مهریه باطل چیست؟

مهریه باطل چیست؟

مهریه باطل چیست؟

اصلی ترین حقوق مالی زوجه در روابط زوجیت، مهریه است. در واقع می توان مهریه را هدیه ای از جانب مرد به واسطه علاقه به همسر خود در نظر گفت. اموالی که برای مهریه قرار داده می شوند، یکسری شرایط دارند که در وهله اول باید مال معرفی شده مالیت داشته باشد. جدای از بحث ارزش اقتصادی و داشتن مالیت برای مالی که به عنوان مهریه قرار داده می شوند، باید عقلانی و شرعی باشد.

زمانی مهریه باطل است که شرایط قانونی برای اموال معرفی شده رعایت نشده باشد. مهریه باطل، به مهریه ای گفته می شود که براساس مقررات شرعی و قانونی تعیین نشده باشد و عرفا نتوان آن مال را برای مهریه خانم در نظر گرفت. از لحاظ عرف جامعه ما، مبنای اصلی تعیین مهریه، سکه بهار آزادی است و در کمتر مواردی شاهد آن هستیم که مهریه زن مالی به جزء سکه باشد. سکه بهار آزادی، هم دارای ارزش اقتصادی و قابل معامله بوده و هم دارای نفع شرعی و عقلانی است و در هرصورت نمی توان آن را به عنوان مهریه باطل در نظر گرفت.

تعیین مهریه شاید به ظاهر امری ساده به نظر برسد اما زوجین بهتر است در این زمینه با وکیل متخصص و مجرب مشورت بگیرند. جهت مشورت با وکیل در مورد نحوه تعیین مهریه و دریافت مشاوره حقوقی می توانید از طریق شماره تلفن 09212242670 اقدام کنید.

 

                هزینه مشاوره حقوقی         

مهریه چیست؟

از دیدگاه فقهی، مرد در زمان عقد ازدواج به جهت علاقه به همسر خود، هدیه ای به عنوان مهریه برای او در نظر می گیرد. در واقع کلمه مهریه برگرفته از عبارت مهر است که براساس شرع و قانون، مرد وظیفه پرداخت آن را برعهده دارد. طبق ماده 1082 قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. با جاری شدن عقد ازدواج، زوجه مالک قانونی مهریه می شود و می تواند هرگونه تصرفی در آن داشته باشد. از آن جهت که زن بعد از عقد نکاح، مالک مهریه به شمار می رود، تصرف او در مهریه منع قانونی ندارد.

مهریه در نکاح دائم و موقت به زن تعلق می گیرد. در صورتی که در ازدواج موقت، مهریه به صورت دقیق تعیین نشود، عقد صورت گرفته باطل خواهد بود. در واقع یکی از شرایط صحت نکاح موقت، تعیین مهریه است. در نکاح موقت زوجین باید در ضمن عقد مهریه را تعیین کنند در غیر این صورت عقد ازدواج باطل بوده و اعتبار قانونی ندارد. اما در ازدواج دائم، تعیین نکردن مهریه در زمان عقد، منجر به باطل شدن عقد ازدواج نخواهد شد و زوجین می توانند مهریه را بعد از عقد نیز تعیین کنند.

مهریه طبق زمان تعیین آن شامل مهر المسمی، مهرالمثل، مهر المتعه، مهرالسنه است اما انواع مهریه براساس نحوه پرداخت به دو نوع مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم بندی می شود. در مهریه عندالمطالبه، زوجه این اختیار را دارد تا در هر شرایط و زمانی پرداخت مهریه را مطالبه کند. اما پرداخت مهریه عندالستطاعه، منوط به توانایی مالی مرد است.

 

مشاوره حقوقی مهریه

برای مطالبه مهریه چه باید کرد؟

تا قبل از اجرایی شدن بخشنامه جدید قوه قضاییه، مطالبه مهریه از دو طریق مراجعه به دادگاه خانواده و اداره ثبت اسناد امکان پذیر بود. اما طبق قانون جدید مهریه، برای به اجرا گذاشتن مهریه باید صرفا از طریق اجراییه ثبت اقدام نمود. در واقع مانند گذشته دیگر خانم ها نمی توانند برای وصول مهریه خود، دادخواست مهریه به دادگاه بدهند. مراجع قضایی زمانی به درخواست های وصول مهریه رسیدگی می کنند که فرد متقاضی قبل از آن به اداره ثبت مراجعه کرده باشد.

