تفاوت مزایای شغل و مزایای شاغل

تفاوت مزایای شغل و مزایای شاغل

تفاوت مزایای شغل و مزایای شاغل

شغل و مزایای شغل مفاهیمی هستند  که تعاریف مختلفی برای آن ها ارائه شده است. اما همه ماموریت ‌ها و وظایفی که از طرف یک سازمان، نهاد یا اداره به یک کارمند داده می ‌شود و  او وظیفه دارد آنها را به درستی انجام دهد، شغل یا با پیشه به شمار می آید. کارفرما نیز باید تمام مزایای شغل و دستمزد و  حقوق کارگر یا کارمند خود را پرداخت کند.  البته ویژگی های مختلفی در مورد شغل در ادارات دولتی وجود دارد. مثلاً یک فرد،  حداقل ۴۰ ساعت در هفته به صورت پیوسته و مداوم آن کار را انجام دهد. (البته این تعریف در هر کشور متفاوت است).

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از حق شغل چیست؟

یک کارمند یا کارگر بعد از اینکه وظایف و ماموریت های خود را به خوبی انجام داد،  باید به عنوان دستمزد، حقوق و مزایای شغل خود را دریافت کند.  یکی از بخش ‌های بسیار مهم که در فیش حقوقی کارمندان و کارگران وجود دارد، حق شغل است. حق شغل در واقع مبلغی است که به واسطه  رسته و گروه کارگر یا کارمند به او تعلق می گیرد. این که شغل او در چه رسته یا گروهی است، معمولا توسط اصناف و وزارت خانه مربوطه تعیین می شود.  برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تکاس بگیرید.

 آیا حق شغل با حق شاغل تفاوت دارد؟

 تحصیلات، دوره‌های آموزشی، مهارت‌ها، تجربه و سنوات خدمت، جزو بندهای حق شاغل است که در فیش حقوقی ثبت می شود. از این رو حق شاغل با حق شغل متفاوت است.

 

مزایای شاغل

مزایای حق شغل و هم شاغل چه تفاوتی با هم دارند؟

با توجه به توضیحات بالا،  می ‌توان به خوبی تفاوت مزایای شغل و مزایای حق شاغل را در نظر گرفت. عمدتاً مزایای حق شغل، وابسته به سازمان اداره و  به تعبیری، خود شغل است. مثلاً گروه شغلی و رسته.

 اما حق شاغل شامل مواردی است که  به  فرد شاغل مرتبط هستند.  مانند حق اولاد، مهارت ‌ها، تحصیلات و هر آنچه که به خود کارگر یا کارمند وابسته است و اگر شغل او تغییر پیدا کند و به یک شغل دیگر برود، باز هم این ویژگی ها ثابت خواهند ماند.

 نحوه محاسبه حق شغل و شاغل

هر کدام از ویژگی های مزایای شغل، بر اساس معیارها و پارامتر هایی هستند که معمولاً سازمان برنامه و بودجه یا نظام اداری و استخدامی وزارت کشور هر ساله آن ها را تعیین می‌کنند.  در هنگام تعیین حقوق ،  به  ازای هر کدام از این ویژگی ها،  امتیازی به فرد شاغل  داده می ‌شود که این امتیاز ها در کل،  بر  دستمزد فرد تاثیرگذارند و حقوق او را تعیین می کنند.  دو چیز در حق شغل بسیار تاثیرگذار است. یکی طبقه شغلی و دیگری رتبه شغلی است. هر کدام از این دو پارامتر، باید به دقت توسط خود کارفرمایان بررسی شوند و در حقوق کارگران و کارمندان لحاظ شود. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

 آیا مزایای شاغل از مالیات معاف است؟

طبق مفاد قانون کار، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، حق عائله مندی، پاداش افزایش تولید، و مواردی مانند مهدکودک، یارانه غذا و ایاب و ذهاب، از شمول دریافت مالیات خارج هستند.

 دستورالعمل جدید حق شاغل و حق شغل

کارفرمایان موظف هستند که تمام مزایای شغل کارگران خود را مطابق با دستورات سازمان‌های بالادستی ( از جمله برنامه و بودجه، اداره کار و ...) به طور کامل بدهند. هرگونه کم دادن حقوق و مزایا به کارگران و کارمندان، تخلف است و  و کارگران می توانند بر اساس قوانین و مقررات از کارفرما شکایت کنند. چرا که  کارفرما نمی‌تواند حقوق کارگر را ندهد و حق شغل و حق شاغل آنها را  نادیده بگیرد. به همین دلیل در ابتدا توصیه می‌کنیم که همه کارگران و کارمندان عزیز، اطلاعات کامل در زمینه حق شغل و شاغل خود را داشته باشند و با پیگیری اخبار،  از میزان تغییر دستورالعمل حق شاغل و حق شغل در هر سال و  همچنین ضریب حقوقی هر سال، مطلع باشند. اما اگر به هر دلیلی کارفرما در پرداخت کامل حقوق کارگران و کارمندان خود استنکاف کند، کارگران می توانند طبق قوانین اداره کار،  از او شکایت کنند. شما می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت موسسه بهره مند شوید.

 

مشاوره قانون کار 
مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما
مشاوره حقوقی در امور اداری و دولتی 
مشاوره حقوقی اداره کار 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

صمد نصیری

سلام بنده در سال 78 و 79 مدتی در یک شرکت که با آبفا کار می کرد و مدتی در مجمع امور صنفی کار کرده ام متاسفانه هیچگونه مدارکی ندارم با توجه به اینکه بیمه من رد نشده چگونه میتوانم شکایت نمایم.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.