آنچه در مورد مزایده ملک باید بدانید

آنچه در مورد مزایده ملک باید بدانید

آنچه در مورد مزایده ملک باید بدانید

آنچه در مورد مزایده ملک باید بدانید

حتما تا به حال  واژه‌ی مزایده را شنیده‌اید. آیا با معنای این واژه و نحوه انجام آن آشنا هستید؟ لازم است بدانید که مزایده به معنای به فروش گذاشتن کالا یا ملک است به نوعی که هر خریداری قیمت بیشتری پیشنهاد دهد، کالا به او فروخته می‌شود.  از لحاظ حقوقی این روش برای فروش اموال غیر منقول یا منقول شخصیت‌های حقوقی و حقیقی مجاز است. به نظر شما مزایده ملک چه زمانی صورت می‌گیرد؟ چگونه می‌توان ملک مزایده‌ای را خریداری کرد؟ چنین سوالاتی معمولا ذهن تمام افراد جامعه را به خود مشغول کرده است. ما در ادامه این مقاله به ذکر نکات حائز اهمیتی در این حوزه می‌پردازیم.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

نحوه تعیین قیمت ملک در مزایده

لازم است بدانید که عموم مردم می‌توانند در جلسات مزایده ملک شرکت کنند. این جلسات معمولا از طریق ثبت آگهی در روزنامه‌ها و یا حتی نصب آگهی در مکان‌های پرتردد اطلاع رسانی می‌شوند. در این آگهی اطلاعات مفیدی از ملک در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این اطلاعات عبارتند از: مشخصات صاحب ملک، ملک در اجاره است یا خیر، محل وقوع ملک، توصیف مشخصات ملک، روز  ساعت و محل مزایده و... . لازم به ذکر است که یکی از اطلاعات مهم در متن آگهی، قیمتی است که مزایده از آن شروع می‌شود. تعیین قیمت ملک در مزایده قاعده‌ی خاصی ندارد. در واقع قیمت شروع مزایده توسط مالک پیشنهاد می‌شود و سپس افرادی که قصد خرید ملک را دارند، قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند. در آخر ملک به کسی فروخته می‌شود که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد. لازم است بدانید که 10 درصد از بالاترین مبلغ پیشنهادی به مامور اجرا حکم تعلق می‌گیرد که بایستی نقدا در جلسه پرداخت شود. همچنین برنده مزایده بایستی مابقی مبلغ را ظرف مدت یک ماه تسویه کند.

 

مشاوره حقوقی مزایده

مرجع صالح برای اعتراض به نظر کارشناس در قیمت گذاری ملک مزایده

همانطور که گفته شد مزایده ملک در برخی از موارد ممکن است با تصمیم مالک و به صورت اختیاری انجام شود. همچنین در مواردی دیگر ممکن است قانون و مراجع قضایی حکم مزایده ملک را صادر کنند. در چنین شرایطی قیمت گذاری ملک توسط کارشناس صورت می‌گیرد و مالک هیچ حقی در پیشنهاد قیمت ندارد. در واقع کارشناسی یکی از مراحل بسیار مهم در انجام مزایده است. چنانچه مالک نسبت به قیمت پیشنهاد شده توسط کارشناس اعتراضی داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت یک هفته با مراجعه به دادگاه اعتراض خود را به صورت کتبی اظهار نماید. لازم است بدانید که در صورت موافقت با اعتراض مالک، کارشناس جدیدی برای پرونده انتخاب می‌شود و بایستی هزینه کارشناسی مجددا پرداخت شود. لازم به ذکر است که در مواردی همچون عدم صلاحیت کارشناس، موجه نبودن نظر کارشناس، عدم وجود نتیجه قطعی و... می‌توان به کارشناسی اعتراض کرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مزایده ملک در صورت مشاع بودن

لازم است بدانید که ملک مشاعی به ملکی گفته می‌شود که به صورت مشترک است و چندین مالک دارد. در واقع در چنین ملکی سهم هر کدام از شرکا مشخص نیست و برای فروش ملک، رضایت تمام شرکا ضروری نیست. مطابق با ماده 4 از قانون فروش ملک مشاعی، چنانچه هر یک از شرکا قصد فروش ملک را داشته باشند، دستور فروش ملک به دادگاه ارائه می‌شود و دادگاه پس از بررسی پرونده آن را به بخش اجرایی واگذار می‌کند در این مرحله ملک توسط کارشناس قیمت گذاری شده و سپس با انجام مزایده ملک مورد نظر به فروش می‌رسد. همانطور که گفته شد میزان سهم هر یک از شرکا در چنین ملکی مشخص نیست بنابراین پس از فروش ملک مبلغ به حساب دادگستری واریز می‌شود و در چنین شرایطی هر یک از شرکا باشد سهم خود را از دادگاه طلب کنند. چنانچه شما هم قصد فروش ملک مشاعی را دارید، پیشنهاد می‌شود که از طریق دریافت مشاوره حقوقی با وکیلی مجرب مشورت کنید.

