مفهوم و مصادیق عسر و‌حرج در طلاق از طرف زن

مفهوم و مصادیق عسر و‌حرج در طلاق از طرف زن

مفهوم و مصادیق عسر و‌حرج در طلاق از طرف زن

با خواندن نکاح در بین دختر و پسر زندگی مشترک آغاز می شود. در واقع با طلاق این زندگی مشترک به پایان می رسد و دیگر رابطه زوجیت در بین زن و مرد باقی نخواهد ماند. دادخواست طلاق به شیوه های مختلف از جمله طلاق از جانب مرد، طلاق از جانب زن و طلاق توافقی تقدیم دادگاه می شود.

دختر و پسرها برای رسیدن به یکدیگر ذوق و شوق فراوانی دارند و بعضی اوقات نیز به شکرانه رسیدن به هم جشن های آنچنانی می گیرند. اما گاهی اوقات در بین تعدادی از آنها مشکلاتی به وجود می آید که دیگر تحمل زندگی مشترک را ندارند و تصمیم به جدایی از همدیگر می گیرند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

دو نوع طلاق وجود دارد که به آنها رجعی یا بائن گفته می شود. طلاق اگر از نوع بائن باشد مرد حق رجوع را ندارد به عنوان مثال اگر طلاق در زمان نامزدی و قبل از نزدیکی اتفاق بیفتد طلاق از نوع بائن خواهد بود.

اکثر طلاق ها غیر از موارد مندرج در ماده 1145 قانون مدنی رجعی است. مرد در طلاق رجعی می تواند در زمان عده به همسر خود رجوع کند. جهت انجام مشاوره حقوقی با یک وکیل خبره در مورد طلاق از جانب زن می توانید با یکی از شماره های مندرج در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید.

طلاق از جانب زوجه

طلاق از جانب زن کمی سخت تر نسبت به سایر طلاق ها است. با توجه به اینکه بر اساس ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است زن به سختی و تحت شرایطی می تواند دادخواست طلاق داشته باشد. زن در شرایطی که حق طلاق داشته باشد می تواند بر اساس آن از همسر خود طلاق بگیرد. در این حالت مرد به همسر خود وکالت یا حق طلاق می دهد.

طلاق از جانب زن بخاطر داشتن عسر و حرج نیز اتفاق می افتد هر شرایطی که باعث عسر و حرج شود دلیلی برای طلاق گرفتن زن از همسر خود است. عسر و حرج یعنی اینکه شرایط به گونه ای باشد که زندگی برای زوجه دارای مشقت و سختی فراوانی باشد.  اگر شرایطی در زندگی مشترک پیش بیاید که زن دیگر نتواند زندگی مشترک را تحمل کند طلاق از جانب زن اتفاق می افتد.

جهت انجام مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان برای دریافت پاسخ حقوقی می توانید با برترین وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی در کمترین زمان ممکن ارتباط برقرار کنید.

 

مشوره حقوقی عسر و حرج

منظور از عسر و حرج چیست؟

عسر و حرج به معنای مشقت و سختی است. اما در قانون مدنی عسر و حرج به معنی این است که زن بر اساس آن می تواند طلاق بگیرد. همانطور که بیان شد حق طلاق با مرد و برای اینکه عدالت بر قرار شود قانونگذار این ماده قانونی را در نظر گرفته است تا زن اگر در سختی و مشقت بود از همسر خود جدا شود.

اگر این قانون وجود نداشت مرد سختی های زیادی را به زن وارد می کرد. زن نیز قانونا نمی توانست طلاق بگیرد به همین دلیل ممکن بود این موضوع زمینه ساز مشکلات دیگری شود.

برای گرفتن طلاق از جانب زن به دلیل عسر و حرج باید به ماده 1130 قانون مدنی رجوع کرد، در این ماده قانونی آمده است: " در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود."