در هرصورت برای مطالبه مهریه، زوجه با مراجعه به دفترخانه(همان دفترخانه ای که ازدواج زوجین در آنجا ثبت شده است)، درخواست صدور اجراییه می دهد. سپس باید به اداره ثبت مراجعه کرد و تقاضای توقیف اموال مرد را داد. البته قبل از آن که اموال مرد توقیف شود، ابلاغیه ای به زوج می شود که ظرف مدت 10 روز فرصت دارد که مهریه را تعیین تکلیف کند. در غیر این صورت کلیه دارایی ثبت شده به نام او جهت وصول مهریه زوجه توقیف می شود.

آیا می توان برای مهریه تقاضای اعسار داد؟

زمانی که زن برای مطالبه مهریه خود اقدام می کند، دادگاه مرد را مکلف به پرداخت مهریه می کند. در چنین شرایطی، زوج می تواند درخواست اعسار مهریه را مطرح نماید. در صورت پذیرش درخواست اعسار، پرداخت مهریه برای مرد به صورت اقساطی می شود. نحوه قسط بندی شدن مهریه براساس توانایی مالی مرد صورت می گیرد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی مهریه

   مهریه باطل چیست؟

اموالی که به عنوان مهریه زوجه در نظر گرفته می شوند، باید یکسری شرایط داشته باشند که در صورت عدم رعایت شرایط مربوطه در تعیین مهریه، مهریه باطل خواهد بود. مالی که برای مهریه تعیین می شود، شرایط ذیل را باید داشته باشد:

  • دارای ارزش مالی و قابل خرید و فروش باشد.
  • به محض وقوع عقد به مالکیت زوجه در آید.
  • مال معرفی شده برای مهریه باید به زوج تعلق داشته باشد.
  • مال معرفی شده به عنوان مهریه باید معلوم باشد.
  • معقول و قانون باشد.

در صورتی که مال معرفی شده برای تعیین مهریه شرایط فوق را نداشته باشد، مهریه باطل است. در مواردی شاهد آن هستیم که اعضا بدن زوج مانند دست و پا وی مهریه خانم می شوند. تعیین اعضای بدن برای مهریه زمینه شرعی و عقلانی نداشته و از این حیث سبب باطل شدن مهریه می گردد. در واقع اگر زوجین باهم توافق کنند که مهریه خانم، اعضای بدن زوج باشد، مهریه تعیین شده به دلیل معقول نبودن آن باطل است.

تعیین مهریه های نامعقول چه عواقبی برای زوجه دارد؟

مهریه نامعقول مانند تعیین اعضای بدن زوج عواقب جبران ناپذیری برای زوجه خواهد داشت و به لحاظ قانونی مهریه تعیین شده باطل است و اثر قانونی ندارد. در صورت تعیین مهریه های نامعقول، زوجه در این زمینه متحمل ضرر و زیان فراوان خواهد شد و به دلیل باطل بودن اینگونه مهریه ها، امکان مطالبه آن تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. علاوه بر این که امکان تعیین مهریه نامعقول وجود ندارد.

 

ارتباط در واتنس اپ

تعیین مهریه ای معقول به کمک وکیل

تعیین مهریه معقول امری بسیار مهم است و روابط زوجیت تا حد زیادی تاحت تاثیر نحوه تعیین مهریه می باشد. یکی از موضوعات مهمی که بسیاری از زوجین قبل از عقد ازدواج از آن غافل می شوند، نحوه تعیین اصولی مهریه است. تعیین مهریه به کمک وکیل برای زوجین مزایا فراوانی دارد و باعث می شود تا زن و شوهر در ادامه زندگی در مورد مهریه باهم دچار مشکل نشوند. به همین جهت اگر قصد دریافت مشاوره حقوقی مهریه در این زمینه را دارید، موسسه حقوقی وکلای تلفنی یقینا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در هرصورت برای بهره مندی از خدمات حقوقی این موسسه می توانید از طریق شماره تلفن 09212242670 اقدام کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت موسسه بهره مند شوید.

