چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ سوالی که از دیر باز مطرح بوده است. با توجه به اینکه، قوانین انحصار وراثت از مهمترین قوانینی هستند که متاثر از اصول شرع مقدس اسلام وضع شده اند. بخش مهم و چالش برانگیز این قوانین متفاوت بودن سهم الارث دختر و پسر بوده و در مراجع قضایی دردسر آفرین بوده و هست. با ما باشید تا به کمک وکیل ارث و به صورت آنلاین یا حضوری از چند و چون قوانین ارث و پاسخ به این سوال که چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ آگاه شوید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا ارث زن با مرد برابر است؟

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ با توجه به آیات قرآن تفاوت سهم زن و شوهر در دریافت ارث را می توان در سوره ی نساء مشاهده نمود و چون قوانین ایران برگرفته از اسلام و شریعت است، امکان تغییر آن در نظام حقوقی اسلام وجود ندارد. اما در قوانین اسلام این امکان وجود دارد تا سهم الارث زوجه در برخی از موارد بالاتر در نظر بگیرند و یا برابر مرد قرار دهند. در هر صورت مرد این اختیار را دارد که قبل از فوت تکلیف مایملک خود را مشخص کند هر چه را می خواهد به طور مساوی بین فرزند دختر و پسر تقسیم نماید.

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟در نظام حقوقی اسلام ارث زن وارث مرد با هم مساوی نیستند مگر در مواردی که:

زن به عناوین همسر، دختر، مادر، خواهر از ارث با توجه به جایگاه خود بهره مند می شود.

ارث زن به عنوان همسر: اگر متوفی( شوهر) فرزندی نداشته باشد. زن از دارایی های شوهر یک چهارم و اگر دارای فرزندی باشد یک هشتم دارایی های شوهر به او می رسد.

 

ارث

اگر متوفی ( شوهر) دارای چند همسر بوده یک چهارم ارث و یا یک هشتم ترکه به صورت مساوی بین همسران تقسیم می شود.

ارث زن به عنوان فرزند: اگر دختر تنها فرزند خانواده باشد همه ارث به جا مانده به او می رسد و اگر تمامی فرزندان متوفی دختر باشند اموال ارث به صورت مساوی بین دختران تقسیم می شود. ولی اگر فرزندان دختر و پسر باشند، پسر دو برابر دختر ارث می برد. و این سوال چالش برانگیز که چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ مطرح میشود.

در ماده 907 قانون مدنی ایران نیز در این باره (ارث فرزند) آمده است:

«اگر متوفی، پدر و مادر نداشته و یک یا چند اولاد داشته باشد، ترکه‏اش به طریق ذیل تقسیم می‏شود: اگر براى متوفى تنها یک فرزند باشد، خواه پسر، خواه دختر، تمام ترکه به او مى‏رسد. اگر اولاد متعدد باشد، ولى همه آنها پسر یا دختر، ترکه بین آنان به طور مساوی تقسیم می‏شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضى از آنها پسر و بعضى دختر، پسر دو برابر دختر ارث می‏برد.»

ارث زن به عنوان مادر، ارث زن به عنوان خواهر، که هر یک از موارد با توجه به جایگاهی که در آن قرار گرفته اند مطابق قانون ارث تعیین شده است. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید

 

وکیل ارث

چرایی نابرابری ارث زن و مرد

نابرابری ارث زن و مرد و پاسخ به اینکه چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ از مهمترین چالش هایی است که اسلام به آن پاسخ داده است. از مهم ترین آرزوهای بشر از خلقت تا کنون، اجرای عدالت بوده و هست. در عالم هستی زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال خداوند است و خداوند جایگاه ویژه ای برای زن و مرد تعیین نموده است بدون اینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد. هدف اصلی زن و مرد در جهان هستی رسیدن به کمالات است. در احکام اسلام همیشه تاکید شده است که زن و مرد از حق و حقوقات مساوی برخوردارند و یکی بر دیگری برتری ندارد و فقط وظایف و نقش های تعیین  شده برای هریک از آنها باعث بوجود آمدن نگرشی اشتباه شده است که بین زن و مرد تبعیض و نابرابری وجود دارد.

