تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری

تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری

تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری

انجام جرم همواره ارادی نبوده و در بسیاری موارد مجرم ندانسته و یا ناخواسته مرتکب جرم می شود و قوانین را زیر پا می گذارد. بر همین اساس یکی از مهمترین چیزهایی که مرجع قانونی هنگام تعیین مجازات در نظر میگیرد، انگیزه و نیت مجرم است و بر همین اساس برای افراد با جرم یکسان گاه مجازات هایی متفاوت پیش بینی می شود. تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری ناشی از همین تفاوت در انگیزه و تعدد انجام جرم است. با ما باشید و تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری را بهتر دریابید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

 منظور از حبس تعلیقی چیست؟

نوعی از مجازات و حبس است که فرد به آن محکوم می شود ولی این حکم می تواند توسط قاضی با توجه به شرایط مقرر در قانون، همچون حبس بازدارنده و حبس تعزیری، معلق شود که به آن حبس تعلیقی گویند. قابل توجه است امکان تقاضای تعلیق مجازات از طرف مجرم و یا مرجع قضایی، پس از تعیین مجازات و یا قبل از اجرای آن و یا پس از  گذشت یک سوم از مدت مجازات وجود دارد.

به عبارتی ساده تر به حبسی تعلیقی گویند که فرد به مجازات حبس تعزیری محکوم شود و بنا به شرایط و تشخیص قاضی پرونده، تمام و یا بخشی از مجازات تعلیق شود و حبس او برای مدتی، بصورت معلق باقی بماند و در صورتی که فرد جرم دیگری را در مدت تعیین شده انجام ندهد محکومیت وی لغو می شود و در صورت انجام جرم علاوه بر مجازات جرم انجام گرفته مجازات حبس تعلیق شده وی نیز به اجرا در می آید و مجرم زندانی می شود. تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری از همینجا ناشی می شود. با استناد به ماده 45 قانون مجازات اسلامی

پس از گذشت مدت تعلیق با توجه به میزان پایبندی مرتکب به اجرای دستورهای دادگاه، گزارشهای مددکار اجتماعی و نیز ملاحظه وضعیت مرتکب، دادگاه حسب مورد به تعیین کیفر یا صدور حکم معافیت از کیفر اقدام می کند.

حبس تعزیری به چه معنا است؟

در حبس تعزیری تعیین مجازات و تنبیه جرم بر طبق شرع و ماده 16 قانون مجازات اسلامی بر عهده قاضی دادگاه است . قاضی دادگاه می تواند اجرای حکم را تا مدتی به تعلیق بیندازد و حکم تعزیری را تبدیل به حکم تعلیقی نماید.  تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری از نحوه اجرای حکم ناشی می شود. تماس با موسسه وکیل تلفنی و مشاوره حقوقی می تواند تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری را آشکار کند. 

 

 

حبس تعزیری برای تخلفات شرعی و اعمالی که انجام آن حرام است در نظر گرفته شده است و به عبارتی برای آن دسته جرایمی است که در شرع برایشان مجازاتی دقیق پیش بینی نشده است. حبس تعزیری را می توان به جزای نقدی تبدیل نمود.

 در حبس حدی مجازات از سوی شرع است و  در جرم هایی که منجر به حبس حدی می شود تغییر در حکم صادر شده به وجود نمی آید مانند قصاص، شلاق.

 حبس تعزیری در تقابل با حبس حدی نیست و در اختیار حاکم است تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری در این است که حبس تعزیری اجرا می شود و نوعی تادیب و مجازات به شمار می آید این نوع از حبس برای جرایمی در نظر گرفته شده است که ریشه در شرع دارند و شرع مجازات و جرائمی برای آن در نظر نگرفته است. حبس تعلیقی در مدتی که قاضی دادگاه معلوم می کند اجرا نمی شود.

 

 

 

مشاوره حقوقی کیفری

 