 

مطالبه مهریه 
مشاوره تعیین اصولی مهریه 
مشاوره حقوقی مهریه 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

Mohamad sheykhi

مهریه به هر میزانی قابل وصول می باشد ولیکن مطابق مقررات جدید اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و بازداشت مرد درخصوص مهریه صرفاً تا میزان 110 عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن میسر می باشد. اگر اموالی از زوج توقیف شود یا ایشان توانایی پرداخت داشته باشد بیش از 110 سکه قابل وصول است. هرگاه زوجه در صدد وصول مهریه خود برآید می تواند با تقدیم دادخواست به همرا عقدنامه به دادگاه خانواده و یا درخواست از اداره اجرای ثبت اقدامات لازم را انجام دهد. مدت آن بستگی به اوقات رسیدگی دادگاه، حضور زوج در دادگاه و روند توقیف اموال زوج و اجرای حکم دارد و مدت مشخصی را نمی توان تعیین کرد. حتی می توان بابت مهریه مرد را ممنوع الخروج کرد. انواع مهریه مهر انواع و اقسام مختلفی دارد که عبارتند از : 1. مهرالسنه یا مهر محمدی : مهری است که پیامبر اسلام (ص) برای حضرت فاطمه (س) مقرر کردند و آن عبارت است از دویست و شصت و دو مثقال و نیم پور نقره مشکوک است. 2. مهرالمسمی : عبارت است از میزان مالی که به عنوان مهریه در عقد نکاح ذکر می گردد و مورد توافق زوجین است و یا مهری است که در عقد نکاح تعیین شده یا تعیین آن به عهده شخص ثالثی گذارده شده است. 3.مهرالمثل: هرگاه در عقد نکاح در زمان عقد مهریه تعیین نشود، زوجین می توانند پس از وقوع عقد با توافق مهریه تعیین نمایند. حال اگر قبل از تراضی برای تعیین مهریه نزدیکی شود زوجه مستحق مهرالمثل است. مهرالمثل عبارت است از مال که با در نظر گرفتن وضع خانوادگی زوجه و حال اقران و نزدیکان زوجه جهت مهر تعیین می شود. مهریه که در نکاح معوضه البضع پس از وقوع نزدیکی و قبل از توافق بر مهر معین برحسب شرافت و اوضاع و احوال زوجه به او داده می شود. (ماده 1091 قانون مدنی) 4. مهرالمتعه: هرگاه در عقد نکاح مهر تعیین نشود و زوج مصمم باشد که زوجه را قبل از نزدیکی طلاق دهد مقداری را به عنوان مهر تعیین و به زوجه پرداخت می کنند و این مبلغ بستگی به وضعیت مالی زوج دارد. برخلاف مهرالمثل که به وضع خانوادگی زوجه داشته است در تعیین مهرالمتعه وضعیت مالی زوج را مدنظر قرار می دهند، به طور خلاصه مهرالمتعه مهری است که در نکاح مفوضه البُضع شوهر به زن مطلقه خود که با او نزدیکی نکرده می دهد برای تعیین این مهر برخلاف مهرالمثل مرد از حیث وضعیت مالی مرد مد نظر قرار می گیرد. 5.مفوضه البضع: زوجه را در عقد نکاحی که دائم بوده و مهر ذکر نشده باشد با شرط عدم مهر شده باشد مفوضه النضع نامند. 6. مفوضه المهر: زوجه را در نکاح دائم که تعیین مقدار مهریه را به اختیار شوهر یا زوجه یا ثالث گذاشته باشند، مفوضه المهر گویند. مهریه عندالاستطاعه چیست؟ عندالاستطاعه قیدی است که در عقدنامه درج می شود و تا زمانی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند مهریه خود را وصول نماید. تفاوت مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه در زمانی که مهریه عندالمطالبه تعیین شود مرد محکوم به پرداخت مهریه شده و با توجه به شرایط باید آن را پرداخت کند ولیکن در زمانی که مهریه عندالاستطاعه تعیین می شود ابتدا باید ثابت شود که زوج توانایی پرداخت دارد.


محسن جعفری

هر چیز که در عرف مالیت داشته باشد بعنوان مهر قابل معرفی است


فریبرز ذوالفقاری

اصلی ترین حقوق مالی زوجه در روابط زوجیت، مهریه است. در واقع می توان مهریه را هدیه ای از جانب مرد به واسطه علاقه به همسر خود در نظر گفت. اموالی که برای مهریه قرار داده می شوند، یکسری شرایط دارند که در وهله اول باید مال معرفی شده مالیت داشته باشد. جدای از بحث ارزش اقتصادی و داشتن مالیت برای مالی که به عنوان مهریه قرار داده می شوند، باید عقلانی و شرعی باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.