مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟

مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟

مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟

مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟ آیا کسی که از سر ناچاری مجبور به گرفتن ربا می شود، نیز مجازات دارد؟ این دو سوال، متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان مشاوره حقوقی ربا از مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. در واقع قانونگذار در حیطه های مختلفی اقدام به جرم انگاری کرده است. جرم ربا نیز از آنجایی که در نهایت منجر به اختلال در نظام اقتصادی کشور می شود، توسط قانونگذار جرم انگاری شده است. همچنین لازم به ذکر است، جرم ربا یکی از جرائم محدودی است که توسط شارع مقدس حرام دانسته شده و این مسئله در کتاب قرآن نیز بیان شده است. به همین خاطر بایستی با موضوع مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی، همراه ما باشید تا به طور تفصیلی با این موضوع بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف ربا در قانون ایران

اولین گام برای بررسی مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده آشنایی با تعریف جرم ربا می باشد. به طور کلی اگر بین دو نفر، پولی تحت عنوان قرض دادن، رد و بدل شود یا کالایی فروخته شود و در عوض آن پول بیشتری پرداخت شود، به این مبلغی که اضافه تر پرداخت شده ربا، نزول یا بهره می گویند. قانونگذار در ماده 595 قانون مجازات اسلامی به تعریف جرم ربا پرداخته است. جمله ابتدایی این ماده عنوان می کند: «هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود ...».

 

ارکان قانونی جرم ربا

یکی دیگر از مواردی که بایستی هنگام بررسی مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده بدان پرداخت، ارکان قانونی جرم ربا می باشد. در واقع هر جرمی دارای سه رکن قانونی، مادی و معنوی است که در این قسمت قصد داریم با ارکان قانونی جرم ربا آشنا شویم. همانطور که می دانید با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات نمی توان عملی را جرم دانست. به همین خاطر می توان دو مورد را از جمله ارکان قانونی جرم ربا معرفی کرد:

  • اصل چهل و نهم قانون اساسی: با استناد به این اصل، دولت وظیفه دارد، ثروت های جمع آوری شده از طریق ربا را گرفته و به صاحب حق بدهد و در صورتی که صاحب حق مشخص نبود، این اموال به بیت المال می رسد.
  • ماده 595 قانون مجازات اسلامی که با آن آشنا شدیم و در ادامه نیز بیشتر به آن می پردازیم.

 

 

ربادهنده و ربا گیرنده

 

آیا گرفتن ربا در ایران جرم انگاری شده است؟

یکی دیگر از مهمترین سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی از ما می پرسند، این است که آیا گرفتن ربا در ایران جرم محسوب می شود؟ یا به عبارت دیگر، قانونگذار برای مجازات ربا گیرنده نیز ماده ای را در نظر گرفته است؟ پاسخ این سوال، مثبت است. در واقع از آنجایی که جرم ربا یکی از مهترین جرائم محسوب می شود، قانونگذار برای تمامی افرادی که در این جرم دست دارند، مجازات تعیین کرده است. این مسئله به وضوح از جمله دوم ماده 595 قانون مجازات اسلامی استنباط می شود. البته شاید مجرم دانستن ربا گیرنده اندکی غیر عادلانه باشد اما قانونگذار اعتقاد دارد که تا تقاضا وجود نداشته باشد، عرضه نیز صورت نمی گیرد. به عبارت دیگر، اگر ربا گیرنده اقدام به گرفتن ربا نمی نمود، ربا دهنده نیز این کار را انجام نمی داد.

اگر از جمله افرادی هستید که به ناچار مجبور به گرفتن ربا شده اید، بهتر است مشکل خود را با یک وکیل ربا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی در میان بگذارید.

 

مجازات گرفتن و یا دادن ربا چیست؟

اکنون نوبت آن است که به سراغ مجازات ربا دهنده و مجازات ربا گیرنده برویم. برای انجام این کار بایستی به ماده 595 قانون مجازات اسلامی مراجعه کنیم. قانونگذار در ادامه این ماده عنوان می کند: «مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین آن‌ها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند».

 

 

نگارش شکوائیه
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مجازات جرم رباخواری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده ربا

به طور کلی بین دکترین حقوقی در مورد دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده ربا و تعیین مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده اختلاف وجود دارد. برخی افراد با استناد به ماده 595 قانون مجازات اسلامی، رسیدگی به اینگونه دعاوی را در صلاحیت دادگاه عمومی کیفری می دانند. در حالیکه افراد دیگر با استناد به اصل چهل و نهم قانون اساسی، تعیین مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده را در صلاحیت دادگاه انقلاب می دانند. پس تعیین دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده ربا و همچنین حل و فصل پرونده های مربوط به جرم ربا، یکی از دشوار ترین دعاوی کیفری می باشد. به همین خاطر بهتر است با یک وکیل ربا، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

وکیل کاربلد برای پرونده ربا

همانطور که گفته شد، حل و فصل پرونده ربا یکی از پیچیده ترین و دشوارترین دعاوی کیفری می باشد. همچنین تعیین مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده از جمله مواردی است که پیچیدگی های فراوانی دارد. به همین خاطر مشاوره با یک وکیل کاربلد می تواند کلید پیروزی شما در دعاوی مربوط به پرونده ربا باشد. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با در اختیار داشتن بهترین وکلای کیفری در خدمت شما عزیزان هستیم. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی با وکلای ما در ارتباط باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