 

شرایط پرداخت مبلغ در صورت برنده شدن یکی از وراث ملک مورد مزایده

در برخی از موارد ممکن است وراث صاحب ملک باشند و به دلیل عدم توافق در تقسیم ملک، درخواست انجام مزایده را به دادگاه بدهند. مزایده ملک ورثه‌ای قوانین خاص خود را دارد. هنگامی که ملک برای انجام مزایده به دادگاه معرفی میشود، کارشناس برای تعیین قیمت از ملک بازدید می‌کند. در جلسه مزایده برنده بایستی بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد و هیچ استثنایی در این باره وجود ندارد. با توجه به این موضوع هر یک از وراث نیز می‌توانند برنده مزایده باشند و بایستی مبلغ را به حساب دادگستری واریز کنند تا سهم هر یک از وراث به آن‌ها پرداخت شود. لازم است بدانید که در جلسه مزایده بایستی تمام وراث در جلسه حضور داشته باشند و در صورت عدم حضور هر یک از آن‌ها حضور وکیل ضروری است. اگر شما هم قصد انجام مزایده برای ملک ورثه‌ای را دارید، بهتر است پیش از اقدام با وکیلی مجرب و کاربلد مشورت کنید.  بدین منظور می توانید به صورت شبانه روزی با شماره 09212242670تماس گرفته و از خدمات مشاوره حقوقی موسسه وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

اموال توقیفی

چگونگی خرید ملک مزایده‌ای از دادگاه

همانطور که ذکر شد شرط برنده شدن در مزایده پیشنهاد بالاترین قیمت است. فردی که بالاترین قیمت را در جلسه پیشنهاد دهد مالک خواهد بود و ظرف مدت یک ماه بایستی نسبت به پرداخت مبلغ اقدام کند. برای برنده شدن در مزایده بایستی کاربلد و مجرب باشید. علاوه بر این آگاهی یکی از شروط اصلی پیروزی در مزایده است. و پیش از حضور در جلسه باید اطلاعات خود را بالا ببرید. نحوه پرداخت مبلغ نیز بستگی به نوع ملک و شرایط مزایده ملک دارد. در برخی از موارد مبلغ به حساب دادگستری و در برخی دیگر به حساب مالک واریز می‌شود. اگر شما هم قصد برنده شدن در مزایده را دارید، پیشنهاد می‌شود که قبل از حضور در جلسه با وکیلی خبره و کاربلد مشورت کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی با مناسب‌ترین قیمت می‌توانید از طریق موسسه وکلای تلفنی اقدام کنید.

 

مشاوره حقوقی املاک و مستغلات
اثبات حق ارتفاق یا حق عبور 
مشاوره حقوقی ابطال فروشنامه
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت 
مشاوره حقوقی الزام به تحویل مبیع 
درباره ما 

 

سوالات متداول

1. آیا وراث می‌توانند برنده مزایده ملک باشند؟

بله همانطور که گفته شد هیچ استثنایی وجود ندارد و فردی که بالاترین قیمت ممکن را پیشنهاد دهد برنده مزایده است.

2. آیا حضور وراث در جلسه انجام مزایده ضروری است؟

بله تمام وراث یا وکلای آن‌ها بایستی در این جلسه شرکت کنند.

3. ملک مشاعی به چه نوع ملکی گفته می‌شود و مزایده آن به صورت است؟

ملک مشاعی ملکی است که چندین نفر مالک آن باشند و سهم اصلی هر یک از آن‌ها مشخص نباشد. در مزایده این ملک مبلغ به حساب دادگستری واریز می‌شوند و شرکا باید سهم خود را از دادگاه طلب کنند.

4. چگونه می‌توان در جلسه مزایده ملک برنده شد؟

برنده شدن در چنین جلساتی نیازمند تجربه، اطلاعات کافی و مهارت است که توصیه می‌شود از تجربیات افراد موفق و باتجربه استفاده کنید.

5. آیا می‌توان برای پیروزی در مزایده ملک با وکیل مشورت کرد؟

بله مشورت با وکیلی مجرب و کاربلد می‌تواند در موفقیت به شما کمک کند و برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.


