عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه چیست؟

عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه چیست؟

عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه چیست؟

با توجه به تخصصی شدن کارها در جوامع امروزی، وکلا نیز نقش به سزایی در جامعه پیدا کرده اند. این افراد بر قوانین حقوقی تسلط دارند و در پی احقاق حق موکل خود می باشند. یکی از وظایف وکلا، حضور در دادگاه می باشد. اما گاهی اوقات ممکن است آنها به دلایلی نتوانند در دادگاه حضور یابند. به این موارد، عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، می گویند. در ادامه با عذر موجه عدم حضور وکیل بیشتر آشنا خواهیم شد. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا عدم حضور وکیل در دادگاه تخلف است؟

قبل از بررسی تفصیلی عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، باید ببینیم که آیا اصلا وکیل اجازه دارد در دادگاه حضور نیابد؟ یا به عبارت دقیق تر عدم حضور وکیل در دادگاه تخلف است؟ در ابتدا باید بگوییم که از وظایف اصلی وکلا، حضور در دادگاه می باشد. چرا که وکیل برای دفاع از حق موکل خود، به امر وکالت می پردازد. اگر وکیل در دادگاه، حضور نداشته باشد به معنی عدم دفاع و تضییع حق موکل است. در نتیجه قانونگذار جهت حفظ حق مسلم شهروندان، اصولا عدم حضور وکیل در دادگاه را تخلف شمرده است، مگر این که وکیل عذر موجهی داشته باشد. این مسئله از ماده ی 41 قانون آیین دادرسی مدنی قابل استناد است. عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، مسئله ای است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد. شما می توانید جهت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با وکلای مجموعه ی ما ارتباط برقرار کنید.

در چه مواردی عدم حضور وکیل در دادگاه موجه است؟

در این قسمت عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، بررسی خواهد شد. در واقع می خواهیم به این سوال بپردازیم که در چه شرایطی وکیل می تواند در دادگاه حضور نداشته باشد؟ در ابتدا باید بگوییم که داشتن عذر موجه باید در دادگاه اثبات شود و در صورت اثبات، جلسه دادگاه مجددا برگزار خواهد شد. این تجدید تنها یک بار اتفاق خواهد افتاد. ماده 41 قانون آیین دادرسی مدنی، عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، را شامل موارد زیر می داند:

  • فوت یکی از خویشان نسبی یا سببی تا درجه اول از طبقه دوم (شامل همسر، پدر، مادر، فرزند، نوه، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ وکیل).
  • بیماری وکیل (وکیل باید به بیماری که مانع حرکت باشد یا حرکت موجب تشدید آن شود، دچار شده باشد).
  • حوادث فورس ماژور یا قهری نظیر زلزله که منجر به عدم حضور وکیل در دادگاه شود.
  • حوادثی که از کنترل وکیل، خارج باشد.

 

عدم حضور وکیل و مجازات آن

چگونگی شکایت از وکیل بابت عدم حضور غیرموجه در دادگاه

حال که با عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، آشنا شدیم. باید بدانیم که چگونه می توانیم از وکیلی که به علل غیرموجه در دادگاه حاضر نشده است، شکایت کنیم؟ همانطور که گفته شد اگر وکیل بتواند موجه بودن غیبت خود را اثبات کند، جلسه ی دادگاه، تجدید خواهد شد. اما در غیر این صورت، موکل می تواند از وکیل خود شکایت کند. بر اساس ماده ی 76 آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، عدم حضور وکیل در دادگاه، یکی از مصادیق مستوجب مجازات انتظامی درجه 4 می باشد. برای شکایت از وکیل باید به دادگاه انتظامی وکلا مراجعه کنید. این دادگاه پس از بررسی پرونده و دلایل طرفین، حکم مقتضی صادر خواهد کرد. اگر کیفرخواست برای وکیل صادر شود، پرونده ی مربوطه به دادگاه انتظامی قضات ارسال خواهد شد و این دادگاه نیز حکم مقتضی صادر خواهد کرد.

از آنجایی که در موضوع شکایت از وکیل، طرف شکایت، یک وکیل می باشد در نتیجه وی تسلط بیشتری بر قوانین دارد. این مسئله ممکن است باعث تضییع حق شکایت کننده شود. در نتیجه ضروری است قبل از شکایت از وکیل، یک مشاوره حقوقی با مشاوران ما داشته باشید.

منظور از لایحه عدم حضور وکیل چیست؟

قدم بعدی برای بررسی عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، آشنایی با لایحه عدم حضور وکیل است. پس از به جریان افتادن پرونده، طرفین پرونده یا وکلای آنها، موظف به حضور در دادگاه می باشند. اگر وکیل در دادگاه حضور نیابد باید ضمن لایحه عدم حضور وکیل، عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه را عنوان کند. در واقع این لایحه، برگه ای است که وکیل جهت توضیح جهات موجه عدم حضور خود در دادگاه، آن را به دادگاه تقدیم می کند تا پس از بررسی دادگاه، جلسه ی مذکور تجدید شود.

 

ارتباط در وانتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی  عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه

آخرین مرحله در بحث پیرامون عذر های موجه وکیل برای عدم ‌حضور در جلسه دادگاه، بررسی لزوم وجود وکیل در اینگونه پرونده ها می باشد. همانطور که گفته شد شکایت از وکیل امری تخصصی است که ممکن است عدم اطلاع شکایت کننده از قوانین مربوطه، موجب تضییع حق وی گردد. در نتیجه موسسه حقوقی وکلای تلفنی جهت راحتی افراد امکان مشاوره حقوقی تلفنی را نیز فراهم کرده است که شما می توانید از این خدمت، استفاده کنید.

 

مشاوره حقوقی با وکیل و مزایای آن
لزوم مشاوره حقوقی با وکیل 
هزینه وکیل و مشاوره حقوقی 
حق الوکاله وکیل 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

رضا

سلام من با یه وکیل قاضی بازنشسته قراردادنوشتم کلی هم پول دادم برای اثبات مالکیت گفت روز دادگاه نیا گفت خودم هم نمیرم لایحه زدم حالا بخاطر نرفتنمون پرونده ردشده حتی من بهش گفتم پرونده ردمیشه گفت من سی سال قاضی بودم اگه بامن قراردادنوشتی من وکیل توهستم توکارمن دخالت نکن اگه من نرفتم توپروندت ردبشه مسئولیتش بامنه باید چیکارکنم آيا میتونم وکیل بگیرم ازش شکايت کنم خسارتم روبگیرم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.