تفاوت حبس تعلیقی و تعزیری چیست؟

از اصلی ترین تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اولین تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری زمان صدور حکم است: در حبس تعزیری حکم نهایی را قاضی پرونده می تواند به جزای نقدی و یا جسمی تبدیل کند اما در حبس تعلیقی قاضی پرونده می تواند حکم نهایی را به تعویق بیندازد. و یا پس از مدتی متهم بخشیده شود.
  • دومین تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری، نوع حکم صادر شده است: در تعلیق می تواند شامل هر نوع مجازاتی باشد و در آن اجرای حکم به تعویق می افتد و فرصتی است برای جبران، ولی تعزیر مجازاتی است در چارچوب قوانین برای مجرم که شامل حد، قصاص و دیه نمی باشد و بیشتر در خصوص محرمات در نظر گرفته می شود.
  • سومین تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری قرارداد تعلیق است و این قرارداد، قراردادی است که بین دادگاه و مجرم برای فرصتی دوباره به مجرم برقرار می شود تا در صورت ارتکاب دوباره جرم این قرارداد فسخ شود. در حبس های تعزیری چنین قراردادهایی بین مجرم و دادگاه وجود ندارد.
  • چهارمین تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری نوع مجازات تعیین شده می باشد طوری که، تمامی مجازات ها امکان به تعلیق افتادن را ندارند و قاضی پرونده بر اساس نوع جرم، مجازات را تعیین می کند و مشخص میکند که حبس باید از نوع تعزیری باشد و یا از نوع تعلیقی.
  • تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری در سایر حیطه ها هم وجود دارد که در تماس با کارشناسان و  مشاوران حقوقی وکیل تلفنی بهتر مشخص خواهد شد.

 

 

حبس تعلیقی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

با توجه به تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری، تعلیق حکم فقط می تواند در مورد جرائم تعزیری درجه سه تا درجه هشت صادر شود و در مواردی که جرایم حدی و دیه و قصاص باشد امکان صدور حبس تعلیقی و مجازات بدین صورت امکان پذیر نیست زیرا تعزیر نوعی مجازات است که در شرع بدان اشاره ای نشده و جرم انگاری آن بر اساس مصالح و منافع جامعه می باشد.

در حبس تعلیقی مجرم فقط می تواند از مجازات هایی که جنبه عمومی دارد رهایی پیدا کند و در صورت حضور شاکی خصوصی جنبه خصوصی جرم مانند دیه و خسارت به قوت خود باقی است و باید توسط مجرم پرداخت شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر  به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید. 

 

 

 

حبس تعزیری

 

 

آیا می توان حبس تعزیری را به تعلیقی تبدیل کرد؟

اگر تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری را در نظر بگیریم، با تصمیم و تشخیص و نظر قاضی دادگاه می تواند بسیاری از حبس های تعزیری به تعلیقی تبدیل شوند و فرصتی دوباره برای جبران به مجرم داده  شود.

با استناد به ماده 46 قانون مجازات اسلامی:

در جرائم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید. دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید. همچنین محکوم می تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری تقاضای تعلیق نماید. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

 

پابند الکترونیک 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
شرایط قانونی تبدیل حبس به مجارات نقدی 
مشاوره حقوقی فوری بررسی سامانه ابلاغ الکترونیک 
مشاوره حقوقی به زندانی 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

غلام زندی

15ماه حبس تعزیری دارم


محمدی

وقتی که فرد در شرایط دشوار و پراضطراب قرار گرفته و عدم آگاهی کافی به قوانین و از طرف دیگر پیشنهادات و پیش بینی های عموما نادرست اطرافیان باعث میشود تشویش دو چندانی به فرد تحمیل شود و تبعا تصمیمات نادرستی بگیرد من عملا فایده حضور و مشورت با یک فرد متخصص را پس از برقراری تماس با یکی از مشاورین خوب شما لمس کردم واقعا به موقع به ماجرا ورود کردند و کمک بزرگی کردند برای حل مشکلی که میتوانست حبس به دنبال داشته باشد ممنونم از تمامی زحمات تیم خوبتون


بهنام رحمانی فرد

با سلام نوعی از مجازات و حبس است که فرد به آن محکوم می شود ولی این حکم می تواند توسط قاضی با توجه به شرایط مقرر در قانون، همچون حبس بازدارنده و حبس تعزیری، معلق شود که به آن حبس تعلیقی گویند. قابل توجه است امکان تقاضای تعلیق مجازات از طرف مجرم و یا مرجع قضایی، پس از تعیین مجازات و یا قبل از اجرای آن و یا پس از گذشت یک سوم از مدت مجازات وجود دارد. به عبارتی ساده تر به حبسی تعلیقی گویند که فرد به مجازات حبس تعزیری محکوم شود و بنا به شرایط و تشخیص قاضی پرونده، تمام و یا بخشی از مجازات تعلیق شود و حبس او برای مدتی، بصورت معلق باقی بماند و در صورتی که فرد جرم دیگری را در مدت تعیین شده انجام ندهد محکومیت وی لغو می شود و در صورت انجام جرم علاوه بر مجازات جرم انجام گرفته مجازات حبس تعلیق شده وی نیز به اجرا در می آید و مجرم زندانی می شود. تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری از همینجا ناشی می شود. با استناد به ماده 45 قانون مجازات اسلامی پس از گذشت مدت تعلیق با توجه به میزان پایبندی مرتکب به اجرای دستورهای دادگاه، گزارشهای مددکار اجتماعی و نیز ملاحظه وضعیت مرتکب، دادگاه حسب مورد به تعیین کیفر یا صدور حکم معافیت از کیفر اقدام می کند