سوالات متداول

نظرات

آزی

با سلام.چند روز گذشته برای راه انواختن کار یه بنده خدایی دادگاه رفتم دیدم یه عده جمع شدن دارن بلند بلند عدد میگن کنجکاو شدم و رفتم ببینم چه خبره و این اعداد واسه چی گفته میشه دیدم که حاصل زندگی یه نفر را بخاطر یه اشتباه ریختن وسط و چوب حراج بهش زدن و یه عده هم دور اون وسایل جمع شدن و دارن قیمت میگن..یاد فیلم مستندی افتادم که شیری زخمی شده بود و کفتارها دوره اش کرده بودن و هر کدوم یه گاز به شیر میزدند.شرکت در اموال مزایده ای فقط کار کفتارهاست


مرادی

‌‌.‌سلام ملک ارثه که به دادگاه انداختیم میخاستم به پرسم ملکی کم مانده مزایده گذاشته بشه میتوانیم با طل کنیم پرونده راممنوم


علی اکبرمحسنیان

سلام ممنونم ازتوضیحات قشنگتون من درمورد مسایلی که درمزایده بایدبهش توجه کنم تاضررنکنم سرچ کردم ولی توضیحی درموردش پیدانکردم


بهزاداحمدی

سوال حقوقی داشتم


لقمان

ایااگر یک نفرفقط ده درصدوپرداخت کند درمزایده ولی روز مزایده شرکت نکند جریان چیه میشه.تکلیف پولش چیه میشه دادگاه مصادرش می کنه یا پول وبهش پس میده یا چون نفری برنده همون نفرهست ممنون میشم پاسخم بدهید


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از راه های پرداخت خسارت به محکوم له یا به عبارت ساده تر کسی که حکم قطعی دادگاه به نفع او بوده ، به مزایده گذاشتن اموال محکوم علیه است که تشریفات خاص خود را داشته و نکاتی باید در آن رعایت شود مانند نام صاحب ملک ، محل وقوع ملک ، تعیین اینکه ملک ثبت شده می باشد یا خیر و ... بر اساس قانون شخص محکوم در دادگاه اگر توانایی پرداخت میزان محکوم به را نداشته باشد باید مالی را در ازای آن معرفی نماید تا از ندانی شدن خود جلوگیری کند. به صورت کلی تشریفات فروش مال منقول و غیر منقول شبیه به هم می باشند و برنده مزایده تا یک ماه فرصت جهت پرداخت پول به حساب دادگاه را خواهد داشت و بعد از تودیع مبلغ به حساب دادگاه ،بهای محکوم به از آن کسر شده و مابقی به محکوم علیه عودت داده می شود. البته فرایند مزایده تنها محدود به این مورد نبوده و در موارد دیگری نیز کاربرد دارد مثلا در زمان اموال به جا مانده از متوفی یا در زمان وجود مال مشاع غیر قابل تقسیم پس باید شرایط هر یک از این اموال را دانسته و بعد از آن اقدام به مزایده اموال نمود.


سحر نیک پور

عموم مردم می‌توانند در جلسات مزایده ملک شرکت کنند. این جلسات معمولا از طریق ثبت آگهی در روزنامه‌ها و یا حتی نصب آگهی در مکان‌های پرتردد اطلاع رسانی می‌شوند. در این آگهی اطلاعات مفیدی از ملک در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این اطلاعات عبارتند از: مشخصات صاحب ملک، ملک در اجاره است یا خیر، محل وقوع ملک، توصیف مشخصات ملک، روز ساعت و محل مزایده و... . لازم به ذکر است که یکی از اطلاعات مهم در متن آگهی، قیمتی است که مزایده از آن شروع می‌شود. تعیین قیمت ملک در مزایده قاعده‌ی خاصی ندارد. در واقع قیمت شروع مزایده توسط مالک پیشنهاد می‌شود و سپس افرادی که قصد خرید ملک را دارند، قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند. در آخر ملک به کسی فروخته می‌شود که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد. لازم است بدانید که 10 درصد از بالاترین مبلغ پیشنهادی به مامور اجرا حکم تعلق می‌گیرد که بایستی نقدا در جلسه پرداخت شود. همچنین برنده مزایده بایستی مابقی مبلغ را ظرف مدت یک ماه تسویه کند.


بهزاد فولادی

یکی از مشکلات بزرگ در بخش اجرای حکم عدم حضور دادورزان به دلیل رفتن به مزایده می باشد بسیار اتفاق افتاده که چندین بار نوبت اجرای احکام گرفتم ولی به دلیل این که دادورز رفته برای مزایده کارم انجام نشده بهتر نیست دادگستری کارشناسان مخصوص این حوزه را استخدام کند؟


علیرضا محمدی

ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت به کلیه پرسنل از بابت مقاله مفیدی که در سایت منتشر کردید بسیار ممنونم در شرایطی که متاسفانه فضای مجازی پر است از مطالب غیرمفید سایت شما با انتشار مقالات علمی و مفید به افزایش اطلاعات حقوقی مردم کمک بزرگی کرده است موفق باشید


