عیوب زنان برای فسخ نکاح در دادگاه های خانواده

عیوب زنان برای فسخ نکاح در دادگاه های خانواده

عیوب زنان برای فسخ نکاح در دادگاه های خانواده

عیوب زنان برای فسخ نکاح در دادگاه های خانواده اهمیت زیادی دارد. همواره رابطه زوجیت و زناشویی اهمیت بسزایی در جوامع مختلف داشته است. این گروه از روابط خالی از ایراد و اختلاف نیستند. همین امر باعث می شود درخواست طلاق از جانب طرفین صورت بگیرد. در ادامه به بررسی عیوب زنان برای فسخ نکاح خواهیم پرداخت.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف فسخ نکاح از زبان وکیل

فسخ نکاح یعنی برهم زدن ازدواج و علقه زوجیت از طرف یکی از زوجین. نکاح یک قرارداد است و در هر قراردادی ممکن است طرفین، حق فسخ نکاح یا برهم زدن آن را داشته باشند. البته باید شرایط لازم آن نیز موجود باشد. فسخ نکاح با طلاق متفاوت است. با بررسی تفاوت های این دو، به جزئیات فسخ نکاح هم آگاه خواهیم شد. در مقام آشنایی با تفاوت فسخ نکاح و طلاق باید بگوییم که طلاق مختص عقد دائم است اما فسخ نکاح برای عقد موقت نیز مطرح می شود. همچنین طلاق زوجه در زمان عادت ماهیانه ممکن نیست اما فسخ نکاح در این زمان ایرادی ندارد. به علاوه حق فسخ نکاح برای هر دو طرف وجود دارد اما حق طلاق فقط برای مرد است مگر آن که خود مرد این حق را برای زن درنظر گرفته باشد. در فسخ نکاح هر چند بار که فسخ صورت بگیرد زن و مرد بر یکدیگر حرام نمی شوند.

 

در چه مواردی می توان برای فسخ نکاح اقدام کرد؟

شرایط هر کدام از موارد زیر وجود داشته باشد، می توان برای فسخ نکاح اقدام کرد؛
 

  • عیوب مشترک زن و مرد: جنون هر یک از طرفین می تواند باعث ایجاد حق فسخ نکاح شود. البته در این مورد برای زن و مرد تفاوتی وجود دارد که می توانید در همین باره مشاوره حقوقی با وکیل خانواده داشته باشید.
  • عیوب مرد: برابر ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی ایران، اگر وجود این عیوب باعث عدم توانایی برقراری رابطه زناشویی در مرد شود، زن می تواند فسخ نکاح کند. این عیوب عبارتند از: مقطوع بودن آلت تناسلی، ناتوانی در نعوظ و وجود عارضه مربوط به اخته شدن.
  • عیوب زن: در ادامه در این باره مفصل تر سخن خواهیم گفت.
  • تخلف یکی از زوجین از شرط صفت: اگر یکی از زوجین داشتن صفت خاصی را ادعا کرده باشد و وجود همین صفت باعث ترغیب طرف مقابل شده و پس از عقد مشخص شود، فرد مذکور فاقد آن بوده است، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ کند.

 

 

 

عیوب زن برای طلاق

 

برای فسخ نکاح چه باید کرد؟

همان طور که دانستیم فسخ نکاح برای زوجین منظور شده است. یکی از آنها، عیوب زنان برای فسخ نکاح می باشد که هر مردی باید با آن آشنایی داشته باشد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی برای شما این شرایط را مهیا کرده است تا با بهترین وکیل خانواده، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.
پس از دریافت مشاوره، شما می توانید با استفاده از لفظ یا انجام عملی که بر قصد فسخ نکاح دلالت داشته باشد، عقد را فسخ کنید. البته لازم است به دادگاه مراجعه کنید و پس از آن که حکم مربوطه صادر شد، آن را به ثبت دفاتر ازدواج و طلاق تقدیم نمایید. در این باره رعایت تشریفات خاص دیگری لازم نمی باشد.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده فسخ نکاح