مصادیق بارز عسر و حرج

مصادیق عسر و حرج در تبصره ماده 1130 قانون مدنی آمده که شامل 5 مورد می باشد. بر اساس این ماده قانونی موارد زیر مصادیق بارز عسر و حرج هستند:

  • اگر مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد و این اعتیاد باعث خلل در زندگی مشترک شود.
  • اگر شوهر مداوم زن خود را کتک کاری کند یا اینکه با او سوء رفتار داشته باشد.
  • اگر مرد بیماری لاعلاجی داشته باشد و قابل درمان نباشد.
  • مرد به بیش از 5 سال زندان محکوم شده باشد.
  • اگر مرد 6 ماه متوالی یا 9 ماه غیر متوالی خانه و زندگی مشترک را ترک کند.

البته در این ماده قانونی آمده است اگر دادگاه موارد دیگری را نیز تشخیص داد که عسر و حرج زوجه است می تواند حکم طلاق صادر نماید.

 

ارتباط در واتس اپ

بهترین وکیل طلاق ایران

طلاق از جانب زن به این دلیل سخت است باید زن اثبات کند که عمل مرد باعث عسر و حرج او شده است. به همین دلیل در چنین مواردی نیاز به بهترین وکیل طلاق بیشتر نمود پیدا می کند. بهترین وکیل طلاق در ایران علاوه بر دانش و توانایی های حقوقی که دارد سال ها در حوزه طلاق وکالت کرده است. همچنین او به خوبی این حوزه را می شناسد.

برای انجام مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکیل طلاق از جانب زن می توانید با یکی از شماره های مندرج در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید و درخواست مشاوره خود را ثبت کنید.

 

وکیل انلاین طلاق 
محکم ترین دلایل طلاق از نظر دادگاه
مشاوره حقوقی طلاق 
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محسن حاجی آبادی

اگر این قانون وجود نداشت مرد سختی های زیادی را به زن وارد می کرد. زن نیز قانونا نمی توانست طلاق بگیرد به همین دلیل ممکن بود این موضوع زمینه ساز مشکلات دیگری شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم از زمان جاری شدن صیغه عقد فی مابین زن و شوهر، حقوقی بین زوجین بر قرار می گردد که دو طرف بر حسب قانون و اخلاق ملزم به رعایت آن هستند . " ماده1102- همينكه نكاح بطور صحت واقع شد روابط زوجيت بين طرفين موجود و حقوق و تكاليف زوجين در مقابل همديگر برقرار ميشود .و هر عقل سلیمی می داند که زندگی مشترک بدون محبت بین انسان ها و نیز بدون رعایت حقوق بین زوجین در مدت زمان کوتاهی به بن بست رسیده و دوامی نخواهد داشت . اما علیرغم تمام سفارش های قانونی و اخلاقی توصیه شده به افراد، ما شاهد آن هستیم که زوج های بسیاری در زندگی خود به بن بست رسیده و در دوراهی جدایی قرار می گیرند . یکی از دلایلی که زوجه می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات آن می تواند طلاق بگیرد بدون انکه حقوق مالی وی خدشه دار شود بحث عسر و حرج زوجه است که در قانون مصادیقی برای آن ذکر شده است مانند اعتیاد و یا زندانی شدن زوج ، ضرب و شتم وی توسط مرد و ترک زندگی مشترک توسط او به مدت زمان طولانی و یا داشتن بیماری لاعلاج و امثال آن ، البته رویه امروز دادگاه ثابت کرده که این موارد حصری نبوده و اگر مصداق بارزی برای عسر و حرج وجود داشته باشد دادگاه به آن رسیدگی می نماید مثلا افسردگی زوج ناشی از ادامه زندگی با تایید پزشک متخصص که می تواند محملی برای طلاق باشد . برای دانستن دیگر جزئیات کار می توانید با وکلای موسسه مشورت کرده و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