آزاده حیدری

معامالت ربوی به معامالتی اطلاق میشود که در آنها توافق بر سر دریافت مبلغ اضافی نسبت به مبلغ قرض میشود، بطور مثال در قراردادهای خرید و فروش یا معاوضه، به صورت کتبی یا شفاهی. اینگونه معاملات به دلیل نقض شرط مشروعیت جهت معامله، نسبت به مبلغ اضافی باطل و نسبت به مبلغ اصلی مورد اختلاف قرار میگیرند. برخی اعتقاد دارند که معامله نسبت به اصل نیز باطل است. مفهوم ربای معاملی مختص بیع نیست و همه نوع معامالت و معاوضات از جمله صلح، هبه معوضه، ابراء به شرط و موارد مشابه را در بر می‌گیرد. در معاملات ربوی، ضرورت دارد که مبلغ اضافی به صورت یک مال مثل خانه، ماشین، مقدار قابل توجهی پول نقد و غیره، دریافت شود. اگر طرفین بر یک شرط غیرمالی تراضی کنند، این عمل به عنوان ربا تلقی نمیشود. به عنوان مثال، اگر شخصی به شرط استخدام در ازای مبلغی پول، تراضی کند، این تراضی به عنوان ربا محسوب نمیشود. عالوه بر این، در صورتی که ربا گیرنده بهره اضافی از مالی که به صورت مشاع با دیگران به او تعلق دارد، دریافت کند، ربا تحقق نمییابد. چرا که او نمیتواند به خودش ربا دهد و مال مشاع تنها به او تعلق ندارد. در این حالت، تقاضای ربا ناممکن است.


معراج فرجی

ماده 595 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته: «مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین آن‌ها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند».


امین چراغی شیخ آباد

هرگاه شرایط تحقق ربا در دادن و گرفتن ربا برای مراجع قانونی در صورت اثبات جرم محرز شود. فرد ربا گیرنده، ربا دهنده و واسطهها متناسب با میزان جرم به مجازات های مثل 6 ماه تا 3 سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق تعزیری و پرداخت جزایی نقدی معادل مال ربا محکوم میشوند.


قادری

مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟ ۴فروردین ۱۴۰۲   Fereshteh Ghasemi   کیفری مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده چیست؟ آیا کسی که از سر ناچاری مجبور به گرفتن ربا می شود، نیز مجازات دارد؟ این دو سوال، متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان مشاوره حقوقی ربا از مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. در واقع قانونگذار در حیطه های مختلفی اقدام به جرم انگاری کرده است. جرم ربا نیز از آنجایی که در نهایت منجر به اختلال در نظام اقتصادی کشور می شود، توسط قانونگذار جرم انگاری شده است. همچنین لازم به ذکر است، جرم ربا یکی از جرائم محدودی است که توسط شارع مقدس حرام دانسته شده و این مسئله در کتاب قرآن نیز بیان شده است. به همین خاطر بایستی با موضوع مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی، همراه ما باشید تا به طور تفصیلی با این موضوع بپردازیم.         تعریف ربا در قانون ایران اولین گام برای بررسی مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده آشنایی با تعریف جرم ربا می باشد. به طور کلی اگر بین دو نفر، پولی تحت عنوان قرض دادن، رد و بدل شود یا کالایی فروخته شود و در عوض آن پول بیشتری پرداخت شود، به این مبلغی که اضافه تر پرداخت شده ربا، نزول یا بهره می گویند. قانونگذار در ماده 595 قانون مجازات اسلامی به تعریف جرم ربا پرداخته است. جمله ابتدایی این ماده عنوان می کند: «هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود ...».  


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اولین گام برای بررسی مجازات ربا گیرنده و ربا دهنده آشنایی با تعریف جرم ربا می باشد. به طور کلی اگر بین دو نفر، پولی تحت عنوان قرض دادن، رد و بدل شود یا کالایی فروخته شود و در عوض آن پول بیشتری پرداخت شود، به این مبلغی که اضافه تر پرداخت شده ربا، نزول یا بهره می گویند. قانونگذار در ماده 595 قانون مجازات اسلامی به تعریف جرم ربا پرداخته است. جمله ابتدایی این ماده عنوان می کند: «هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود


ابوالفضل علی مددی

سلام.ربا عملی است که در شرع گناه کبیره میباشد وبه تبعیت از فقه درقانون نیز جرم انگاری شده است.طبق ماده ۵۹۵برای شخصی که واسطه ی بین ربادهنده و رباگیرنده بوده است وبه نوعی در ارتکاب جرم ربا معاونت کرده مجازات مباشر درنظر گرفته شده است.


رضا صادقی

با سلام لطفا در مورد نحوه اثبات ربا و مستنداتی که می بایست ارائه شود، در مقالات بعدی توضیحاتی دهید ممنون می شویم با تشکر از زحمات گروه


وحید فراست

ربا از جمله جرایمی است که در قانون مجازات پیش بینی شده است البته در بعضی موارد اگر ربا دهنده و رباگیرنده نسبی یا سببی با هم قرابت داشته باشند جرم ربا محقق نمی گردد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.