احمدی

با سلام و احترام ذکر تفاوت این ۲ نوع حبس بسیار کمک کننده بود. چون در برخی دادنامه های اصداری امکان تشخیص، بسیار حائز اهمیت می باشد. سپاس


مجید پریدست فومنی

باسلام و روز بخیر در زبان ساده و عامیانه چنانچه جرم متهم دردادگاه صالحه تایید و از متهم به مجرم تبدیل شود و جرم به گونه ای باشد که از جمله جرمهای حدی که قبلا در شرع مجازات آن مشخص است نباشد قاضی میتواند تعزیر مجرمی که ناخواسته و فاقد سبقه کیفری است را جهت اصلاح و فرصت جبران تا مدت معین به تعویق بیاندازد که چنانچه مجرم در مدت معین شده مرتکب تکرار همان جرم یا جرمهای حدی یا تعزیزی دیگر نگردد پس از پایان مدت حبس تعلیقی نیز از سجل کیفری او پاک خواهد شد


امین چراغی شیخ آباد

حبس تعلیقی، یکی از انواع حبس تعزیری بوده که در آن، مجازات حبس، معلق شده است. همچنین، حبس تعلیقی فقط شامل درجات سه تا هشت حبس های تعزیری میشود. در تعلیق، مجازات، حبس تعلیق شده، بعد از گذشت مدت قانونی، حبس اجرا نمی شود، اما در حبس تعزیری، اصولا مجازات، اجرا شده، مگر اینکه تعلیق گردد.


مجید شیخی

حبس تعلیقی به طور خیلی خلاصه، یعنی اینکه مجازات زندان فردی که محکوم شده است فعلا اجرا نشود. اما حبس تعزیری، اینگونه نبوده و در صورتی که قطعیت یافته باشد، قابل اجراست. در قانون مجازات اسلامی، کتاب اول (کلیات) در چند ماده (مواد ۴۶ الی ۵۵) به موضوع تعلیق اجرای مجازات پرداخته است.تعلیق نوعی تخفیف و بازگرداندن مجرم ب جامعه میباشد


حمید مرادی نیا

با سلام با توجه به موضوع حبس تعلیقی برطبق قانون در صورتی که فردی به مجازات حبس اعم از تعزیری یا بازدارنده محکوم می شود ممکن است با توجه به شرایط موجود و تصمیم قاضی دادگاه تمام یا بخشی از مجازات تعلیق شود .زمانی که فرد به حبس تعلیقی محکوم می شود یعنی اینکه فرد طبق قانون محکوم و مجازات او حبس است اما بنا به صلاح دید قاضی حبس او معلق می شود.ا گر محکوم درمدت محکومیت خود مرتکب جرمی نشود محکومیت او لغو می شود و در صورتی که مرتکب جرمی شود مجازات حبس تعلیق شده او اجرا خواهد شد. در بحث حبس تعزیری قانون مجازات اسلامی در ماده 46 این گونه بیان کرده است که : در جرائم تعزيري درجه سه تا هشت دادگاه مي تواند در صورت وجود شرايط مقرر براي تعويق صدور حكم ، اجراي تمام يا قسمتي از مجازات را از يك تا پنج سال معلق نمايد دادستان يا قاضي اجراي احکام كيفري نيز پس از اجراي يك سوم مجازات مي تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعي ، تقاضاي تعليق نمايد . همچنين محكوم مي تواند پس از تحمل يك سوم مجازات ، در صورت دارا بودن شرايط قانوني ، از طريق دادستان يا قاضي اجراي احكام كيفري تقاضاي تعليق نمايد. با توجه به قانون تعزیر مجازاتی است که شامل حد و قصاص ودیه نیست و در مواردی که فردی مرتکب محرمات شرعی يا نقض مقررات حكومتی شود ،بر اساس قانون تعيين و اعمال می گردد. در واقع حبس تعزیری زمانی آغازمی شود که محکوم علیه به موجب حکم قطعی قابل اجرا زندانی شده باشد که در حبس تعزیری در صورت وجود شرایط ،دادگاه این اختیار را دارد که تعویق صدور حکم یا تعلیق اجرای مجازات و یا مجازات های جایگزین حبس را اعمال کند . مقدارمجازات تعزیری توسط قانون گذار تعیین می شود و میزان آن در شرع مشخص نشده است. به بیان ساده تر انگیزه ، سوء پیشینه و شخصیت مرتکب جرم برای تعیین میزان مجازات های تعزیری مورد توجه قاضی قرار می باشد.