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ اسلام تقسیم ارث را بر اساس جنسیت تعیین نکرده است بلکه بر اساس مسئولیت مالی و موقعیت و مسئولیت ها و تکالیفی که بر گردن هر یک گذاشته شده، وضع نموده است.

یکی از دلایل مساوی نبودن سهم الارث برای زن صرفا به عوامل اقتصادی و اجتماعی بر می گردد زیرا مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی از ابتدا بر عهده مرد نهاده شده است و او موظف به تامین نیازهای اقتصادی خانواده مانند نفقه زن و فرزند، بذل مهر و صداق، هزینه های مرتبط به زن در هنگامی که در عده به سر می برد، شرکت در جهاد و .... قرار داده شده است.برای مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

 

 آیا فرد می تواند شرط برابری سهم الارث دختر و پسرش را قرار دهد؟

چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ یکی از چالش های مهم در حقوق و قوانین وضع شده در اسلام تقسیم اموال متوفی است. بعد از فوت پدر و یا مادر سهم الارث به جا مانده برای وراث بر اساس قانون می باشد.  با توجه به قانون هیچ کدام از والدین نمی توانند فرزندان خود را از ارث محروم کنند. ولی می توانند در زمان حیات، اموال خود را به هر صورتی که خود صلاح می دانند به نام فرزندانشان کنند. قابل توجه است که  بعد از فوت شخص دیگر در وصیت نامه نمی توان سهم الارث را تغییر داد و شخص می تواند تا حدود یک سوم از اموال خودش را اختصاص به کارهای خیر کند. می تواند یک سوم از دارای اش را به شخص خاص یا یکی از فرزندان و غیر فرزند وصیت نماید. در صورتی که فرد در وصیت نامه خود بیشتر از یک سوم از دارایی هایش را به کسی ببخشد اجرای آن منوط به رضایت وارثان می باشد و در صورت مخالفت وارثان آن بخش از وصیت نامه باطل می شود.

ارث زن نصف مرد آیا قانونی است؟

با توجه به اینکه قانون ارث موضوعی مالی و اقتصادی است، زنان سهمی در جامعه اسلامی از لحاظ مسئولیت اقتصادی بر دوش ندارند. اسلام وظایف و مسئولیت های سنگینی را بر عهده مرد گذاشته است و او را موظف نموده تا به زن مهریه بپردازد، نفقه بدهد، هزینه هایی را در راه جها د پرداخت کند و ...سهم زنان کاملا منصفانه است و ضمانتی است در جهت عزت نفس و شخصیت بارز این قشر از جامعه اسلامی.

قوانین وضع شده در ایران بر اساس دین و شریعت اسلامی است و سهم الارث زن در اسلام معادل نصف سهم الارث مرد است. دختران نصف پسران از پدر و مادر ارث می برند. برادر دو برابر خواهر و شوهر دو برابر زن ارث به او می رسد. لازم به ذکر است مادر و پدری که فرزندشان قبل از آنها فوت شود یک ششم از مال وی به پدر و مادر می رسد.

 

ارتباط در واتس اپ

وکیل کاربلد برای تقسیم سهم الارث فرزندان دختر و پسر

برای پایان دادن به ابهامات که چرا ارث زنان نصف مردان میباشد؟ می توانید با متخصصان در این حوزه ارتباط تلفنی برقرار نمایید و با توجه به اهمیت قانون ارث و نحوه تقسیم سهم الارث دختران و پسران از ترکه متوفی، از وکیل کاربلد راهنمایی بگیرید. از منظر قوانین اسلامی تقسیم ارث بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده است. برای اقدامی درست و جلوگیری از اختلافاتی که ممکن است در خانواده بوجود آید قبل از هر گونه اقدام در تنظیم وصیت نامه از وکیل پایه یک دادگستری راهنمایی بخواهید و سوالات حقوقی خود را در هنگام تقسیم ارث بدون ایجاد کدورت بین اعضای خانواده به سرانجام برسانید و اگر در هنگام تقسیم ارث ظلمی روا شده است وکلای ما در موسسه حقوقی در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی و احقاق حقوق شما می باشند. برای مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

دعوی ماترک در نظام حقوقی ایران 
فروش سهم الارث 
مشاوره حقوقی حصر وراثت 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