برابر ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی ایران دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده فسخ نکاح، دادگاه محل اقامت خوانده می باشد. طبق این ماده: «دعوا بايد در دادگاهي اقامه شود كه خوانده، در حوزه قضايي آن اقامتگاه دارد و اگر خوانده در ايران اقامتگاه نداشته باشد، در صورتي كه در ايران محل سكونت موقت داشته باشد، در دادگاه همان محل بايد اقامه گردد و هرگاه در ايران اقامتگاه و يا محل سكونت موقت نداشته ولي مال غيرمنقول داشته باشد، دعوا در دادگاهی اقامه شود كه مال غيرمنقول در حوزه آن واقع است و هرگاه مال غيرمنقول هم نداشته باشد، خواهان در دادگاه محل اقامتگاه خود، اقامه دعوا خواهد کرد». اما در حال حاضر و با توجه به تشکیل دادگاه های خانواده، رسیدگی به عیوب زنان برای فسخ نکاح در صلاحیت دادگاه خانواده است و دادگاه های دیگر صلاحیت رسیدگی ندارند.

 

 

 

وکیل انلاین طلاق 
مشاوره حقوقی طلاق 
نگارش دادخواست طلاق از طرف زوج 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 

 

 

چه عیوبی در زن منجر به فسخ نکاح می شود؟

عیوب زنان برای فسخ نکاح در ماده 1123 قانون مدنی ذکر شده است که عبارتند از:

  • نابینایی هر دو چشم.
  • جذام.
  • زمین گیر شدن.
  • قَرَن (وجود استخوانی زائد در آلت تناسلی زنانه که مانع دخول می گردد).
  • افضاء (یکی شدن مجرای بول و حیض).
  • بَرَص (نوعی بیماری پوستی)

لازم به ذکر است بدانید تنها چنانچه این عیوب زنان برای فسخ نکاح، هنگام عقد وجود داشته باشند و مرد از آن ها بی اطلاع باشد، حق فسخ نکاح برای او به وجود می آید. همچنین اگر این عیوب قابل درمان یا عمل جراحی باشند، حق فسخ نکاح برای مرد قابل تصور نمی باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

 

عیوب مشترک زن و مرد

 

هزینه نگارش دادخواست فسخ نکاح به دلیل عیوب زن

در بحث عیوب زنان برای فسخ نکاح آنچه اهمیت زیادی دارد، نگارش و تهیه دادخواست حقوقی برای فسخ نکاح از جانب مرد است. مسلماً هنگامی که دادخواستی وجود نداشته باشد، رسیدگی در مراجع قضایی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین لازم است دادخواست خود مبنی بر عیوب زنان برای فسخ نکاح را تهیه و تنظیم کنید. شما می توانید برای داشتن اطمینان خاطر بیشتر نسبت به آن تنها با پرداخت مبلغ 250 هزار تومان، بهترین دادخواست مربوطه را به دست آورید. هم چنین برای صرفه جویی در وقت خود می توانید از جزئیات امر از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای مجرب ما، آگاه شوید و با کمک و راهنمایی ایشان از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و بهترین نتیجه را به دست آورید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