mohamad sheykhi

نوعی از مجازات و حبس است که فرد به آن محکوم می شود ولی این حکم می تواند توسط قاضی با توجه به شرایط مقرر در قانون، همچون حبس بازدارنده و حبس تعزیری، معلق شود که به آن حبس تعلیقی گویند. قابل توجه است امکان تقاضای تعلیق مجازات از طرف مجرم و یا مرجع قضایی، پس از تعیین مجازات و یا قبل از اجرای آن و یا پس از گذشت یک سوم از مدت مجازات وجود دارد. به عبارتی ساده تر به حبسی تعلیقی گویند که فرد به مجازات حبس تعزیری محکوم شود و بنا به شرایط و تشخیص قاضی پرونده، تمام و یا بخشی از مجازات تعلیق شود و حبس او برای مدتی، بصورت معلق باقی بماند و در صورتی که فرد جرم دیگری را در مدت تعیین شده انجام ندهد محکومیت وی لغو می شود و در صورت انجام جرم علاوه بر مجازات جرم انجام گرفته مجازات حبس تعلیق شده وی نیز به اجرا در می آید و مجرم زندانی می شود. تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری از همینجا ناشی می شود. با استناد به ماده 45 قانون مجازات اسلامی پس از گذشت مدت تعلیق با توجه به میزان پایبندی مرتکب به اجرای دستورهای دادگاه، گزارشهای مددکار اجتماعی و نیز ملاحظه وضعیت مرتکب، دادگاه حسب مورد به تعیین کیفر یا صدور حکم معافیت از کیفر اقدام می کند.


افشاری

با سلام قانونگذار برای تشویق شخص مجرم برای جلوگیری از انجام دوباره جرم و برای کاهش تعداد زندانیان برای تعلیق حبس رای صادر می کند . هنگامی که مجرم در دوران گذراندن حبس تعلیقی می باشد آزادی او بصورت معلق است و این نهاد به عنوان نهاد تعلیق اجرای مجازات شناخته می شود .


حسین سیفی

در خصوص حبس تعزیری و حبس تعلیقی و تفاوت آن بهتر آن است که این گونه بیان گردد که حبس تعلیقی یکی از نهادهای ارفاقی قانون مجازات اسلامی برای حبس تعزیری می‌باشد . فلذا ما عملاً حبس تعلیقی نداریم و صحیح‌تر آن است که گفته شود تعلیق حبس تعزیری با رعایت شرایط قانونی


فریبرز ذوالفقاری

با سلام 0 logo صفحه اصلی تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری ۲۵اسفند ۱۴۰۰ هادی توکلی کیفری انجام جرم همواره ارادی نبوده و در بسیاری موارد مجرم ندانسته و یا ناخواسته مرتکب جرم می شود و قوانین را زیر پا می گذارد. بر همین اساس یکی از مهمترین چیزهایی که مرجع قانونی هنگام تعیین مجازات در نظر میگیرد، انگیزه و نیت مجرم است و بر همین اساس برای افراد با جرم یکسان گاه مجازات هایی متفاوت پیش بینی می شود. تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری ناشی از همین تفاوت در انگیزه و تعدد انجام جرم است. با ما باشید و تفاوت حبس تعلیقی و حبس تعزیری را بهتر دریابید. هزینه مشاوره حقوقی منظور از حبس تعلیقی چیست؟ نوعی از مجازات و حبس است که فرد به آن محکوم می شود ولی این حکم می تواند توسط قاضی با توجه به شرایط مقرر در قانون، همچون حبس بازدارنده و حبس تعزیری، معلق شود که به آن حبس تعلیقی گویند. قابل توجه است امکان تقاضای تعلیق مجازات از طرف مجرم و یا مرجع قضایی، پس از تعیین مجازات و یا قبل از اجرای آن و یا پس از گذشت یک سوم از مدت مجازات وجود دارد. به عبارتی ساده تر به حبسی تعلیقی گویند که فرد به مجازات حبس تعزیری محکوم شود و بنا به شرایط و تشخیص قاضی پرونده، تمام و یا بخشی از مجازات تعلیق شود و حبس او برای مدتی، بصورت معلق باقی بماند و در صورتی که فرد جرم دیگری را در مدت تعیین شده انجام ندهد محکومیت وی لغو می شود و در صورت انجام جرم علاوه بر مجازات جرم انجام گرفته مجازات حبس تعلیق شده وی نیز به اجرا در می آید و مجرم زندانی می شود


فرشته

چرا توهین به رهبری دو سال حبس تعزیری داره؟اونم تو فضای مجازی..بدون هیچ سابقه دیگه ای


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.