دارا

این قانون کاملا ناعادلانه و ظلم به زن هاست و هیچ دلیل قانع کننده ای براش نیست


سوادی

سلام من ۱۶سالم بووپدرم فوت کردن.۴تابرادربزرگترداشتم بالای ۲۵سال من و۱خواهرو۳برادرزیر۱۰سال به همراه مادرم رارهاکردن.من شروع به کارکردن درشرکت وآرایشگاه کردم تابچه بزرگ شدن ومن باخرج خودم ازدواج وجهیزیه گرفتم.حالا مادرم فوت کردن زمینهاکشاورزی وخانه ای که قبلا ارزش نداشت الان باارزش شده میخوان بفروشن.آیااین عدالته الان پسرادوسهم ببرن ودختریک سهم.؟ این عدالت نیست.آقایان فقه هاوحقوق دانهای محترم.


مهسا

به نظر من اصلا عدالت نیست که دو برابر ارث به پسرها بدن حتی موقعیت یکی تو خانواده رو در نظر نگیرن زحمت رو در نظر نگیرن آخرش هم پدر و مادر منو با آسپرین و ضربه مغزی راهی بیمارستان کردن و اونا رو کشتن الانم ارث دو برابر میخوان این کجا عدالته ؟ باید این قانون اصلاح کنن


Asal

مگه زمان قدیمه که الان باید اینجوری تقسیم‌کردیاپسراوظیفه مردای قدیم‌رودارن که ندارن پس حقشون نیست که دوسهم ببرن بایدمساوی تقسیم بشه وظیفه کوچیکه خودشونوانجام نمی‌دن وشونه خالی میکنن بیغیرتا آدم شرم می‌کنه بگه اینا مردهستن واقعا بایدچادرسرکنن وبهشون بگی خواهر اصلا وظایف مردانگی خودشونونمیدونن پس بایدمرگ دوسهم بخورن این عدالت نیست و درست نیست حق خودمونونمیدن حروم خورا


پریسا

چراباید زن نصف مرد ارث بگیره؟این اصلآمنصفانه نیست اگه خونواده شوهرش فقیر باشن این دختر بیچاره نصف ارثشو به کجای زخمای زندگی خودشو بچه هاش بزنه.


آذر

باید قانون ارث تغییر و دختر و پسر مساوی سهم داشته باشند. برای توجیه نرسالاری بیخود توریه بازی نکنید


زهرا

من پدرم فوت شده و هیچ کدوم از پسراش ن بدهیشو دادن نه زیر بال و‌پرشو گرفتن حتی وقتی مریض بود یکیشون یک ساعتم نگهش نداشت الانم تمام خرج‌ و مخارج به دوش ما زن هاست همه جا از زن‌خوردید اینم روش پس واسه مرد سالاری خودتون دلیل نیارید


فاطمه

به نظر من کاملا بی عدالتی است که دختران نصف پسران ارث می‌برند و باید تغییر اساسی باتوجه به اینکه زمانه ما با زمانی که این قانون وضع شده کاملا تغییر کرده


مرضیه

من در مورد اینکه حق زن نصف مرد در نظر گرفته شود، مخالفم، این قوانین با توجه به شرایط زمانی تعیین شده، اما دیر زمانیست که زنان دوشادوش مردان برای معیشت و اقتصاد خانواده کار می کنند و حتی نسبت به مردان زحمت دو برابر را متحمل می شوند، چرا که نگهداری فرزندان و امور مربوط به خانه را نیز بر عهده دارند، دیگر اینکه مهریه و نفقه فقط زمانی به طور کامل به آنها پرداخت شده که طلاق گرفته اند، تا جایی که مهریه فقط یک قرارداد بی ارزش تلقی شده که می‌گویند مهریه را کی داده و کی گرفته، و واقعیت هم هست جز در مواقع بحرانی، در مورد ارث دختر هم موضوع جهیزیه مطرح می شود که آنهم الان در اکثر مواقع این مسئله به صورت توافقی بین خانواده دختر و پسر حل می شود و خانواده ها چه برای دختر و چه برای پسر ملزم به تهیه جهیزیه هستند، پس در این مورد فرقی ندارد چرا ارث را باید نصف کنند؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.