بابی

سلام همسره در زمان عقد یکی از چشمانش کم بینایی شدید داشت. مادرش در حضور شاهدان اعلام کرد که او را بهبود میدهد. هنوز بهبود نیافته. ایا امکان فسخ نکاح وجود دارد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام یکی از راه های جدا شدن زوجین از یکدیگر فسخ نکاح می باشد و بایستی گفت فسخ نکاح هر چند که باعث جدایی زوجین از یکدیگر می شود اما آثار متفاوتی را خواهد داشت از جمله اینکه در فسخ نیاز به تشریفات ندارد برخلاف طلاق که تشریفاتی محسوب می شود و نیازمند شرایط خاص خود می باشد همچنین طلاق در ایام حیض ممکن نیست اما فسخ ممکن است یکی از مواردی که که باعث فسخ نکاح می شود جنون زوجین در هنگام عقد نکاح می باشد یعنی جنون زمانی منجر به فسخ نکاح می باشد که در هنگام عقد وجود داشته باشد اما در صورتی که زوج بعد از عقد نکاح به جنون مبتلا شود زوجه این حق فسخ را به دست می آورد،ما در صورتی که زوجه بعد از ازدواج مبتلا به جنون شود زوج این حق را به دست نمی آورد،از جمله شرایط دیگری برای حق فسخ عقد نکاح برای زوجین وجود دارد که در ماده ۱۱۲۲ و ۱۱۲۳ به آن اشاره شده است.


سید محمد مهدی خلیل زاده

با سلام و تشکر از موسسه وکیل تلفنی عقد نکاح در فقه در باب معاملات مورد بحث قرار گرفته است. در قانون مدنی هم جزود مباحث خاص است و تمام قواعد عمومی قراردادها در خصوص آن صدق نمیکند. از جمله فسخ نکاح که مصادیق آن با فسخ عقود دیگر متفاوت است.


سپیده کرمی

با سلام،یکی از روش‌های بر هم زدن ازدواج است. هنگامی که بنا بر دلایلی ازدواج موجب زیان فاحش یکی از طرفین باشد، به منظور رهایی او از قید ازدواج می‌توان با شرایطی ازدواج را فسخ نمود. فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد. مصلحت و ضرورت استمرار و دوام و ثبات خانواده اقتضای این را دارد که زوجین به راحتی نتوانند ازدواج را برهم زنند؛ اما قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض عیوب پراهمیت قرار می‌گیرد، به طور صریح و مشخص موارد فسخ نکاح را معین کرده است.


محمد مهدی احمدی

عیوب زنان برای فسخ نکاح در ماده 1123 قانون مدنی ذکر شده است که عبارتند از: نابینایی هر دو چشم. جذام. زمین گیر شدن. قَرَن (وجود استخوانی زائد در آلت تناسلی زنانه که مانع دخول می گردد). افضاء (یکی شدن مجرای بول و حیض). بَرَص (نوعی بیماری پوستی) که بایستی به نکات ظریف این علل توجه کنید که بهترین راه حل مشاورت و اخذ مشاوره با وکلای موسسه وکیل تلفنی است.


بشیر علی پاریاد

سلام . تکلیف مهریه در صورت فسخ نکاح به این شرح است که :هرگاه فسخ ازدواج قبل از نزدیکی باشد زن حق مهر ندارد و استثناء عنن بودن مرد است که در این مورد زن مستحق نصف مهریه است. هرگاه فسخ بعد از نزدیکی باشد زن مستحق همه مهریه است. به نظر اکثر حقوقدانان در صورت فسخ به دلیل تدلیس زن در هیچ فرضی نردیکی یا عدم نزیکی مهریه تعلق نمی گیرد


معراج فرجی

سلام و وقت بخیر عیوبی که در قانون ذکر شده از قبیل نابینایی هر دو چشم. جذام. زمین گیر شدن. قَرَن (وجود استخوانی زائد در آلت تناسلی زنانه که مانع دخول می گردد). افضاء (یکی شدن مجرای بول و حیض). بَرَص (نوعی بیماری پوستی) که در رویه قضایی حصری بوده و نمیتوان تفسیر و تمثیل کرد آنها را باعث فسخ نکاح میشوند


محسن جعفری

تخلف یکی از زوجین از شرط صفت: اگر یکی از زوجین داشتن صفت خاصی را ادعا کرده باشد و وجود همین صفت باعث ترغیب طرف مقابل شده و پس از عقد مشخص شود، فرد مذکور فاقد آن بوده است، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ کند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.