محمدی

سلام و عرض احترام این بحث عسر و حرج بسیار مغفول واقع شده و بیشتر مواقع زوجه از حقوق خود آگاهی کافی ندارد مطالعه مقالاتی مانند مطلب فوق کمک بزرگی به بانوان محترم میکند تا در مواردی که زندگی زناشویی برای آنان بسیار سخت و غیرقابل تحمل شده بتوانند به کمک قانون از زیر بار مشکلات ادامه زندگی رها شوند از موسسه محترم وکیل تلفنی بسیار ممنونم که کمک شایانی در جهت آگاه سازی مردم مینماید


Mohsen Mohammadi

استفاده از یک وکیل متخصص دعاوی خانوادگی بسیار می تواند مثمر ثمر باشد. استفاده از وکلای متخصص موسسه با تجربه بالا می تواند امور را تسریع نماید


معراج فرجی

با توجه به اینکه در امور حقوقی اصل برملائت (دارایی) بوده و اعسار طبق دلایل ارائه شده باید ثابت گردد


سهند مهدی پور

سلام طلاق از جانب زن بخاطر داشتن عسر و حرج نیز اتفاق می افتد هر شرایطی که باعث عسر و حرج شود دلیلی برای طلاق گرفتن زن از همسر خود است. عسر و حرج یعنی اینکه شرایط به گونه ای باشد که زندگی برای زوجه دارای مشقت و سختی فراوانی باشد. اگر شرایطی در زندگی مشترک پیش بیاید که زن دیگر نتواند زندگی مشترک را تحمل کند طلاق از جانب زن اتفاق می افتد


Mohamad sheykhi

از آنجا که طلاق، صرفا حقی برای مردان بوده و به دلیل اینکه، اعمال یک جانبه طلاق از طرف مرد، سبب بروز مشکلاتی در روابط خانوادگی می گشت، قانونگذار، مواردی را تحت عنوان طلاق از طرف زن، پیش بینی نموده است. بنابراین، در صورت وجود پاره ای از شرایط، زنان نیز می توانند، با استناد به آن شرایط، از دادگاه، تقاضای طلاق کرده و با داشتن حکم دادگاه، به زندگی مشترک، خاتمه بدهند. یکی از مواردی که به موجب آن، زنان نیز می توانند درخواست طلاق نمایند، عسر و حرج زوجه است. موارد و معنای عسر و حرج، در قانون مدنی، مشخص گردیده و چنانچه، زنی بتواند یکی از مصادیق عسر و حرج خود را به دادگاه ثابت کند، می تواند بدون نیاز به رضایت و موافقت مرد و بدون نیاز به حضور او در محضر، صرفا با داشتن حکم دادگاه، از همسر خود جدا شود.


فریبرز ذوالفقاری

خواندن نکاح در بین دختر و پسر زندگی مشترک آغاز می شود. در واقع با طلاق این زندگی مشترک به پایان می رسد و دیگر رابطه زوجیت در بین زن و مرد باقی نخواهد ماند. دادخواست طلاق به شیوه های مختلف از جمله طلاق از جانب مرد، طلاق از جانب زن و طلاق توافقی تقدیم دادگاه می شود. دختر و پسرها برای رسیدن به یکدیگر ذوق و شوق فراوانی دارند و بعضی اوقات نیز به شکرانه رسیدن به هم جشن های آنچنانی می گیرند. اما گاهی اوقات در بین تعدادی از آنها مشکلاتی به وجود می آید که دیگر تحمل زندگی مشترک را ندارند و تصمیم به جدایی از همدیگر می گیرند.


Fateme Mousavinejad

ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه اعتیاد زوجه به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر ضرب و شتم یا هرگونه سو رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی


محسن جعفری

ممنون از سایت خوب وکیل تلفنی


فاطمه

سلام ۳ ساله ازدواج کردم ،همسرم گل مصرف میکنه و تریاک و مشروب ،چندین بار به خانوادش گفتم ولی کاری نکردن ،توهم میزنه و زندگی را برام جهنم کرده گاهی به خود کشی فکر میکنم اگه از خدا نمیترسیدم ،جدیدا حتی منم دعوت به مصرف گل میکنه!!!!بیکار هم هست تقریبا ،لطفا راهنمایی کنید چه کنم؟؟؟؟؟؟؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.