راضیه دهقان

با عرض سلام ادب خدمت تمام کاربران محترم موسسه وکیل تلفنی زمانی که مال مزایده ایی را بخواهید از دادگاه خریداری کنید باید چه اقدامی انجام بدهید ؟ باید خدمتتان عرض کنم شرکت در مزایده و خریداری برای عموم آزاد هست و حتی بصورت آگهی هم انتشار میشود . کسی در این مزایده برنده میشود که مهارت و اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشد. در این مورد میتوانید با وکیل مجرب که تخصص در این حوزه و همرا با مهارت کافی دارند مشاوره حقوقی دریافت وکنید .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مزایده ملک در برخی از موارد ممکن است با تصمیم مالک و به صورت اختیاری انجام شود. همچنین در مواردی دیگر ممکن است قانون و مراجع قضایی حکم مزایده ملک را صادر کنند. در چنین شرایطی قیمت گذاری ملک توسط کارشناس صورت می‌گیرد و مالک هیچ حقی در پیشنهاد قیمت ندارد. در واقع کارشناسی یکی از مراحل بسیار مهم در انجام مزایده است. چنانچه مالک نسبت به قیمت پیشنهاد شده توسط کارشناس اعتراضی داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت یک هفته با مراجعه به دادگاه اعتراض خود را به صورت کتبی اظهار نماید. لازم است بدانید که در صورت موافقت با اعتراض مالک، کارشناس جدیدی برای پرونده انتخاب می‌شود و بایستی هزینه کارشناسی مجددا پرداخت شود. لازم به ذکر است که در مواردی همچون عدم صلاحیت کارشناس، موجه نبودن نظر کارشناس، عدم وجود نتیجه قطعی و... می‌توان به کارشناسی اعتراض کرد.


سهند مهدی پور

سلام لازم است بدانید که 10 درصد از بالاترین مبلغ پیشنهادی به مامور اجرا حکم تعلق می‌گیرد که بایستی نقدا در جلسه پرداخت شود. همچنین برنده مزایده بایستی مابقی مبلغ را ظرف مدت یک ماه تسویه کند.


Mohamad sheykhi

طبق قانون اجرای احکام مدنی، در مزایده، مزایده از قیمی شروع می شود که یا خواهان و خوانده در زمان ارزیابی، در خصوص قیمت آن توافق می نمایند و یا کارشناس قیمت را تعیین کرده باشد و این قیمت پایه برای مزایده محسوب می شود. از این رو مزایده از قیمت پایه شروع می شود و مال به کسی فروخته میشود که بیشترین قیمت را پیشنهاد و قبول می کند. اقدامات لازم پیش از تشکیل مزایده اموال منقول و غیر منقول 1- تعیین قیمت پایه اموال : مقصود از قیمت پایه قیمتی است که مال به آن مبلغ ارزیابی شده مورد مزایده قرار می گیرد و داوطلبان خرید با قیمت پایه مال را به بیشترین بهای پیشنهادی خرید می کنند. ارزیابی اموال غیر منقول و به همان ترتیب و شرایط اموال منقول انجام می شود. اگر طرفین بر قیمت اموال توافق نمایند قیمت پایه همین است در غیر اینصورت قیمت اموال را کارشناس ( ارزیاب ) تعیین می کند. نکته : چنانچه مال در زمان بازداشت یا پس از آن، توسط کارشناس ارزیابی شده باشد و از تاریخ اعلام نظریه کارشناسی، تا روز مزایده بیش از شش ماه سپری شده باشد ارزیابی پیشین معتبر نبوده و اموال باید دوباره ارزیابی شود. 2- آماده کردن مقدمات فروش مال، در صورت بازداشت یا وثیقه های دیگر. 3- تعیین موعد فروش و محل فروش : طبق قانون در صورتی که نسبت به محل و موعد فروش بین خواهان و خوانده تراضی شده باشد به همان ترتیب رفتار می شود در غیر اینصورت، مدیر اجرا موعد و محل فروش را تعیین میکند. موعد فروش باید طوری تعیین شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیش از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد. 4- آگاه نمودن دادسرا : انجام مزایده و فروش باید با حضور مامور اجرا و نماینده دادسرا به عمل آید و صورت مجلس فروش به امضای آنها می رسد. مامور اجرا مزایده اموال را انجام می دهد و چون محکوم علیه حاضر به فروش مال خود نیست نماینده دادسرا باید حضور داشته باشد که به نمایندگی از محکوم علیه مال را فروخته و صورت مجلس را امضا کند. 5- تنظیم آگهی مزایده اموال و انتشار و الصاق آن : آکهی مزایده مطابق قانون باید در یکی از روزنامه های محلی یک نوبت منتشر شود در نقاطی که روزنامه نباشد و هم چنین در مورد اموالی که قیمت آنها بیش از 200 هزار ریال نباشد آگهی به جای انتشار روزنامه به تعداد کافی در معابر الصاق و تاریخ الصاق در صورت مجلس قید میشود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.