تفاوت حق سنوات و پایه سنوات در قانون کار

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات در قانون کار

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات در قانون کار

در قانون کار، برای رفاه حال کارمندان و کارگران قوانین و تبصره‌هایی تدوین شده است. با رعایت این قوانین، می‌توانید هم به عنوان کارفرما و هم به عنوان کارمند راحت‌تر فعالیت نمایید. علاوه بر این انگیزه بیشتری برای کار داشته و نتیجه و عملکرد بهتری هم خواهید داشت.

یکی از قوانینی که در این باره تدوین شده، حق سنوات و پایه سنوات است. هر دو این موارد به کارمندان دولت و شرکت‌های خصوصی تعلق می‌گیرد. بنابراین هیچ یک از افرادی که اصطلاحا شغل آزاد دارند، چنین حقی را دریافت نمی‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا اولا این دو عبارت را تعریف نموده، سپس به بررسی تفاوت‌های آن دو پرداخته و در نهایت نحوه محاسبه آن‌ها را یاد بگیریم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از حق سنوات چیست؟

یکی از قوانینی که برای حمایت از کارمندان و کارگران تدوین شده، حق سنوات است. حق سنوات به پولی گفته می‌شود که به افراد شاغلی داده می‌شود که تحت قانون وزارت کار در حال فعالیت هستند. این پاداش هم می‌تواند به صورت ماهیانه پرداخت شود و هم آن را در پایان سال و به صورت یک‌جا پرداخت نمود. اکثر کارفرمایان حق سنوات را که برابر با آخرین دستمزد دریافت شده بوده، در اسفند ماه واریز می‌کنند.

در حالت دیگری برخی کسب و کارها، سنوات را سالیانه پرداخت نمی‌کنند. آن‌ها این مبلغ را جمع نموده و در سال پایانی فعالیت کارمند یعنی زمانی که بازنشسته می‌شود، می‌پردازند. علاوه بر این، زمانی که فردی از کار افتاده می‌گردد، استعفا می‌دهد، اخراج می‌شود یا به پایان قرارداد کاری خود می‌رسد، سنوات را دریافت می‌کند.

 

 

نحوه محاسبه حق سنوات

براساس قوانین وزارت کار، باید هر فردی که طبق قانون کار فعالیت می‌کند سنوات هم دریافت نماید. براساس قانون سنوات برای هر سال برابر با حقوق یک تا دو ماه آن‌ها باشد. بر همین اساس، نباید مبلغی که به عنوان سنوات پرداخت می‌شود از حقوق سه ماه کاری فرد بیشتر باشد.

برای محاسبه حق سنوات باید آخرین فیش حقوقی خود را در دست داشته باشید. به طور معمول مبلغی که در هنگام از کار افتادگی، بازنشستگی یا مواردی از این دست به شما پرداخت می‌شود برابر با حقوق آخرین ماه کاری یا دو برابر آن است. در این صورت می‌توانید تا پیدا کردن کار مجدد یا فراهم نمودن فرصت مالی بهتر، هزینه‌های ماه آتی را هم پشت سر بگذارید.

 

تعریف پایه سنوات از زبان وکیل اداره کار

حقوق پرداخت شده به کارگران به طور معمول کم بوده و برای جبران این کمبود دستمزد، موضوعی به عنوان پایه سنوات تعریف می‌شود. این مبلغ که شورای عالی کار آن را تعیین نموده به تمام کارگران رسمی و غیررسمی پرداخت می‌شود. شرط پرداخت آن این است که حتما کارگر بیش از یک سال از شروع کارش گذشته باشد.

 

 

مشا.وره حقوقی حق سنوات

 

از سال 92 بخشنامه‌ای صادر شد که طبق آن تمام کارگران رسمی و غیر رسمی که در حال فعالیت برای بخش‌های کارگاهی و کارخانه‌ای مختلف هستند، باید پایه سنوات را دریافت کنند. این سنوات حتی به افرادی که تصمیم گرفته‌اند شغل خود را ترک نموده و وارد حوزه کاری جدیدی شوند هم تعلق می‌گیرد. علاوه بر این به افرادی که قصد استعفا هم دارند، در صورتی که سابقه کاری بیش از یک سال داشته باشند؛ تعلق خواهد گرفت.

