجام نمی‌گیرد. در چنین شرایطی، اگر اولیا دم بخواهند قصاص به طور کامل انجام شود و از طرفی دیه فرد مقتول کمتر از قاتل یا قاتلین آن شخص باشد، باید مبلغی را به عنوان تفاضل دیه پرداخت نمایند تا مقام قضایی تصمیم بگیرد اجازه قصاص را صادر نماید. معمولا در شرایط زیر نیاز است که این هزینه پرداخت می­گردد: قاتل مرد است و مقتول زن است. زمانی که چند نفر به صورت مشارکتی اقدام به قتل نموده‌اند. زمانی که برخی از اولیای دم از قصاص گذشته‌اند اما برخی دیگر می‌خواهند قصاص انجام شود


امین چراغی شیخ آباد

در حالی که اجماع یا قول مشهور در میان شیعیان این است که اگر اولیای دم زن بخواهند حکم قصاص را بر قاتل جاری کنند، باید نصف دیه کامل مرد را، که همان ما‌به‌التفاوت دیه مرد و زن است، به اولیای دم مرد بپردازند.


مجید پریدست فومنی

با سلام گرفتن جان و حق حیات یک انسان در تمام جوامع و قوانین منفور است و چگونه برخورد نمودن با قاتل نیز متفاوت است در جوامع اسلامی برای سلب حیات نمودن از یک انسان وبراساس مجازات حدی قصاص درنظر گرفته که گذشت و یا خون بها جایگزین این مجازات است حال درمواردی که جنسیت قاتل ومقتول متفاوت ویا تعدد قاتلین و یا تشتت آرا بین اولیا دم وجود داشته باشد برای جاری شدن حکم بایستی مابه التفاوت دیه کامل یک مرد مسلمان پرداخت تا حکم اجرا گردد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام به طور کلی قتل به معنای این است که یک فرد، اقدام به کشتن شخص دیگری کند. این قتل هم می‌تواند به صورت غیرعمد و هم به صورت عمد رخ دهد. علاوه بر این ممکن است با قصد قبلی بوده باشد یا در اثر یک اتفاق ناگوار مانند تصادف یا دعوا انجام شده باشد. قتل عمد زمانی رخ می‌دهد که بدون داشتن هیچگونه حکم قانونی و با برنامه ریزی قبلی اقدام به کشتن یک نفر نمایند. این کار جرم بوده و پیگرد قانونی دارد. بنابراین در صورتی که یکی از نزدیکانتان در چنین موقعیتی قرار گرفت؛ چه به عنوان مقتول و چه به عنوان قاتل، لازم است تا با استخدام یک وکیل کاربلد رسیدگی پرونده را به او واگذار کنید. در صورتی هم که توانایی پرداخت دستمزد یک وکیل تمام وقت را ندارید می‌توانید مشاوره حقوقی را جایگزین آن نمایید.


افشاری

با سلام مطابق با قانون مجازات اسلامی برای اجرای قصاص نفس شرایط متعددی وجود دارد که در صورت فقدان هر کدام، مجازات قصاص ساقط می شود. برخی از این شرایط از قرار زیر است : قاتل پدر مقتول نباشد؛ به موجب ماده 301 قانون مجازات اسلامی در صورتی که پدر مرتکب قتل عمد فرزند خویش شود، قصاص ثابت نمی شود.مجنی علیه عاقل باشد؛ طبق ماده 301 قانون مجازات اسلامی در صورتی که قاتل عاقل و مجنی علیه مجنون باشد، قصاص ساقط است.مجنی علیه مسلمان باشد؛ چنانچه قاتل مسلمان و مجنی علیه کافر باشد، مجازات قصاص ساقط است.مجنی علیه مهدورالدم نباشد؛ منظور از مهدورالدم بودن حالتی است که به دلیل ارتکاب جرایم حدی از قبیل سب النبی یا جرایم مستوجب قصاص و … از نظر قانونی ریختن خون مجنی علیه موجب قصاص نیست.


بهنام رحمانی فرد

باسلام عملی بسیار ناپسند بوده و عواقب بسیار بدی برای قاتل به همراه دارد. در قانون اسلامی شدیدترین مجازات برای قتل عمد قصاص است. صاحب حق قصاص می‌تواند درخواست نماید تا شخص قاتل را برای رسیدن به عدالت، قصاص کنند. با وجود اینکه قصاص یک حق قانونی است که قانونگذار برای اولیای دم قائل شده است، در مواردی باید هزینه اعدام قاتل را خانواده مقتول پرداخت کنند. این هزینه در واقع مابه­التفاوت دیه بوده که باید پرداخت شود واگرنه قصاص انجام نمی‌گیرد. در چنین شرایطی، اگر اولیا دم بخواهند قصاص به طور کامل انجام شود و از طرفی دیه فرد مقتول کمتر از قاتل یا قاتلین آن شخص باشد، باید مبلغی را به عنوان تفاضل دیه پرداخت نمایند تا مقام قضایی تصمیم بگیرد اجازه قصاص را صادر نماید. معمولا در شرایط زیر نیاز است که این هزینه پرداخت می­گردد: قاتل مرد است و مقتول زن است. زمانی که چند نفر به صورت مشارکتی اقدام به قتل نموده‌اند. زمانی که برخی از اولیای دم از قصاص گذشته‌اند اما برخی دیگر می‌خواهند قصاص انجام شود


مجید شیخی

با سلام و خسته نباشید از آنجا که قتل عمد جزء مهمترین جرم‌های ممکن است و عملی هولناک تلقی می‌گردد، مسئولیت رسیدگی به پرونده آن نیز باید در دست افراد با صلاحیت باشد. معمولا گستردگی مدارک و میزان وقت و انرژی زیادی که باید در بررسی اینگونه پرونده‌ها در نظر داشت، باعث می‌شود نتوان به هر دادگاهی برای پرونده قتل عمد مراجعه نمود. طبق قانون، رسیدگی به اتهام قتل عمد در صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری استان مربوطه بوده و تفاوت در جزئیات پرونده یا عدم تمایل به قصاص مجرم نافی صلاحیت این دادگاه نیست.


وحید فراست

فاضل دیه در بعضی موارد می باشد البته در خصوص این موضوع که اولیای دم از قصاص بگذرند می توانند پیشنهادهایی حتی بالاتر از قیمت دیه به قاتل بدهند که به آن وجه المصالحه نیز می گویند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.