 

پایه سنوات در سال ۱۴۰۱

اگر قصد دارید تا حق سنوات 1401 خود را محاسبه نمایید باید حقوق پایه خود را در تعداد روزهای کاری محاسبه نموده و عدد به دست آمده را تقسیم بر تعداد روزهای سال 1401 نمایید. امسال 365 روز بوده اما دقت کنید که برای سال‌های کبیسه این عدد 366 روز است. علاوه بر این می‌توانید برای محاسبه سنوات و مواردی از این دست از طریق مشاوره حقوقی اقدام نمایید.

براساس این فرمول باید تعداد روزهای ماه را در 7 هزار تومان ضرب کرده و رقم به دست آمده را با حقوق پایه ماهانه اعلام شده در سال 1401 جمع نمایید. مبلغ نهایی همان پایه سنوات یا حقوق ماهانه در سال دوم خواهد بود. البته جدولی هم برای درک بهتر این مسئله تدوین شده که می‌توانید با مراجعه به آن به راحتی متوجه شوید در هر روز از هر ماه سال چقدر سنوات دریافت خواهید نمود.

 

 

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات

تعاریف مربوط به هر یک از مفاهیم حق سنوات و پایه سنوات در بالا گفته شد، اما از آنجایی که این دو مفهوم خیلی به هم شباهت دارند، بهتر است به طور خلاصه مهمترین تفاوت این دو موضوع با یکدیگر بررسی شوند. حق سنوات یک مبلغ کمکی است که در برهه انتهایی همکاری کارگر با مجموعه به او پرداخت می‌گردد. دلایل اتمام همکاری ممکن است مختلف باشد، اما این مبلغ با فرمول مخصوص به خود محاسبه و معمولا برابر با حقوق ماه آخری است که این نیروی کار در حال فعالیت بوده است.

بر خلاف این موضوع، پایه سنوات به عنوان یک مبلغ اضافی به فیش حقوقی کارگر اضافه شده و بسته به این که شغل او جز مشاغل طبقه بندی شده باشد یا خیر، مقدار آن متفاوت خواهد بود. در صورتی که کارگر بیشتر از یک سال در یک جا مشغول به کار باشد، این مقدار به فیش حقوقی او اضافه شده و ماهانه به او پرداخت می‌گردد و یا اینکه در پایان سال کاری، یکباره پرداخت خواهد شد. اگر درباره نحوه محاسبه و یا دریافت حق سنوات خود سوالی داشتید، می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان استفاده نمایید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل قانون کار

مشکلات و پیچیدگی‌های مربوط به حق سنوات و پایه سنوات باعث شده است تا بسیاری از افراد برای دریافت حق خود به سختی افتاده و نیاز داشته باشند از فرد باتجربه دیگری در این زمینه کمک بگیرند. در صورتی که شاغل هستید و در زمینه کار خود با مشکل حق سنوات روبرو شده‌اید، بهترین کار این است که یا با مطالعه شخصی، دانش خود را از قانون کار افزایش دهید و یا اینکه در برخورد با همچین مشکلاتی، از یک وکیل قانون کار کمک بگیرید.

در جامعه کنونی ما، بسیاری از کارگران و کارمندان دستمزد بالایی دریافت نمی‌کنند تا برای دفاع از حق خود بتوانند وکلای گران قیمت را استخدام نمایند. در این بین نبود وقت کافی و نداشتن مرخصی، پیدا نمودن یک وکیل خوب با حق الوکاله عادلانه را سخت‌تر می‌کند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با ارائه خدمات مشاوره حقوقی به افراد مختلف، به ویژه در حوزه قانون کار، مسیر دسترسی به اطلاعات را هموارتر نموده است. تنها کافیست با این مجموعه یک تماس برقرار نمایید و از مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل قانون کار بهره‌مند گردید.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی در زمینه محاسبه حق سنوات یا پیگیری دعاوی مربوط به سنوات، می‌تواند شما را راهنمایی نماید. برای دریافت وقت مشاوره به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته می‌توانید با شماره تلفن‌های 02147625900 و 09212242670 تماس بگیرید. جلسات مشاوره با وکلای پایه یک دادگستری و متخصص در این زمینه برگزار شده تا حل و فصل پرونده‌ها به سرعت و با کیفیت انجام شود.

 

 

 

مشاوره حقوقی کار 
مشاوره دعاوی کارگر و کارفرما 
مشاوره حقوقی اداره کار 
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی 
درباره ما 


نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.